Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aiheuttavatkohan palkattomat "työssäoppimiset" osalla nuorista sen, että mielikuva työnteosta muuttuu äärimmäisen negatiiviseksi, ja moni niiden takia syrjäytyy työelämästä täysin?

Vierailija
01.11.2017 |

Mitä luulette?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin 'nuorilla'?

Vierailija
2/24 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko niitä työssäoppimisjaksoja, jotka kuuluvat johonkin opiskeluun, johon saa opintotukea? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisin että kyllähän se voi vituttaa jos alkaa olemaan vaikka 25, ollut useissa työharjoitteluissa muttei ole ikinä saanut tehdystä työstä palkkaa. Samaan aikaan kun haukutaan osaksi ongelmaa.

Vierailija
4/24 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan ekat työpaikat muokkaavat kuvaa työelämästä. Tuskin siis hyvää kuvaa syntyy kamalissa orjahommissa. Epäilen, että niissä ei saa tehdä niitä kaikkeista kivoimpia töitä, vaan kivat säästetään palkallisille työntekijöille. Toivottavasti näin kuitenkaan ei ole.

Vierailija
5/24 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeluun liittyvässä työssäoppimisessa ei ole mitään vikaa. Kunhan siihen työhön myös opetetaan ja saa tehdä hommia monipuolisesti.

Vierailija
6/24 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Ja valitettavasti ei edes enää niin nuorilla vaan kyllä työharjoittelu alkaa olla kolmikymppisillekin normi.

Vierailija
7/24 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskeluun liittyvässä työssäoppimisessa ei ole mitään vikaa. Kunhan siihen työhön myös opetetaan ja saa tehdä hommia monipuolisesti.

Ideaalitilanteessa tietty määrä työssäoppimista on ihan ok opiskelumuoto. Herää vaan kysymys, että mitä hyötyä siitäkin on, jos jonkun merkonomiopiskelijan pitää vaikkapa olla 3 vuoden opiskelusta n. 21 viikkoa pelkästään kaupan kassalla tai hyllyttämässä ilman palkkaa 6,5 h/päivä?

Vierailija
8/24 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheuttaa, minulla on kokemusta.

Vierailija
9/24 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se oikeesti tosi rankkaa tehä duunia mikä on fyysisesti ja henkisesti rasittavaa ilmaseks vaan että joskus sulle itelle maksetaan siitä.

Itse tein amiksen ykkösellä 5vk työjakson 9-18 päivää myyjänä. Ekat viikot meni tasan vaan siihen että kroppa ei meinannu kestää sitä että suoraan koulunpenkiltä seistäänki koko päivä, jonka lisäks kyykittiin ja kuroteltiin ja kannettiin painavia laatikoita eikä se mitään ees kivaa duunia kenenkään siellä työskentelevän mielestä ollu, niillä vaan motivoi raha ja mulla se et saatan joskus työllistyy.

Sitten tuliki lapsi ja tajusin etten haluu myyjäks.

Vierailija
10/24 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mielestäni Tetit pitäisi kieltää kokonaan. Vasta amiksen loppupuolella sitten pitäisi olla joku työharjoittelu ja voisihan sellaisen pienen harjoittelun laittaa vaikka lukiolaisillekin.

Niistä yläkoululaisista ei ole muuta kuin haittaa yrityksissä ja yrityksiin jää mielikuva että harjoittelijoita joutuu vahtimaan kuin lapsia päiväkodissa ja moni ei halua niitä enää ottaa vaivakseen.

Sama pätee amiksessa ainakin ensimmäisenä ja toisena vuonna. Ne lapset on työpaikoilla vain työturvallisuusriski itselleen ja muille ja vaativat valvontaa joka ikinen sekunti.

Tämän lisäksi sitten työssäoppijoille jää negatiivinen kuva työstä koska moni ei heitä jaksa siellä työpaikalla vahtia kuin pikkulapsia ja monella menee ihan rehellisesti hermot siihen touhuun.

Nämä nuorten tetit ja työssäoppimiset on sitä aikaa kun lapset vielä tekivät töitä kotonaankin, kesälomilla ja muutenkin työmoraali oli paljon parempi. Nykyään samalla tasolla ollaan paljon vanhempana, siksi harjoittelut pitäisi olla myöhemmin.

Vierailija
11/24 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Mulle ainakin iski vitutus kun tein samaa kuin ne joille maksettiin palkkaa, mutta ilmaiseksi.

Vierailija
12/24 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos motivaatiota ei ole, niin aiheutta. Mutta kun innokkuutta löytyy, niin työ vie mukanaan, sai siitä palkkaa tai ei. Niin on ainakin tyttärelläni ollut. En ole kotonakaan palkinnut lapsia kotitöiden tekemisestä ja töitä nyt vain kuuluu tehdä, joten hän on mennyt kaikkiin työharjoitteluihin oikealla mielellä. Me vanhemmat annamme hänelle sen oikean asenteen ja se kantaa pitkälle. Hänelle on tarjottu työharjoittelupaikoista myös kesätöitä, joten se jos joku on kannustavaa kaikin puolin.

Vierailija
13/24 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi tarpeellisia ovat nuorille, eihän muuten tiedä mitä se työ on. Jos ei ole sopivaa, voi vielä vaihtaa alaa. Moni myös työllistyy harjoittelupaikkaan oikeasti.

Vierailija
14/24 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainahan ekat työpaikat muokkaavat kuvaa työelämästä. Tuskin siis hyvää kuvaa syntyy kamalissa orjahommissa. Epäilen, että niissä ei saa tehdä niitä kaikkeista kivoimpia töitä, vaan kivat säästetään palkallisille työntekijöille. Toivottavasti näin kuitenkaan ei ole.

Mulle on muutamakin harjoittelija siitä valittanut kun joutuvat tekemään niitä "paskahommia" eivätkä usko että ihan meidän vakkarienkin työpäivä koostuu monista työtehtävistä, niistä kivoista, neutraaleista ja vittumaisista. Ja me joudutaan ne ihan kaikki tekemään.

Yksikään harjoittelija ei ole joutunut tekemään töitä joita me vakkarit ei oltaisi joskus tehty, mutta kun asenne on samantien se että kivoja hommia vain pitäisi saada tehdä niin narinaksihan se aina menee.

Vierailija
15/24 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se oikeesti tosi rankkaa tehä duunia mikä on fyysisesti ja henkisesti rasittavaa ilmaseks vaan että joskus sulle itelle maksetaan siitä.

Itse tein amiksen ykkösellä 5vk työjakson 9-18 päivää myyjänä. Ekat viikot meni tasan vaan siihen että kroppa ei meinannu kestää sitä että suoraan koulunpenkiltä seistäänki koko päivä, jonka lisäks kyykittiin ja kuroteltiin ja kannettiin painavia laatikoita eikä se mitään ees kivaa duunia kenenkään siellä työskentelevän mielestä ollu, niillä vaan motivoi raha ja mulla se et saatan joskus työllistyy.

Se mikä minua aikoinaan (v.2009-2012) ihmetytti tuossa merkkarintutkinnossa, että miksi ne opiskelijat, jotka koulunsa ohella tekivät töitä kaupassa, joutuivat kuitenkin tekemään sen työharjoittelunsa omalla työpaikallaan ilmaiseksi. 

Olin 2011 7 viikon työssäoppimisjaksolla Suomalaisessa kirjakaupassa, ja siellä yksi samassa koulussa opiskeleva aikuisopiskelija joutui niiden palkallisten työtuntien lisäksi tekemään kaikki vaaditut työssäoppimistunnit palkatta. 

Siis miksi työnantaja ei vaan voi antaa palkallisista tunneista jotain arvostelua, ja suostua linjavastaavan haastateltavaksi yhden kerran jakson aikana? Erittäin törkeää riistoa ja hyväksikäyttöä tuokin.

Vierailija
16/24 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mielestäni Tetit pitäisi kieltää kokonaan. Vasta amiksen loppupuolella sitten pitäisi olla joku työharjoittelu ja voisihan sellaisen pienen harjoittelun laittaa vaikka lukiolaisillekin.

Niistä yläkoululaisista ei ole muuta kuin haittaa yrityksissä ja yrityksiin jää mielikuva että harjoittelijoita joutuu vahtimaan kuin lapsia päiväkodissa ja moni ei halua niitä enää ottaa vaivakseen.

Sama pätee amiksessa ainakin ensimmäisenä ja toisena vuonna. Ne lapset on työpaikoilla vain työturvallisuusriski itselleen ja muille ja vaativat valvontaa joka ikinen sekunti.

