Ethän ole sairaana töissä
Olen ärsyyntynyt työnsankareihin. Heihin, jotka tulevat töihin todella sairaana eivätkä suostu menemään lääkäriin. Sitten yskitään keuhkot pihalle ja pyörryksissä yritetään hoitaa työtehtäviä. Puolikuntoisena kenestäkään ei ole hyötyä ja koko työyhteisö sairastuu, eikä kukaan parannu flunssakierteestä. Jääkää nyt hyvänen aika kotiin parantumaan jos ette ole työkykyisiä! Mitään lisäpisteitä ei jaeta siitä että tulet tartuttamaan kaikki kollegasi.
Olen itse kaupanalalla asiakaspalvelutyössä enkä voi ymmärtää, miten asiakaspalvelua voi hoitaa aivan sairaana. Miettikää itse jos menisitte vaikkapa ruokakauppaan, ravintolaan tai apteekkiin ja siellä vastassa olisi kalpea, yskäinen ja sairas asiakaspalvelija, itse miettisin asiakkaana pari kertaa jäisinkö liikkeeseen.... Tämä yhteiskunta suo meille mahdollisuuden sairastaa ja toipua terveeksi, ethän riskeeraa omaa ja muiden terveyttä olemalla typerä.
Ärsyttääkö työnsankaruus muita?
Kommentit (13)
Tarkoitetaanko tällä sitä, että oikeasti sairaana ei voi tulla töihin vai pitääkö myös jostain pikku flunssasta jäädä kotiin - siis ei ole työkyvytön, mutta toki yskii, niistää räkää jne.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä olen sairaana töissä. En uskalla enää olla pois, kun jouduin sairaslomistani puhutteluun vaikka minulla oli jokaisesta poissaolosta lääkärintodistus. Vaikka minä yskin, niin se ei tartu.
Miksi jouduit keskusteluun? Olitko niin paljon sairaana? Näihin keskusteluihin joutuvat kaikki joiden sairaslomapäivien määrä ylittää tietyn määrän, kyse ei ole kuitenkaan työntekijän syyllistämisestä vaan työhyvinvointiin liittyvistä asioista. Tarkoitus ei ole varmaan ollut se, että menet sairaana töihin ja jos on niin sinun on syytä keskustella vaikkapa pääluottamusmiehen kanssa.
Meillä mm esimiehet on kipeänä töissä. Kukaan ei oikein uskalla saikuttaa ja niitä, jotka ovat sairaslomalla piikitellään. Meillä ei kukaan tee sairaana olevan töitä mahdollisen sairauden aikana, mutta mielestäni se ei ole työntekijän vaan työnantajan ongelma.
Ärsyttää suunnattomasti. Sitten kun joku on aiheellisesti sairaslomalla, puhutaan selän takana pahaa. Se ja se taas flunssassa / migreenissä / vatsataudissa. Sitten itse tullaan työpaikalle ja valitetaan kun on hirveä olo / päänsärky / paha olo tai oksettaa. Nimim. keski-ikäiset marttyyrinaiset pahimpia..
Minä en ole ollut kuuteen vuoteen saikulla, en ole kokenut olevani tarpeeksi sairas kertaakaan. Kyllä pienessä kuumeessa ja flunssassa voi ihan hyvin tehdä kevyttä sisätyötä. Työtkin vaan kasaantuu suotta.
Silloin on vähän myöhäistä olla poissa, kun tauti on päällä. Eikä ne kaupankassan yms...sairastelut paljoa paina, kun tietää miten flussat yms tarttuu. Viruksethan itää tyypillisesti useita päiviä jonka jälkeen vasta tulevat ensimmäiset flunssaoireet ja oletkin jo tartuntariskin tuonut ympäristöösi.
ps. muista käsien pesu
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitetaanko tällä sitä, että oikeasti sairaana ei voi tulla töihin vai pitääkö myös jostain pikku flunssasta jäädä kotiin - siis ei ole työkyvytön, mutta toki yskii, niistää räkää jne.
Tarkoitan tällä sitä että jos olet oikeasti ihan silminnähden sairaana ja kyvytön hoitamaan työtehtäviäsi normaalisti. Nuha ei ole syy jäädä kotiin, mutta jotkut tulevat töihin aivan velttoina ja voimattomina ja kalpeina kuin lakanat, tukossa ja räässä. Aivan kuin olisi pakko.
Vierailija kirjoitti:
Sitten itse tullaan työpaikalle ja valitetaan kun on hirveä olo / päänsärky / paha olo tai oksettaa. Nimim. keski-ikäiset marttyyrinaiset pahimpia..
Niin totta... Oon näiden valituksiin alkanut vaan vastaamaan että pitäiskö sitte lähteä kotiin? Ja jos ei niin on parempi olla aivan hiljaa kuin koko ajan valittaa.
^ Tää olikin hyvä! :) Otan käyttöön.
214 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä olen sairaana töissä. En uskalla enää olla pois, kun jouduin sairaslomistani puhutteluun vaikka minulla oli jokaisesta poissaolosta lääkärintodistus. Vaikka minä yskin, niin se ei tartu.
Miksi jouduit keskusteluun? Olitko niin paljon sairaana? Näihin keskusteluihin joutuvat kaikki joiden sairaslomapäivien määrä ylittää tietyn määrän, kyse ei ole kuitenkaan työntekijän syyllistämisestä vaan työhyvinvointiin liittyvistä asioista. Tarkoitus ei ole varmaan ollut se, että menet sairaana töihin ja jos on niin sinun on syytä keskustella vaikkapa pääluottamusmiehen kanssa.
Minulla oli vuoden aikana kuusi poissaolokertaa, päiviä oli yhteensä 18. Kyllä minulle sanottiin suoraan päin naamaa, että olen ollut liian paljon pois. Esimies sanoi myös, minun pitää katsella muita töitä, jos en töihin kykene. Tämän firman luottamusmies on vitsi, häneltä ei tule apua. Menen jatkossakin sairaana töihin, koska sairauteni ei tartu.
Mua ärsyttää kanssa. Itse lapsettomana suhteellisen suojassa pöpöiltä, sitten tulee kolleega naama vihreänä töihin "juu en pystynyt mitään syömään aamulla kun oksetti ja lapset oksentaneet jo x päivää, tarhassa liikkeellä sitäjasitä virusta"... Siinähän sitten kierrät isolla mutkalla ja peset käsiä sata kertaa päivässä.
Toistaiseksi olen välttynyt tartunnalta, mutta v*tuttaa kun tahallaan tullaan kipeänä töihin.
Joo, voi hyvänen aika niitä ihmisiä jotka tulevat kakomaan ja niistämään ihan kipeänä, ja pitkin päivää jaksavat muistuttaa että "minähän en saikulle jää" ovat ihan poikki ja löntystävät töissä "vähän huono olo mutta ei tässä mitään".. Eipä!