Isäinpäivä perutaan osassa Helsingin päiväkoteja , tilalle läheisenpäivä. Perutaanko myös äitienpäivä?
Kommentit (377)
Huomenna se on faktaa sullekki.....
Lapsi tarvitsee isän ja äidin saadakseen alkunsa. Ainakin sen siemenen. Joka ikinen.
Jos isä tai äiti puuttuu arjesta, niin asia vain on näin.
Kyllä lapsi saa surra osattomuuttaan jos surettaa, joitain ei sureta.
Ei kaiklta voi puhkaista silmää siksi että yksi ryhmässä on sokea.
Curling-kasvatusmalli ei toimi lapsen parhaaksi, solidaarisuutta opitaan toisin keinoin kuin lakaisemalla kaikki perinteet pois häiritsemästä.
Olen aina kannattanut sukupuolineutraalia kasvatusta, mutta tämä alkaa mennä jo yli. En ymmärrä mitä pahaa on isän- tai äitienpäivässä. Milloin me ydinperheet nostamme äläkän?
No, nyt olen lukenut koko linkin ja ollut niin maan perkuleen hauskaa. Jotkut eivät ole aina ymmärtäneet tosi hauskoja juttuja, vaan ottaneet täysin tosissaan. Se siitä esipuheesta, kun oli minulla asiaakin, vaikka tuleehan tästäkin tietenkin joillakin paha mieli, muttei haittaa, koska onhan minullakin mielipide. Aamulla oli seuraava uutinen! Nurmijärven kunta aikoo palkata päiväkotiin psykiatrisen sairaanhoitajan, koska lasten aggressiivinen käytös lisääntynyt. Meneekö tähän hyysäämiseen aika, ettei saada kakaroita kuriin. Mietitään pää puhki jotain Isänpäivää, vaikka pitäisi aika käyttää tärkeämpääkin. Turha tulla sitten märiseen, että meillä on isot ryhmät jne. Tuttu virsi, jota kuulin ennen eläkkeelle jäätyäni. Nyt paljastan, että olen ennen työskennellyt päiväkodissa. Sanoin monta kertaa, etteivät suotta valita, kun meille tulee ruoka valmiina, siivoojat käy, laitosapulainen on joka paikan höylä. Nyt tulee sanomista, kun jotkin repii pelihousut. En sitten enää kommentoi.....
Hyvä uutinen. Myös kaikki suomalaiset perinteiset juhlapäivät pitää poistaa ja miettiä jotain nykyaikaisempaa tilalle.
Olin kansakoulussa, kun isänpäivä alkoi yleistyä Suomessa. Olen ns. isätön lapsi (sellaisiahan ei sinänsä ole, kaikilla on isä, mutta kaikkien isät eivät ole lastensa elämässä mukana). Ei tuo isänpäiväkorttien piirtäminen minua hetkauttanut mitenkään tai ahdistanut, kun ei ollut isää, jolle kortin olisi voinut tehdä. Saatoin tehdä sitten kortin papalle, jos siltä tuntui. Ei silloin hyssytelty tosiasioita eikä sitä minusta pidä tehdä nytkään. Oikeastaan olin vain tyytyväinen, etten joutunut tekemään vuoden aikana toista imelää lässytystä sisältävää korttia. Äitienpäiväkortin tekeminen tympäisi. Meillä ei sellaista imelyyttä harrastettu, jota opettaja kortteihin vaati.
Nyt sitten ylelläkin juttu aiheesta. Ja pelkästään positiivista palautetta on tullut jutun mukaan!!
Kohta on aivan mahdotonta sanoa, tehdä tai edes ajatella mitään. Teki mitä hyvänsä, tai on tekemättä, niin aina on joku joka voi siitä sitten mielensä pahoittaa.
Mitä hittoa? Omiko tämä joku vitsi?
T. feministi, jonka isä on kuollut
Vierailija kirjoitti:
Mitä hittoa? Omiko tämä joku vitsi?
T. feministi, jonka isä on kuollut
*oliko, no ymmärsitte varmaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se uskomatonta, että miten aikaisemmat sukupolven edustajat joilla ei ole ollut isää jolle askarrella-paskarella tuollainen isänpäivälahja, on selvinnyt elämästä. Vai tarkoitetaanko tällä, että nekin ovat kaikki isänpäivän traumatisoituneita?
Kyllä ajat ovat muuttuneet aika paljon neljässäkymmenessä vuodessa. Vielä minun ala-aste aikoina eroperheiden lapsia katsottiin vähän kieroon, niissä ikään kuin oli jotain vikaa.
Oma kasvatuksesi, vanhempasi ja ajankuva ovat siihen vaikuttaneet.
