Ahdistavimmat laulun sanat?
Tulin juuri kotiin ja radiossa soi Sielun veljien Peltirumpu. Se herättää minussa omituisen sekoituksen syyllisyyttä, sääliä, surua ja kauhua. Erittäin ahdistava, vaikkakin sinänsä nerokas sanoitus. Minkä biisin sanat ahdistavat sinua?
Kommentit (21)
Kovemmat kädet,pmmp.
Mistä peltirumpu kertoo? Niin tuttu biisi enkä ole koskaan ajatuksella kuunnellut:o
Varpunen jouluaamuna. Päivä on pilalla ja silmät punasena kun toi kuuluu jostain kaupan radiosta.
PMMP Kovemmat kädet.
En usko että olisivat tehneet sellaista laulua lapsia saatuaan.
Miten meni se virsi? "mä vaivainen oon mato matkamies maan..."
Tätä aina koulun aamunavauksessa tyrskittiin.
Mutta onhan ne sanat lievästi sanoen alennustilassa piehtarointia.
Kauhea Taiskan suomeksi laulama kappale, jossa odotetaan pojan tulevan täysi-ikäiseksi tai jtn. Aivan pervo piisi, en tiedä kenen tekstitys. Kuulin kappaleen jossain uimahallissa kun sitä soitettiin mummo-vesijumpassa, itse olin uimassa enkä meinannut uskoa että kuulin oikein!
Myös se Joulupukin hautajaisiin sopiva "ja niin joulu joutui jo taas Pohjolaan, joulu joutui jo rintoihinkin (what?)" . Vai onko tämä juuribse Varpus-laulu. Ekana tuli mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Kovemmat kädet,pmmp.
Mistä peltirumpu kertoo? Niin tuttu biisi enkä ole koskaan ajatuksella kuunnellut:o
En tiedä ihan varmasti, mutta ainakin samanniminen elokuva on olemassa. Se elokuva kertoo pojasta natsisaksassa, joka ei halua kasvaa aikuiseksi.
Elokuva on ollut melko tunnettu, palkittu v.1979 Cannesin kultaisella palmulla, ja parhaan ulkomaisen elokuvan oscarillakin. Kappalleen sanat ei suoraan kerro kyllä, että onko yhteyttä tähän elokuvaan?
Kun tuo sielun veljien kappale tuli, luettiin Günter Grassin kirjaa Peltirumpu. Siitä oli elokuvakin. Nettiaikaan syntyneet, ette tiedäkään miten suuri merkitys kirjoilla ennen oli.
Ekana tulee mieleen Mustan Kuun Lapset - Morfiinisiivet ja Mana Manan Maria Magdalena. Ovat jostain syystä todella ahdistavia, vaikka hienoja kappaleita ovat kumpikin. Myös Timo Rautiaisella ja Trio Niskalaukauksella on kappaleita, joiden sanoituksia olen jäänyt pohtimaan pitkäksi aikaa kappaleen kuultuani.
Nämä nyt suomenkielisistä.
Korn-Daddy