Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Matkustaisitko velaksi?

Vierailija
11.07.2008 |

Siis oikeastiko ihmiset ostavat luottokortilla lomamatkoja?

Tuossa Stokkan Mastercard-ketjussa muutamat miettivät nostavansa luottorajaa jotta PÄÄSEVÄT LOMILLE. Siis oikeastiko on yleistä että lomat maksetaan kortilla?

Luulisi että on ikävä maksella lomaa jälkikäteen pois.

Itse en kyllä niin tekisi, enkä ole tajunnutkaan että se on ilmeisen yleistä?

Vai? Kuinkas muilla?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
11.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän luottokorttia matkustaessa sen takia käytetä että haluttaisiin matkustaa velaksi vaan siksi, että lentojen ostaminen, hotellien varaaminen ja autonvuokraus netistä ei kerta kaikkiaan onnistu ilman luottokorttia. Lisäksi luottokortti on matkalla käytännössä ainut järkevä maksuväline: luottokortti käy melkein kaikkialla eikä tarvitse kuljetella suuria määriä käteistä mukana, kaikki hoituu helposti. Tarvittaessa sillä saa myös käteistä automaatista.

Luottokortin nostorajaa voi joutua nostamaan esimerkiksi silloin jos sekä lentojen osto, hotellin varaaminen, vuokra-auton maksu että itse matka ostoksineen osuvat samalle kuukaudelle niin kuin meillä kerran. Pakko oli soittaa luottokuntaan ja nostaa luottorajaa että oli Visa käytössä vielä matkallakin. Muina kuukausina Visalle ei sitten välttämättä tule ostoksia ollenkaan.

Mutta ei luottokortin käyttäminen tottavie sitä tarkoita, ettei olisi varaa matkustella. Kyllä meillä on aina tilillä moninkertaisesti matkaan tarvittava rahamäärä ja Visa-lasku menee suoraveloituksena tililtä eräpäivänä. Emme edes käytä Visaa kuin ulkomaanmatkoilla ja niihin (netti)ostoihin mitä ei muilla keinoin voi maksaa tai hinnasta tulisi kalliimpi.

Totta kai matkan voi ostaa ilman Visaakin jos marssii matkatoimistoon - silloin siitä tulee todennäköisesti useita kymmeniä prosentteja kalliimpi. Ja onhan toki mahdollista raahata ulkomaille tukuttain käteistä tai matkashekkejä mutta hankalaa se on varsinkin jos on menossa useampaan paikkaan ja tarvitsisi useampaa valuuttaa.

Lisäksi monessa paikassa, varsinkin Jenkeissä mutta yhä yleisimmin myös muualla, luottokorttia pidetään luotettavuuden osoituksena ja käteisasiakasta jotenkin epäilyttävänä, koska luottokorttia ei saa jos ei hoida asioitaan. Autoa ei yleensä ole edes mahdollista vuokrata ilman luottokorttia ja moni hotellikin haluaa luottokorttinumeron muistiin ennen huoneen luovuttamista.

Vierailija
2/28 |
12.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on suvussa joitakin vanhempia ihmisiä, jotka kammoavat luottokortteja ja jopa pankkikortteja kuin ruttoa, mutta esim. matkustaa on silti pakko.

He sitten ostavat matkansa kalliilla matkatoimistosta ja maksavat käteisellä. Matkalle he raahaavat hirveän määrän käteistä ja käyttävät hankalia matkashekkejä. Ja jos yllätyksiä tulee niin sitten ollaan ongelmissa kun ei ole rahaa tai lainaillaan matkakumppaneilta.

Vaan kun yrität selittää kuinka näppärä luottokortti on ulkomailla niin vastalauseena tulee näitä kuvitelmia siitä että sitten ollaan veloissa loppuikä vaikka meillä on paljon enemmän rahaa käytössä kuin heillä ja ilman velkaa. Käytämmepähän rahamme vain järkevämmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
12.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika vieras ajatus meille, että jos vaikka pesukone hajoaa, niin säästän sitten vuoden tai kaksi, että saan hankittua uuden. Mä käytän visaa ihan joka kuukausi koko luottorajan täyteen.

Vierailija
4/28 |
11.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä kovin pienekis pankkitiliäni päästä, ainakin tonni on aina oltava käyttötilillä. Lisäksi ssästäb s-tilille, se on se viimeinen vararahasto. tai on mulla rahastossakin (henkilöstörahasto) jonkun verran, sitä vastaan voi viimeisessä hädässä saada vaikka lainaa ( nostaa voi vain kerran vuodessa).

Vierailija
5/28 |
11.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

päästä oli rahaa tai ei. Ymmärrän kyllä että joskus ihmiset näin menettelevät. Ja mitä sen on väliä jos rahat kuitenkin jälkikäteen löytyvät - ostavathan jotkut jopa huonekaluja velaksi!

Vierailija
6/28 |
11.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet koskaan ostanut verkosta lentoja/hotellia, niin ne pitää lähes aina/poikkeuksetta maksaa luottokortilla. Mutta se on sitten eri asia, käyttääkö sitä luottoa vai maksaako laskun pois.

Vierailija
7/28 |
11.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkathan kannattaa aina maksaa luottokortilla, saa varmemmin rahat takaisin , jos matkanjärjestäjä/lentoyhtiä tekee ennen matkaa konkurssin. Esim Visahan yleensä maksetaan pois seuraavassa kuussa, joten en sitä edes velaksi ostamisena pidä.

Vierailija
8/28 |
11.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli varalla on Visa 3000€ luottorajalla. Jos bongaan hyvät lennot netistä, niin voin ostaa ne vaikka tilillä ei olisikaan rahaa niihin sillä hetkellä. Saatan ostaa lennot puolen vuoden päähän, ja nehän tulee jo maksettua siihen mennessä.

