Tarhan aloitus 1,5-vuotiaalla
Pohdin tarhan aloitusta tammikuussa, kun töihin on mentävä taloudellisista syistä. Poika on silloin 1,5-vuotias ja mietin, miten meidän perhe pärjää arjessa silloin ja mitä mahdollisia valmisteluja kannattaisi tehdä, jos jollain voi helpottaa arkea silloin.
Tarha on 4km päässä eli mennään autolla. Meillä on onneksi 2 autoa eli vuoroin viemme ja haemme, jos vaan pystymme. Miehellä suht paljon töissä iltamenoja ja mulla uusi työtehtävä, jossa paljon opeteltavaa ja tunnollisena on riski, että myös teen ainakin alussa pitkiäkin päiviä eli vaikka kotona iltaisin koneella.
Kuinka kiireistä arki on teillä, joilla on pieni tarhalainen ja molemmilla täydet työpäivät? Miten parisuhteenne voi?
Kommentit (34)
Miten voit laittaa tuon ikäisen tarhaan? Ei raha voi olla syy kaikkeen!
Eikö jompikumpi voi aluksi tehdä lyhennettyä työpäivää? Tai voiko köyttää liukumaa? Minulla oli liukuva työaika ja osittainen vuorotyö, joten saatoin mennä niinä aamuina aikaisin töihin kuin mies vei lapsen, joten ehdin hakea lapsen kotiin jo kolmen jälkeen. Lapsi söi useimmiten aamiaisen kotona rauhassa, harvoin piti meidän molempien olla aikaisin töissä yhtaikaa. Joten en tarvinnut lyhennettyä työaikaa, vaikka mielestäni se on hyvä ratkaisu. Lapsen hotopäivä jä yleensä alta 7 tunnin., aina alle 8 h.
Vierailija kirjoitti:
Et ehdi viikolla tehdä mitään kotitöitä kunnolla, et ehdi löhöämään sohvalla ja katsomaan telkkaria tai koskemaan mieheesi. Päivät menevät nopeasti, kun illalla teet lapselle ruokaa, siivoat jäljet, leikität, iltapesut, iltasadut, nukkumaan. Sitten alat tekemään niitä töitäsi kotona ja koti näyttää viikonloppuna sikolätiltä, kun olet viikot vain tehnyt töitä ja viihdyttänyt ja hoitanut lasta päiväkodin jälkeen. Harrastukset voit unohtaa.
Ja siinä sivussa voi kuunnella Metallicaa: Sad but true.
Meillä vaimo teki 60%, kun lapset meni tarhaan.
60% palkka + kotihoidon tuki ja alemmat tarhamaksut oli mielestäni tehokas yhdistelmä.
En suosittele! Mikäli on pakko mennä hoitoon niin etsisin perhepäivähoitajan tai ainakin tekisin lyhennettyä työviikkoa.
T. Lto, joka tällä hetkellä työskentelee juurikin pienten ryhmässä
Olet keskimäärin 2-3 kertaa kuukaudessa pois töistä hoitamassa sairasta räkänokkaa.
Jos miehellä on paljon iltamenoja, voiko hän olla lapsen kanssa aamupäivät ja hoitaa kotitöitä? Päiväkotiaika lyhenisi tällaisina päivinä, eikä sinulla olisi illalla kaikkia kotitöitä odottamassa. Molempien on osallistuttava lapsen- ja kodinhoitoon, silloin pärjäätte vallan mainiosti.
Omat lapseni ovat jo isompia ja pikkulapsiaikana mies oli usein aamusta iltamyöhään töissä. Eikä meillä ollut tukijoukkoja lähellä. Se verotti varsinkin minun voimiani. Äitikin tarvitsee omaa aikaa ja omia harrastuksia. Ja ehdottomasti pitää järjestää myös kahdenkeskeistä aikaa. Näin tekisin nyt jos vielä voisin muuttaa asioita taaksepäin.
Itse asun ulkomailla, ja täällä lähes kaikki lapset aloittavat päiväkodin 1-vuotiaana. En ole huomannut, että täällä ihmiset olisivat yhtään sen epätasapainoisempia ja traumatisoituneita, kuin Suomessakaan. Pikemminkin päin vastoin - täällä ei ole yhtä paljon alkoholismia tai masennusta, ja ihmiset ovat sosiaalisempia ja positiivisempia.
Meillä on 4- ja 2-vuotiaat lapset, jotka molemmat aloittivat tarhassa 1-vuotiaina. Mies ja minä olemme molemmat 100% työsuhteessa, itse myös opiskelen täysiaikaisesti töiden ohessa, ja kaiken kukkuraksi on vielä iso omakotitalo. Meillä ei ole tukiverkkoa ollenkaan, joten teemme kaiken itse. Tokihan elämämme on kiireistä, teemme koko ajan jotain, mutta ihan hyvin tämä menee. :-) Kotityöt tehdään kunnolla viikonloppuisin, koska ei arkena yksinkertaisesti ehdi tehdä kaikkia kotitöitä. Pyykkäykset, vaatehuollon, luuttuamiset ja koko talon imuroinnin teen viikonloppuisin, ja sunnuntaina yleensä teen alkuviikolle myös ruoat valmiiksi.
Ihan hyvin ehdin katselemaan telkkaria/leffaa tunnin pari kertaa viikossa ja käymään salilla iltaisin lasten mentyä nukkumaan 4-6 krt viikossa.
Parisuhde meillä voi vallan mainiosti, ja seksiä on monta kertaa viikossa. Toki olisi kiva saada parisuhdeaikaa, mutta valitettavasti lapsille ei löydy hoitajaa. Otamme siis kaiken mahdollisen ilon irti kotioloissa iltaisin. :-)
Meillä 1,5v aloitettiin tarha ja kaikki meni loistavasti. Tuon ikäisellä ryhmä on pieni ja heitä avustetaan paljon.
Lapsi jo kävelee ja puhuu jonkin verran. Sosiaaliset taidot kehittyy ja tässä iässä lapsi jo alkaa leikkiä muiden lasten kanssa. Minusta siis oikein hyvä ikä aloittaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä 1,5v aloitettiin tarha ja kaikki meni loistavasti. Tuon ikäisellä ryhmä on pieni ja heitä avustetaan paljon.
Lapsi jo kävelee ja puhuu jonkin verran. Sosiaaliset taidot kehittyy ja tässä iässä lapsi jo alkaa leikkiä muiden lasten kanssa. Minusta siis oikein hyvä ikä aloittaa.
Haloo!!! Ryhmä ei ole normi-päiväkodeissa mitenkään erityisen pieni. Lapsia minimissään 12+++. Hoitajia(sis.ope) on kolme ellei joku sairaana... Käsiä on aivan liian vähän ja aikaa myös.
T.lto
Eka vastaaja kiteytti hyvin. Lisäksi osta valmiiksi 3 pipoa, 4 kypärämyssyä, 8 hanskat ja 2 kurahousut ja varalle kuminauhaa sinne haalarin lahkeisiin. Pipot yms häviää ja ne lenksut menee rikki alvariinsa tarhan pihalla kun siellä on sitä terävää hiekkaa jään ja lumen päällä. Iltaisin et ehdi kaupoille ostamaan niitä.
Meillä ensimmäinen lapsi aloitti 1-vuotiaana pph:lla. Ehti olla siellä vuoden, jolloin jäin äitiyslomalle. Tällöin poika lopetti pph:lla ja oli äitiysloman aikana puistotoiminnassa mukana. Molemmat lapset menivät tarhaan, kun nuorempi oli 1 v 9 kk. Meillä lapset ovat alusta lähtien olleet täyspäiväisinä hoidossa. Eikä ongelmia ole ollut. Molemmat viihtyvät hoidossa. Kun kotona on paikka kaikelle, ei asuntokaan ehdi muuttua kaatopaikaksi. Eli joka ilta tavarat omille paikoilleen. Ruoan jälkeen yleensä heti tiskit koneeseen ja kone päälle. Näin illalla astiat on puhtaat. Viikolla pesen yleensä noin 3 koneellista. Ruokaa meillä tehdään viikonloppuna valmiiksi, useampi eri ruoka. Ja osa pakastimeen. Näin viikkoihin jää paljon enemmän aikaa. Kun ei joka ilta tarvitse kokata. Samaten kaupassa käydään pääasiassa vain perjantaina. Ostetaan kerralla koko viikon ruoat. Ei tarvitse siihenkään kuluttaa aikaa viikolla.
Parasta olisi, jos pystyisitte kumpikin vanhemmista tekemään max. 80 % työaikaa. Voisitte kumpikin saada Kelan joustavaa hoitorahaa ja arki olisi vähän vähemmän raskasta. Toivottavasti saatte ihanan päivähoitopaikan! Meillä on kokemusta eri päiväkodeista ja nyt on alle 2-vuotias todella kivassa pienessä päiväkodissa, johon voin jättää hänet tosi turvallisin mielin. Ottakaa rauhassa aikaa päivähoitoon tutustumiseen. Minulle ehtivät ryhmän työntekijät tulla vähän tutuiksi, kun viikon olin lapsen kanssa yhdessä siellä päiväkodissa ja näin, miten hyvää huolta pikkuisista siellä pidettiin. Kun henkilökunnan kanssa on hyvä keskusteluyhteys, tiedän voivani luottaa heihin ja koko päiväkodin toimintaan.
Eihän se lisää tunteja tuo vuorokausiin, mutta on aivan valtavasti vähemmän stressiä, kun tietää että lapsella on oikeasti hyvä olla siellä päivähoidossa! Vaikka hän joskus jää itkemään aamulla, ja vaikka joskus tulee pitempikin päivä hoidossa. Aloitti noin 1,5-vuotiaana ja silloin jäi aina itkemään, mutta saatoin muutaman päivän päästä itsekin kuulla, että itku lakkasi pian sen jälkeen, kun poistuin näkyvistä. Nyt lähempänä 2 vuotta on jo aamuja, jolloin riennetään leikkeihin niin tohinalla, ettei paljon ehdi äidin tai isin perään itkeä.
Raskasta se rumba on aina oli sitten 1 v, 2v tai 4 v. Valtaosa lapsista viihtyy ihan hyvin päiväkodissa, mutta ne päivät ovat väsyttäviä lapselle. Jos mahdollista niin tee lyhennettyä työaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse asun ulkomailla, ja täällä lähes kaikki lapset aloittavat päiväkodin 1-vuotiaana. En ole huomannut, että täällä ihmiset olisivat yhtään sen epätasapainoisempia ja traumatisoituneita, kuin Suomessakaan. Pikemminkin päin vastoin - täällä ei ole yhtä paljon alkoholismia tai masennusta, ja ihmiset ovat sosiaalisempia ja positiivisempia.
Meillä on 4- ja 2-vuotiaat lapset, jotka molemmat aloittivat tarhassa 1-vuotiaina. Mies ja minä olemme molemmat 100% työsuhteessa, itse myös opiskelen täysiaikaisesti töiden ohessa, ja kaiken kukkuraksi on vielä iso omakotitalo. Meillä ei ole tukiverkkoa ollenkaan, joten teemme kaiken itse. Tokihan elämämme on kiireistä, teemme koko ajan jotain, mutta ihan hyvin tämä menee. :-) Kotityöt tehdään kunnolla viikonloppuisin, koska ei arkena yksinkertaisesti ehdi tehdä kaikkia kotitöitä. Pyykkäykset, vaatehuollon, luuttuamiset ja koko talon imuroinnin teen viikonloppuisin, ja sunnuntaina yleensä teen alkuviikolle myös ruoat valmiiksi.
Ihan hyvin ehdin katselemaan telkkaria/leffaa tunnin pari kertaa viikossa ja käymään salilla iltaisin lasten mentyä nukkumaan 4-6 krt viikossa.
Parisuhde meillä voi vallan mainiosti, ja seksiä on monta kertaa viikossa. Toki olisi kiva saada parisuhdeaikaa, mutta valitettavasti lapsille ei löydy hoitajaa. Otamme siis kaiken mahdollisen ilon irti kotioloissa iltaisin. :-)
Lähes kaikki, 1-vuotiaana? Köyhien lapset? Mistähän maasta mahtaa olla kyse?
Ei voi kuitenkaan verrata Suomen päivähoitoa muiden maiden vastaavaan, on usein järjestetty hyvin erilailla joten vaikuttaa lapsiinkin eri tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Pohdin tarhan aloitusta tammikuussa, kun töihin on mentävä taloudellisista syistä. Poika on silloin 1,5-vuotias ja mietin, miten meidän perhe pärjää arjessa silloin ja mitä mahdollisia valmisteluja kannattaisi tehdä, jos jollain voi helpottaa arkea silloin.
Tarha on 4km päässä eli mennään autolla. Meillä on onneksi 2 autoa eli vuoroin viemme ja haemme, jos vaan pystymme. Miehellä suht paljon töissä iltamenoja ja mulla uusi työtehtävä, jossa paljon opeteltavaa ja tunnollisena on riski, että myös teen ainakin alussa pitkiäkin päiviä eli vaikka kotona iltaisin koneella.
Kuinka kiireistä arki on teillä, joilla on pieni tarhalainen ja molemmilla täydet työpäivät? Miten parisuhteenne voi?
Tuon ikäinen kuuluu kotihoitoon. Myy vaikka toinen autoista ja turvaa lapsei varhaiset vuodet.
Lto
Tarha muuten kuulostaa kauhealta. Laittaisitko lemmikkisikin eläintarhaan? Tosin kertoo hyvin siitä, mikä on meininki usein noissa lasten säilytyspaikoissa!
Et ehdi viikolla tehdä mitään kotitöitä kunnolla, et ehdi löhöämään sohvalla ja katsomaan telkkaria tai koskemaan mieheesi. Päivät menevät nopeasti, kun illalla teet lapselle ruokaa, siivoat jäljet, leikität, iltapesut, iltasadut, nukkumaan. Sitten alat tekemään niitä töitäsi kotona ja koti näyttää viikonloppuna sikolätiltä, kun olet viikot vain tehnyt töitä ja viihdyttänyt ja hoitanut lasta päiväkodin jälkeen. Harrastukset voit unohtaa.