Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lapsia?

mietteliäs_
29.10.2017 |

Onko lisääntymiselle mitään moraalisia tai rationaalisia perusteita?

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä hankin lapsen koska voin. Tekemättähän ne jää useimmilta sen takia ettei voinut syystä tai toisesta.

Hankit miksi?

Koska voin. On puoliso, on mitä antaa, on hedelmällisyyttä.

42/71 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

mietteliäs_ kirjoitti:

Ihan yhtä lailla kun elämiselle yleensäkin.

Mitkä muuten ovat elämisen "moraaliset ja rationaaliset" perusteet niiden mielestä joiden mukaan lisääntymiselle näitä perusteita ei ole?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun elämääni on mahtunut murheita, mutta niin paljon enemmän iloisia hetkiä että olen hyvin tyytyväinen kun vanhempani päättivät haluta minun syntyvän maailmaan.

Onko teidän elämänne ollut niin ikävä ettette haluaisi samaa uudelle elämänalulle? Oman lapseni kanssa saan sellaisia elämyksiä mitä en mitenkään muuten voisi kokea.

Vierailija
44/71 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Booring aihe. Keksi jo seuraava. Esim onko seksi turhaa ilman lisääntymisaikeita.

Vierailija
45/71 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kouluissa ei puhuta lisääntymisestä muuta kuin kaavakuvin. Pitäisi puhua siitä, millaista se oikeasti on. Synnytys ja lasten hoito. Kaikki se, mitä lasten syntyminen tuo tullessaan. Lähtien siitä, että ruokaa pitää tehdä kaksi kertaa päivässä ja koskaan ei enää ole vapaa tekemään yhtään mitään silloin kun haluaa tai lainkaan. Koko oma elämä on menetetty.

Miksi lapsille pitäisi valehdella tuollaisia höpöhöpöjuttuja?

Vierailija
46/71 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaa tämänkin ketjun vastaajista, että lapsia haluavat eivät millään tavalla osaa perustella itseään. "No kun halusin, vauvakuume, hihii". Pelkkää itsekkyyttä ja impulssien varassa juoksemista.

No miksi lapsen hankkimiselle pitäisi olla joku muu syy kuin se että haluaa lapsen? 

Siinä se itsekkyys. Minä minä minä, eikä mitään kykyä ajatella, että tässä maailmassa on kyse muistakin kuin itsestä. On liikakansoitus, liikakulutus, nykylasten huono tulevaisuudenkuva, mutta sitähän ei kyetä ajattelemaan kun minä ja mun vauvakuume.

Ps. Lapsia haluamattoman ei tarvitse istua yksin sohvalla, parisuhteen kun voi perustaa muullekin kuin lastenhankinnalle.

Ja itsekö makaat kaivamasi kuopan pohjalla jossain korvessa ja odotat nääntymistä jottet kuluttaisi maailman resursseja yhtään enempää kuin mihin kamalat vanhempasi sinut pakottivat? Vai itsekäästikö vielä pysyttelet hengissä?

Vierailija
47/71 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun elämääni on mahtunut murheita, mutta niin paljon enemmän iloisia hetkiä että olen hyvin tyytyväinen kun vanhempani päättivät haluta minun syntyvän maailmaan.

Onko teidän elämänne ollut niin ikävä ettette haluaisi samaa uudelle elämänalulle? Oman lapseni kanssa saan sellaisia elämyksiä mitä en mitenkään muuten voisi kokea.

Ja miksi siihen ei kelpaa joku perheen tarvitseva jo olemassa oleva orpolapsi, vaan on aivan pakko tehdä oma?

Vierailija
48/71 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen hieman perheellisten vastauksia täällä. Tuntuu, ettei kukaan edes harkitse lisääntymisen moraalisuutta sekuntiakaan. Lapsen tekeminen on niin iso päätös, että pitäisi miettiä tarkkaan, haluaako tuottaa maailman uuden ihmisen, joka elämästä ja sen kulusta emme tiedä vielä mitään. 

Vierailija
49/71 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen hieman perheellisten vastauksia täällä. Tuntuu, ettei kukaan edes harkitse lisääntymisen moraalisuutta sekuntiakaan. Lapsen tekeminen on niin iso päätös, että pitäisi miettiä tarkkaan, haluaako tuottaa maailman uuden ihmisen, joka elämästä ja sen kulusta emme tiedä vielä mitään. 

Miksi toisten ihmisten perheasiat ovat sinulle niin vaikeita? Jos et lapsia itse halua, niin älä tee. Anna muiden elää rauhassa, et sinä ole mikään maailmanpoliisi. Oman lapseni elämänkulusta tiedän, että hän on maailmassa hyväosainen ja rakastettu. Minulle se riittää.

Vierailija
50/71 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on tyypillinen esimerkki viherhippi-minäolenainaoikeassa-minullaontäydellinenmoraalijaelämä-tyypistä.

Lopetaan koko elämä maapallolla! Lopeta sinä ensin itsesi, ethän tiedä miten elämäsi tulee kulkemaan! Millä perusteella sinä saat siis olla täällä, mutta muut eivät saisi samaan tilanteeseen syntyä?

Vierailija
51/71 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä ihmeen lisääntymisen moraalisuutta?

Mitä kummaa se pitää sisällään? Ketä mun nyt pitäisi miettiä?

Vierailija
52/71 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö kaikkien suomalaisten naisten päättää olla tekemättä lapsia vain siksi, että jossain muualla toiset tekevät lapsia liikaa? Kumma ajatus, että meidän pitäisi laittaa lappu luukulle koko Suomen suhteen ja antaa kansan kuolla pois, vain koska muualla maailmassa tehdään paljon lapsia. Minusta siinä vaiheessa kun ihmiset lakkaavat tekemästä lapsia, he luopuvat samalla toivosta ihmiskunnan tulevaisuuden suhteen. Lapsia tekevät jaksavat vielä uskoa ja yrittää, että tästä lajista voisi vielä joskus tulla eläjä maapallolle muiden eläimien joukkoon.

