Onko tyhjä pyykkikori muka jokin saavutus?
Oikeesti, monesta paikkaa nähnyt viime aikoina kuvia joissa tyhjä tai melko tyhjä pyykkikori ja hirvee ihmettely johon yhtyy sitten satoja muita ihmettelijöitä. Onko se jotenkin enemmän normaalia että kori pursuaa likapyykkiä, aina?
En tosiaan ymmärrä. Minulla on joka viikko tyhjät pyykkikorit. Kun tietty kori täyttyy, ne pestään, kuivataan, laitetaan kaappiin. Erikoispyykki pestään jokseenkin heti. Ei minulla ole ikinä pyykkihuollossa ollut tuollaisia ongelmia tai ihmettelyn aiheita. Pyykkiä tulee kuitenkin näin 5 hengen taloudessa mutta onhan se nyt yksi helpoimmista kotitöistä. Ei vie paljon aikaa viikossa tai päivässä.
No, mites teillä homma sujuu?
Kommentit (11)
Joo fb:ssä on, tasaisin väliajoin. Yllättävän monella pyykkihuolto on se mistä tingitään. Ehkä heillä on vaatetta niin paljon että sitä voi pitkittää loputtomasti.
Taidat pestä vajaita koneellisia tai et lajittele kovin paljon?
Itse ainakin odotan että on kunnon koneellinen valkopyykkiä, 30 asteen pyykkiä tms. ennen kuin pesen. Niinpä ei ole koskaan tilannetta että pyykkikaapissa olisi kaikki korit tyhjänä.
Ei ole välttämättä kovin ekologista pyrkiä pitämään korit tyhjinä.
On sille kuvan jakajalle sitten ainakin, jos ei muille.
"erikoispyykki pestään jokseenkin heti"
Eli olet näitä jotka laittaa esim. yhden ainoan vaatekappaleen yksinään koneeseen pyörimään?
No ei se nyt niin iso saavutus oke, että mainostaisin sitä jossain somessa, mutta aika harvinaista meidän nelihenkisessä perheessä. Erikoispyykkiä (esim. villa) siellä vähintäänkin lojuu pidempiä aikoja. Jotta pyykit ei kasaannu, meillä pitäis pestä n. koneellinen päivässä. Ja joka päivä ei vaan ehdi (en jätä konetta koskaan yksin). Ilman kuivausrumpua taas kuivumaan ei mahdu hirveästi kerralla, eli viikonloppunakaan ei voi pestä mitään viittä koneellista.
Ei tyhjät kori ole todellakaan mikään tavoite, päinvastoin! Oma tavoitteeni on vältellä turhia vajaita koneellisia, lajittelen järkevästi ja pyrin pesemään paljon kerralla.
Vierailija kirjoitti:
No ei se nyt niin iso saavutus oke, että mainostaisin sitä jossain somessa, mutta aika harvinaista meidän nelihenkisessä perheessä. Erikoispyykkiä (esim. villa) siellä vähintäänkin lojuu pidempiä aikoja. Jotta pyykit ei kasaannu, meillä pitäis pestä n. koneellinen päivässä. Ja joka päivä ei vaan ehdi (en jätä konetta koskaan yksin). Ilman kuivausrumpua taas kuivumaan ei mahdu hirveästi kerralla, eli viikonloppunakaan ei voi pestä mitään viittä koneellista.
*en jätä konetta koskaan yksin käyntiin. En sentään seiso sen vieressä 24/7. Toimhuom.
Tarkoitin erikoispyykillä vaikka ulkovaatteita (kosteussuoja), voimakkaasti värjääviä, hikiset treenivaatteet (tekniset kuidut) ja mitä nyt onkaan.
Pyykin lajittelen 3 koriin, 60 asteen pesuun menevät (alusvaatteet), tummat ja värilliset sekä tarvittaessa vaaleat. Käytän värinestoliinoja ja etikkaa, värit ei leviä eikä pyykki tuoksu miltään. Konen täytän sen minkä siihen järkevästi menee. Kone kyllä punnitsee pyykin ja käyttää pesuaikaa sen minkä siihen määrään tarvitsee.
Mulle pyykinpesu ei ole mitään tähtitiedettä, osaan kyllä hommani vaikka heti joku tulee sieltä huutelemaan... olen itseasiassa tehnyt pesulassakin hommia joten aika vankka käsitys on puhtaasta pyykistä.
Voi jestas nyt taas. Minulla on pyykkikaapissa kolme koria eli vaaleat ja tummat 60c ja villavaatteet. Nelikymppiset pestään kerralla eli ulkovaatteet, jotkut urheiluvaatteet ja lenkkarit. Aina on jossain korissa jotain eikä ole ahdistanut ikinä.
En ole itse törmännyt tuohon ilmiöön.
Kuitenkin, omalla kohdallani pyykkääminen on ikävää hommaa, ja siihen ryhtyminen yleensä pitkittyy... On siis harvinainen tunne, kun ei ole yhtään likapyykkiä. Tyhjää pyykkikoria kivempi juttu on kuitenkin se puhtaiden vaatteiden määrä!
Kun pyykinpesu tarpeeksi pitkittyy, niin pyykkiä on yhteensä aina niin paljon, ettei kaikki mahdu koneeseen. Ehkä siksi joillekin on saavutus pyykkäämisen lisäksi myös saada kori tyhjäksi, vaikka itse en keskitäkään huomiota niinkään siihen koriin.
Mulla kotitöihin ryhtymistä vähentää usein väsymys/energianpuute ja siihen vielä alakuloinen mieliala. Muista ihmisistä (niistä joiden pyykkikorikuvista aloituksessa puhuttiin) en pysty sanomaan, että miksi se ei heille ole yhtä helppoa kuin aloittajalle.
(Missä sellaisia kuvia on? FB:ssä?)