Mikä tuntemattoman repliikki sopii sloganiksesi?
Kommentit (48)
AUKin kurssikirjassa oli "Ei sota yhtä miestä kaipaa". Se kuvasi hyvin suhtautumistani armeijaan vaikka Rukkiinkin sitten menin kun siellä nyt kuitenkin se 11 kk. piti olla.
Lipponenhan käytti jossain puheessa eduskunnassa, että "Nahkurin orsilla tavataan".
Vielä työ pojat uitte ja uitteki lujjaa
Vierailija kirjoitti:
pro-pax kirjoitti:
Miksi kaikilla noilla siteeratuilla repliikeillä tai lauseilla pitäisi yleensäkään olla mitään elämää sen nimenomaisen kontekstinsa, eli sen kirjan (tai siitä tehdyn esim. kuunnelman, luennan. elokuvan tai näytelmän) ulkopuolella ?
Ei minusta mihinkään romaaniin tarvitse suhtautua jonain 'kokoelmana pyhiä tekstejä ja kirjoituksia' (...eli joita ei sitten ollenkaan saisi muuta kuin 'kiittää, ylistää ja palvoa')
Minusta nuo mitkään 'Tuntemattomasta' lainatut irtolauseet ja -repliikit nyt eivät vain ole sinänsä kovin kummoisia, niitä kutakin yksitellen tarkasteltuna.
Nehän itse asiassa vain liittyivät sen romaanin kerrontaan ja veivät tarinaa eteenpäin, antoivat siihen kirjassa jotain (esim. murteellisia sävyjä ja niillä ikäänkuin 'väripisteitä taulun pohjakankaalle'), mutta eihän niitä nyt varmaan sinänsä miksikään syvällisiksi esim. joksikin siteerattaviksi 'aforismeiksi' ollut kai kirjailijan mielessä tarkoitettukaan ?
Olen samaa mieltä, Yksi yllättävän suosittu romaani, johon näin on suhtauduttu on nimeltään raamattu. Nuo kaikki mitä tuntemattomasta totesit sopii myös tuohon teokseen.
Raamattu ja sen tulkinta ei mielestäni kuulu nyt tähän keskusteluun ollenkaan ja käytin sitä nyt sitäpaitsi vain: vertauskuvana ja metaforana.
Objektiivisin perustein kyllä voidaan todeta, ettei Raamattu kuitenkaan ole mikään yhden kirjailijan elinaikanaan kirjoittama kaunokirjallinen teos kirjamarkkinoille ja kirjakauppojen näyteikkunoihin, vaan koostuu useiden kirjoittajien,varsin pitkän ajanjakson kuluessa kirjoittamista kirjoista, joita on joskus muinoin käytetty mm. paimentolaiskansan lakikirjana jne. mutta mehän emme nyt keskustelekaan mistään teologiasta, vaan fiktiosta eli kertomakirjallisuudesta, joten pysykäämme vain siis asiassamme.
Uskontoa ja Raamatun olemusta koskevat keskustelut kuuluvat jonnekin muualla, nyt puhuimme vain romaaneista ja nimenomaan vain tästä yhdestä,eli vain siis Tuntemattomasta sotilaasta.
Vierailija kirjoitti:
Vielä työ pojat uitte ja uitteki lujjaa
No oletko sitten joku uintijoukkueen valmentaja, vai mihin tuota elämässäsi oikein sovellat ?
Minä en tule sietämään mitään jermumentaliteettia komppaniassani.
Vähän myös Riitaojan näkökulmaa kehiin: "En minä mitään pahaa..."
Petrus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä kuvastaa sinua?
"Kaikkia saatanoita minä saan perässäni vetää." - Alikersantti Lehto
Hahahaaaaa..
Olen samaa mieltä, Yksi yllättävän suosittu romaani, johon näin on suhtauduttu on nimeltään raamattu. Nuo kaikki mitä tuntemattomasta totesit sopii myös tuohon teokseen.