Vierailija
53/71 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämän lopettaminen ja elämän aloittaminen ovat kaksi eri asiaa. Toisekseen, itse ihmettelin vain ihmisten vastauksia täällä, jotka ovat varsin hyökkääviä kommentteja. En ole sanonut itse mitään, onko lasten tekeminen moraalisesti oikein vai väärin. Sanoin viestissäni vain, ettei kukaan ole harkinnut miettivänsä lisääntymisen moraalisuutta. 

Vierailija
54/71 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämän lopettaminen ja elämän aloittaminen ovat kaksi eri asiaa. Toisekseen, itse ihmettelin vain ihmisten vastauksia täällä, jotka ovat varsin hyökkääviä kommentteja. En ole sanonut itse mitään, onko lasten tekeminen moraalisesti oikein vai väärin. Sanoin viestissäni vain, ettei kukaan ole harkinnut miettivänsä lisääntymisen moraalisuutta. 

En ole miettinyt myöskään lisääntymisen metafysiikkaa.

Vierailija
55/71 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä5770 kirjoitti:

mietteliäs_ kirjoitti:

Mitkä muuten ovat elämisen "moraaliset ja rationaaliset" perusteet niiden mielestä joiden mukaan lisääntymiselle näitä perusteita ei ole?

1. Kärsimyksen vähentäminen

2. Syntyminen on kuolemantuomio ja uhkapeli

3. Maailmassa on liikaa ihmisiä

4. On parempi olla olematta, kuin olla olemassa

Vierailija
56/71 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö kaikkien suomalaisten naisten päättää olla tekemättä lapsia vain siksi, että jossain muualla toiset tekevät lapsia liikaa? Kumma ajatus, että meidän pitäisi laittaa lappu luukulle koko Suomen suhteen ja antaa kansan kuolla pois, vain koska muualla maailmassa tehdään paljon lapsia. Minusta siinä vaiheessa kun ihmiset lakkaavat tekemästä lapsia, he luopuvat samalla toivosta ihmiskunnan tulevaisuuden suhteen. Lapsia tekevät jaksavat vielä uskoa ja yrittää, että tästä lajista voisi vielä joskus tulla eläjä maapallolle muiden eläimien joukkoon.

Jos muut ihmiset tekevät moraalisesti väärin, miksi minä en saisi tehdä moraalisesti väärin? Tämä siis, jos ajattelemme, että lisääntyminen on väärin.

Vierailija
57/71 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

antinatalisti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos muut ihmiset tekevät moraalisesti väärin, miksi minä en saisi tehdä moraalisesti väärin? Tämä siis, jos ajattelemme, että lisääntyminen on väärin.

Millä periaatteella lisääntyminen muka on väärin? Lisääntyminen on lajityypillistä toimitnaa, eikä mikään moraaliton teko.

Vierailija
58/71 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

antinatalisti kirjoitti:

Käyttäjä5770 kirjoitti:

mietteliäs_ kirjoitti:

1. Kärsimyksen vähentäminen

2. Syntyminen on kuolemantuomio ja uhkapeli

3. Maailmassa on liikaa ihmisiä

4. On parempi olla olematta, kuin olla olemassa

Oma elämäni ei ole kärsimystä, miksi lapsenikaan elämä olisi? Kaikki elävä kuolee aikanaan. Onko parempi jättää elämä elämättä vain, koska se ei jatku ikuisesti? Sama kun jättäisi elämästään rakkauden, koska sekin joskus päättyy. Eikö elämä itsessään kuten rakkauskin ole jotain, johon tulisi olla mahdollisuus. Liikaa ihmisiä kenelle ja mille? Ok luonnolle on ehkä parempi, jos väkiluku ei ainakaan kasvaisi, mutta miten kehitysmaan väestöpaineet vaikuttaisivat hyväosaiseen länsimaiseen ihmiseen? Argumenttisi evät toimi. P.S. Linkolallakin on lapsia

Vierailija
59/71 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensiksikin, ihmisillä on taipumuksia nähdä oma elämänsä positiivisessa valossa useista eri syistä. Voimme verrata itseämme heikompiin, meillä on taipumus optimismiin jne. Toisekseen, kivut ja kärsimykset elämässä ovat laadullisesti suuremmat kuin nautinnot.  Jos emme olisi olemassa, kärsimystä ei olisi ollenkaan, joten siitä näkökulmasta on parempi olla olematta kuin olla olemassa. 

Länsimaalaisten lisääntyminen vaikuttaa enemmän luontoon (tällä hetkellä) kuin kehitysmaiden väestön lisääntyminen. Joka tapauksessa sielläkin pitäisi harjoittaa lisääntymisen vähentämistä. Ilmastonmuutoksen myötä pohjoisemmaksi muuttaa monia ja monia miljoonia ihmisiä ja se tulee tuottamaan ongelmia. Viimeinen seikka ei sinänsä enää liity siihen lisääntyvätkö pohjoisessa elävät vai ei. Joka tapauksessa se tulee olemaan ongelma.

Vierailija
60/71 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole perustietoa että lisääntymishalu johtuu geeneistä, ihminen on eläin. Itselläni on vauvakuume vaikka ajattelen lapsen huonontavan elämää. Itken monesti sitä ettei vielä miehen kanssa hankita lasta, ja minulle tulee hyvä olo aina kun mies ilmaisee haluavansa joskus lapsia. 

Ne joilla myös on jatkuva vauvakuume, tietävät miten kauheaa on ajatella asiaa jota ei oikeasti halua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kolme