* JAPANI *
Hei!
Meidän perheellämme EHKÄ syyskuussa -06 edessä lähtö Japaniin 6 kk:ksi.
Mieheni on täällä Suomessa kansainvälisessä firmassa töissä, ja työkomennukselle on kenties lähdössä.
Emme ole koskaan käyneet Japanissa, joten KAIKKI tieto Japanista olisi enemmän kuin tervetullutta :)
Meidän perheessämme kolme lasta: pian 16 v tyttö, pian 4 v poika, ja vasta 2 v täyttänyt poika.
Vauvakuume on valtava, ja vauvaa ollaan yritetty reilun puolen vuoden ajan.
Kovasti mietityttää tuokin puoli, jos tulisin raskaaksi ennen komennusta tai sen aikana, miten raskauden ajan seurannat yms. luonnistuisivat siellä ;O
Paljon on asioita mietittävänä, toisekseen kiehtoo ajatus, toisekseen vähän " jännittää" ja " mietittyttääkin" ....
JOS täällä on mammoja Japanista, tai siellä olleita, olkaa kilttejä ja kertokaa ja valaiskaa kertoen kaikkea mahdollista Japanista ;)
Kommentit (6)
Sinuna kyllä ehdottomasti laittaisin 16-vuotiaan Japanissa kansainväliseen kouluun. Suomalainen 16-vuotiashan osaa jo hyvin englantia ja siellä se vielä karttuisi entisestään. Kotona hän kyllä ikävystyy kuoliaaksi ja kaikki samanikäisethän ovat koulussa ja puhuvat japania. Kansainvälisessä koulussa pärjäisi englannilla ja puoli vuotta hujahtaisi hetkessä.
Jos lähdette puoleksi vuodeksi, niin sitten miehen pitäisi vaatia komennussopimuksen ehdoiksi komennusmatkavakuutusta. Sen saa esim. IF:ltä ja koskemaan koko perhettä. Yli puolen vuoden komennuksella se on komennussopimuksen normaali ehto ja ainakaan itse en lähtisi ilman kunnon vakuutusta yhtään minnekään - ainakaan tänne Itään, missä nykyisinkin asun. Monessa paikassa ulkomaalaisia ei oteta todesta, jos ei ole näyttää vakuutuskorttia ja Kelalta saadut korvaukset eivät kata mielettömän suuria leikkaus- yms. kustannuksia, mikäli niin huonosti sattuu käymään.
Keskustelupalstalla www.expatrium.fi ovat mm. nimimerkit Tuiskuja ja Sinepelle, jotka asuvat Japanissa ja osaavat antaa sinulle lisätietoja, mikäli haluat.
Itsekin olen sitä mieltä, että 16-vuotias ehdottomasti kansainväliseen kouluun. Siitä tulee hyvä " vaihto-oppilasvuosi" , muutoin aikaisemminkin opittu jo pääsee unohtumaan.
Olen itse asunut lapsuudessani ja nuoruudessani Japanissa 11 vuotta ja nyt tulimme tammikuun alussa perheen kanssa vuodeksi tänne toiseen kotimaahani. Täällä pärjää hyvin, mutta valitettavasti englannin kielellä huonosti... Meillä lapset ovat 6v. ja 4v. esikoinen aloittaa huomenna japanilaisen koulun, mutta saa suomalaisen tukiopettajan 1-3 kerta viikossa kaverikseen. Ei siis osaa kieltä vielä yhtään. Kuopusta hoidan hoitolasteni ohella kotosalla.
Meilläkin oli vauvayritystä ennen tänne tuloa, mutta pistimme homman jäihin täksi vuodeksi. On kuitenkin systeemit sen verran erilaiset, etten jaksa ottaa kaikesta selvää ja helpommalla pääsee kotimaisessa systeemissä. Kyllähän täällä on ihan korkeatasoinen terveydenhoito, mutta kaikki on yksityistä. Eli vakuutukset pitää olla kunnossa!
Oletteko miettineet lasten koulu-/hoitoasioita? Onko mitään tietoa sijoitusalueesta tai -paikkakunnasta?
Kysele lisää, niin voin kertoilla, mitä haluat ja mitä tiedän!
Emme ole miettineet lasten koulu/hoitojuttuja, sillä komennus kestää vain 6 kk, ja ajatuksenamme on, että hoitaisin itse lapsiamme, ja esikoinen pitäisi välivuotta koulustaan.
Käsittääkseni vakuutusta ei saa noin pitkäksi aikaa ;O, ainakaan matkavakuutusta (käsittääkseni 45 vrk on maksimi), mutta mies selvitteli asiaa Kelalta, ja sai vastaukseksi, että koska kuulumme Suomen sosiaaliturvan piirin, voisimme saada Kelalta mahd. lääkärikulut takaisin (tai laskulla).
Meillä tilanne on se, että neljättä lasta on toivottu 7-8 kk, ja toiveissamme olisi tietty pikainen raskautumiseni ;) ja sitä mukaa mietimme, että JOS lähtö tuonne tulee, niin kuinka siellä järjestyisi raskauden aikainen seuranta (kuulun osittain ns. " riskiraskaus" -piiriin), ja mulla ei taitane siellä olla mahdollisuutta synnyttää, sillä mulla on takana kaksi suunniteltua sectiota, joten seuraava synnytyskin on automaattisesti sectio.
Kovasti meillä ei vielä tietoa ko. komennuksesta, sillä juttu on vielä siinä vaiheessa, että ei ole varmuutta olemmeko lähdössä sinne (halukkaita olemme, mutta mieheni työpaikalla miettivät/järjestelevät asioita), mutta käsityksemme mukaan kohteenamme olisi Tokio lähialueineen.
Mitä haluaisin tietää Japanista? ;O Hmm... ;) teitpä pahan kysymyksen...ajatuksissani pähkäilen yhtä jos toista, mutta kun niitä pitäisi kirjoittaa, katoaa kaikki miettimäni asiat ;D
*Minkälaisia " aktiviteetteja" siellä mahtaisi olla (silloin) 2,5 v ja 4 v lapsille? Ja 16 v:lle myös?
*Miten japanilaiset " tapaavat" asua?
*Minkälainen julkinen liikenne?
*Löytyykö sieltä samalla tavalla kaikkea lastentarviketta ym. tarpeellista kuten esim. täällä?
*Mitenköhän lapset sopeutuisivat paikallisiin ruokiin?
*Miten japanilaiset suhtautuvat vierasmaalaisiin?
*Kielitaitokin mietityttää, englantia osaamme jonkin verran (minä, mies ja esikoinen), pärjääkö sillä?
*Sääolosuhteet eri vuodenaikoina?
Tässäpä kaikki tällä erää mieleeni pulpahtavat kysymykset ;)
Eli olen reilut kaksi vuotta asunut täällä mieheni työn vuoksi (en kylläkään Tokiossa, vaan Nagoyassa). Lapsia on kaksi, 5 v, ja 2,5 vuotta.
*Minkälaisia " aktiviteetteja" siellä mahtaisi olla (silloin) 2,5 v ja 4 v lapsille? Ja 16 v:lle myös?
Erilaisia äitilapsikerhoja saattaisi olla, mutta 4 vuotiaasi olisi varmasti aika yksin, sillä lähes kaikki japanilaislapset menevät Suomen eskaria vastaavaan kouluun 3- vuotiaana. Kun tulimme tänne kaksi vuotta sitten , oeltin, että saan leikkipuistoista lapsilleni seuraa, mutta siellä oli vain ihan pieniä lapsia. Löysinkin englanninkielisen " play groupin" , jossatyttäreni silloin aloitti. Nyt käy kansainvälistä koulua ja puhuu sujuvasti englantia. Nuorempikin aloitti nyt osan päivästä niin, että olen hänen kanssaan siellä ainakin aluksi. Englannin kielisiä kerhoja löytyy ja tietysti jos tulette Tokion alueelle, siellä on myös suomi-kouluja. 16-vuotiaan aktiviteeteistä en osaa sanoa mitään, kun omat lapset ovat niin pieniä.
*Miten japanilaiset " tapaavat" asua?
