JÄRKYTTÄVÄÄ RAHASTUSTA: Sortti ottaa vanhasta sohvasta jätemaksun: 20 €/m3!
Onpa törkeää toimintaa Sortilta periä jätemaksua kuutioittain SOHVASTA. Ja vielä 20 €/m3. Ymmärtäisin vakiomaksuna 3 €/sohva, mutta ilmeisesti ahneus on iskenyt. Eipä ihme, että tuolla hinnoittelulla sohvia päätyy luontoon.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, koititko viedä esim kierrätyskeskukseen? Sinne voi hyväkuntoiset jättää ilmaiseksi.
Kierrätyskeskukset eivät ole enää vuosiin ottaneet juuri mitään tavallisia kalusteita. Vain uudet ja kalliit kelpaavat, ja näihin sitten hinnat korkeammiksi kuin kaupassa.
Vain "taulutelkkarit" ja hyväkuntoiset hellat/kodinkoneet kelpaavat... Polkupyöriä joku paja taitaa kunnostaa työttömillä, mutta ei kait muuta tavaraa kunnosta kukaan?
Itse me ollaan poltettu kaikki ylimääräinen esim. pääsiäiskokon mukana.
Kuka luuli että jätehuolto toimii kuluitta? No ehkä joku vasemmistoon kallellaan oleva anarkisti jonka mielestä kaikki pitää saada ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, koititko viedä esim kierrätyskeskukseen? Sinne voi hyväkuntoiset jättää ilmaiseksi.
Kierrätyskeskukset eivät ole enää vuosiin ottaneet juuri mitään tavallisia kalusteita. Vain uudet ja kalliit kelpaavat, ja näihin sitten hinnat korkeammiksi kuin kaupassa.
Kierrätyskeskukset eivät voi ottaa vastaan kaatopaikkakuntoisia tavaroita, ei kaatopaikalle vieminen ole heillekään ilmaista.
Vierailija kirjoitti:
16e 3h divaanisohva. Ei mielestäni paha.
Divaanisohvan koko on ainakin kolme kuutiota, eli jätemaksu 60e.
Minä paloittelen kaikki vanhat huonekaluni. Nyt omakotiasukkaana poltan puuosat saunan pesässä, aiemmin vein ne vähän kerrallaan sekäjäteastiaan. Ei ehkä maailman järkevintä toimintaa, mutta minun vastaukseni jätehuollon sikahinnoille.
Vierailija kirjoitti:
Mikäli jääkaappi kumisee tyhjyyttä ja paita on täynnä reikiä sen takia, että jouduit kympin kaksi maksamaan kierrätysmaksua sohvasta (jonka kierrättämisestä tulee siis kuluja asemalle, ei tuo mitään loistobisnestä ole), niin varmaan kannattaa pohtia pärjäisikö seuraavan kerran ilman sitä sohvaa.
Jos jätät sohvan levähdyspaikalle, olet mulkku.
Tässäpä henkilö, joka ei ymmärrä yhtään mistä puhuu, mutta mielipiteet ovat tietysti sitäkin vahvempia. Ei niitä Sorttiin vietäviä vanhoja sohvia kierrätetä vaan maksu perustuu siihen, että kyse on sekajätteestä. Kyse on siis jätemaksusta, sinä tietämätön pölvästi.
AP
Ap:tä ei huolittu kierrätykseen, vain sohva.
Meillä taloyhtiö tilaa yhdessä naapuriyhtiöiden kanssa kaksi kertaa vuodessa ison jätelavan, minne voi viedä kaiken mikä ei mahdu jäteastioihin. Nyt kukaan ei enää jätä roskiksen viereen mitään, tai tunge roskista kerralla täyteen, niin operaation hinta säästyy jätteenkeräyslaskussa. Jäteyhtiö veloittaa aina extraa jos säiliön kansi ei mene kiinni.
Vierailija kirjoitti:
No kuskaa itse kaatopaikalle niin huomaat ettei tuolla summalla aukea edes kaatopaikan portti. Luuletko että tämä maailma pyörii ilmaiseksi?
Tuon takia en koskaan osta vanhoja sohvia, niiden hävittäminen maksaa tod.näk.enemmän kuin mitä ostohinta oli.
Sortti on "kaatopaikka", tai jätteiden vastaanottopaikka.
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalon pihalla kun alkaa sohvaa polttaa pääsiäiskokkona, niin taitaa kyllä tulla sanomista. Todennäköisesti tulee huomattavasti kalliimmaksi kuin Sorttiin vienti.
Vierailija kirjoitti:
Sepä se, vieläkö joku ihmettelee, että miksi metsät on täynnä vanhoja huonekalun romuja?
No tämä kyllä johtuu ihan vain siitä, että osa ihmisistä on itsekeskeisiä idiootteja.
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö että se vanha sohva on ns. ongelmajätettä. Toisin kuin esimerkiksi vanhat lehdet joissa on vain yhtä materiaalia. Niin sohvasta löytyy yleensä kangasta, puuta, metallia ja keinokuituja täytemateriaaleissa yms. Ne on yleensä myös kyllästetty palonestoaineilla, eli ei edes mitään erityisen puhdasta kangasta. Joten kyllä siitä vähän joutuu maksamaan jotta se kaatopaikan työntekijä sen paloittelee ja lajittelee materiaalien mukaan omiin kasoihin.
Sohva silupaan koneelisesti ja poltetaan. Se on polttoainetta eli rahan arvoista
Vierailija kirjoitti:
Meillä järjestetään naapureiden kanssa kerran vuodessa polttotalkoot eli kerätään kaikki mahdollinen roina ja pannaan palamaan. Ei tule euroakaan lisämaksuja. Juhannus on hieno keksintö!
Hieno homma! Levitätte sitten myrkyllisiä kaasuja ilmaan.
Noin teki mun ex-appivanhemmatkin, kun oli kasa sekalaista jätettä. Vähän polttoöljyä sekaan ja siinä paloi kaikki iloisesti.
Haju oli karmea, muuten kovin ympäristötietoinen poikansa ei tapansa mukaan suutaan avannut, vaikka vanhemmat käyttäytyy kuin riemuidiootit.
Tässä jälleen yksi syy, miksi jätteet pitäisi vastaanottaa ilmaiseksi, ja lisätä hävittämiskulut ostohintaan.
Vierailija kirjoitti:
ääliömäistä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäli jääkaappi kumisee tyhjyyttä ja paita on täynnä reikiä sen takia, että jouduit kympin kaksi maksamaan kierrätysmaksua sohvasta (jonka kierrättämisestä tulee siis kuluja asemalle, ei tuo mitään loistobisnestä ole), niin varmaan kannattaa pohtia pärjäisikö seuraavan kerran ilman sitä sohvaa.
Jos jätät sohvan levähdyspaikalle, olet mulkku.
Tässäpä henkilö, joka ei ymmärrä yhtään mistä puhuu, mutta mielipiteet ovat tietysti sitäkin vahvempia. Ei niitä Sorttiin vietäviä vanhoja sohvia kierrätetä vaan maksu perustuu siihen, että kyse on sekajätteestä. Kyse on siis jätemaksusta, sinä tietämätön pölvästi.
AP
Tässäpä henkilö, joka ei pysty argumentoimaan asioilla, vaan ollessaan häviöllä keskittyy semantiikkaan ja vastapuolen haukkumiseen. Ihan sama onko se kierrätysmaksu tai jätemaksu mikä pitää maksaa, pointti on silti oikea. Sinä tietämätön pölvästi.
Miksi et itse paloittele sitä ja vie eri materiaaleja omiin keräyslaatikoihin?
Kärryssä muun tavaran mukana mökille ja tuleen. Sen sortin käsittelyä, ei maksuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä järjestetään naapureiden kanssa kerran vuodessa polttotalkoot eli kerätään kaikki mahdollinen roina ja pannaan palamaan. Ei tule euroakaan lisämaksuja. Juhannus on hieno keksintö!
Hieno homma! Levitätte sitten myrkyllisiä kaasuja ilmaan.
Noin teki mun ex-appivanhemmatkin, kun oli kasa sekalaista jätettä. Vähän polttoöljyä sekaan ja siinä paloi kaikki iloisesti.
Haju oli karmea, muuten kovin ympäristötietoinen poikansa ei tapansa mukaan suutaan avannut, vaikka vanhemmat käyttäytyy kuin riemuidiootit.Tässä jälleen yksi syy, miksi jätteet pitäisi vastaanottaa ilmaiseksi, ja lisätä hävittämiskulut ostohintaan.
Ilmassahan ei ole onneksi mitään muita myrkyllisiä kaasuja. Kun niitä sohvia ja hyllynpalasia on metsätien varressa kärrykaupalla, niin paras tapa päästä eroon on tuo juhannuskokko. Saman verran se saastuttaa kuin ilmalämpöpumpun tarvitseman energian tuottaminen kivihiilellä.
Hävitin itse vanhan sohvan niin että paloittelin sen kotona, jouset metallinkeräykseen ja puuosat sahalla palasiksi niin mahtuivat roskikseen (harmi kun ei ollut polttomahdollisuutta).
Voisi kyllä maksaa jätemaksun jo ostohinnassa, ja sitten jätteenkäsittelylaitoksella olisi velvollisuus vastaanottaa ilmaiseksi.