Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voinko ostaa auton ilman ajokorttia?

Vierailija
03.11.2017 |

Tämä on nyt varmaan ihan tajuttoman tyhmä kysymys, mutta kaipaan pikaista vastausta. Mulla itselläni ei ole tällä hetkellä ajokorttia eikä autoa, ajokortti on vielä teoriasta ja inssistä kiinni eli tulee varmasti hoidetuksi tämän vuoden aikana, ellei jo parin viikon sisään. Tarkoitus oli ostaa auto, kun ajokortti on hoidettu, mutta tässä ehtikin käymään niin, että äitini kuoli ja pitäisi lähteä perheen voimin pohjoiseen jo ensi viikolla.

Lentoliput neljälle hengelle tulisivat älyttömän kalliiksi, ja auton tulen joka tapauksessa ostamaan viimeistään parin kuukauden sisään, joten koen auton ostamisen tässä vaiheessa järkevimmäksi vaihtoehdoksi. Ajokortillinen, mutta autoton siskoni olisi valmis ajamaan meidät perille ja minun puolestani hän voisi pitää auton käytössään sen aikaa, kunnes saan itse kortin taskuun.

Onko tällainen järjestely mahdollinen? En keksi syytä, miksei olisi, mutta toisaalta en ole ikinä eläessäni ostanut autoa enkä ole varma siitä, miten se toimii. Jos auton saa ostaa, mutta auton omistajalla ei ole ajo-oikeutta, saako autoa ajaa vai pysäyttelevätkö poliisit liikenteessä yms? Tarkoituksena on ostaa uusi tai vähän käytetty auto jostain autoliikkeestä.

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auton saa ostaa ilman korttia. Saat ostaa vaikka lentokoneen ilman lentolupaa.

Vierailija
2/57 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi ostaa omiin nimiisi kun et saa liikennevakuutusta kun sinulla ei ole ajo-oikeutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voit ostaa auton ilman korttia.

Tiellä et sillä saa ajaa ilman ajokorttia metriäkään, ainoastaan suljetulla alueella -esim omassa pihassasi.

Vierailija
4/57 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan sitä ostaa, mutta et saa itse esim. koeajaa autoa (paitsi jos ajat jossain suljetulla alueella, liikenteeseen et saa lähteä). Helpompaa varmaan olisi vuokrata auto reissun ajaksi ja ostaa oma sitten kun on kortti taskussa.

Vierailija
5/57 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit omistaa vaikka 1000 autoa. Myyjälle on ihan sama kuka sitä autoa ajaa. Siitä vaan autokaupoille.

Vierailija
6/57 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiellä et sillä saa ajaa ilman ajokorttia metriäkään, ainoastaan suljetulla alueella -esim omassa pihassasi.

En ole aikeissa ajaa autolla itse, autoa ajaisi ainoastaan siskoni siihen asti, kunnes saan korttihomman hoidettua.

Miten tuo liikennevakuutusasia, pitääkö paikkansa?

Vierailija
7/57 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos soittasit autoliikkeeseen tai katsastuskonttoriin. He kyllä neuvovat miten toimia, miten vakuutukset menevät jne. Kyllä ajokortiton voi auton omistaa ja sillä ajaa sitten joku muu.

Vierailija
8/57 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin koeajossa tarkistetaan ajokortti liikkeiden puolesta. Varmaan siskosi voi testata autoa ja ajaa sen liikkeestä pois. Mutta ostamisee se ei vaikuta.

Vierailija
9/57 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et voi ostaa omiin nimiisi kun et saa liikennevakuutusta kun sinulla ei ole ajo-oikeutta.

Höpöjä. Toki voi omistaa vaikka sata autoa vaikka ei ajo-oikeutta olisikaan. Vakuutus on taas ihan toinen juttu. Ja auton omistaja ja haltija ovat eri asia. Siitä vaan autoa ostamaan.

Vierailija
10/57 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole aikeissa ajaa autolla itse, autoa ajaisi ainoastaan siskoni siihen asti, kunnes saan korttihomman hoidettua.

Miten tuo liikennevakuutusasia, pitääkö paikkansa?

Jos ei muuten onnistu, niin laitat siskosi aluksi auton haltijaksi. Muutat sen sitten kun saat kortin. Omistaja ja vakuutuksen maksaja olet sinä.

Vierailija
11/57 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit ostaa auton vaikkei sinulla ajokorttia ole.

Vierailija
12/57 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuossa tilanteessa olisi helpompi vuokrata auto reissun ajaksi? Saisit sitten etsiä itsellesi sopivan auton ihan rauhassa.

Vierailija
13/57 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä oon ainakin ostanu auton veljelleni, vaikka mulla ei oo ajokorttia. N. 50-v.

Vierailija
14/57 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikossa auto.... :)  Kannattaisko kuitenkin valmistautua siihen auton ostoon vähän paremmin?

Tiedätkö jo merkin, mallin ja onko niitä käytettynä/autoliikkeessä osta heti -valmiina myynnissä jossain lähiseuduilla?

Tehdastilausta et saa viikossa.

Vierailija
15/57 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Kyllä liikennevakuutuksen saa nimiinsä, jos kerran on auton omistaja. Eihän sinun tarvi sillä autolla ajaa metriäkään. Liikennevakuutus on autokohtainen, ei ajajakohtainen vakuutus.

Vierailija
16/57 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sujuvasti ostin itselleni auton, ennen kuin minulla oli ajokortti. Ei ollut mitään ongelmia vakuutusten tai minkään muunkaan kanssa.

Vierailija
17/57 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni nuorikin on ostanut auton jo ennen inssiä. 

Vierailija
18/57 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä vakuutukseen pitäisi olla ajokortti?

Vierailija
19/57 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit ostaa auton, mutta niin kauan kuin autoa käyttää siskosi, tulee liikennevakuutus olla hänen nimissään, koska auton todellisen käyttäjän tulee olla auton haltija ja vakuutuksenottaja. Et voi ottaa vakuutusta ajoneuvoon, jota sinulla ei ole oikeutta ajaa.  Eli sinun nimi papereihin omistajan kohdalle, siskon nimi haltijan kohdalle, ja vakuutuksen ottaa myös siskosi. Sinä voit toki sen maksaa, jos haluat.

Ja sitten se syy, miksi näin: liikennevakuutuksen hinta määräytyy sen mukaan, kuka autoa käyttää. Esimerkiksi vakuutuksenottajan ikä vaikuttaa vakuutuksen hintaan. Jos vakuutuksentekohetkellä auton käyttäjästä on annettu vääriä tietoja, voi vakuutusyhtiö vahingon sattuessa periä liikennevakuutuksesta maksetut korvaukset takaisin. Soittakaa ihan mihin tahansa vakuutusyhtiöön ja kysykää, saako autoa vakuuttaa joku muu kuin se henkilö joka sillä ajaa, jos ette muuten usko tätä.

Vierailija
20/57 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voit.

Moni ostaa auton esimerkiksi lapselleen tai puolisolleen vaikkei itsellä ole ajokorttia.

Vakuutukset hoitaa auton ostaja/ omistaja.