Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lapsia?

mietteliäs_
29.10.2017 |

Onko lisääntymiselle mitään moraalisia tai rationaalisia perusteita?

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti 99 prosenttia perheellisistä vaihtaisi paikkoja perheettömän kanssa, jos voisi.

No eikä vaihtaisi. Ehkä muutama prosentti vaihtaisi mutta ei nyt todellakaan 99 prosenttia.

Vierailija
22/71 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ihmisiä saa luoda ihan vain omaksi iloksi? Mikäköhän on todennäköisyys saada syöpä nykyään? Tai sairastaa masennus? Miksi adoptio ei käy? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti 99 prosenttia perheellisistä vaihtaisi paikkoja perheettömän kanssa, jos voisi.

No eikä vaihtaisi. Ehkä muutama prosentti vaihtaisi mutta ei nyt todellakaan 99 prosenttia.

Miksi ihmeessä vaihtaisi? Monille se perhe on elämän paras ja tärkein asia. Niitä lapsia kaivataan mahdollisesti vuosiakin ennen kuin niitä saadaan. Ihan sama kuin väittäisit, että 99% lottovoiton saaneista vaihtaisi sen persaukiseen elämään, jos voisi.

Vierailija
24/71 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa tämänkin ketjun vastaajista, että lapsia haluavat eivät millään tavalla osaa perustella itseään. "No kun halusin, vauvakuume, hihii". Pelkkää itsekkyyttä ja impulssien varassa juoksemista.

Vierailija
25/71 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaa tämänkin ketjun vastaajista, että lapsia haluavat eivät millään tavalla osaa perustella itseään. "No kun halusin, vauvakuume, hihii". Pelkkää itsekkyyttä ja impulssien varassa juoksemista.

Ilmeisesti useimpien muidenkin ihmiselämän kysymysten ymmärtäminen on sinulle haasteellista. Perustele vaikka miksi rakastut tai haluaisit rakastua järkiperustein? Tai miksi suret kun läheisesi kuolee.

Vierailija
26/71 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miksi lapsen hankkimiselle pitäisi olla joku muu syy kuin se että haluaa lapsen? 

Vierailija
27/71 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti useimpien muidenkin ihmiselämän kysymysten ymmärtäminen on sinulle haasteellista. Perustele vaikka miksi rakastut tai haluaisit rakastua järkiperustein? Tai miksi suret kun läheisesi kuolee.

Tai syö suklaata tai polttaa savukkeen tai juo alkoholia, harrastaa seksiä, suutelee.. Sisustaa kotinsa hienoksi.. Paljon turhaa.. Kun voisi asua metsässä kuusen alla ja syödä kastematoja.

Vierailija
28/71 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kenenkään pitäisi osata perustella syyt, miksi hankkii lapsia? Varsinkaan tällaisessa ketjussa, jossa lapsettomat sylkevät urakalla päälle, oli syy mikä tahansa? Siinähän mietit, yksinäsi illalla sohvalla, miksi jotkut hankkivat lapsia. Tiedätkö, minäkin olen miettinyt miksi jotkut eivät halua lapsia, heitä on minun ystävinäni ja se on minulle täysin ok. Ja tiedätkö, minä en jankkaa heille että miksi he eivät hanki lapsia, se on heidän oma valintansa (näissä tapauksissa on) eikä heidän tarvitse edes perustella sitä. Joten miksi meidän lapsellisten pitäisi?

Vierailija
29/71 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai syö suklaata tai polttaa savukkeen tai juo alkoholia, harrastaa seksiä, suutelee.. Sisustaa kotinsa hienoksi.. Paljon turhaa.. Kun voisi asua metsässä kuusen alla ja syödä kastematoja.

Mutta onko se matojen syöminen moraalista? Kyllähän kuuseneulasillakin elää ainakin jonkun aikaa. On pelkkiä omia impulsseja syödä niitä matoja.

