Syytän makeanhimoani seuraavasta lapsuuden tapahtumasta
Olin maaseutuserkkujen luona käymässä. En ollut helppo lapsi ruokien kanssa ja kun alkoivat siellä lounasta laittaa tajusin heti että tilanteesta tulee paha. Jotain hirveää velliä tai puuroa siellä oli tehty. Jälkiruoaksi luvattiin jäätelöä. Velli oli niin kauheaa, etten voinut syödä sitä. Maaseudun mammat sanoivat minulle yhteen ääneen, etten saa jäätelöä, jollen syö velliä loppuun. Itkin ja itkin, en syönyt velliä. En saanut jäätelöä.
Se, että tällaisen jutun muistaa, täytyy olla merkki siitä, että sillä on merkitystä. Voisko olla todella kovan makeanhimoni taustalla. Minun on joka aterian jälkeen saatava makeaa, eikä niin vähän...
Kommentit (9)
Selityshän se on tuokin :) Nyt sun ei tarvitse tehdä asialle mitään :D:D
Helppoahan se on syyllistää menneitä, eikä muuttaa tulevaa.
Jaa! Mun karkkihimon syy on se että sain lapsena paljon karkkeja ja jäin hyvänolontunteeseen koukkuun.
Ja mun karkkihimon syy on se, että sain karkkeja todella harvoin ja rajoitetun määrän!
Mullakin on välillä todella tuskalliset karkinhimot, mutta kyllähän sitä pitää jotenkin kontrolloida - vaikka näin aikuisena olisikin mahdollisuus syödä kilokaupalla karkkia viikoittain. En usko että itellä siihen on taustalla mitään syytä, vaikka lapsuudesta on muutamat karkkimuistot jääneetkin hyvin mieleen.
Eniten vaikuttaa se, mitä syö. Jos on eilen syönyt karkkia, todennäköisesti sitä tekisi tänäänkin mieli. Jos syö viikon terveellisesti ja monipuolisesti jättäen karkit vain yhdelle päivälle viikossa, ei niitä niin tee edes sinä tiettynä päivänä mieli. Varsinkin jos on jo maanantaista lähtien odotellut että oi, olispa se karkkipäivä jo.
Olin lokakuun karkkilakossa, ja sen loppuessa ostin tarjouksesta vitosella kahden kilon karkkisäkin. No, tulihan siitä tuli syötyä pitkin hampain ehkä 200 grammaa, sillä "pitäähän sitä nyt syödä, kun kohta en taas hetkeen karkkia saa". Nyt olen taas loppukuun karkkilakossa, joten katsotaan kuinka vähän tulee joulukuussa karkkia syötyä...
Suurimmalla osalla ihmisistä on luontainen himo makeaan, se johtuu siitä että äidinmaito on tosi makeaa.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin on välillä todella tuskalliset karkinhimot, mutta kyllähän sitä pitää jotenkin kontrolloida - vaikka näin aikuisena olisikin mahdollisuus syödä kilokaupalla karkkia viikoittain. En usko että itellä siihen on taustalla mitään syytä, vaikka lapsuudesta on muutamat karkkimuistot jääneetkin hyvin mieleen.
Eniten vaikuttaa se, mitä syö. Jos on eilen syönyt karkkia, todennäköisesti sitä tekisi tänäänkin mieli. Jos syö viikon terveellisesti ja monipuolisesti jättäen karkit vain yhdelle päivälle viikossa, ei niitä niin tee edes sinä tiettynä päivänä mieli. Varsinkin jos on jo maanantaista lähtien odotellut että oi, olispa se karkkipäivä jo.
Olin lokakuun karkkilakossa, ja sen loppuessa ostin tarjouksesta vitosella kahden kilon karkkisäkin. No, tulihan siitä tuli syötyä pitkin hampain ehkä 200 grammaa, sillä "pitäähän sitä nyt syödä, kun kohta en taas hetkeen karkkia saa". Nyt olen taas loppukuun karkkilakossa, joten katsotaan kuinka vähän tulee joulukuussa karkkia syötyä...
Ei kannata syödä joulukuun alussa karkkia jotta makeanhimo säilyt jouluun asti, eli sitten voit antoisasti syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata syödä joulukuun alussa karkkia jotta makeanhimo säilyt jouluun asti, eli sitten voit antoisasti syödä.
Makeaa tulee joka tapauksessa syötyä, kun ollaan menossa syömään useampi ruokalaji heti joulukuun ensimmäisenä viikonloppuna. Ja itsenäisyyspäivänä on varmasti ystäväpariskunnalla herkkuja pöydässä, eli alkukuusta tuskin "puhtaalle" karkkiannokselle on mitään tarvetta :D Mutta siksi nyt pidänkin lokakuun ja marraskuun aika herkuttomana, sillä koko joulukuu on tunnetusti ainaista syömistä... Kerrankin näin päin, eikä niin, että tammikuun ensimmäinen päivä herää siihen että oho, kuinka paljon kiloja taas kertyikään!
Vastaavia kokemuksia?