Olen akateemisesti koulutettu mies enkä voisi kuvitella itselleni
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei fiksu mies ota tyhmää naista. Ainakaan toivottavasti.
Kyllä he vain aika usein ottavat. Pari kertaa olen saanut pakit fiksulta mieheltä, joka sitten jonkin ajan kuluttua seurustelee jonkun kikattelevan bimbon kanssa.
Voin vahvistaa, koska olen netissä kuullut näiden miesten valittavan katkerasti, kun tuli nuorena otettua kaunis, mutta ah niin tyhmä vaimo, ettei sen kanssa pysty keskustelemaan mistään. Ajan mittaan sellainen vaimo käy tylsäksi, vaikka olisikin kaunis katsella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei fiksu mies ota tyhmää naista. Ainakaan toivottavasti.
Kyllä he vain aika usein ottavat. Pari kertaa olen saanut pakit fiksulta mieheltä, joka sitten jonkin ajan kuluttua seurustelee jonkun kikattelevan bimbon kanssa.
Ehkä ne haluskin elämästä nauttivan hauskan ihmisen, eikä tuollaista ylimielistä sitruuna-ahteria! Tuskin olet kuitenkaan kovin syvällisesti tutustunut näihin "kikatteleviin bimboihin", fiksu ihminen ei ne johtopäätöksiä noin hataralta pohjalta.
Mun miehellä oli vähän samanlainen ajatus, tosin kavereissaan paljon myös amiksia, joten ei yleisesti mitenkään suhtaudu negatiivisesti koulutuksen perusteella.
No, mä olen akateemisesti koulutettu, itseasiassa korkeammin koulutettu kuin mies, mutta alan työtilanteen vuoksi päätynyt suorittaviin töihin, joissa viihdyn hyvin. Mun kanssa samaa työtä tekevät amiskoulutuksellakin olevat. Eipä tuo miestä haittaa, mä olen edelleen kiinnostunut kulttuurista, filosofiasta ja politiikasta ja kykenen niistä keskustelemaan, tosin niin pystyy suurin osa mun työkavereistakin koulutukseen katsomatta.
Joten suosittelisin ap:ta vähän avartamaan ajatuksiaan, on ok laittaa kriteeriksi yhteiset kiinnostuksen kohteet mutta ei kannata luoda liian tiukkaa stereotypiaa muista ihmisistä, siinä voi jäädä joku helmi huomaamatta.
Yleensä tuollaiset ennakkoluuloiset ihmiset, kuten ap, on sellaisista taustoista, ettei tunne muita kuin korkeasti koulutettuja. Ei vaadita itseltään enää muuta, ikäänkuin se koulutus on riittävä tae siitä, että itse on muiden yläpuolella. Ei tarvitse omata käytöstapoja tai (aitoa) avarakatseisuutta, ei kiinnostusta ymmärtää elämän monimuotoisuutta. Riittää kun omaa oikean koulutuksen. Tunnen tällaisen ajattelutavan valitettavan hyvin. Surullista on, että nämä haukkuvat muita ja katsovat alaspäin kun omassa käytöksessä olisi huomattavasti petrattavaa.
90% ihmisistä on ap kaltaisiasi ja haluaa tasoisensa kumppanin. Sitä ei kuitenkaan ole korrektia sanoa tuolla tavalla ääneen. Yliopistopaikkakunnilla on ylitarjontaa koulutetuista naisista, eli pääset kyllä valitsemaan ;) Toista sitten pikkukunnissa, missä taas on ylitarjontaa vähän koulutetuista miehistä, siellä ei valita, vaan otetaan jos joku saadaan. Naurattaa oikein "rakkaus ja rakastuminen", nehän ovat todella pitkälle ohjelmoituja tapahtumia. Useimmiten rakkaus iskee opiskelijabileissä, lääkisläiset ja oikislaiset bilettää yhdessä, lääkisläiset ja leipurilinjalaiset tuskin... eli mahdollisuus on vain sen oman sos. ryhmän sisällä. Tai jos jonnekin kuntaan perustetaan insinöörikoulutus AMK niin sinne perustetaan myös sairaanhoitajalinja, jotta pojille saadaan samantasoiset puolisot, se on sitä perhesuunnittelua parhaimmillaan.
- realisti
Vierailija kirjoitti:
90% ihmisistä on ap kaltaisiasi ja haluaa tasoisensa kumppanin. Sitä ei kuitenkaan ole korrektia sanoa tuolla tavalla ääneen. Yliopistopaikkakunnilla on ylitarjontaa koulutetuista naisista, eli pääset kyllä valitsemaan ;) Toista sitten pikkukunnissa, missä taas on ylitarjontaa vähän koulutetuista miehistä, siellä ei valita, vaan otetaan jos joku saadaan. Naurattaa oikein "rakkaus ja rakastuminen", nehän ovat todella pitkälle ohjelmoituja tapahtumia. Useimmiten rakkaus iskee opiskelijabileissä, lääkisläiset ja oikislaiset bilettää yhdessä, lääkisläiset ja leipurilinjalaiset tuskin... eli mahdollisuus on vain sen oman sos. ryhmän sisällä. Tai jos jonnekin kuntaan perustetaan insinöörikoulutus AMK niin sinne perustetaan myös sairaanhoitajalinja, jotta pojille saadaan samantasoiset puolisot, se on sitä perhesuunnittelua parhaimmillaan.
- realisti
Kerropa lisää tästä tasoajattelusta! Mitkä ne tasot onkaan?
Sinänsä ihan hauskaa, et "realisti" kertoo oikein "rakkauden" iskemisestä ko opiskelijabileissä :'D Pliis! Ne on hyvin pitkälti järkätty juurikin sille osalle opiskelijaväestöstä, jotka menevät status edellä paikkaan kuin paikkaan laskelmoidusti. (Osa vielä järkätty siten et sopivat alat matchataan keskenään)
Ne, jotka tuolta pariutuvat, löytävät hyvin todennäköisesti kaltaisensa, se on totta. Mutta todella suuri osa löytää myös kumppaninsa tuollaisten ulkopuolelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- realisti
Sinänsä ihan hauskaa, et "realisti" kertoo oikein "rakkauden" iskemisestä ko opiskelijabileissä :'D Pliis! Ne on hyvin pitkälti järkätty juurikin sille osalle opiskelijaväestöstä, jotka menevät status edellä paikkaan kuin paikkaan laskelmoidusti. (Osa vielä järkätty siten et sopivat alat matchataan keskenään)
Ne, jotka tuolta pariutuvat, löytävät hyvin todennäköisesti kaltaisensa, se on totta. Mutta todella suuri osa löytää myös kumppaninsa tuollaisten ulkopuolelta.
Eli pointti oli siis se, et ne joita puistattaa tuollainen taso-ajattelu (ja heitäkin on paljon) eivät noissa bileissä käy. Tuo 90 % on täysin tuulesta temmattu.
Vierailija kirjoitti:
- realisti
Toisaalta vois kuvitella, et jos leipuri ja lääkäri päätyvät yhteen, he eivät ole yhdessä minkään naurettavan tasoajattelun vuoksi, vaan ovat kiinnostuneita toisistaan ihmisinä ja persoonina? Jotenkin uskoisin sellaisen kantavan elämässä pidemmälle kuin suhde, joka alkaa sillä et ku "tää ny löyty oikeista bileistä"
AP, voisit joutessasi perehtyä hiukan historiaan sillä aikaa kun etsit sitä akateemista naista. Ei tarvitse mennä kovinkaan monta vuosikymmentä taakse päin, kun oli enemmän kuin tavallista, että akateemisen koulutuksen hankkineella miehellä oli vaimo, joka ei ollut käynyt edes amista, vain pelkän kansakoulun, myöhemmin kenties keskikoulun. Ja hyvin toimi. Tosin pitää muistaa, että noihin aikoihin akateemisesti koulutettu nainen oli harvinaisuus ja jäi useimmiten naimattomaksi, koska miehet pelkäsivät heitä.
Siinä vaiheessa kun koulusta on kulunut se 15-20 vuotta, ollaan aikalailla eri tilanteessa.
Silloin katsotaan kuka on saanut aikaa ja mitä. Siinä ei paljon kauan sitten käyty koulu paina.
Lääkärit ovat sitten ilmeisesti akateemisen maailman poikkeus kun valitsevat aina lopulta hoitsun puolisokseen tai jopa kierrättävät niitä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- realisti
Toisaalta vois kuvitella, et jos leipuri ja lääkäri päätyvät yhteen, he eivät ole yhdessä minkään naurettavan tasoajattelun vuoksi, vaan ovat kiinnostuneita toisistaan ihmisinä ja persoonina? Jotenkin uskoisin sellaisen kantavan elämässä pidemmälle kuin suhde, joka alkaa sillä et ku "tää ny löyty oikeista bileistä"
ehkä niinkin. Toisaalta tiedän monen monta arkkitehti/lääkäri/tuomari/KTM/DI valikosta muodostunutta pitkään yhdessä ollutta pariskuntaa. Vähemmän sitten niitä DI-lähihoitaja, lääkäri-k-marketin kassa tms. pareja. Voihan niitäkin jossain olla, mutta onnistumisprosentti lienee huonompi. Elämäntyyli ja ajatukset niin erilaiset kuitenkin.
