En ihan todella kehtaa/voi/pysty menemään uimahallissa saunaan tai suihkuun alasti...voinko edes käydä hallissa?
Jos käyn niin menen uimapuku päällä suihkuun ja välttelen ihmisten katseita. Saunaan en uskalla mennä uimapuku päällä, en vaan voi. Häpeän "arkoja alueitani" niin paljon etten voi olla alasti. Harmittaa vaan siksi kun kovasti tahtoisin mukaan saunaan, varsinkin höyrysaunaan kaipaisin. Onko kenelläkään muulla samaa ongelmaa? Miten hoidatte pesut ja saunat?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo "lupalaput" uikkareissa ovat esim. rintasyöpäleikatuille tai avannetta kantaville asiakkaille. Ap:lle, teepä se ajatustyö itsesi kanssa valmiiksi, ja sitten kun olet sinut alastomuutesi kanssa, siis pystyt olla alasti uimahallissa, niin mene vasta sitten. Se uimapuku pois suihkussa ja saunassa-sääntö ei ole huvikseen laadittu.
Miksi noita muuten tehdään rintasyöpäleikatuille? Mietin tätä jo lapsena. Siis vettähän siihen haavaan pääsee joka tapauksessa, joten hygieniasyistä ei kai tässä voi olla kyse. Onko se vaan siksi, että on liian häpeällistä naiselle, että toinen nainen voi nähdä leikkausarven rinnan kohdalla? Mikä siinä on niin kauheaa? On mullakin iso arpi leikkauksesta vatsan kohdalla, mutta en näe mitään syytä, miksi sitä pitäisi muilta peitellä. Enemmän minua hävettää selluliittini ja läskini. Niitä nyt ei uimapuvulla piiloon edes saa.
🤦♀️
Kukaan tuskin haavan ollessa tuore menee uimahalliin. Toiseksi kyseessä ei ole vain joku pieni leikkausarpi, vaan koko rinnan puuttuminen. Se voi olla kova paikka monelle.
Miten voi olla näin tietämättömiä ihmisiä?
Syövässä poistetaan aina KOKO RINTA. Ei voi verrata johonkin vatsan leikkausarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo "lupalaput" uikkareissa ovat esim. rintasyöpäleikatuille tai avannetta kantaville asiakkaille. Ap:lle, teepä se ajatustyö itsesi kanssa valmiiksi, ja sitten kun olet sinut alastomuutesi kanssa, siis pystyt olla alasti uimahallissa, niin mene vasta sitten. Se uimapuku pois suihkussa ja saunassa-sääntö ei ole huvikseen laadittu.
Miksi noita muuten tehdään rintasyöpäleikatuille? Mietin tätä jo lapsena. Siis vettähän siihen haavaan pääsee joka tapauksessa, joten hygieniasyistä ei kai tässä voi olla kyse. Onko se vaan siksi, että on liian häpeällistä naiselle, että toinen nainen voi nähdä leikkausarven rinnan kohdalla? Mikä siinä on niin kauheaa? On mullakin iso arpi leikkauksesta vatsan kohdalla, mutta en näe mitään syytä, miksi sitä pitäisi muilta peitellä. Enemmän minua hävettää selluliittini ja läskini. Niitä nyt ei uimapuvulla piiloon edes saa.
Vettä pääsee haavaan? Mitä ihmettä?
Luuletko, että joku menee heti syöpäleikkauksen jälkeen jonnekin bakteeripesäuimahalliin?!?
Minä olen myös rajannut, että minut saa nähdä alasti vain perheenjäsenet ja terveysasioissa hoitohenkilökunta - ei mitkään tuntemattomat uimahallissa.
Olen kuitenkin kerran elämässäni käynyt uimahallissa. Ei ollut mukava kokemus. Riisua itsensä alasti ja sitten kosteaa ihoa vasten yrittää saada uikkarit päälle. Eikä kloorivedessä uiminen ollut ollenkaan niin kivaa kuin lapsena/nuorena järvessä. Saunaa vihaan muutenkin. Ei ole tarvetta mennä uudelleen uimahalliin (vaikka lääkäri kovasti suositteleekin vesijuoksua).
Mulla ihan sama vaiva. Iän mukana se vain paheni enkä käy enää ollenkaan. Olin joku 25v kun viimeisen kerran kävin uimahallissa. Höyrysauna oli pahin kun siellä oli miehiäkin ja ylälauteilta näkyi karvaiset jalat.
Vierailija kirjoitti:
Syövässä poistetaan aina KOKO RINTA. Ei voi verrata johonkin vatsan leikkausarpeen.
Täh? Googlaapa säästävä rintasyöpäleikkaus äläkä levitä väärää tietoa.
Yhdessä aikaisempien tutkimusten kanssa havainnot viittaavat rinnan säästävän leikkauksen olevan vähintään poistoleikkauksen veroinen hoito varhaista rintasyöpää sairastaville, kun potilaille annetaan myös sädehoitoa. Suomessa kasvaimen poisto tehdään rintaa säästävästi aina, kun se on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Yök, ilman pesetymistä altaaseen. Haluaisitko että kaikki muut tekee niin?
No esim osa kilpauimareista tekee. Harrasti kilpauintia ja oli ihan normaali tapa että ensin kuntopiiri ja sitten valmentajat antoi tyyliin minuutin aikaa olla altaalla. Siitä sitten vaan äkkiä pukkariin, uikkarit päälle ja altaalle. Joku joskus käveli suihkun läpi.
Näin Espoossa vielä 2017.
