Jos lehmänmaidon juominen aiheuttaa mm. ilmaisuutta ja korvatulehduksia
Niin miksi minulla 1980-luvulla syntyneellä, oli ehkä yksi korvatulehdus koko lapsuuteni aikana? Normaaleja flunssia oli kyllä, mutta eikös meillä kaikilla ole niitä. Onko nykyajan maito siis niin käsiteltyä ja erilaista, että se aiheuttaa lähes kaikki nykyihmisen ongelmat limaisuudesta korvatulehduksiin ja ruoansulatusongelmiin?
Ja en ole nyt mikään Valion sponsoroima maidontuputtuja, vaan ihan tavallinen ihminen, joka ihmettelee tätä ”lehmänmaito on vain vasikoille, luonnotonta juoda lehmänmaitoa, kaikki ongelmani poistuivat lopetettuani maidon juonnin”-debattia. En kyllä itsekään enää juo maitoa, sillä se on pahaa, mutta käytän kyllä juustoja ym. melko paljon, enkä koe niistä olevan mitään haittaa. Ehkä olen sittenkin sisäisessä tulehdustilassa, enkä vain huomaa sitä itse?
Kommentit (3)
Lehmäthän syötettiin ennen oman pellon tuotoksilla.
Rehu ja lehmän luonnolliset mikrobit + ihmisten nykyinen elinympäristö. Lapsena pompittiin ties missä heinäkasoissa ja uitiin ties missä mutalammikoissa. Ja syötiin multaa ja painittiin nurmikolla, myös niitten koirankakkojen päällä.
T: syntynyt 1981, 0 korvatulehdusta, ei flunssia, omia lehmiä joiden maitoa juotiin (pastöroitua, ei muuten mitään käsittelyä)
Voisiko syynä olla esim. rehun koostumus? Onkohan lehmät menneinä vuosikymmeninä saaneet pötsilleen sopivampaa rehua kuin nykyään? Ja entä olivatko ennen kaikki lehmät kesät ulkona, nykyään taitaa ainakin osa lehmistä viettää koko elämänsä sisätiloissa. Onko myös tuotantolehmien rodut nyt erilaisia? Eikös vielä 80-90 luvulla ollut paljon suomenkarjaa, ayshirejä ja mitä nyt olikaan ja mitähän ne nykyään on, varmaan jotain mitkä on jalostettu oikein turbotehokkaiksi. Ainakin yksi tuttu robottinavetan emäntä valitteli, että lehmät on niin valtavan suuria nykyään, että niiden sorkat ei tahdo kestää liian suurta painoa.
En ole asiantuntija, enkä tiedä, onko nuo syitä. Kunhan mietiskelen. Itse join maitoa parikymppiseksi asti (syntynyt 60-luvulla) ja maito haettiin suoraan talosta. Ei ollut koskaan vatsavaivoja. Sitten jouduin siirtymään kaupan maitoon ja vaivat alkoivat, en vain tajunnut silloin, että johtuivat maidosta, join menemään vain. Kymmenisen vuotta sitten olin jo kroonisesti sairas. Tein ruokavalioremontin ja jätin maidonkin pois. Olo alkoi vähitellen kohentua ja nyt olen täysin terve. Mikä osuus maidolla oli, en tiedä, mutta kun olen kokeillut maitoa käyttää, niin oireet alkavat palailla.