Hei mistä mä kirjoittaisin kirjan?
Auttakaa mua. Mä olen tyhjätaskuinen yrittäjä, tuleva yhteiskunnan loinen, jos en kohta keksi jotain millä tienata. Ajattelin, että voisin kirjoittaa kirjan. Olen koko elämäni ajan viritellyt päässäni tarinoita, kehitellyt henkilöhahmoja jne., mutta kun pitäisi oikeasti kirjoittaa kirjaa, niin en keksi kunnon aihetta. Keksin kyllä juonen, kunhan joku sanoisi hyvän aiheen. Joo, ei kovin hyvä alku kirjailijan uralle, mutta ajatelkaa, voitte auttamalla estää mun mahdollisen loisimisen..
Kommentit (61)
Nouda kirjoittamisessasi draaman kaarta (http://kurssikahdeksan.blogspot.fi/2014/02/draaman-kaari.html), sillä se sitten syntyy. Aiheita on maailma pullollaan, pitää vain kulkea silmät auki. Mene jollekin kirjoittajakurssille, saat sieltä apua aloittamiseen. Ja lue paljon, esimerkillä on uskomaton voima. Siinä vaiheessa kun osaat erottaa hyvän kirjailijan huonosta, olet jo aika pitkällä. Ja muista, että pöytälaatikkoon voi kirjoittaa vaikka kuinka paljon, mutta sinne mahtuu pirun vähän yleisöä.
Vierailija kirjoitti:
Nouda kirjoittamisessasi draaman kaarta (http://kurssikahdeksan.blogspot.fi/2014/02/draaman-kaari.html), sillä se sitten syntyy. Aiheita on maailma pullollaan, pitää vain kulkea silmät auki. Mene jollekin kirjoittajakurssille, saat sieltä apua aloittamiseen. Ja lue paljon, esimerkillä on uskomaton voima. Siinä vaiheessa kun osaat erottaa hyvän kirjailijan huonosta, olet jo aika pitkällä. Ja muista, että pöytälaatikkoon voi kirjoittaa vaikka kuinka paljon, mutta sinne mahtuu pirun vähän yleisöä.
Kiitos, olipa hyvä vinkki! Joo, onhan niitä aiheita, mutta etsin jotain todella "vetävää", ei tavallista pliisua, moneen kertaan käsiteltyä pikku tarinaa.(Yhtään kivoja pikku tarinoita väheksymättä.)
Luenkin todella paljon ja olen lukenut koko ikäni, ihan laidasta laitaan kaikenlaista kirjallisuutta. Viime aikoina olen panostanut erityisesti kotimaiseen kirjallisuuteen. Ikävä kyllä niissä ei kauheasti tarinoilla ilotuliteta, kerrotaan kyllä ihan kivasti tavallisesta elämästä ja joissa on juontakin, mutta ei mua ainakaan tuollaiset juurikaan sytytä, ei jaa edes kirjailijan nimi mieleen.
Joskus tarina on ihan hyvä, mutta jotenkin niin värittömästi kirjoitettu, että mielessäni vähän väritän tarinaa lisää. Joskus taas on erinomaisesti kirjoitettu kirja, mutta tarina kovin köykäinen. Niinkin tylsiä kirjoja on tullut vastaan, että ei vain millään jaksa lukea loppuun. Nämähän on tietysti makuasioita, mutta jos haluaa, että kirja myy, niin kyllä kai siinä pitää olla silloin kaikki kohdillaan?
Se on totta, että pöytälaatikkokirjoittaminen ei johda mihinkään, onhan se tässä vuosien varrella nähty. Mulla on aivan hirveän korkea kynnys tässä hommassa, koskapa omaan huonon itsetunnon ja olen tietyllä tavalla perfektionisti ja itselleni todella ankara, mikään teksti ei ole riittävän hyvä. Siksi kai sen kirjan aiheenkin pitäisi olla jotain ihan todella erityistä. ap
Vierailija kirjoitti:
Kirja AV:n legendaarisimmista jutuista?
Tapahtumapaikkana Porvoo, mukana seikkailussa kaikenmaailman taostelukoirat, kilttimiehet ja koko muu poppoo.
--- Kirjoittaisin itse, mutta olen enempi eläintarinoiden ja fantasiakirjallisuuden ystävä.
Nuo mainitsemasi aiheethan liittyvät eläimiin ja fantasiaan. ;)
Ehkä Suomessa kirjailija ei elä kirjoittamisella siksi, että suomalaiset kirjat ovat yksinkertaisesti niin huonoja? En paljon suomalaisia kirjoja jaksa lukea, harmaata massaa. yrittääkö kaikki olla jotenkin taiteellisia ja hienoja? Mun vinkki on, että kirjota kuten kansainväliset menestyskirjailijat! Ota sieltä oppia, älä kotimaisista, onhan täälläkin jokunen hyvä ja onhan niille taidekirjoillekki lukijansa, kai. Mutta menestyskirjailija tarttee kunnon juonen, siinä olet oikeassa!
Joo hei mäkin oon nikkaroinu täällä kotona hammastikuista kaikenlaista kivaa niin ajattelin että rupean tässä arkkitehdiksi lisärahan toivossa. Ei siihen mitään kouluja tarvitse, tiedän että olen tosi hyvä ihan itse.
Käyköhän kustannustoimittajat koskaan av:lla? Täälthän voisi löytyä ties mitä kykyjä.
Dekkarit myy, joten jotain semmoista kirjoita. Soininvaara, Remes, Lehtolainen. Lue myös ruotsalaisia dekkareita, nehän on maailmallakin menestyneitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla ei ole mitään kirjoittajien yhteisöä, kannattaa lähettää tekstejä esim. Nuoren Voiman liiton arvostelupalveluun, saat vähän ajatusta siitä, että missä vaiheessa olet. Joku työväenopiston kirjoittajakurssi voi olla myös hyvä paikka aloitella. Jos ajatuksissa siintää lähinnä raha, kannattaa luopua ajatuksesta ihan saman tien.
Ai, miksi sitä sitten kirjoitetaan? Pelkästään siksikö, että on halu kirjoittaa? Mä kyllä ajattelen, että sen lisäksi on hyvä toivoa myös taloudellista menestystä. Miksikään apurahakirjailijaksi en halua ryhtyä, en siis heitä mitenkään morkkaa, vaan itse en sellaiseen haluaisi lähteä. Kyllä minusta vaan olisi oikein mukava elää kirjoista saatavilla tuloilla. Tiedän kyllä, että heitä on Suomessa vähän, mutta miksi ei voisi pyrkiä juuri siihen? Olishan sekin toki jotain, että tienaisi vaikka osan tuloistaan kirjoittamalla.
Kaikista olisi erittäin mukavaa elää kirjoista saatavilla tuloilla :D ! Ei se silti ole juuri kenellekään meistä mahdollista. Nyt jää hieman hämäräksi että mikä käsitys sulla on apurahakirjailijoista. Kun kirjoitat sitä teostasi esimerkiksi neljä tai kymmenen vuotta, mistä ne tulot silloin tulevat? Vai ajattelitko ihan töiden ohella kirjoitella julkaisukelpoista kamaa tuosta vain ilman mitään tietoa siitä, kuinka kirjaa kuuluu kirjoittaa? Kuinka paljon luulet saavasi myydyistä kirjoista itsellesi? Paljonko ajattelet, että kirjoja tyypillisesti myydään? Jos kirjailija saa esimerkiksi kustantajalta apurahaa kirjoittamiseen, hän saa olla siitä äärimmäisen onnellinen. Anteeksi, mutta nyt mars kurssille, sulla ei ole alkeellistakaan hajua miten tämä homma toimii. Apurahakirjailjaksi päätymisestä ei tarvitse vielä olla huolissaan pitkään aikaan.
Kyllä, kirjailijuudella ansaitseminen on niin äärimmäisen epätodennäköistä, että sen pitää ehdottomasti olla viimeinen motiivi kun lähtee esikoistaan kirjoittamaan. Jos olet loistava, sinulla on ehkä promillen mahdollisuus tienata senttiäkään kirjoittamalla kirja. Kirjoittamisella voi kyllä tehdä rahaa muuten, vaikka kirjoittamalla avustajana juttuja lehteen tai keksimällä sellaisen blogi-idean, joka kiinnostaa sponsoreita.