Jokainen häpeilevä varmaan ymmärtää, että jotain on pielessä, kun OMA vartalo hävettää. Se olet sinä! Itse olen rutkasti ylipainoinen, rinnat rumat ja karvoitus on harva jne. mutta kävin säännöllisesti uimahallissa, koska nautin vedestä elementtinä ja kuntoilumuotona. Mun elämä!
Helsingin Itäkeskuksen uimahallissa on perhepukuhuoneet, jossa kaapit yhdessä tilassa ja lisäksi ovelliset suihkukopit joissa voi vaihtaa vaatteet ja käydä suihkussa. Käytettiin usein, kun poika oli ala-koulussa eikä enää viety naisten puolelle, mutta yksin miesten puolella olisi ollut tylsää olla.
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei ole ikävämpää kuin nähdä kylpylän porealtaassa nainen jonka meikki valuu pitkin poskia kuin jollain Alice Cooperilla.
Ja hajuvesi ja elnett käryää 5 m päähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä joku ei halua huomiota puuttuvalle rinnalleen. Esim. lapset saattavat osoitella ja kysellä ja aikuisetkin saattavat jopa sanoa että "yök mene pois tai piilota haavasi". Joidenkin mielestä leikkausarvet ovat kuvottavia. Haava itsessään menee kiinni noin kk sisällä ei silloin saa mennä edes saunaan jos on tikkejä tai haava auki saati uimaan.
Itselleni on tehty isoja leikkauksia, mm. rintasyöpä, osapoisto vain, en osaa hävetä arpiani enkä peittele.
Vierailija kirjoitti:
Ei poisteta koko rintaa, nykyisin pyritään osapoistoon. Itseltäni poistettiin viipale, rinnoista ei ulkonäöllisesti huomaa mitään vaatteet ja bikinit päällä ja suihkussakin näkyy vain 10 cm arpi. Eniten näkyy punoitus ja turvotus joka tuli sädehoidosta eikä näytä lähtevän vuosienkaan kuluessa pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh? Googlaapa säästävä rintasyöpäleikkaus äläkä levitä väärää tietoa.
Yhdessä aikaisempien tutkimusten kanssa havainnot viittaavat rinnan säästävän leikkauksen olevan vähintään poistoleikkauksen veroinen hoito varhaista rintasyöpää sairastaville, kun potilaille annetaan myös sädehoitoa. Suomessa kasvaimen poisto tehdään rintaa säästävästi aina, kun se on mahdollista.
Lue viimeinen lause!
Läheskään aina se ei ole mahdollista.
T.hoitsu
Miksi Suomessa ei rakenneta yksityisempiä koppeja? Olisiko niin vaikeaa laittaa edes sivuseinät suihkujen väliin, ja suihkuverho.....
Vierailija kirjoitti:
Jokainen häpeilevä varmaan ymmärtää, että jotain on pielessä, kun OMA vartalo hävettää. Se olet sinä! Itse olen rutkasti ylipainoinen, rinnat rumat ja karvoitus on harva jne. mutta kävin säännöllisesti uimahallissa, koska nautin vedestä elementtinä ja kuntoilumuotona. Mun elämä!
Helsingin Itäkeskuksen uimahallissa on perhepukuhuoneet, jossa kaapit yhdessä tilassa ja lisäksi ovelliset suihkukopit joissa voi vaihtaa vaatteet ja käydä suihkussa. Käytettiin usein, kun poika oli ala-koulussa eikä enää viety naisten puolelle, mutta yksin miesten puolella olisi ollut tylsää olla.
Eli maa han muut ta jien vuoksi tehty näin? Miksi ei joka puolelle sama ratkaisu??
Näin väitän, kyseessä heidän lähiö.
Siitä pääsee yli vain menemällä pois mukavuusalueelta. Kun on kerran käynyt niin huomaa ettei se niin kamalaa ollutkaan. Seuraava kerta on helpompi. Pian koko asiaa ei enää huomakaan.
t. joku joka ei käynyt uimassa sitten lapsuuden kunnes uskaltautui
Uimahalleihin on jo pitkään toivottu läpinäkymättömiä suihkukoppeja, jotta myös muslimit, huomiotaherättävästi vammaiset tai esimerkiksi rinnanpoistoleikkauksen läpikäyneet voisivat peseytyä ennen saunomista ja uimista.
Tämä on mitä tyypillisimmin kunnan luottamushenkilöiden päätettävissä ja he voivat antaa suosituksia myös yksityisille kylpylöille. Kuntavaaleissa voi vaikuttaa moneen asiaan! Muistakaa äänestää.
Kyllä mua hävettää oma alaston vartalo muiden edessä. Kerrankin uimahallissa joku äiti jutustelu niitä näitä mulle. Oli todella ärsyttävää kun hän hyvövartaloinen, yhtä Heikkinen tyttärineen töllötti selluliittiani. Äiti ei töllöttänyt, mutta 12-13 v tyttärensä kyllä, häpeilemättä. Ehkä oli heille uusi näky. Koin tilanteen kiusallisena.
En ole rannoilla uimapuvussa, enkö käy kylpylöissä kuin harvoin, ja silloinkin lasten vuoksi.
En käy ikinä uimahallissa . Lukioiässäkin valehtelin olevani uimahallin vedelle allerginen ja tein jotain muuta kun oli uintia liikunnassa.
Kuka muka käy uimahallissa? Uimassa vedessä missä sadat ihmiset päivittäin liottavat persvakojaan? 😖
En tiedä. Mutta takana uidessa se haju.