Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä tuntemattoman repliikki sopii sloganiksesi?

Vierailija
03.11.2017 |

Mikä kuvastaa sinua?

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

pro-pax kirjoitti:

Miksi kaikilla noilla siteeratuilla repliikeillä tai lauseilla pitäisi yleensäkään olla mitään elämää sen nimenomaisen kontekstinsa, eli sen  kirjan (tai siitä tehdyn esim. kuunnelman, luennan. elokuvan tai näytelmän) ulkopuolella ? 

Ei minusta mihinkään romaaniin tarvitse suhtautua jonain 'kokoelmana pyhiä tekstejä ja kirjoituksia' (...eli joita ei sitten ollenkaan saisi muuta kuin 'kiittää, ylistää ja palvoa')

Minusta nuo mitkään 'Tuntemattomasta' lainatut irtolauseet ja -repliikit nyt eivät vain ole sinänsä kovin kummoisia, niitä kutakin yksitellen tarkasteltuna.

Nehän itse asiassa vain liittyivät sen romaanin kerrontaan ja veivät tarinaa eteenpäin, antoivat siihen kirjassa jotain (esim. murteellisia sävyjä ja niillä  ikäänkuin 'väripisteitä taulun pohjakankaalle'), mutta eihän niitä nyt varmaan sinänsä miksikään syvällisiksi esim. joksikin siteerattaviksi  'aforismeiksi'  ollut kai kirjailijan mielessä  tarkoitettukaan ?

Olen samaa mieltä, Yksi yllättävän suosittu romaani, johon näin on suhtauduttu on nimeltään raamattu. Nuo kaikki mitä tuntemattomasta totesit sopii myös tuohon teokseen.

Vierailija
42/48 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AUKin kurssikirjassa oli "Ei sota yhtä miestä kaipaa". Se kuvasi hyvin suhtautumistani armeijaan vaikka Rukkiinkin sitten menin kun siellä nyt kuitenkin se 11 kk. piti olla.

Lipponenhan käytti jossain puheessa eduskunnassa, että "Nahkurin orsilla tavataan".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä työ pojat uitte ja uitteki lujjaa

Vierailija
44/48 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pro-pax kirjoitti:

Miksi kaikilla noilla siteeratuilla repliikeillä tai lauseilla pitäisi yleensäkään olla mitään elämää sen nimenomaisen kontekstinsa, eli sen  kirjan (tai siitä tehdyn esim. kuunnelman, luennan. elokuvan tai näytelmän) ulkopuolella ? 

Ei minusta mihinkään romaaniin tarvitse suhtautua jonain 'kokoelmana pyhiä tekstejä ja kirjoituksia' (...eli joita ei sitten ollenkaan saisi muuta kuin 'kiittää, ylistää ja palvoa')

Minusta nuo mitkään 'Tuntemattomasta' lainatut irtolauseet ja -repliikit nyt eivät vain ole sinänsä kovin kummoisia, niitä kutakin yksitellen tarkasteltuna.

Nehän itse asiassa vain liittyivät sen romaanin kerrontaan ja veivät tarinaa eteenpäin, antoivat siihen kirjassa jotain (esim. murteellisia sävyjä ja niillä  ikäänkuin 'väripisteitä taulun pohjakankaalle'), mutta eihän niitä nyt varmaan sinänsä miksikään syvällisiksi esim. joksikin siteerattaviksi  'aforismeiksi'  ollut kai kirjailijan mielessä  tarkoitettukaan ?

Olen samaa mieltä, Yksi yllättävän suosittu romaani, johon näin on suhtauduttu on nimeltään raamattu. Nuo kaikki mitä tuntemattomasta totesit sopii myös tuohon teokseen.

Raamattu ja sen tulkinta ei mielestäni kuulu nyt tähän keskusteluun ollenkaan ja käytin sitä nyt sitäpaitsi  vain: vertauskuvana ja metaforana.

Objektiivisin perustein kyllä  voidaan todeta, ettei Raamattu kuitenkaan ole mikään yhden kirjailijan elinaikanaan  kirjoittama kaunokirjallinen  teos kirjamarkkinoille ja kirjakauppojen näyteikkunoihin, vaan koostuu useiden kirjoittajien,varsin pitkän ajanjakson kuluessa kirjoittamista   kirjoista, joita on joskus muinoin  käytetty mm.  paimentolaiskansan lakikirjana jne. mutta mehän emme nyt keskustelekaan mistään teologiasta, vaan fiktiosta eli kertomakirjallisuudesta, joten pysykäämme vain siis asiassamme.

Uskontoa ja Raamatun olemusta koskevat keskustelut kuuluvat jonnekin muualla, nyt puhuimme  vain romaaneista ja nimenomaan vain tästä yhdestä,eli vain siis Tuntemattomasta sotilaasta.

Vierailija
45/48 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä työ pojat uitte ja uitteki lujjaa

No oletko sitten  joku uintijoukkueen valmentaja, vai mihin tuota elämässäsi  oikein sovellat ?

Vierailija
46/48 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tule sietämään mitään jermumentaliteettia komppaniassani.

Vierailija
47/48 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän myös Riitaojan näkökulmaa kehiin: "En minä mitään pahaa..."

Vierailija
48/48 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Petrus kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: