Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pystyttekö hallitsemaan unianne? Hoksaatteko "hei, tämähän on unta"

Vierailija
31.10.2017 |

Se on niin jännä tunne kun tajuaa että "tämähän on uni, voin tehdä mitä vaan" ja monesti olen päättänyt esim. lentää kirjastoon ettei tarvitse käyttää bussimatkoja :D Loogista, eikö?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lucid dreaming. Itse harrastin tuota myös joskus, koska kykenin siihen. Se on tosiaan jotain aivan ihmeellistä! Mutta huomasin, että uni ei tuolloin ole yhtä levollista joten luovuin siitä. Herään paljon virkeämpänä, kun en yritä hallita uniani.

Vierailija
2/24 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus nuorena oli noita ihania selkounia, mutta se taito on johonkin kadonnut. Ne kulkivat yhdessä kamalien unihalvausten kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Minäkin lentelin huvikseni.

Vierailija
4/24 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pidin unipäiväkirjaa, näin useammin myös selkounia. Alkoi ymmärtää unissa toistuvia elementtejä. Selkounien näkemisessä auttoi (ja tätäkin tekniikkaa ihmiset käyttävät) myös valvetilan tarkkailu ja "kyseenalaistaminen". Todellisuustestien nimellä löytyy netistä lisää tietoa.

Vierailija
5/24 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuollaisesta jotain hyötyä?

Vierailija
6/24 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisinaan huomaan näkeväni unta, mutta silloin olen jo lähellä heräämistä, joten kivojen juttujen tekemisellä unissaan on jo pieni kiire silloin.

Vierailija
7/24 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä joo. Joskus taas kun joku painajainen rupeaa menemään ihan mielettömäksi tajuan yhtäkkiä että tämähän on unta ja keskityn vaan kaikin voimin heräämään siitä ja painajainen jää kesken. Hirveimpiä mun mielestä on kuitenkin oikeen viimisen päälle onnelliset todentuntuiset unet mistä herätessä et oikeen meinaa vieläkään tajuta että se todella oli untaa vaan. Olet jonkun Dexterin kanssa viimisen päälle onnellisesti rakastunut ja päivä paistaa ja peitto heiluu. Sitten heräät yksin pimeään loskaan. Kyllä vähintään aamukahvin verran on pöllämystynnyt morkkis. Yleensä jopa useamman tunnin.

Vierailija
8/24 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus tein tuota, mutta en mä koskaan pystynyt loputtomiin niitä hallita - asiat ei vaan mennyt niin kuin unessa ajattelin. Jos vaikka päätin lentää kirjastoon, yhtäkkiä huomasinkin olevani uimahallissa. Jos siinä tilanteessa sitten päätin sukeltaa päästä päähän, yhtäkkiä olinkin ruokakaupassa. Uuvuttavaa, joten totesin että parempi että annan alitajunnan viedä vapaasti.

Vierailija
9/24 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, minä teen sitä välillä. Tosin kyllä aamulla olen väsyneempi kun olen hallinnut sitä unta koko yön, mutta se on hauskaa.

Vierailija
10/24 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksin tuon taidon lapsena. Katsoin piirrettyä, jossa hahmo näki unta ja tajusi näkevänsä unta ja hallitsevansa sitä. Sen jälkeen olen säännöllisesti nähnyt vuosittain tällaisia unia, joissa yhtäkkiä hoksaan näkeväni unta ja pystyn esim. juuri lähtemään lentämään. Mikäli tästä aiheesta puhun paljon, seuraa se uniin, eli näen tällaisia unia enemmän, jos puin niitä päivällä.

Pystyn myös pakottaa itseni hereille näissä selkounissa / valveunissa, mutta se on todella hankalaa, vaatii kunnon pinnistelyä unessa. Olen yli nelikymppinen.

Vierailija
11/24 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista päheintä noissa unissa on se, että kaikkein typerimmät ideat aina onnistuvat. Laitoin tämän johonkin vastaavaan keskusteluun aiemminkin, eli olen mm. värjännyt hiukseni oivariinilla ja lopputulos oli täydellinen ja kun unessa ulko-ovestani puuttui kahva niin piirsin sen tussilla - ja tietty se toimi moitteettomasti :D

Vierailija
12/24 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus nuorempana tajusin välillä olevani unessa. Sit yritin panna unessa lähellä olleita naisia, jotta saisin märän unen, mutta se usein katkesi siihen kun tajuat liikaa olevasi unessa ja se uni sitten loppuu ja heräät kesken kun tulet enemmän ja enemmän tajuihisi..

Vierailija
13/24 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty, mutta olen muutenkin onneton tunari unissani. En pysy pystyssä suoralla tiellä, jos yritän huutaa kuuluu vaan onnetonta pihinää ja puhelimella soittamisesta ei tule hevon peetä :D Kun painaa vaikka numeroa 1 niin näyttöön ilmestyy 8534fbfdg

Vierailija
14/24 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muuten unessa tuo puhelimella soittaminen ei ikinä onnistu??

Vierailija
15/24 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi muuten unessa tuo puhelimella soittaminen ei ikinä onnistu??

Tai karkuun juokseminen. Lentäminen kyllä :D

Vierailija
16/24 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä ollut joskus sellaisia unia, että olisitte oikeasti roikkunut jossain korkealla tai pudonneet alas jostain ja teidän vatsassa tuntuu siinä unen aikana oikeasti kuin siellä olisi 5000 perhosta. Siis ihan sietämätöntä vääntämistä kuin jossain huvipuistolaitteessa? Mistähän tuommoisetkin johtuu?

Vierailija
17/24 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, tämä taito on suuri helpotus unihalvauskohtauksen aikana. Kun olet siinä tilassa, ettei pysty liikkumaan tai puhumaan ja kaikki maailman pahuudet ovat ympärilläsi.. Silloin on hyvä hoksata olevansa nukkumassa ja tiedostaa että kohta tämä loppuu, sen sijaan että panikoi ja rimpuilee vastaan...

Vierailija
18/24 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä ollut joskus sellaisia unia, että olisitte oikeasti roikkunut jossain korkealla tai pudonneet alas jostain ja teidän vatsassa tuntuu siinä unen aikana oikeasti kuin siellä olisi 5000 perhosta. Siis ihan sietämätöntä vääntämistä kuin jossain huvipuistolaitteessa? Mistähän tuommoisetkin johtuu?

Yksi teoria putoamisunista on, että se olisi geenimuistissa apina-ajoilta kun nukuttiin puissa. Refleksi herätti kun oli vaarassa pudota.

Toinen teoria on, että aivot siirtyvät univaiheesta toiseen mutta jotenkin virheellisesti niin, että se siirtyminen tuntuu unessa putoamiselta, tavallaan pudotaan tajunnantasolta toiselle.

Sama kun säpsähtely nukahtamisvaiheessa.

Vierailija
19/24 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkeekö muut sellaisia unia että pelaatte jotain tappelu/kauhupeliä etkä pysty lopettamaan vaikka kuinka yrität päästä poistumisvalikkoon? Todella ahdistavaa.

Vierailija
20/24 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkeekö muut sellaisia unia että pelaatte jotain tappelu/kauhupeliä etkä pysty lopettamaan vaikka kuinka yrität päästä poistumisvalikkoon? Todella ahdistavaa.

Näin juuri pari yötä sitten alien-aiheista kauhupeliunta. Siinä juostiin karkuun ja piilouduttiin, ja aina se alien löysi. Kuitenkin tiesi ettei siinä oikeasti kuole mutta aina ennen kuin alien kävi kimppuun niin sain iskettyä jotain load-nappulaa mielessäni ja palasin savepointille. :D Sitten taas juostiin karkuun... Liikaa Alien Isolationia tullut kai pelattua.

Joskus aiemmin oli ryhmäsurvival-peliuni ja koko uni loppui kun tuli game over.