Eilen oli MOT:ssa pakolaisbisneksestä, kirjoita siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla ei ole mitään kirjoittajien yhteisöä, kannattaa lähettää tekstejä esim. Nuoren Voiman liiton arvostelupalveluun, saat vähän ajatusta siitä, että missä vaiheessa olet. Joku työväenopiston kirjoittajakurssi voi olla myös hyvä paikka aloitella. Jos ajatuksissa siintää lähinnä raha, kannattaa luopua ajatuksesta ihan saman tien.
Ai, miksi sitä sitten kirjoitetaan? Pelkästään siksikö, että on halu kirjoittaa? Mä kyllä ajattelen, että sen lisäksi on hyvä toivoa myös taloudellista menestystä. Miksikään apurahakirjailijaksi en halua ryhtyä, en siis heitä mitenkään morkkaa, vaan itse en sellaiseen haluaisi lähteä. Kyllä minusta vaan olisi oikein mukava elää kirjoista saatavilla tuloilla. Tiedän kyllä, että heitä on Suomessa vähän, mutta miksi ei voisi pyrkiä juuri siihen? Olishan sekin toki jotain, että tienaisi vaikka osan tuloistaan kirjoittamalla.
Kaikista olisi erittäin mukavaa elää kirjoista saatavilla tuloilla :D ! Ei se silti ole juuri kenellekään meistä mahdollista. Nyt jää hieman hämäräksi että mikä käsitys sulla on apurahakirjailijoista. Kun kirjoitat sitä teostasi esimerkiksi neljä tai kymmenen vuotta, mistä ne tulot silloin tulevat? Vai ajattelitko ihan töiden ohella kirjoitella julkaisukelpoista kamaa tuosta vain ilman mitään tietoa siitä, kuinka kirjaa kuuluu kirjoittaa? Kuinka paljon luulet saavasi myydyistä kirjoista itsellesi? Paljonko ajattelet, että kirjoja tyypillisesti myydään? Jos kirjailija saa esimerkiksi kustantajalta apurahaa kirjoittamiseen, hän saa olla siitä äärimmäisen onnellinen. Anteeksi, mutta nyt mars kurssille, sulla ei ole alkeellistakaan hajua miten tämä homma toimii. Apurahakirjailjaksi päätymisestä ei tarvitse vielä olla huolissaan pitkään aikaan.
Kyllä, kirjailijuudella ansaitseminen on niin äärimmäisen epätodennäköistä, että sen pitää ehdottomasti olla viimeinen motiivi kun lähtee esikoistaan kirjoittamaan. Jos olet loistava, sinulla on ehkä promillen mahdollisuus tienata senttiäkään kirjoittamalla kirja. Kirjoittamisella voi kyllä tehdä rahaa muuten, vaikka kirjoittamalla avustajana juttuja lehteen tai keksimällä sellaisen blogi-idean, joka kiinnostaa sponsoreita.
Juu jostain luin, että kirjailija saa 1-2 e per kirja, jotkut menestyskirjailijat voi saada vähän enemmän, lieneekö totta? Tuota en kyllä tiennyt, että apurahaa myöntävät kustantamot, sehän on ihan hieno juttu, mutta silloin on varmaan jo sopimus valmiina seuraavasta kirjasta. Tarkoitin jotain yhteiskunnan myöntämiä apurahoja, joita en siis ylenkatso, vaan tarkoitin vaan, että toivoisin kyllä eläväni omilla tuotoksillani. Ymmärrän, että joillain on palava halu kirjoittaa ja sanoa jotain kirjoillaan ja silloin ne eivät välttämättä myy, joten apurahaa todella tarvitaan.
Kyllä mulla kirjailijana olisi päämääränä elää työlläni ja siis tulla huippukirjailijaksi. Onhan niitäkin ja jos se on onnistunut jollekin toiselle, miksipä ei minullekin. Tai sinulle? Ja jos en elä pelkästään kirjoittamisella, tekisin lisäksi jotain muuta työtä. En mä ainakaan jaksa kirjoittaa edes 8 tuntia päivässä, sellainen 4-5 tuntia on maksimi, vaikka olisi kuinka flow päällä. Mullahan on tämä yritys, varmaan jatkaisin tässä. ap
Suomalaiset kirjat on enimmäkseen pitkästyttävää jaaritusta, ei ihme että ei myy. Esim. Finlandia voittajat on semmosta huttua, että ne ei takuulla myy muuten yhtään mutta kun ovat Finlandia voittajia, niin sitten tulee myyntiä. Ihmiset tykkää lukea just vaikka Ilkka Remestä tai Laila Hirvisaarta, joilla on kunnon tarina ja hyvä kerronta. Kyllä se myynti kertoo, onko kirja lukijoitten mielestä hyvä vai ei tai siis riittävän hyvä,e ttä ostaa kirjan. Kirjastosta voi sitten lainata niitä kirjoja, joissa on sitä sanomaa, jos ne kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Dekkarit myy, joten jotain semmoista kirjoita. Soininvaara, Remes, Lehtolainen. Lue myös ruotsalaisia dekkareita, nehän on maailmallakin menestyneitä.
Lehtolainen saarnaa omaa maailmankuvaansa. Liian helppoa keksiä kuka on hänen tarinoittensa pahis. Se on aina se oikeistolaisin hahmo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu jostain luin, että kirjailija saa 1-2 e per kirja, jotkut menestyskirjailijat voi saada vähän enemmän, lieneekö totta? Tuota en kyllä tiennyt, että apurahaa myöntävät kustantamot, sehän on ihan hieno juttu, mutta silloin on varmaan jo sopimus valmiina seuraavasta kirjasta. Tarkoitin jotain yhteiskunnan myöntämiä apurahoja, joita en siis ylenkatso, vaan tarkoitin vaan, että toivoisin kyllä eläväni omilla tuotoksillani. Ymmärrän, että joillain on palava halu kirjoittaa ja sanoa jotain kirjoillaan ja silloin ne eivät välttämättä myy, joten apurahaa todella tarvitaan.
Kyllä mulla kirjailijana olisi päämääränä elää työlläni ja siis tulla huippukirjailijaksi. Onhan niitäkin ja jos se on onnistunut jollekin toiselle, miksipä ei minullekin. Tai sinulle? Ja jos en elä pelkästään kirjoittamisella, tekisin lisäksi jotain muuta työtä. En mä ainakaan jaksa kirjoittaa edes 8 tuntia päivässä, sellainen 4-5 tuntia on maksimi, vaikka olisi kuinka flow päällä. Mullahan on tämä yritys, varmaan jatkaisin tässä. ap
Huomaatko, että sulla on nyt tässä vähän sellainen logiikka, että kun Mariah Careykin on huippuartisti ja saa paljon rahaa ja mäkin laulan suihkussa niin on se mullekin mahdollista?
Mitähän ne yhteiskunnan myöntämät apurahat mahtavat olla?
Eipä mitään, tsemppiä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaatko, että sulla on nyt tässä vähän sellainen logiikka, että kun Mariah Careykin on huippuartisti ja saa paljon rahaa ja mäkin laulan suihkussa niin on se mullekin mahdollista?
Mitähän ne yhteiskunnan myöntämät apurahat mahtavat olla?
Eipä mitään, tsemppiä vaan.
No kiitos! Eikös esim. Veikkauksen kautta myönnetä apurahoja myös kirjailijoille? Kulttuurirahastoja tai jotain kai on olemassa? Myönnän, että en tunne systeemiä, ilmeisesti teettää paljon töitä kirjailijalle tuo apurahojen hakeminenkin. Eikä apurahat ole paha asia, en sitä tarkoittanut, tarkoitin vaan, että haluaisin todella olla kirjailija, joka elää kirjoittamisesta saamillaan tuloilla. Onko siinä jotain pahaa?
Niin, no miksi mulla ei saisi olla sellainen logiikka, että jos joku toinen on menestynyt, minäkin voin menestyä? Onko siinäkin jotain pahaa? Jostain se menestyskirjailijakin on aloittanut ja varmasti uskonut menestykseensä. Ei mulla ole tapana lähteä tekemään asioita, että "teen parhaani ja katson mihin se riittää", teen täysillä ja jos ei tule menestystä, niin ei sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lehtolainen saarnaa omaa maailmankuvaansa. Liian helppoa keksiä kuka on hänen tarinoittensa pahis. Se on aina se oikeistolaisin hahmo.
No ei vissiin haittaa kuitenkaan lukijoita? Minusta esim. Remeksen kirjat on hyvin kirjoitettu, niissä on kunnon tarina ja ovat yleensä myös ajankohtaisia jollain tavalla ja tykkään kun tarinassa on jokin suurempi juttu meneillään myös. Henkilöhahmot jäävät kyllä ohueksi, mutta se on hänen tyylinsä. Ruotsalaiset dekkarit on hyvin kirjoitettuja ja henkilöillä on persoona ja elämäntarina, ehkä ne siksi myyvät maailmallakin.
Kirjoita ihmisestä, joka työttömäksi jäätyään hurahtaa netin salaliittoteorioihin ja alkaa viettää aikaansa yhä tiiviimmin virtuaaliyhteisöissä, joiden jäsenet ovat täysin vakuuttuneita niiden paikkansapitävyydestä.
Keskushenkilö alkaa kiinnostua erityisesti eräästä tietystä, hämmästyttävästä teoriasta, ja alkaakin löytää evidenssiä sen puolesta! Hänen läheisensä eivät usko häntä ja alkavat karttaa hänen seuraansa...
Onko hän sittenkin itse erehtynyt? Löytääkö hän evidenssiä salaliittoteorialle vain siksi, että haluaa niin paljon, etteivät asiat olisi sitä, miltä näyttävät?
:)
Sana kirjoitti:
Kirjoita ihmisestä, joka työttömäksi jäätyään hurahtaa netin salaliittoteorioihin ja alkaa viettää aikaansa yhä tiiviimmin virtuaaliyhteisöissä, joiden jäsenet ovat täysin vakuuttuneita niiden paikkansapitävyydestä.
Keskushenkilö alkaa kiinnostua erityisesti eräästä tietystä, hämmästyttävästä teoriasta, ja alkaakin löytää evidenssiä sen puolesta! Hänen läheisensä eivät usko häntä ja alkavat karttaa hänen seuraansa...
Onko hän sittenkin itse erehtynyt? Löytääkö hän evidenssiä salaliittoteorialle vain siksi, että haluaa niin paljon, etteivät asiat olisi sitä, miltä näyttävät?
:)
Tämä vaikuttaa mielenkiintoiselta! Kiitos vinkistä. Mua kiinnostaakin salaliittoteoriat ja myös uskonnot, tuli blogisi nimestä mieleen :). Vau, oikeasti, tästä voisi kehkeytyä vaikka mitä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei vissiin haittaa kuitenkaan lukijoita? Minusta esim. Remeksen kirjat on hyvin kirjoitettu, niissä on kunnon tarina ja ovat yleensä myös ajankohtaisia jollain tavalla ja tykkään kun tarinassa on jokin suurempi juttu meneillään myös. Henkilöhahmot jäävät kyllä ohueksi, mutta se on hänen tyylinsä. Ruotsalaiset dekkarit on hyvin kirjoitettuja ja henkilöillä on persoona ja elämäntarina, ehkä ne siksi myyvät maailmallakin.
Ei vissiin haittaa tykkääjiä, mutta kyllä tätä lukijaa haittaa että dekkarin pahis on tiedossa kuin Mikki Hiiri sarjakuvassa, joissa roistoja ovat ne roiston näköiset.
Muuten samaa mieltä ruotsalaisista dekkareista, mutta ovat ruvenneet liikaa mässäilemään väkivallalla, kuten esim. Joona Linna -sarja.
Kirjoita vaikka eroottinen kirja, jossa komea Somalialainen mies seikkailee Suomeen ja ihanasti viettelee runssasmuotoisen paikallisen naisen. Komean muukalaisen miehinen tuoksu ja valtavat rakkauden työkalut kyllä villitsevät eksotiikallaan ja kuumilla öillään lukijat.