Yleensä aika ahtaasti, asuntojen hinnat ovat aika kalliita. Jos olette täällä myös talvella, huomaatte, että asuntojen lämmitys on todella kallista, eikä aina niin helppoa...eristyksiä kun ei juurikaan ole ja ikkunat on yksinkertaisia.
*Minkälainen julkinen liikenne?
Nagoyassa toimii hyvin, luultavasti Tokiossakin. Tosin Tokio on niin laaja kaupunki, että jos täytyy toiselle puolelle kaupunkia lähetä, siihen saattaa mennä aikaa paljonkin.
*Löytyykö sieltä samalla tavalla kaikkea lastentarviketta ym. tarpeellista kuten esim. täällä?
Yleensä kaikkea löytyy, tosin hoitopöytää en ole nähnyt myynnissä. Itse vaihdoin vauvani vaipat aina maassa, muutenkin olen täällä viettänyt enemmän aikaa polvillani kuin koskaan ennen elämässäni. Seurauksena olikin se, että neljistä housuistani meni (lähes yhtä aikaa) polven kohdalta kangas rikki.
*Mitenköhän lapset sopeutuisivat paikallisiin ruokiin?
Meidän lapset rakastavat japanilaista ruokaa. Se on aluksi varmaan vähän oudon makuista, mutta meillä syödään lähes kaikkea, mitä paikallisetkin syövät.
*Miten japanilaiset suhtautuvat vierasmaalaisiin?
Eroja on paljon. Suurin osa on kiinnostunut, etenkin kun näkee länsimaisia lapsia ja tulee kyselemään, mistä on. Yleensä ensimmäinen kysymys on, että oletteko amerikkalaisia....
Vuokraamisissa ja muissa sellaisissa saattaa olla eroja. Eräs tuttavaperhe kertoi, että kun he etsivät asuntoa, heidän japanilainen ystävänsä autooi heitä ja soitteli eri kiinteistövälitysfirmoille. He saivat faksina vuokratarjouksia. Kun selvisi, että vuokraava perhe on ulkomaalainen, tulikin uusi faksi, jossa sanottiin, että ne aikaisemmat hinnat eivät olekaan voimassa. Uudet hinnat olivat kolminkertaisia...
Suomessa tämä ei (toivottavasti ole mahdollista), mutta täällä saattaa olla hyvinkin arkipäivää.
*Kielitaitokin mietityttää, englantia osaamme jonkin verran (minä, mies ja esikoinen), pärjääkö sillä?
Tokiossa pärjää ilmeisesti paremmin kuin Nagoyassa. Tääll elämä on vähän hankalaa jos japanin kieltä ei osaa. Minä perheessämme olen ainoa, joka sitä vähän osaa, mutta en siltikään pysty lukemaan japanin kieltä enkä hoitamaan virallisia asioita japaniksi. Silloin yritän englanniksi tai sitten soitan japanilaiselle ystävälleni ja hän kääntää minulle....
*Sääolosuhteet eri vuodenaikoina?
Kesä kuuma, syksy ihana marraskuulle saakka (sopivat lämpötilat, silloin tällöin sataa, vähän kuin suomen kesä...) sitten tulee kylmää. Nyt on taas ruvennut vähän lämpiämään (tämä siis Nagoyassa, mutta Tokiossa on suurin piirtein samanlaista, ehkä vähän lievempänä erot, kesällä ei siis ihan niin kuumaa ja talvella ei ehkä ihan niin kylmää). Lunta saattaa silloin tällöin sataa talvella, mutta se ei pysy pitkään.
Tässäpä kaikki tällä erää mieleeni pulpahtavat kysymykset ;)
[/quote]
Jos haluat kysellä lisää , voit laittaa sähköpostia. Yritän mahdollisuuksien mukaan vastata:
kisuh@yahoo.com
Norjalainen ystävättäreni synnytti äskettäin Japanissa kaksoset, ja hän oli ns. riskiraskaus, oli jossain vaiheessa raskautta 2 viikkoa sairaalassa raskausmyrkytyksen pelossa. Eli kyllä homma hoitui sielläkin.
Synnytykseen sinun kannattaa tulla Suomeen, koska Japanissa ei juuri puudutusta anneta.