Tämän lisäksi sitten työssäoppijoille jää negatiivinen kuva työstä koska moni ei heitä jaksa siellä työpaikalla vahtia kuin pikkulapsia ja monella menee ihan rehellisesti hermot siihen touhuun.

Nämä nuorten tetit ja työssäoppimiset on sitä aikaa kun lapset vielä tekivät töitä kotonaankin, kesälomilla ja muutenkin työmoraali oli paljon parempi. Nykyään samalla tasolla ollaan paljon vanhempana, siksi harjoittelut pitäisi olla myöhemmin.

Täysin päinvastaista mieltä. Tettejä pitäisi lisätä! Vain niin näkee mitä työ oikeasti on ja nämä niin monet kermaperseteinit oppisivat arvostamaan työtä. Itse valitsin aikanani työharjoittelupaikat huolella ja tein työni niissä niin hyvin kuin osasin. Yhdestä työpaikasta sain iltatyön ja sen työn kautta tulevaisuudensuunnitelmani saivat hyvän käänteen, mikä vaikuttaa vieläkin, yli 25 vuotta myöhemmin.

Vierailija
17/24 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se mikä minua aikoinaan (v.2009-2012) ihmetytti tuossa merkkarintutkinnossa, että miksi ne opiskelijat, jotka koulunsa ohella tekivät töitä kaupassa, joutuivat kuitenkin tekemään sen työharjoittelunsa omalla työpaikallaan ilmaiseksi. 

Olin 2011 7 viikon työssäoppimisjaksolla Suomalaisessa kirjakaupassa, ja siellä yksi samassa koulussa opiskeleva aikuisopiskelija joutui niiden palkallisten työtuntien lisäksi tekemään kaikki vaaditut työssäoppimistunnit palkatta. 

Siis miksi työnantaja ei vaan voi antaa palkallisista tunneista jotain arvostelua, ja suostua linjavastaavan haastateltavaksi yhden kerran jakson aikana? Erittäin törkeää riistoa ja hyväksikäyttöä tuokin.

Tämä on muuten hyvä pointti! Ja "aikuispuolella" (en tiedä mikä tällä hetkellä on oikea nimitys) se meneekin niin että työharjoittelut voi hyväksilukea työkokemuksella. Nuorilla pitäisi olla sama oikeus.

Vierailija
18/24 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin päinvastaista mieltä. Tettejä pitäisi lisätä! Vain niin näkee mitä työ oikeasti on ja nämä niin monet kermaperseteinit oppisivat arvostamaan työtä. Itse valitsin aikanani työharjoittelupaikat huolella ja tein työni niissä niin hyvin kuin osasin. Yhdestä työpaikasta sain iltatyön ja sen työn kautta tulevaisuudensuunnitelmani saivat hyvän käänteen, mikä vaikuttaa vieläkin, yli 25 vuotta myöhemmin.

Ne lapset eivät ole valmiita työympäristöön. Pitäisi odottaa vielä muutama vuosi. Niillä ei ole vielä nuppi eikä kroppa siinä kunnossa että pystyisivät edes näkemään ja kokemaan sitä oikeaa työtä. Tämän ikäisille se työelämään tutustuminen pitäisi olla vaikka sitä että työelämän edustajat tulevat koululle kertomaan asioista. Ei se paljon eroa siitä kuin jokainen toisi ekaluokkalaisensa viikoksi töihin, kuinka paljon lapsella on kapasiteettia oppia siitä työstä?

Ihan kiva idea, mutta ei vielä noin nuorille.

Vierailija
19/24 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on muuten hyvä pointti! Ja "aikuispuolella" (en tiedä mikä tällä hetkellä on oikea nimitys) se meneekin niin että työharjoittelut voi hyväksilukea työkokemuksella. Nuorilla pitäisi olla sama oikeus.

Saa hyväksi lukea nykyään, meinaan palkkatyötkin.

Vierailija
20/24 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin ravintola-alalla ja kyllähän ne 7,5-8h palkattomat työpäivät oli suoraan sanoen perseestä. Eikä ne ollut edes mitään kevyitä, "katsopas siinä vieressä, opettelepas tämä" -juttuja, vaan harjoittelijat teki ihan samaa mitä muukin henkilökunta. Perehdytyskin oli luokkaa, aloita sä tuolta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi