Pystyykö ruokavaliosta muka tekemään mitään johtopäätöksiä ihmisen sosioekonomisesta asemasta?
Täällä näkee usein kiistelyä siitä, että voivatko köyhät syödä terveellisesti ja wt:t syövät sellaista ja tällaista...
Minusta nuo ovat enimmäkseen puppua. Ruokavaliosta voi päätellä lähinnä sen, onko henkilö kiinnostunut ruuanlaitosta, onko hän työelämässä ja onko hänellä perhettä.
Lyön vaikka vetoa, että ette saa esimerkiksi minun eilisen ja tämän päivän ruuistani selville mitään isompaa.
Tänään:
- aamupala klo 8.30: valkosipulipatonkia pippurimetvurstin kera, kahvia, jogurttia (joukossa banaania, pähkinäsekoitusta, vaahterasiirappia ja vehnänleseitä).
- espresso klo 11.30
- iltaruoka klo 17.30: muusia, pippuri-possukastiketta, salaattia
- iltatee klo 21, teetä ja korvapuusti
Eilen:
- aamupala klo 10: kahvi ja kanelimuroja
- lounas klo 14.30: sushia ja vettä, päälle espresso ja juustokakkua siivu
- iltapala klo 20: teetä, pyttipannua, homejuustoa, aladobia, oliiveja, patonkia, salaattia
Kommentit (44)
Ykkönen, metsään meni. Syön vapaapäivinäni vähän, muutoin syön työpaikkalounaan. Nyt olin vieläpä flunssassa, joten söin normaalia rasvaisemmin ja vähemmin ruokahalun puutteen takia.
Joten sori nyt, mutta jos tuolla lailla teet johtopäätöksiä, et ole kovin hyvä neuvomaan ketään elintavoissa.
Ap, 50-vuotias ja muutoin flunssa lukuunottamatta hyväkuntoinen, veriarvot, verenpaine yms. erinomaiset
Mä oisin arvannut, että olet joko työtön tai lomalla. Silloin tulee minunkin helposti syötyä vain yksi lämmin ateria, ei vaan ole niin nälkä kuin jos herää aikaisin töihin. Ja tosta voisi kuvitella, että tykkäät ruuanlaitosta, koska sulla on kummiskin itse laitettua ruokaa ja maku ja vaihtelu on sulle tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Mä oisin arvannut, että olet joko työtön tai lomalla. Silloin tulee minunkin helposti syötyä vain yksi lämmin ateria, ei vaan ole niin nälkä kuin jos herää aikaisin töihin. Ja tosta voisi kuvitella, että tykkäät ruuanlaitosta, koska sulla on kummiskin itse laitettua ruokaa ja maku ja vaihtelu on sulle tärkeää.
No tuo meni ihan nappiin.
Harrastan ruuanlaittoa ja kokeilen miehen kanssa aktiivisesti reseptejä ja erilaisia ruokakulttuureja. Ruoassa tärkeintä minulle on maku, ja vaihtelu on myös plussaa.
Mutta muuten, eikös olekin aika niukasti mitään, mihin tarttua?
Ap
Kuulemma kasvisten määrä ja vaihtelevuus lautasella korreloi eniten yhteiskuntaluokan kanssa.
Asut kaupungissa, hyvätuloinen jos noi sushit jne. söit ulkona. Ylipainoa?
Vierailija kirjoitti:
Kuulemma kasvisten määrä ja vaihtelevuus lautasella korreloi eniten yhteiskuntaluokan kanssa.
Jaa-a. Mulla on melkein aina lämpimällä ruualla salaattia, raastetta tai vihanneslisuketta. Mutta niin on muillakin tuntemillani ihmisillä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Asut kaupungissa, hyvätuloinen jos noi sushit jne. söit ulkona. Ylipainoa?
Jep. Jep. Lievää. Aika hyvin.
Ap
Kiitos, kun ruokavaliosi ei tarkoittanut kiinasta tuotuja "terveystuotteita", joita jokainen ns. terveysblogi on pullollaan.
Minä VIHAAN gojimarjoja. :D
Ei muuta sanottavaa kun että haluaisin syödä nuo kaikki :D
Tämä esimerkkisi ei ajanjaksona vielä riitä ’ruokavalion’ kuvaamiseen. Hädin tuskin ehtii tulemaan esiin se, ettet joka päivä syö samaa aamupalaa jne.
Mutta jos seurataan anonyymeinäkin ihmisten ruokailuja vaikkapa kuukauden ajalta Köyliöntie paremmin miten paljon syö eineksiä / erilaisia vihanneksia / (työpaikka)lounasta / ravintoloissa / eksoottisia ehkä matkoilta opittuja makumaailmoja jne niin kyllähän siitä nyt jotain selvittämään pystytään.
Itse syön n kerran vuodessa pakastepizzan, mutta jos kerron vain eilisen ruokani niin minusta jää se kuva, että pakastepizzaahan minä popsin...
Ei tuo nyt niin epäterveelliseltä näytä, paitsi nuo suolaiset lisukkeet. Nekin ymmärtää, jos sinulla on flunssaa, nenä tukkoisena kun ei oikein mikään maistu miltään ja tulee siksi syötyä mausteisempaa kuin ehkä normaalisti.
Määristä sinä et kerro mitään.
Suosistus on syödä useammin, mutta mikä kenellekin sopii. Tuossa on viljatuotteita, proteiinia ja vihanneksia ja maitotuotteitakin (juotko maitoa ruualla?) ja syöt kalaa myös.
Patonki olisi myös tietysti terveellisempi korvata enemmän kuitua sisältävällä leivällä, mutta on sinulla samalla aterialla kuituja leseissä ja pähkinöissä.
Juustokakussa ja pyttipannussa on rasvaa melkoisesti, mutta toisaalta söit sushia, ja määristä et edelleenkään kertonut mitään.
En tekisi koskaan päätelmiä parin päivän ruokavaliosta, vähintään viikon seurantajakso on oltava ja sittenkin tekisin paljon lisäkysymyksiä.
T. Laillistettu ravitsemusterapeutti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a. Mulla on melkein aina lämpimällä ruualla salaattia, raastetta tai vihanneslisuketta. Mutta niin on muillakin tuntemillani ihmisillä.
Ap
Mutta tämä sitten taas kertoo siitä, miten jokainen meistä lopun viimein asuu aika pienessä kuplassa, jossa useimmiten on hyvin samankaltaisia ihmisiä. Esim jos olet opettaja ja kollegasikin ovat tietenkin opettajia ja opettajat usein ovat kulturelleja niin ystäväpiiri muodostuu vääjäämättä niistä ympyröistä...
Joskus on mielenkiintoista ka hyvin opettavaista kun ajautuu sen oman kuplassa ulkopuolelle...
Vierailija kirjoitti:
Tämä esimerkkisi ei ajanjaksona vielä riitä ’ruokavalion’ kuvaamiseen. Hädin tuskin ehtii tulemaan esiin se, ettet joka päivä syö samaa aamupalaa jne.
Mutta jos seurataan anonyymeinäkin ihmisten ruokailuja vaikkapa kuukauden ajalta Köyliöntie paremmin miten paljon syö eineksiä / erilaisia vihanneksia / (työpaikka)lounasta / ravintoloissa / eksoottisia ehkä matkoilta opittuja makumaailmoja jne niin kyllähän siitä nyt jotain selvittämään pystytään.
Itse syön n kerran vuodessa pakastepizzan, mutta jos kerron vain eilisen ruokani niin minusta jää se kuva, että pakastepizzaahan minä popsin...
Nimenomaan!
Silti täällä palstamammat vetävät johtopäätöksiä ihmisten yksittäisistä aterioista ja jopa ostoskärryjen sisällöistä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mutta tämä sitten taas kertoo siitä, miten jokainen meistä lopun viimein asuu aika pienessä kuplassa, jossa useimmiten on hyvin samankaltaisia ihmisiä. Esim jos olet opettaja ja kollegasikin ovat tietenkin opettajia ja opettajat usein ovat kulturelleja niin ystäväpiiri muodostuu vääjäämättä niistä ympyröistä...
Joskus on mielenkiintoista ka hyvin opettavaista kun ajautuu sen oman kuplassa ulkopuolelle...
Totta kai.
Mutta toisaalta pointtini olikin, että mitä se sitten kertoo minusta ja mikä on määrä, joka nostaa ihmisen tiettyyn lokeroon.
Yleisellä tasolla voi heitellä mitä vaan, mutta toisaalta tiedän parikin toisen asteen tutkintonsa kesken jättänyttä kasvisruokavaliolla elävää, ja toisaalta akatemiatohtorin, jonka mielestä peruna riittää kasvikunnan edustajaksi aterialla.
Joten VAIKKA keskimäärin kasvisten ja juuresten kulutus kasvaa koulutustason myötä, se on vain keskimäärin ja yksilöstä on mahdoton mennä sanomaan mitään sen perusteella, paljonko hän vetää rehuja nassuun.
Ap
Vierailija kirjoitti:
En tekisi koskaan päätelmiä parin päivän ruokavaliosta, vähintään viikon seurantajakso on oltava ja sittenkin tekisin paljon lisäkysymyksiä.
T. Laillistettu ravitsemusterapeutti
Erittäin järkevää, my point exactly.
Ap
Ei ole mikään mielipidekysymys, syövätkö eri yhteiskuntaluokkia edustavat ihmiset eri tavoin. Se on tilastollinen fakta, joka on monessa tutkimuksessa todistettu. Muistan lukeneeni menneinä vuosina esimerkiksi Hesarista jutun siitä, miten eri tuotteiden menekki vaihtelee kaupoissa sen mukaan, sijaitseeko kauppa vaikkapa Eirassa vai Itä-Helsingissä. Erot ovat selvät. Olikohan viime viikolla samassa lehdessä juttu siitä, miten poliittinen suuntautuminen vaikuttaa jenkkien syömiseen. Silläkin oli merkittävä vaikutus eli ruuasta voi päätellä myös poliittisia kantoja.
On kiistämätön fakta, että köyhät syövät epäterveellisempää, yksipuolisempaa ruokaa, vähemmän kasviksia ja hedelmiä jne. ja ovat ylipainoisempia kuin rikkaat.
Sinun aterioistasi voi todellakin helposti päätellä, ettet kuulu köyhiin ja kouluttamattomiin. Syöt kalliita leikkeleitä, pähkinöitä, erikoiskahveja, sushia, vaahterasiirappia ja vaikka mitä sellaista, mitä osa suomalaisista ei ole välttämättä koskaan edes maistanut. Köyhä ja syrjäytynyt ei totisesti yleensä ripottele aamuisin jukurttiinsa leseitä.
Omassa kuplassa elävien voi olla vaikea käsittää, miten muilla menee. Suomessa on ihmisiä, joiden ruokavalio koostuu halvoista eineksistä, kuten makkarasta, ja leivästä sekä perunasta. Tuli mieleen, että tunnen erään ihmisen, joka kertoi eläneensä koko lapsuutensa lähes pelkällä makkaralla, koska sitä köyhä, nuori yh-äiti pystyi tarjoamaan. Onneksi oli kouluruoka.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, kun ruokavaliosi ei tarkoittanut kiinasta tuotuja "terveystuotteita", joita jokainen ns. terveysblogi on pullollaan.
Minä VIHAAN gojimarjoja. :D
Ymmärrän hyvin. Kaikenlainen pikkunäppärä must-juttujen harrastaminen on aika hölmöä. Voihan niitä ihan uteliaisuuttaan maistaa, mutta veikkaan ihan mutuna, että jos terveellisyyttä hakee, niin suomalaiset luomumarjat pärjää vertailussa hyvin.
Ap
Tuskinpa pystyy. Ei tuosta aloitusviestin ruokavaliostakaan voi päätellä muuta kuin sen, että terveelliset elämäntavat eivät taida kuulua suurimpiin kiinnostuksen kohteisiin ja että ennemmin tai myöhemmin liian vähäinen, muutenkin melko huonolaatuinen ruokavaliosi tulee vaikuttamaan hyvinvointiisi ja terveyteesi. Eikä ole tarkoitus sanoa tätä pahalla, itse vaan olen "intohimoinen" asian suhteen, koska ammattiini kuuluu auttaa ihmisiä elämään mahdollisimman terveellisesti.