En siis itse edusta mitään "taso-ajattelua", vaan mun mielestä putkimies voi olla kiinnostavampi ja monipuolisempi ihminen, kuin juristi, jonka kiinnostus rajoittuu vain siihen omaan alaan ja suhteiden luomiseen. Ylemmän keskiluokan arvoihin kuuluu erittäin vahvasti kontaktien luominen, tietty elintaso materiaalisesti ja koulutuksen arvostaminen. He eivät herkästi rakastu puolisoon tämän elinpiirin ulkopuolelta, sellaista rakastumista lähikoulun koulunkäyntiavustajaan ei vaan tapahdu, ei edes villeimmissä unissa. Voit löytää poikkeuksen tai pari tähän, mutta pääsääntöisesti näin. Amistaustaisille taas se porvareiden hienostelu, suhteet ja statuksella kilpaileminen on hyvin vierasta, tuntuu kylmälle ja ei kodikkaalle, ja siihen maailmaan rakastuminen/ sopeutuminen on epätodennäköistä.
Suomessa koulutusrajoja rikotaan parisuhteissa jonkun verran enemmän kuin muualla, yleensä niin päin, että nainen on se koulutetumpi. Johtuu vain epäsuhdasta, että naisia on isompi prosentti korkeakouluissa, joten heille ei kaikille riitä akateemista miestä, osa joutuu "tyytymään" alempaan. Tyytyjä voi lopulta olla onnellisemmassa ja aidommassa suhteessa, mutta tavallaan hän markkinoilla kuitenkin on ensin se "häviäjä".
Rakkaus on maaginen sattuma, mutta vain niissä rajoissa joissa sallimme itsemme elää ja rakastaa. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- realisti
hauskaa on, lol :)
Löysin puolisoni muualta kuin opiskelupiireistä, mutta olinkin kyllä vähän poikkeus sääntöön. En edusta siis itse tätä tasoelämää, enkä ole saavuttanut ylemmän keskiluokan elämäntyyliä koulutuksesta huolimatta.
Silti ap:n edustama ajattelutapa on kyllä erittäin tunnistettava, moni edustaa sitä tiedostamattaankin. Se rakastumisen mahdollisuus on ikään kuin päällä vain oman sos.luokan sisällä, "alemman tasoiset" eivät syystä tai toisesta saa sydäntä pamppailemaan. Sama myös toisin päin: itseä ylempi sos. luokka vaikuttaa myös vieraalta. Minulle ainakin akateemisuudesta huolimatta sellaiset monen sukupolven porvariperheet ovat hyvin etäinen asia, ja heidän vesansa eivät kiinnostaneet minua edes teinivuosina 14-18, kun en edes tiennyt heidän taustojaan / vanhempiensa ammatteja vielä. Jokin siinä käytöksessä ja elämäntyylissä oli kuitenkin minulle etäistä ja vierasta, luotaan työntävää, enkä koskaan ihastunut näihin poikiin, joista myöhemmin tuli isiensä jalanjäljissä DI/LL jne... Se kotitausta elää meissä, vaikka emme sitä tiedostaisikaan tai tietoisesti ajattelisi.
Vierailija kirjoitti:
- realisti
Kylläpä myytti elää sitkeässä. Ei todellakaan tavallisena akateemisena miehenä pääse valitsemaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- realisti
hauskaa on, lol :)
Löysin puolisoni muualta kuin opiskelupiireistä, mutta olinkin kyllä vähän poikkeus sääntöön. En edusta siis itse tätä tasoelämää, enkä ole saavuttanut ylemmän keskiluokan elämäntyyliä koulutuksesta huolimatta.
Silti ap:n edustama ajattelutapa on kyllä erittäin tunnistettava, moni edustaa sitä tiedostamattaankin. Se rakastumisen mahdollisuus on ikään kuin päällä vain oman sos.luokan sisällä, "alemman tasoiset" eivät syystä tai toisesta saa sydäntä pamppailemaan. Sama myös toisin päin: itseä ylempi sos. luokka vaikuttaa myös vieraalta. Minulle ainakin akateemisuudesta huolimatta sellaiset monen sukupolven porvariperheet ovat hyvin etäinen asia, ja heidän vesansa eivät kiinnostaneet minua edes teinivuosina 14-18, kun en edes tiennyt heidän taustojaan / vanhempiensa ammatteja vielä. Jokin siinä käytöksessä ja elämäntyylissä oli kuitenkin minulle etäistä ja vierasta, luotaan työntävää, enkä koskaan ihastunut näihin poikiin, joista myöhemmin tuli isiensä jalanjäljissä DI/LL jne... Se kotitausta elää meissä, vaikka emme sitä tiedostaisikaan tai tietoisesti ajattelisi.