Pitäisikö kaikkien leski-isien lapsilta kieltää kaikki naisten kunnioittaminen, koska äiti on kuollut?
Eihän tässä nytkään ole mitään kenltään kielletty, vitun vatipäät. On vain haluttu mahdollistaa vaihtoehtoiset kohteet niille joilla ei ole isää.
Ihanaa ja rakentavaa kielenkäyttöä, pisteet oikealle malliesimerkkikasvattajalle.
Ennen ne kortit tehtiin sitten vaarille tai vaikka enolle, ja siitä ei erikseen mitään numeroa nostettu ainakaan omassa nuoruudessani.
Idiootti
Vierailija kirjoitti:
Nyt sitten ylelläkin juttu aiheesta. Ja pelkästään positiivista palautetta on tullut jutun mukaan!!
AV palstalla on vain idiootteja. Siksi täällä on ihan eri palautteet kuin oikeassa maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AV palstalla on vain idiootteja. Siksi täällä on ihan eri palautteet kuin oikeassa maailmassa.
Tämä on kyllä outo paikka. Mutta tässä tapauksessa palautteessa kyse lienee siitä että negatiivista ei oteta ollenkaan huomioon (niinkuin alkuperäisessä jutussakin luki).
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa nyt että sukupuolesta ei saa tehdä oletuksia, ennen kuin on kuullut kuinka henkilö itse määrittelee sukupuolensa. Korrektimpaa olisi pelkkä oletetun läheisen päivä.
Eli kun tapaa uuden ihmisen, niin loukkaamisen välttämiseksi pitää aloittaa keskustelu vieraiden ihmisten kanssa seuraavan protokolan mukaisesti:
-Terve.
-Oot sä mies vai nainen, vai mikä sä oot?
-Mä olen Tomppa, ja olen valkoinen heteromies."
Vierailija kirjoitti:
Onkohan nuo päiväkodinjohtajat sitä kivikovaa telariporukkaa? Tuskin lapset/vanhemmat ovat vaatineet isänpäivänvieton poistamista.
Tällaisille älypäille, jotka moisia päivät pitkät pohtivat verovaroin ehdottaisin siirtoa kansalaispalkalle.
Kyllä ne vanhemmat ovat ne jotka tämän aloitteen ja vaatimuksen päivän nimen muuttamisesta ovat tehneet. Meilläkin on tullut nyt useammalta vanhemmalta postia asiasta , joten meidän päiväkodissa vietetään "läheisen ihmisen päivää" :D
t. Lto
Miksi päiväkodissa ylipäänsä vietetään mitään isänpäiviä, äitienpäiviä tai läheisenpäiviä? Nehän sattuu kalenterissa aina sunnuntaille, joten ne vanhemmille tarjotut "aamupalat" on ihan turhia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma isäni poistui kuvioista, kun olin parin vuoden ikäinen. Tämä oli siis 70-luvulla. Joka isänpäiväksi piti koulussa askarrella lahja ja ne löytyvät tälläkin hetkellä varastosta. Minulle se oli vaikeaa aikaa, kun olin isätön ja olin luokan ainoa poikkeus. Aina odotin, että isänpäivä menee nopeasti ohi.
Kannatan siis läheisenpäivää.
Luokkakoko oli varmaankin likemmäs 30. Siinä oli yksi isätön ja 29 isällistä. Sen yhden takia siis muiden olisi pitänyt luopua ilahduttamasta nimenomaan isäänsä? Mikset sinä antanut lahjaasi isoisälle tai kummisedälle - kummit kaikilla ainakin oli vielä 70-luvulla.
Toinen vaari oli kuollut ennen syntymääni ja toinen kuoli, kun olin 5v. Emme olleet tekemisissä kummien kanssa. No olin muutenkin köyhistä oloista joten olin hyvin ulkopuolinen omassa luokassani, joilla muilla oli ydinperheet ja hyvin toimeentulevat vanhemmat. Jep, miksi suotta ajatella sitä yhtä reppanaa, kun muilla menee niin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän Iltalehdessäkin aikaisin aamulla sanottiin, että päätös on harkittu ja mietitty, ja että päätöstä on kiitelty.
Kummasti lausunnot muuttui päivän mittaan lehdissä itseltään rouvalata joka loihe lausumaan ja kaupungilta itseltään.
Ylen toimituksessa ei ole nettiä?
Millä perustelet väitteesi?linkki ?..ole uskomatta ei se uskonasia olekkaan. Toistan: puolilta päivin sanottin valtakunnallises radiolähetysessä! Jos siitä revit jotai naisvihaajaa ,oot kipee! No tasa-arvo on kirosana tässä yhteydessä.Ei jaksa enää vääntää ....