Meidän joulu - pitää minunkin avautua
Voisin ihan hyvin olla viettämättä joulua ja lähteä jonnekin lomareissuun etelään tai pohjoiseen, mutta eiköhän me taas kotona olla miehen toiveesta. Hänellä on (aikuisia) lapsia, joiden varalta pitää olla "valmiudessa". Todennäköisesti lapset kuitenkin taas tuossa isänpäivän vierailullaan ilmoittavat omat suunnitelmansa, eli menevätkö äitinsä vai puolisoidensa vanhempien luokse (nämä kun jaksavat vongata, me vaan ilmoitetaan, että meille saa tulla mutta ei ole pakko). Ei siinä mitään, mutta mekin voitaisiin mennä jonnekin jos tämä olisi tiedossa hyvissä ajoin (siis edullisemmat joulumatkathan pitää varata 6-12 kk aikaisemmin). Nyt kun ollaan taas kotona, niin tulee velvollisuus käydä myös minun sukulaisissa (lähinnä vanhemmillani, sisarukseni osaavat olla vaatimatta meitä joulunviettoonsa). Ei siinäkään mitään, mutta on tää pakkojoulunvietto joka vuosi vähän ärsyttävää. Nyt kun miehen lapset tosiaan on jo aikuisia, voisi minusta vaikka joka kolmannen joulun viettää minun toiveitteni mukaan eli olla viettämättä. Kiitos kun sain avautua.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Taustalla on kuitenkin myös se, että miehelle itselleenkin joulu on jotenkin tärkeä, toisin kuin minulle (ei, minulla ei ole lapsuuden traumaa, ihan tavallisia perhejouluja olen viettänyt, mutta näin yli 40v jälkeen voisin jo kokeilla jotain muutakin...). Haluaa siis viettääjoulua ja syödä jouluruokia ja sen takia en ehdotakaan että joka toinen vuosi minun tyyliin. Mut jos edes joka viides vuosi... Pitänee kokeilla varata vaikka Lapista mökki, missä kuitenkin saa syödä koko viikon sitä kinkkua jos on pakko, mutta ei tarttis kestää sitä sukulaisten kanssa säätämistä. :-) T.ap
Loistava idea. Tuntuisi joulukin joululta. Eräs nainen sanoi kerran, että parhaan joulunsa hän on viettänyt perheineen erämökissä keskellä ei mitään, vain lunta ja metsä ympärillä.
Haaveilen jostain vastaavasta itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kyllä perhe ja aikuiset lapset olisivat valmiit lähtemään johonkin reissuun viettämään joulua jossa kaikki pääsisivät valmiin pöydän ääreen mutta anoppi (ja aiemmin tietty appikin) viettää joulun meillä. Aina.
On hänellä toinenkin poika 60km päässä ja sisko 15km päässä mutta kun haluaa olla meillä:( Olemme yrittäneet vihjailla tästä jo vuosia mutta miehen veli ei edes halua kutsua äitiään ja siskon perhekin on usein matkoilla joulun.
Mun joulu alkaa joulupäivänä kun kaikki ovat lähteneet koteihinsa. Jääkaapista valmista pöytään, sitten kirjan ja suklaan kanssa sohvalle. Usein tosin olemme lähteneet parin viikon reissuun joulupäivänä mutta eihän se ole sama asia. No, ehkä mä kestän vielä pari vuotta minkä tuo eukko tuossa keikkuu. Jos huonosti käy elää 100v:ksi eli yli 20v.
Kerrotte sille aikuiselle ihmiselle, että tämä jouluna matkustatte kohteeseen x. Jos hän haluaa tulla mukaan,ok, muuten huolehtikoon itse joulustaan. Onhan eläkeläisille omia juhliakin.
Kiitos, ymmärsit pointtini hyvin. Kuten myös mieheni velvollisuudentunteet, jotka yritän toki itsekin huomioida. Huolehdin myös (vapaaehtoisesti ja mielelläni) lapsille joululahjaksi jotain kivaa, hyödyllistä ja sopivaa kun mies on enemmän "tilisiirtoisiä". Yleensä jotain syötävää, juotavaa tai poltettavaa, ellei ole mitään astia- tai muita hyötyesinetarpeita. :-)