Ahkerat puurtajat, uralla etenijät, kysymyksiä
Olen ns. suorittajaihminen ja minulla on (ollut) aika kunnianhimoisia suunnitelmia koulun suhteen. Eli siis yliopisto-opintojen. Nyt olen kuitenkin kahminut liikaa tekemistä. Tuntuu, että olen masentunut ja seinät kaatuvat päälle, jos on yhtään vapaa-aikaa. Muuten olen toimintakykyinen ja teen töitä opintojen vuoksi (jos siis pakko olla menossa, eli poissa kotoa). Kuitenkaan en voi lopettaa opintoja enkä edes hirveästi vähentää niitä, koska opinnot menevät kerran vuodessa. Eli kurssien vähentäminen vaikeuttaisi tilannettani entisestään myöhemmin. Nyt on vain pakko jaksaa.
Miten te suorittajat tai ahkerat puurtajat jaksatte? Miten motivoitte itseänne?
Kommentit (4)
Tykkään siitä. Ei tätä tekisi, jos ei olisi sisäistä motivaatiota.
Mikä on sinun motiivisi hakeutua tuohon jamaan? Toive rahasta tai asemasta?
Kaksi eri asiaa. Tai oikeastaan kolme. On menestymättömiä ahkeria puurtajia, menestyviä puurtajia ja kaltaisiani hannu hanhia.
Pitää keskittyä oleelliseen, eli priorisoida. Pitää tehdä nopeasti ja tehokkaasti se, mikä on tärkeää. Eikä pidä suostua kaikkiin joutaviin projekteihin, jotka eivät edistä omaa uraa.
Nämä opiskeluni eivät ole turhanpäiväisiä, ts. tiedän työllistyväni näiden kautta. Mutta olen nyt kahminut niitä liikaa. Toisaalta opinnoista luopuminen (ts. niiden jättäminen myöhäisemmäksi) vain pahentaisi stressiäni, ja sitten minulla olisi esim. ensi vuoden syksyllä aivan kamala syksy edessä. Näin ollen en yhtään tiedä miten toimia. Yritän ainakin motivoida itseäni -tahdollahan sitä mennään läpi vaikka harmaan kiven? Motivaationi on aika heikko, mutta halu jatkaa tulee siitä tiedosta, että nämö vievät minua eteenpäin. Motivaatio tulee siis palkinnosta, ei siitä että nämä opinnot olisivat itsessään niin mielenkiintoisia. On gradua ja monenlaista pakollista harjoittelua ym. Sen takia pohdin, miten muut jaksavat? -ap
Kai ymmärrät että ahkerat puurtajat ja uralla etenijät ovat eri henkilöitä?
Ahkertat tekee työt kun taas röyhkeät ja ahneet ottavat kunnian ja saavat ylennykset ja palkankorotukset.