Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö "sohvayötä" piilotella lapsilta? Mitä mieltä te kasvatuksesta ymmärtävät olette?

Vierailija
05.11.2017 |

Siis teeskennellä että ukko tulee parisänkyyn illalla ja sitten myöhemmin salaa mennä sohvalle?

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä.

Vierailija
42/48 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on henkistä väkivaltaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä voisi käskeä miestäni sohvalle nukkumaan sohvalle tai muuallekaan pois yhteisestä sängystä. 8,5-vuotisen suhteemme aikana olemme riidelleet 2 tai 3 kertaa niin, että emme ole saaneet sovintoa aikaiseksi ennen nukkumaanmenoa. Silloin minusta on tuntunut, että en halua nukkua hänen vieressään. Me molemmat olemme kerran uhanneet jäädä sohvalle nukkumaan. Se on väkivaltaa. Se on uhkaus siitä, että riita jatkuu yön yli ja seuraavana aamuna. "Älä kuvittelekaan nukkuvasi hyvin".

Kerran olen oikeasti itse jäänyt sohvalle nukkumaan. Se oli paha virhe. Illalla nukkumaan meneminen tuntui äärettömän pahalta. Heräsin yön aikana monta kertaa ja aamulla, kun en enää saanut unta, tuntui edelleen pahalta ja pelottavalta. Henkisesti pelottavalta. 

Ymmärrän tunteen, jossa yhteinen sänky ei houkuttele, mutta olen oppinut siihen, että riita sovitaan ennen nukkumaanmenoa niin, että se ei jää yön yli painamaan mieltä. Sovinto voi olla aluksi hatara, mutta se mahdollistaa yhteiseen sänkyyn kömpimisen. Sitten on helpompi kömpiä myös rakkaan kainaloon. Fyysinen läheisyys on sopimisessa ja tilanteen normalisoinnissa erityisen tärkeää. 

Lapsilta on turha yrittää salata riitoja. Lapset kyllä aistivat kaiken. Lapset myös perivät vanhemmiltaan ongelmanratkaisu- ja vuorovaikutusmallit, joita on aikuisena hyvinkin vaikeaa, joskaan ei mahdotonta, muuttaa. Yön yli jatkuva vanhempien riita on lapsille pelottava ja stressaava tilanne. Lapsia ei pidä altistaa sellaiselle. 

Muita syitä eri sängyissä nukkumiseen voi toki olla. Ne voi avata lapsille asiallisesti. 

Vierailija
44/48 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä asemassa nainen muka on ajamaan miestä pois yhteisestä sängystä? Toisaalta mikä muka oikeuttaisi miestä ajamaan naisen sohvalle? Epätervettä käytöstä. Jos itse haluaa sohvautua, niin ei kai toinen sitä voi estää, mutta pitäisikö aikuisten ihmisten kuitenkin pyrkiä riidoissa muun tyyppisiin ratkaisuihin?

Vierailija
45/48 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
46/48 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme olleet 25 v naimisissa ja riideltykin on ihan riittävästi, mutta aina on ennen nukkumaanmenoa sovittu eikä yhtään sohvayötä ole kummallakaan takana.

Vierailija
47/48 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Lapset ei ole tyhmiä.

Vierailija
48/48 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä panokiikku on ihan panokiikku eikä mikään sohvapöytä tai amppeli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi