Pystyykö ruokavaliosta muka tekemään mitään johtopäätöksiä ihmisen sosioekonomisesta asemasta?
Täällä näkee usein kiistelyä siitä, että voivatko köyhät syödä terveellisesti ja wt:t syövät sellaista ja tällaista...
Minusta nuo ovat enimmäkseen puppua. Ruokavaliosta voi päätellä lähinnä sen, onko henkilö kiinnostunut ruuanlaitosta, onko hän työelämässä ja onko hänellä perhettä.
Lyön vaikka vetoa, että ette saa esimerkiksi minun eilisen ja tämän päivän ruuistani selville mitään isompaa.
Tänään:
- aamupala klo 8.30: valkosipulipatonkia pippurimetvurstin kera, kahvia, jogurttia (joukossa banaania, pähkinäsekoitusta, vaahterasiirappia ja vehnänleseitä).
- espresso klo 11.30
- iltaruoka klo 17.30: muusia, pippuri-possukastiketta, salaattia
- iltatee klo 21, teetä ja korvapuusti
Eilen:
- aamupala klo 10: kahvi ja kanelimuroja
- lounas klo 14.30: sushia ja vettä, päälle espresso ja juustokakkua siivu
- iltapala klo 20: teetä, pyttipannua, homejuustoa, aladobia, oliiveja, patonkia, salaattia
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mikään mielipidekysymys, syövätkö eri yhteiskuntaluokkia edustavat ihmiset eri tavoin. Se on tilastollinen fakta, joka on monessa tutkimuksessa todistettu. Muistan lukeneeni menneinä vuosina esimerkiksi Hesarista jutun siitä, miten eri tuotteiden menekki vaihtelee kaupoissa sen mukaan, sijaitseeko kauppa vaikkapa Eirassa vai Itä-Helsingissä. Erot ovat selvät. Olikohan viime viikolla samassa lehdessä juttu siitä, miten poliittinen suuntautuminen vaikuttaa jenkkien syömiseen. Silläkin oli merkittävä vaikutus eli ruuasta voi päätellä myös poliittisia kantoja.
On kiistämätön fakta, että köyhät syövät epäterveellisempää, yksipuolisempaa ruokaa, vähemmän kasviksia ja hedelmiä jne. ja ovat ylipainoisempia kuin rikkaat.
Sinun aterioistasi voi todellakin helposti päätellä, ettet kuulu köyhiin ja kouluttamattomiin. Syöt kalliita leikkeleitä, pähkinöitä, erikoiskahveja, sushia, vaahterasiirappia ja vaikka mitä sellaista, mitä osa suomalaisista ei ole välttämättä koskaan edes maistanut. Köyhä ja syrjäytynyt ei totisesti yleensä ripottele aamuisin jukurttiinsa leseitä.
Omassa kuplassa elävien voi olla vaikea käsittää, miten muilla menee. Suomessa on ihmisiä, joiden ruokavalio koostuu halvoista eineksistä, kuten makkarasta, ja leivästä sekä perunasta. Tuli mieleen, että tunnen erään ihmisen, joka kertoi eläneensä koko lapsuutensa lähes pelkällä makkaralla, koska sitä köyhä, nuori yh-äiti pystyi tarjoamaan. Onneksi oli kouluruoka.
Nyt puhut eri asiasta.
Siitä, miten yhteiskuntaluokat ja asuinalueet KESKIMÄÄRIN syövät. Totta kai keskimäärin rikkailla ja hyvätuloisilla kaupunkilaisilla on vaihtelevampi ruokavalio kuin toimeentulotuella elävillä ja niillä, joiden ainoa kauppa sadan kilometrin säteellä on pieni kylä-alepa.
Minä puhuin siitä, voiko YKSILÖN ruokavaliosta pienellä poikkileikkauksella kertoa suuria. Ei voi.
Joten siksi paheksun palstan mustavalkoisia kommentteja ihmisten yksittäisiin aterioihin ja ostoskärryjen sisältöihin.
Tyttäreni on hyvin pienituloinen opiskelija, ja silti hän syö erittäin terveellisesti ja monipuolisesti, koska panostaa vähät rahansa ruokaan. Yksi yksilötason esimerkki, ja yksilöistähän tässä siis puhuttiin.
Kuten sanoin itsekin, ruokavaliosta näkee tiettyjä yksinkertaisia juttuja - joista töissäkäynti eli tulotaso oli yksi. Muttei isoja henkilön sosioekonomisesta taustasta silti.
Ap
En tajua ajatuksen juoksuasi. Itse syöt ihan sillä tavalla kuin voisi kuvitella. Ruokailustasi voi heti päätellä, että olet keski-ikäinen, keskituloinen kaupunkilaisnainen. Ja kuvittelet siis olevasi jokin todiste siitä, että kaikki eivät syö kuten muut luokassaan? No eivät varmasti mutta useimmat syövät, sinä mukaan lukien.
Mun mielestä ap:n ruoka sisältää liikaa hiilareita ja sokeria.
Mut tää on vaan mun mielipide, jos itse pitää siitä niin miksei.
Itse oon syönyt tänään:
n. klo 7 2 kuppia tummapaahtoista kahvia rasvattomalla maidolla
n. klo 12 2 palaa ruisleipää juustolla ja kurkulla
n. klo 18 kanaleike kasvislisukkeella (porkkanaa, kukkakaalia, parsakaalia)
Huomenna varmaan aika samanlainen, paitsi et on saunavuoro, joten sen jälkeen todennäkösesti lasi viiniä viikonlopun kunniaksi.
Vierailija kirjoitti:
Täällä näkee usein kiistelyä siitä, että voivatko köyhät syödä terveellisesti ja wt:t syövät sellaista ja tällaista...
Minusta nuo ovat enimmäkseen puppua. Ruokavaliosta voi päätellä lähinnä sen, onko henkilö kiinnostunut ruuanlaitosta, onko hän työelämässä ja onko hänellä perhettä.
Lyön vaikka vetoa, että ette saa esimerkiksi minun eilisen ja tämän päivän ruuistani selville mitään isompaa.
Tänään:
- aamupala klo 8.30: valkosipulipatonkia pippurimetvurstin kera, kahvia, jogurttia (joukossa banaania, pähkinäsekoitusta, vaahterasiirappia ja vehnänleseitä).
- espresso klo 11.30
- iltaruoka klo 17.30: muusia, pippuri-possukastiketta, salaattia
- iltatee klo 21, teetä ja korvapuustiEilen:
- aamupala klo 10: kahvi ja kanelimuroja
- lounas klo 14.30: sushia ja vettä, päälle espresso ja juustokakkua siivu
- iltapala klo 20: teetä, pyttipannua, homejuustoa, aladobia, oliiveja, patonkia, salaattia
No possukastike on alempaa keskiluokkaa. Sinulla on hyvää kulttuuritahtoa, koska syöt sushia. Se ei kuitenkaan siitä sinua nousemaan ylempään keskiluokkaan.
Ei polta eikä juo. Pyrkii elämään niin terveellisesti kuin pystyy.