Et sä mikään poikkeus ole, vaikka niin luuletkin. En tiedä mistä sä ton 90 % repäisit, mut et ainakaan mistään tosielämästä. Olen aina pitänyt tasoajattelua täytenä vitsinä... En usko, et kukaan fiksu asoita niin ajattelee. Vain täysin pinnalliset ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- realisti
ehkä niinkin. Toisaalta tiedän monen monta arkkitehti/lääkäri/tuomari/KTM/DI valikosta muodostunutta pitkään yhdessä ollutta pariskuntaa. Vähemmän sitten niitä DI-lähihoitaja, lääkäri-k-marketin kassa tms. pareja. Voihan niitäkin jossain olla, mutta onnistumisprosentti lienee huonompi. Elämäntyyli ja ajatukset niin erilaiset kuitenkin.
En siis itse edusta mitään "taso-ajattelua", vaan mun mielestä putkimies voi olla kiinnostavampi ja monipuolisempi ihminen, kuin juristi, jonka kiinnostus rajoittuu vain siihen omaan alaan ja suhteiden luomiseen. Ylemmän keskiluokan arvoihin kuuluu erittäin vahvasti kontaktien luominen, tietty elintaso materiaalisesti ja koulutuksen arvostaminen. He eivät herkästi rakastu puolisoon tämän elinpiirin ulkopuolelta, sellaista rakastumista lähikoulun koulunkäyntiavustajaan ei vaan tapahdu, ei edes villeimmissä unissa. Voit löytää poikkeuksen tai pari tähän, mutta pääsääntöisesti näin. Amistaustaisille taas se porvareiden hienostelu, suhteet ja statuksella kilpaileminen on hyvin vierasta, tuntuu kylmälle ja ei kodikkaalle, ja siihen maailmaan rakastuminen/ sopeutuminen on epätodennäköistä.
Suomessa koulutusrajoja rikotaan parisuhteissa jonkun verran enemmän kuin muualla, yleensä niin päin, että nainen on se koulutetumpi. Johtuu vain epäsuhdasta, että naisia on isompi prosentti korkeakouluissa, joten heille ei kaikille riitä akateemista miestä, osa joutuu "tyytymään" alempaan. Tyytyjä voi lopulta olla onnellisemmassa ja aidommassa suhteessa, mutta tavallaan hän markkinoilla kuitenkin on ensin se "häviäjä".
Rakkaus on maaginen sattuma, mutta vain niissä rajoissa joissa sallimme itsemme elää ja rakastaa. :)
Onko sulla mitään muuta tarjottavaa kuin mutu?
Ja suorastaan idioottimaista väittää, että elämäntyyli ja ajatukset olisivat erilaiset akateemisella ja ei-akateemisella.
Lisäksi, sinä todellakin edustat tasoajattelua kaikissa sen stereotypian muodoissaan. Et osaa katsoa yhtään tuon säälittävän boksin ulkopuolelta
Vierailija kirjoitti:
Olen akateeminen nainen enkä ole koskaan seurustellut muuta kuin tohtoreiden kanssa ja tuskin koskaan tulen seurustelemaankaan.
Olet itse myös väitellyt? Vai haluat, että miehet ovat paremminkoulutettuja kuin sinä? Hmmm....
Ihmiset ovat kokonaisuuksia. Ammatti, koulutus, kasvatus, elinympäristö, asenne, persoona, kokemukset...Kaikki vaikuttavat yhdessä! Suomi on siitä ihana maa, että täällä on todella vähän mitään säälittävää tasoajattelua.
Olen tuppukylästä ja kaikki minun tuntemani koulukaverit, jotka ovat kouluttautuneet hyviin ammatteihin, ovat pohjimmiltaan edelleen niitä maanläheisiä maalaistallukoita kuin ennenkin, mikä on ollut ilahduttava asia huomata.
Olen tuppukylästä ja kaikki minun tuntemani koulukaverit, jotka ovat kouluttautuneet hyviin ammatteihin, ovat pohjimmiltaan edelleen niitä maanläheisiä maalaistallukoita kuin ennenkin, mikä on ollut ilahduttava asia huomata.[/quote kirjoitti:
Minusta tuo on surullista. Ihmettelen itsekin miten yksi yliopiston käynyt mies ei ole päässyt henkisesti irti peräkylän kouluttamattomien miesten rahvaanomaisesta junttikulttuurista. Tuossa junttiudessa ja oppimattomuudessa ei ole mitään ihailtavaa.
Äläpä jauha paskaa. Ei ole mitään "korkeakoulutettujen huumoria". Huumorintaju on yksi ominaisuus ihmisessä, eikä se koulutustasoa katso. Lisäksi kakkahuumorista nauttiminen ei sulje millään tavalla pois, etteikö voisi osata jo pidemmälle vietyä, älykästä huumoria. Ei nämä ole mitään joko/tai.