Isänpäivästä läheisenpäivä
Siis mitä? Koska joku voi mielensä pahoittaa, niin ei enää vietetä isänpäivää, vaan läheisenpäivää? Saako äitienpäivää vielä viettää, vai laimennetaanko sekin läheisenpäiväksi?
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tässä nyt ole kyse siitä, että kummassakin päiväkodissa on joku lapsi, joka on vastikään isänsä menettänyt, joten perinteitä on jouduttu miettimään uudelleen. Sitä ei voida vaitiolovelvollisuuden vuoksi kertoa, mutta kyllähän tuossa ympäripyöreästi aihetta sivutaan.
Se ei tarkoita, etteivätkö muut voi tehdä kortit isälle ja tuoda isän aamupalalle. Kotonakin saa juhlia ihan miten haluaa. Päiväkodissa on kuitenkin tarkoitus tukea kaikkien hyvinvointia, joten on täysin perusteltua vähentää kipeän asian korostamista, mikäli se sellainen jollekulle on. Kyse on kuitenkin pienistä lapsista.
Olet fiksu ihminen. Ajattelet kuitenkin asiaa typerältä kantilta.
Vaikka lapselta onkin kuollut isä niin tämän ei siitä huolimatta pitäisi antaa vaikuttaa päivän viettoon. Siitä huolimatta lapsi voisi tehdä kortin isälleen ja kaikki muutkin asiat mitä muutkin tekee.
Se että isä on kuollut voitaisiin ottaa avoimesti esiin ja voisi olla tilaisuus muistella isää. Päiväkoti pelkää surua eikä osaa sitä käsitellä sen takia suru koitetaan laittaa piiloon.
Ei tässä ole kyse kuolleista isistä. Vaikeaksi asian tekee elävät isät jotka eivät ole läsnä yh-perheessä. Tässä suojellaan yksinhuoltajaa joka ei kestä selittää lapselleen että miksi ovat eronneet. Yh kokee huonoa omaatuntoa eikä pysty käsittelemään omia virheitään vaan haluaa painaa ne unholaan. Kyse ei ole lapsen parhaasta.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin surullista nykymaailman meno. Onneksi ei asuta Helsingissä.
Samaa ajattelin. Ei lynkata kassajonossa, vaikka ostaa POJALLEEN pikkuauton ja TYTÖLLE frozen-pinnejä. Täällä ei tarvitse jatkuvasti kyseenalaistaa onko nainen, mies vai jotain siltä väliltä. Saadaan vielä olla ihan sellaisia miksi on syntynyt. Vaikka toki tässä umpiuskonnollisessa pikkukylässä onkin paljon puutteita, niin jotain hyvääkin sentään.
Kukaan ammattiauttaja esim. psykologi ei voi olla sitä mieltä että isänpäivää ei saisi viettää sen takia että se herättää tunteita. Tunteet kuuluu elämään ja käsittämätöntä että päiväkodeissa on töissä henkilöitä jotka ei tätä käsitä.
Isäinpäiväkortin sai jo minun päiväkotiaikanani 1970-luvulla tehdä myös isoisälle, kunmisedälle tai muulle läheiselle sukulaismiehelle. Sama jatkui koulussa 1980-luvulla. Näin toimittiin muissakin kouluissa ja päiväkodeissa.
Tässä on kyse siitä, että naisparien lapset eivät voi tehdä sitä isäinpäiväkorttia toiselle vanhemmalleen. Tässä ei ole kyse kuolleista isistä, koska niihin tilanteisiin on aina osattu päivähoidossa suhtautua. Tässä siis todella halutaan mielistellä erittäin pientä vähemmistöä enemmistön kustannuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi hyvänen aika! Aika itsekäs tapaus saa olla jos kokee tärkeämmäksi päivän nimen kuin sen, että tietyt lapset surevat aina tällaisen päivän kohdalla esim kuollutta vanhempaansa. Onhan tämä ollu vuosikymmeniä ongelmana, eli ei sikäli mikään uusi asia, mutta vihdoinkin uskalletaan tehdä tämänkaltaisia päätöksiä. Hyvä! Aina tällaisten uutisten kohdalla voi miettiä kumpi on pahempi: että itseltä viedään jotain nimellistä pois vai se että asiasta oikeasti kärsiivät monet lapset?
Entä kun viedään ilo isästä vielä useammalta lapselta? Mun lapset ainakin on todella innoissaan askarrelleet isänpäiväkorttia, ja suunnitellaan minkälainen kakku isille tehdään.
Minä, minä ja minun lapset? Viis niistä kaikista, joilla ei ole isää ja joilla siihen liittyy valtavaa surua, suurempaa kuin alle kouluikäinen osaa edes käsitellä. Mutta kun MINUN lapsiltani tässä nyt kielletään kakut ja kortit ja isä, kun kehdataan kutsua juhlapyhää eri nimellä. Mene vähän itseesi. Sinä voit äitinä ihan itse tehdä lastesi kanssa kortit ja kakut. Kyseessä on kuitenkin perhejuhla, joten miksi päiväkodin siihen tarvitsee edes osallistua?
