Töihin mieluummin kirjastoon vai kirjakauppaan?
Rakastan kirjoja :) Kumpaan olisi helpompi päästä töihin, kirjastonhoitajaksi vai kirjakaupanmyyjäksi?
Kommentit (64)
Kirjastossa työskentelee kirjastonhoitajia, kirjastovirkailijoita sekä sellaisia henkilöitä joilla ei ole alan koulutusta, esim. työllistettyjä.
Vierailija kirjoitti:
Miehen on käytännössä mahdotonta päästä kirjastoon töihin vaikka koulutus löytyisikin. Paikat varattu tuttaville ja sukulaisille, jotka aina tuppaa olevaan naisia. Jos olet mies niin pyri kirjakauppaan.
Miesten työllistymisestä en osaa sanoa, mutta ikävä kyllä tuo sukulaisten suosiminen ulottuu kirjastoonkin. Kuten tuossa aikaisemmin mainitsin (31) tein alalla pätkää vuosia. Yhdessä kirjastossa olin 3 vuotta tekemässä sijaisuuksia, koko tänä aikana pisin pätkä putkeen jonka olin niin että töitä ei tullut oli 4 kuukautta. Sain älyttömän hyvää palautetta, hoidin kotipalvelun kokonaan yksin, autoin suunnittelemaan kirjaston ja paikallisen vanhustenkodin yhteistyön jne. Kun viimein yksi vakkareista eläköityi ja vakipaikka tuli vapaaksi (vaikkakin se muutettiin hoitajasta virkailijaksi), palkattiin paikkaan kirjastotoimenjohtajan vastavalmistunut sukulaistyttö koska oli kuulemma saanut harjoittelussa niin hyvää palautetta. Kun kyseenalaistin tämän loppui minun sijasuuksieni saaminen siihen hetkeen. Olisi tehnyt mieli viedä asiaa pidemmälle, mutta en sitten enää jaksanut ja kaikki into alaan meni.
Kirjakaupat kuolee pois. Paperikirjoista tulee kuin LP-levyjä. Osa tykkää niistä fiiliksen vuoksi. Mutta onhan ne vanhanaikaisia ja jo uutena tietokirjoissa vanhentunutta tietoa. 10 vuotta niin kaikki viihdekirjallisuus myydään pokkarina Ärrältä ja kaikki muu e-kirjoina.
Ja niitä päteviä kirjastonhoitajia/pedagogeja on vain murto-osa siellä pyörivästä porukasta.