Moni yritys kertoo kärsivänsä "ammattitaitoisen työvoiman" pulasta
Mitä käytännössä tarkoittaa tuo ammattitaitoinen yrityksen näkökulmasta? Onko työnhakija jolla koulutus alalta x ja hakee työtä samaiselta alalta ammattitaitoinen, mutta ei omaa juurikaan kokemusta? Vai tarkoitetaanko ammattitaitoisella työnhakijaa jolla koulutus+ runsaasti työkokemusta?
Talous kasvaa mutta siitä huolimatta työttömyys ei juuri vähene. Samalla yritykset valittaa työvoimapulaa.. Useimmilla työttömillä kuitenkin on joku tutkinto niin outoa ettei kelpaa.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Omalla alalla valitettavan usein näkyy tuorreita tradeja ylimitoitetun palkkatoiveen kanssa liikkeellä. Pulaa on ennen kaikkea tekijöistä, niistä jotka hoitavat hommansa tehokkaasti.
Minusta taas näyttää, että pulaa on seurustelu-upseereista... Ei etsitä tekijää joka hoitaa hommansa tehokkaasti, vaan mieluummin vaikka vähän vähemmän tehokkaasti, jos syy on se että heittää välillä läppää työkavereiden kanssa vaikkapa lomakuulumisista tai jälkikasvun ylppäreistä tai eilisen telkkuohjelmista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammattitaitoinen työvoima on sellaista, joka pystyy aloittamaan työt saman tien, kun talon tavat on näytetty. Eri aloilla tämä tarkoittaa eri asioita.
Itse olen esimerkiksi omalla alallani hyvinkin ammattitaitoinen niin kauan, kuin työpaikalla käytetään kahdesta alalla suositusta ohjelmistosta sitä, johon olen perehtynyt. Mulla ei ole mitään mahdollisuuksia päästä taloon, jossa käytetään sitä toista ohjelmaa - tietäisin kyllä tarkkaan, mitä minun on tarkoitus tehdä, mutta vaatisi useita kuukausia oppia, miten se tehdään sujuvasti ja oikein. Kun töitä tehdään projektiluontoisesti, olisin koko tuon ajan projektille rasite ja hidaste.
No nimenomaan ne talon tavathan ovatkin se juju ja aikaa vievin osuus. Vaikka osaat kaikki maailman ohjelmistot, ei sinusta ole firmalle mitään hyötyä, ellet ymmärrä, miten se tulos tehdään.
Tuo riippuu niin paljon siitä, mitä menet tekemään. Mä teen tietynlaista työsuoritusta, joten en tarvitse kuin kulkukortin ja salasanat, niin tulosta alkaa tulla. Mutta mun pomoni esimerkiksi pitää jo tuntea talon tapoja paljon enemmän, jotta osaa laittaa mut tekemään oikeanlaisia hommia oikeaan aikaan.
Eikö se työttömyys noussut viime vuodesta? Luin että työttömyysprosentti oli vuosi sitten 7,7 ja nyt 8
Ilmaiseks pitäis saada, siksi on vaikea löytää tekijää...
Ihmettelen ettei koeaikaa käytetä siihen että työntekijä voisi antaa näytöt. Joku päättää paperin ääressä että ei tuo osaa mitään. Pitäisi päästää näyttämään mitä osaa.
Riippuu tietysti yrityksistäkin. Meidän pienyrittäjävaltaisella alalla alihankintaketjujen myötä on katteet tippuneet ulkomaisen kilpailun paineessa niin huonoiksi, että oikeasti se osaamaton tai muuten tumpelo on liian suuri rasite muille. Ja näin siitä huolimatta, että perustyö ei vaadi valtavan paljon ammattitaitoa. Melkein riittää, kun on toimivat silmät, korvat ja suu. Mutta tuntuu, että tulijoilla on myös liian kova paine osoittaa kelvollisuuttaan, mikä johtaa kaikenlaiseen stressikäyttäytymiseen. Eli suu sanoo juu, vaikka korvat eivät kuulleet mitään eikä ihminen uskalla sanoa, ettei ymmärtänyt. Siinä on opettaminen vaikeaa, ja suoriutuminen heikompaa kuin mihin vähemmän hektisessä ympäristössä olisi ehkä kykyjä. Ja kun tämä yhdistetään siihen, ettei sitä osaavampaa työnjohtotasoa nousukaudella löydy, niin firmoilla ei meidän alalla ole niitä parempia kausia lainkaan. Tämä kaikki syö yrittäjää ihan liikaa.
Kaiken kaikkiaan, haluaisin, että tässä maassa poliittinen ilmapiiri muuttuisi niin, että kaikenlainen taakan nakittaminen ja mustapekan pelaaminen vähenisi. Ja kaikki ymmärtäisivät, että sellainen touhu on minimoitava, jossa laitetaan joku toinen tekemään turhaa työtä. Eli, kaikille pitäisi olla ihan selvä, että hallitus ei vain voi toimia niin, että yrityksille (tai ihmisille) järjestetään uusi rasite toisensa perään. Kuten nyt vaikka pakotettujen työhakemusten lapiointi. En halua asua puuhasteluttamisyhteiskunnassa.
Onhan suomeen saatu kymmeniä tuhansia ammattitaitoisia moniosaajia ja onhan joku näistä kamelikuskeista oppinut ajamaan linja-autoa.
Mitä valitatte turhasta.