Eikä tässä ole edes kyse siitä, että koko juhliminen lopetettaisiin, vaan että siitä tehdään vaan hieman neutraalimpi, jotta joillain lapsilla olisi helpompi olla. Hui.
Kyllä minä pidän lasteni puolta, ihan loppuun asti. Se tietysti on todella surullista, jos jollain lapsella ei ole syystä tai toisesta isää. Mutta katoaako se fakta sillä, että muiltakin lapsilta kielletään esim. isänpäivä? Koska kaikki eivät vietä joulua, vappua, pääsiäistä, niin saako näitä juhlistaa pk:ssa, ettei vaan kukaan mieltänsä pahoita? Vai onko päiväkoti hommansa hoitanut kunnialla, jos lapsi on häntä pois haettaessa hengissä ja jotakuinkin ehjä, elämän pienistä iloista viis?
Uskomattomia taukkeja muutamat kommentoijat!!
Jos sinun lapsillasi on isä, he voivat läheisenpäivänä häntä juhlia, ei kukaan sitä yritä estää! Sen sijaan yritetään tarjota myös isättömille mahdollisuus juhlia luontevasti jotain muuta itselleen tärkeää läheistä.
Omasta puolestani myös äitienpäivä voitaisiin korvata läheisenpäivällä. Yksi tällainen päivä vuodessa riittäisi hyvin. Lapset ovat onnellisia saadessaan juhlia rakkaitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi hyvänen aika! Aika itsekäs tapaus saa olla jos kokee tärkeämmäksi päivän nimen kuin sen, että tietyt lapset surevat aina tällaisen päivän kohdalla esim kuollutta vanhempaansa. Onhan tämä ollu vuosikymmeniä ongelmana, eli ei sikäli mikään uusi asia, mutta vihdoinkin uskalletaan tehdä tämänkaltaisia päätöksiä. Hyvä! Aina tällaisten uutisten kohdalla voi miettiä kumpi on pahempi: että itseltä viedään jotain nimellistä pois vai se että asiasta oikeasti kärsiivät monet lapset?
Entä kun viedään ilo isästä vielä useammalta lapselta? Mun lapset ainakin on todella innoissaan askarrelleet isänpäiväkorttia, ja suunnitellaan minkälainen kakku isille tehdään.
Minä, minä ja minun lapset? Viis niistä kaikista, joilla ei ole isää ja joilla siihen liittyy valtavaa surua, suurempaa kuin alle kouluikäinen osaa edes käsitellä. Mutta kun MINUN lapsiltani tässä nyt kielletään kakut ja kortit ja isä, kun kehdataan kutsua juhlapyhää eri nimellä. Mene vähän itseesi. Sinä voit äitinä ihan itse tehdä lastesi kanssa kortit ja kakut. Kyseessä on kuitenkin perhejuhla, joten miksi päiväkodin siihen tarvitsee edes osallistua?
Eikä tässä ole edes kyse siitä, että koko juhliminen lopetettaisiin, vaan että siitä tehdään vaan hieman neutraalimpi, jotta joillain lapsilla olisi helpompi olla. Hui.
Kyllä minä pidän lasteni puolta, ihan loppuun asti. Se tietysti on todella surullista, jos jollain lapsella ei ole syystä tai toisesta isää. Mutta katoaako se fakta sillä, että muiltakin lapsilta kielletään esim. isänpäivä? Koska kaikki eivät vietä joulua, vappua, pääsiäistä, niin saako näitä juhlistaa pk:ssa, ettei vaan kukaan mieltänsä pahoita? Vai onko päiväkoti hommansa hoitanut kunnialla, jos lapsi on häntä pois haettaessa hengissä ja jotakuinkin ehjä, elämän pienistä iloista viis?
Uskomattomia taukkeja muutamat kommentoijat!!
Jos sinun lapsillasi on isä, he voivat läheisenpäivänä häntä juhlia, ei kukaan sitä yritä estää! Sen sijaan yritetään tarjota myös isättömille mahdollisuus juhlia luontevasti jotain muuta itselleen tärkeää läheistä.Omasta puolestani myös äitienpäivä voitaisiin korvata läheisenpäivällä. Yksi tällainen päivä vuodessa riittäisi hyvin. Lapset ovat onnellisia saadessaan juhlia rakkaitaan.
Niin, isä on läheinen, mutta joku muu random läheinen ei ole isä. Isiä on (yleensä) yksi, häntä juhlittakoon isänpäivänä. Voihan jonkun random-läheisenpäivän perustaa vaikka maaliskuulle, jos läheisiä haluaa erikseen juhlia. Isät ovat päivänsä ansainneet, ei riistetä sitä heiltä!
Sateenkaariperheille on jo Pride-tapahtuma. Pitääkö heidän ihmeellistä ylivoimaisuutta vielä pönkittää sillä, että riistetään isiltä oikeus isyyteen ja äideiltä äitiyteen, ettei vaan joku pahoita mieltään. Kas kun ei läheisten päivää nimetty henkilöpäiväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole enää Isä. kuinka surullista kun lapsella ei ole enää isää vaan hänet on siittänyt läheinen, siis kuka vaan.
