Julkinen terveydenhuolto pelottaa
Olen tähän asti ollut ilmeisen onnekas kun pitkäaikainen työnantajani kustansi terveydenhuollon yksityisellä sektorilla. (Hammashoidot, pitkäaikaisen sairauden vaatimat säännölliset verikokeet, äkilliset sairastumiset yms) Vaihdoin kuitenkin aikuisopiskelun kautta alaa. Työ on sata kertaa mukavampaa, palkka hitusen parempi (edelleen kuitenkin ns. matalapalkka-ala) mutta nykyisellä työnantajalla ei ole yhtä kattavaa työterveyshuoltoa. Toisin sanoen esim. perussairauteni hoito meni nyt julkiselle hammashoidoista puhumattakaan.
Nyt olen muutaman kerran joutunut asioimaan PK-seudulla sitten julkisella terveyskeskuksella. Ja olen ollut tyrmistynyt. (heippa 10 vuoden yksityisen puolen kupla) Sillä lähes poikkeuksetta lähetteet ovat myöhästyneet, minulta on otettu vääriä verinäytteitä, soittoajat unohtuvat ja tuntuu että kiire syö sen vähänkin asiakaspalveluhenkisyyden hoitohenkilökunnasta. Lääkärin konsultaatiot ovat olleet luokkaa että kun menet (yleensä vähintään 20 min viivästyneelle) vastaanotolle niin siellä sitten aletaan vasta lukea tietokoneen ruudulta että mikähän tämä potilas nyt taas olikaan. Pääsääntöisesti hoitohenkilökunta on ollut myös töykeää, epäsiistiä ja ylipainoista. Ei herätä kovin paljoa luottamusta kun sellainen hikikainaloinen, 130 kg hoitsumatami laahustaa pitkin polin käytäviä naama niin nurinpäin kuin voi vaan olla. Ja näyttää sen myös kaikin tavoin että ketuttaa se työ ja sinun läsnäolo. Ja siksi on alkanut pelottaa että oma terveys on sen varassa että sattuuko jollain olemaan hyvä päivä vai ei.
Toki uskon että aina on niitäkin jotka tekevät parhaansa ja työnsä täydellä sydämellä. Eli en halua morkata hoitoalan tärkeää työtä ja henkilöstöä. Eiköhän tämänkin ole tulosta tuhannen kiireestä ja pienestä palkasta. Taitaa olla meidän poliittinen eliittikin yhtä kujalla jos meinaavat tästä tasosta vielä kiristää ja leikata.
Mitä ajatuksia teissä herättää?
Kommentit (44)
Tällä hetkellä minulla on luultavasti edessä leikkaus jota ei ole ainakaan varaa yksityisessä hoidattaa. Jos olisin tietänyt sairastuvani, en olisi lähtenyt koskaan opiskelemaan tai vaihtamaan työnantajaani.
Kamalaa että aletaan täälläkin menemään kohti jenkkilän ihannetta. Maksa itse tai toivo ettet sairastu.
Sääliksi käy oikeasti vähävaraiset. Vanhukset ja työttömät.
Sotepaniikki kirjoitti:
Tällä hetkellä minulla on luultavasti edessä leikkaus jota ei ole ainakaan varaa yksityisessä hoidattaa. Jos olisin tietänyt sairastuvani, en olisi lähtenyt koskaan opiskelemaan tai vaihtamaan työnantajaani.
Kamalaa että aletaan täälläkin menemään kohti jenkkilän ihannetta. Maksa itse tai toivo ettet sairastu.
Älä jaksa. Suomessa ei ole montaa ihmistä, jotka hoidattaisivat syöpänsä tai aivoinfarktinsa yksityisellä. Siellä käydään, kun on flunssa tai selkää vähän särkee.
Kuule, kyllä esim. Docratesissa on potilaita, kävin itse kesäkuussa. Samoin suuret ketjut hoitavat aivoinf. potilaita. On meitä, jotka asioimme yksityisellä. Jonoa oli odotushuoneessa.
Hei ap, jos tosissasi ajattelit leikkausta yksityisellä, niin moni lääkäriasema/sairaala myöntää leikkausrahaa. Ei jää kiinni rahasta. Esim. olkapääleikkauksia tekeviä huippuja on alle 5 Suomessa. Se paras ei ole julkisella. Kaiken saa järjestettyä, jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuule, kyllä esim. Docratesissa on potilaita, kävin itse kesäkuussa. Samoin suuret ketjut hoitavat aivoinf. potilaita. On meitä, jotka asioimme yksityisellä. Jonoa oli odotushuoneessa.
Jonoa oli yksit. syöpäsairaalassa ja taas joku kirjoittaa, jolla ei ole omakohtaista kokemusta.
Aivan tavallisia pulliaisia, suurin osa ottaa lainaa.
Sellaisia ajatuksia, että kaiken saa järjestettyä. Ota nyt selvää tarkemmin eri vaihtoehdoista.
Terveyteesi on aina sinun omassa varassasi, et voi syyttää terveytesi menettämisestä hoitajaa tai lääkäriä oli hänen naamansa miten kippuralla tahansa tai painoi hän vaikka pari sataa kiloa.
Rahalla saa ja hevosella pääsee, vai kuinka ajattelet. Mikäli kyseessä on esim. olkapääkirurgia voin suositella Suomen huippua. Vai, saako täällä kehua lääkäreitä.
Vierailija kirjoitti:
Terveyteesi on aina sinun omassa varassasi, et voi syyttää terveytesi menettämisestä hoitajaa tai lääkäriä oli hänen naamansa miten kippuralla tahansa tai painoi hän vaikka pari sataa kiloa.
Onhan siinä eroa, jonotatko 6 kk:tta ja muutaman päivän. On eroa tekijöissä. Julkinen pistää jonoon ja avun saanti venyy ja venyy. Eihän hyvä käytös maksa mitään. Miksi ne potilaille vittuilee yrmyt.
Vaativien leikkausten parhaat tekijät on yliopistollisissa keskussairaaloissa. Laitteisto on uusinta, potilasvolyymit ja siksi kokemus laajinta.
Monet huiput pitävät yksityisvo.ta, mutta leikkaukseen suosittelevat julkiselle.
Olen ollut leikkauksissa monta kertaa julkisella, kerran yksärillä. Yksärillä mut unohdettiin huoneeseen. Kukaan ei tullut kyselemään vointia, ei tuomaan kotiutusohjeita. Lounasaikaan muille tuotiin ruoka, mulle ei. "oletko sinä vielä täällä?" Vuoro oli vaihtunut, hoitajat olettivat että häivyn sit kun huvittaa. Olin yhä tokkurassa nukutuksesta ja kurkkuun koski, ei olisi tullut mieleen lähteä toikkaroimaan ulos.
Kirurgi oli hyvä, huippu, sen takia sinne meninkin. Leikkaus ei ollut rutiini, julkisella ei olisi tehty, vaan olisin saanut pitää kipuni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan siinä eroa, jonotatko 6 kk:tta ja muutaman päivän. On eroa tekijöissä. Julkinen pistää jonoon ja avun saanti venyy ja venyy. Eihän hyvä käytös maksa mitään. Miksi ne potilaille vittuilee yrmyt.
Onhan sillä eroa samoin sillä otatko itse vastuun terveytesi hoitamisesta vai ulkoistaminen sen jollekin ulkopuoliselle oli se yksityinen tai ei.
Mitä tulee soteen minusta ihmiset odottaa valinnan vapaudelta liikaa, mikään ei takaa sitä että valinnan vapauden nimissä yksityiseltä saisi samat palvelut yhtä nopeasti kuin nykyisin jonot tulee kasvamaan myös sillä sektorilla. Ehkä tulee jotakin erikoismaksuluokkia joilla pääsee jonojen ohi ne voi maksaa joko työnantaja tai itse.
Kun tulevasta ei voi olla varma mieluiten olen mahdollisimman selvillä itse omasta terveydestäni sen edistämisestä ja käytän terveydenhuollon palveluja ainostaan silloin kun niitä tarvitsen oli ne naamat väärällään tai ei.
Jos ei ole pitkään aikaan ollut julkisella ilta- tai vkl.päivystyksessä, suosittelen.
Silmät avautuvat.
Varaa mukaan ruokaa, juotavaa, oma istuin, lämmintä vaatetta, tyyny, lukemista, omat lääkkeet ja aikaa väh. 10 tuntia.
Hengityssuojain on myös hyvä, mikrobeja on tarjolla laaja valikoima.
Kyllä minuakin pelottaisi, jos helluntailaiset tulisi hoitamaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole pitkään aikaan ollut julkisella ilta- tai vkl.päivystyksessä, suosittelen.
Silmät avautuvat.
Varaa mukaan ruokaa, juotavaa, oma istuin, lämmintä vaatetta, tyyny, lukemista, omat lääkkeet ja aikaa väh. 10 tuntia.
Hengityssuojain on myös hyvä, mikrobeja on tarjolla laaja valikoima.
Suosittelen ihmisiä menemään ja pitentämään jonoja entisestään?
Mulla on samoja kokemuksia kuin ap:lla. Olen kuitenkin sitä mieltä, että julkisen puolen erikoissairaanhoito toimii hyvin. Siellä ovat erikoislääkärit, jotka ovat usein myös jossain lääkäriasemalla töissä. Sinne saa lähetteen parhaiten yksityislääkäriltä. Jos vaan on rahaa niin kannattaa käydä kertakäynti yksityisellä niin lähetteen saa heti kun terveyskeskuksessa sitä saa turhaan anella. Terveyskeskuksessa on myös hyviä lääkäreitä. Olen itse kuullut tuttavilta kehuja eräästä lääkäristä ja jyn siirryin käyttämään terveyskeskusta niin onnistuin saamaan hänet omalääkäriksi kun pyysin. Edelleen käyn tarvittaessa myös yksityislääkärillä.
Mulla on samoja kokemuksia kuin ap:lla. Olen kuitenkin sitä mieltä, että julkisen puolen erikoissairaanhoito toimii hyvin. Siellä ovat erikoislääkärit, jotka ovat usein myös jossain lääkäriasemalla töissä. Sinne saa lähetteen parhaiten yksityislääkäriltä. Jos vaan on rahaa niin kannattaa käydä kertakäynti yksityisellä niin lähetteen saa heti kun terveyskeskuksessa sitä saa turhaan anella. Terveyskeskuksessa on myös hyviä lääkäreitä. Olen itse kuullut tuttavilta kehuja eräästä lääkäristä ja jyn siirryin käyttämään terveyskeskusta niin onnistuin saamaan hänet omalääkäriksi kun pyysin. Edelleen käyn tarvittaessa myös yksityislääkärillä.
Julkinen terveydenhuolto tulee lakkauttaa ja kokonaan yksityistää
Sotepaniikki kirjoitti:
Leikkaus, eli olet menossa jukiseen erikoissairaanhoitoon. Suomen erikoisairaanhoito on kansainvälisesti verrattuna erittäin korkeatasoista. Tämän tosiasian myöntävät innokkaimmat terveyspalveluiden yksityistämistä ajavat kokoomuslaisetkin.
Tuollaisia kokemuksia saa lukea ja kuulee päivittäin. En vaihda omaa yksityistä erikoislääkäriäni enkä lääkäriasemaa, aina on apu löytynyt ja aika vaikka ylimääräisenä, jos ajat ovat menneet jo. Julkisen ei tarvitse kilpailla potilaista, heitä riittää, vaikka kuinka olisi naama norsun vitulla. Ne kunnianhimoiset lääkärit ovat erikoistuneet ja toimivat ammatinharjoittajina yksityisellä.
Ap, mitä tuohon tyydyt. Vaihda putiikkia.