Eli säästän rahaa ostamalla tarjouksista lennot. Maksan toki sitten korttiostoksista korkoja, mutta se summa minkä saan säästettyä ostamalla halvat lennot on huomattavasti korkeampi näin toimiessani.

Esimerkkinä Bangkokin lennot viime vuonna, maksoin alle 2000€ kahden aikuisen ja kahden lapsen lennoista. Normihinta Finnarilla tuona aikana olisi ollut yli 3500€. Säästö yli 1500€, korkoihin ei paljoa mennyt kun maksoimme lennot pois viidessä kuukaudessa.

Eli kyllä, meillä matkustellaan Visalla :D

Vierailija
9/28 |
11.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran vuokrattiin auto 6 viikoksi, ja miehen luottokortin raja ylittyi vakuusmaksun kohdalla. Onneksi mun luottokortti riitti kattanmaan sen pienen eron. Mies kyllä nosti luottorajaansa sen jälkeen, etti tuollaisia yllätyksiaä enää pääse syntymään.

Vierailija
10/28 |
11.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

luottokortin kanssa - esim. niin että itse matkat on maksettu, minkä jälkeen tili on tyhjähkö, ja sitten matkalla syntyvät ruoka-, shoppailu- jne. kulut maksan seuraavan kuun luottokorttilaskussa.

Itse en sen pitempää venytystä harrasta, mutta en mä nyt näe minkä takia olisi jotenkin hirveän paljon tyhmempää ostaa lomamatka velaksi kuin vaikka sohva.

Teknisesti ottaen mä ostan tavallaan kaiken velaksi, jokaista leipäpalaa myöten, koska kaikki raha jolla en lyhennä asuntolainaa on ikään kuin velkarahaa ja siitä maksetaan korkoa. Joten jos maksan lomamatkan käteisellä tililtäni, maksan siitä käytännössä asuntolainani korkoa.

Vierailija
11/28 |
11.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Visan käyttö maksuaikakorttina on aika harvinaista. Yleensä luottokortilla maksaminen tarkoittaa sitä, että velkaa lyhennetään hitaammin.

Itsekin käytän Visaa matkojen maksamiseen netissä, mutta en ole edes ajatellut sitä "lainarahalla maksamisena". Jos rahatilanne olisi sellainen, että olisi _pakko_ maksaa luotolla, en matkustaisi.

Vierailija
12/28 |
11.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kyllä Masteri vinkuu ihan surutta. Kerranhan täällä eletään, ja kotiäitinä kun olen ilman mitään tukia, niin ei sitä rahaa aina ole tilillä. Saatetaan ostaa juurikin lennot hyvästä tarjouksesta, ja maksaa ne sitten pois ennen matkaa. Emme ole missään luottokorttikierteessä, tälläkin hetkellä kortin saldo on vissiin pari sataa, luottoraja on 4000€. Nyt odottelen hyviä lentotarjouksia esim Hong Kongiin tai Bangkokiin, josko päästäisi talvella lämpimään. Meillä viiden hengen talous, joten säästö on huomattava etenkin kaukolennoilla.

Vierailija
13/28 |
11.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tulin sitten toisiin ajatuksiin. Luottorajana tarjottiin 1000€ olen myös kotiäitinä. Otin kortin juurikin varalle. No kävipä niin että ostin perheellemme lennot Italiaan 180 eurolla, siis neljän hengen perhe. RyanAirilla lähdemme Milanoon ensi kuussa. Hip hurraa, onneksi otin kortin :D Niin ja lennot maksoin pois kahdessa erässä, vaikka minimilyhennys minulla onkin.

Vierailija
14/28 |
11.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme pienituloinen perhe, mutta menommekin ovat pienet. Meillä on Visa missä 3500€ luottoraja, ja kortilla on tälläkin hetkellä ostoja liki puolella tuosta rajasta. Nyt tosin lyhennän tonnilla tässä kuussa korttia, ja siten pääsen ostamaan meille pian lennot jonnekin lämpimään ensi tammikuuksi.

Odottelen Hulluja Päiviä ja heidän tarjouksiaan.

Eli kyllä me nautimme elämästä velaksi. Enkä ole edes huolissani asiasta, kerrankos sitä elää.

Vierailija
15/28 |
11.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietäisin, ettei jälkikäteen maksaminen käy tuskaiseksi. Monet ostaa elektroniikkaa tai huonekaluja velkaisi. Miksei sitten matkaa, joka antaa oikeasti paljon enemmän kuin joku uusi taulu-tv?

Palasimme alkuviikosta matkalta ja on se vaan niin ihanaa, kun saa olla perheen kanssa yhdessä ilman mitään arkisia huolia ja aurinko paistaa. Lapsetkin rakastaa matkoja.:)

Vierailija
16/28 |
11.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on kortti varalla, siis todellisia hätätilanteita varten. Emme todellakaan lomaile velaksi. Emmekä muutenkaan elä yli varojemme. Ajatelkaas jos tulee lama, teillä on tuhansien velat niistä kaukomatkoistanne.

Vierailija
17/28 |
11.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän maksetaan kuitenkin pian takaisin.

Toki teen itsekin niin hankintoja. Se on järkevääkin oikeassa kohdassa käytettynä.

Vierailija
18/28 |
11.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sukupolvi ei malta säästää rahaa että pääsisi lomille.

kohta se nähdään kun talous pettää.

Vierailija
19/28 |
11.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

MasterCardilla esim. voi minimilyhennys olla satasen, parin luokkaa, vaikka kortilla olisi velkasaldoa 4000€.

Vierailija
20/28 |
11.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kortilla on saldo n. 3000 euroa, ja minimilyhennys on runsaan satasen kuussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kahdeksan