Jos sun isyyteesi ei ole kuulunut mitään muuta kuin päiväkodin vuotuinen askartelu, niin kyllä kuka vaan ajaa saman asian.
Jos kokee isänpäivän tärkeäksi, niin varmasti siihen isyyteen on kuulunut paljon muutakin.
t. hyvän isän lasten äiti.
Ja nyt siitä kaikesta täytyy puhua menneessä aikamuodossa, kun päiväkodissa askarrellaankin kortti läheiselle. Voi hyvä isä sentään, miten heikoissa kantimissa hyvä isyys voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Sateenkaariperheille on jo Pride-tapahtuma. Pitääkö heidän ihmeellistä ylivoimaisuutta vielä pönkittää sillä, että riistetään isiltä oikeus isyyteen ja äideiltä äitiyteen, ettei vaan joku pahoita mieltään. Kas kun ei läheisten päivää nimetty henkilöpäiväksi.
Päiväkoti riisti isiltä oikeuden isyyteen, kun eivät askarrelleetkaan korttia. Voiko olkiukko enää tästä parantua?
Meiltä jäi viime keväänä äitienpäivän juhliminen väliin, kun miehelle tuli sinä viikonloppuna työmatka. Päiväkodin äitienpäiväjuhlan aikaan taas itselläni oli pakottava meno. Ja usko tai älä, vieläkin olen noiden muksujen äiti.
Mulla on lapsi kyseisssä päiväkodissa. Myös äitienpäivä muutetaan läheisen päiväksi. Iltalehti vaan "sattunut" jättämään tämän tiedon pois artikkelista.
Tässä ei ole kysymys kenenkään sukupuolesta vaan niistä lapsista.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on lapsi kyseisssä päiväkodissa. Myös äitienpäivä muutetaan läheisen päiväksi. Iltalehti vaan "sattunut" jättämään tämän tiedon pois artikkelista.
Kyllä tuossa vanhempien roolia mitätöidään aika urakalla. Näin mä asian näen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuossa vanhempien roolia mitätöidään aika urakalla. Näin mä asian näen.
Miten voi olla aikuisen ihmisen rooli noin hauras?
Lapseni päiväkodissa kahville sai tuoda aamulla isän tai muun läheisen. Tiedän että päiväkodissa on lapsia joilla ei ole isää. Ihanko oikeasti tämä vie muilta lapsilta tai heidän perheiltään isänpäivän? Että jonkun lapsen kanssa kahvia juo mummo tai äiti. Haloo!
Isänpäivä ja äitienpäivä rauhaan!
Jos tarvitaan lähimmäisen päivä tai joku muu, niin sitten pitää varata joku muu ajankohta tälle juhlalle.
Vierailija kirjoitti:
Lapseni päiväkodissa kahville sai tuoda aamulla isän tai muun läheisen. Tiedän että päiväkodissa on lapsia joilla ei ole isää. Ihanko oikeasti tämä vie muilta lapsilta tai heidän perheiltään isänpäivän? Että jonkun lapsen kanssa kahvia juo mummo tai äiti. Haloo!
Haloo! Isänpäivänä tuodaan isä, ja jos isää ei ole tai hän ei pääse paikalle, niin sitten joku muu läheinen. Ei läheisenpäivä ole sama asia. En usko että isättömät lapset isänpäivästä saa traumoja, ellei sitä tällä tavoin luoda. Varmasti ainakin ammattitaitoiset lastenhoitajat osaavat ohjata esim. askartelujutut ihan näppärästi ilman että lapsi pahoittaa mielensä. Lapsen äid.. .eikun läheisestä en mene takuuseen.
Vierailija kirjoitti:
Naurattas jos ei itkettäs...
Itke vaan. Se helpottaa!
Täällä meillä pikkukaupungissa ala-asteen kevätjuhlissa rehtori toivotti hyvää lomaa oppilaille ja huoltajille.
Miksi hän ei sanonut äideille ja isille?
Piti kai ottaa huomioon sijaisäidit ja sijaisisät.
Lastensuojelu on mennyt väärille poluille, huostaanotettu lapsi oli opetettu sanomaan sijaisäitiä äidiksi.
Entäs mitä sanaa lapsi sai käyttää omasta äidistään siis biovanhemmasta?
Alkuperäisvanhempi.
Siellä kevätjuhlassa rehtori loukkasi ainakin minua.
Kyllä lepakko-huoli-harakat ovat menneet jo liian pitkälle; poistavat isänpäivät isiltä jotka sen ansaitsevat.
Minä olen äiti. Minua ei saa sanoa alkuperäisvanhemmaksi eikä käyttää sanaa huoltaja paitsi virallisissa papereissa. Lisäksi päiväkodit ylläpidetään verovaroin, meillä maksajilla on oikeus mielipiteisiin miten suomalaisessa päiväkodissa tulisi toimia. Majoriteetti voittakoon tässä asiassa.
Naurattas jos ei itkettäs...