Vierailija
30/71 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kenenkään pitäisi osata perustella syyt, miksi hankkii lapsia? Varsinkaan tällaisessa ketjussa, jossa lapsettomat sylkevät urakalla päälle, oli syy mikä tahansa? Siinähän mietit, yksinäsi illalla sohvalla, miksi jotkut hankkivat lapsia. Tiedätkö, minäkin olen miettinyt miksi jotkut eivät halua lapsia, heitä on minun ystävinäni ja se on minulle täysin ok. Ja tiedätkö, minä en jankkaa heille että miksi he eivät hanki lapsia, se on heidän oma valintansa (näissä tapauksissa on) eikä heidän tarvitse edes perustella sitä. Joten miksi meidän lapsellisten pitäisi?

Outo vastaus. Miksi vältät vastaamasta kysymykseen?

Vierailija
31/71 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin. Musta ihmiset saa olla ihan rauhassa tekemättä lapsia.

Oisko nää iän ikuiset asiasta naukujat jotain uniikkeja lumihiutaleita jotka liian urbaanissa ympäristössä ovat jotenkin seonneet ja kuvittelevat oikeasti hallitsevansa maailmaa olemalla nyt vaikka lisääntymättä. He ja kaikki ympärillä tekevät koko maailman.

Hiukka eri elämää me ainakin eletään täällä pirkanmaan metsässä, viiden lapsen ja koiran ja kissan kanssa.. Täällä ollaan ja elämä soljuu ympärillä. Lapset on suvun ylpeys ja riemun aihe. Tehdään asioita kuten sukupolvet ennen meitä.. Mietitään miten helvetissä maailma selviää mirjardeista ja miljardeista afrikkalaisista ja itse kierrätetään ja mennään " taaksepäin" ekokäymälöimme kanssa.

Se voi olla jonkun kaupunkilaishipin helvetin vaikeaa käsittää.

Vierailija
32/71 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hankin lapsen koska voin. Tekemättähän ne jää useimmilta sen takia ettei voinut syystä tai toisesta.

Vierailija
33/71 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Evoluutio

Vierailija
34/71 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lapsen syntymättömyys parantaa myös lapsettomaksi jääneen elämää huomattavasti.

No jaa, minä voin kyllä rehellisesti sanoa että elämäni on paljon parempaa lasten saannin jälkeen. Tunsin elämäni jotenkin tyhjäksi ja turhaksi ennen lapsia, kaipasin koko ajan jotain mielekkyyttä elämälle. Lasten saannin jälkeen tuli tietynlainen mielenrauha, tunne siitä että juuri näin kuuluu olla.

En tietenkään väitä että kaikille kävisi noin. Itse olin aina pitänyt lapsista ja viihtynyt heidän seurassaan, siten lasten kanssa, varsinkin omien, olen onnellisimmillani. Nyt jo ajattelen kauhulla sitä kun lapset joskus lähtevät omilleen. Ehkä ryhdyn silloin varamummoksi tms.

Vierailija
35/71 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syntyminen on automaattinen tuomio kärsimykseen ja kuolemaan. Kuka haluaa näitä omalle lapselleen? Itse olisin mielummin jäänyt syntymättä, vaikka asiani ovatkin melko hyvin. 

Mielestäni ei silti ole mitenkään väärin hommata lapsia, mutta en myöskään ymmärrä miten jotkut ajattelevat että kaikkien kuuluu ja _pitää_ hommata jälkikasvua.

Mielestäsi ei ole väärin aiheuttaa kärsimystä ja kuolemaa? Vähintäänkin mielenkiintoinen näkemys. Itse olen antinatalisti ja kannatan lapsen synnyttämisestä elinkautista vankeusrangaistusta.

Miksi olet vielä elossa, eikö itsari ole käynyt mielessä?

Et varmaankaan myös pidä vanhempiisi minkään näköistä yhteyttä, kun tekivät niin järkyttävän teon ja synnyttivät sinut tänne?

Olen utelias kuulemaan, kun en ole ikinä edes kuullut kaltaisestasi tyypistä.

Vierailija
36/71 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi lapsen hankkimiselle pitäisi olla joku muu syy kuin se että haluaa lapsen? 

Siinä se itsekkyys. Minä minä minä, eikä mitään kykyä ajatella, että tässä maailmassa on kyse muistakin kuin itsestä. On liikakansoitus, liikakulutus, nykylasten huono tulevaisuudenkuva, mutta sitähän ei kyetä ajattelemaan kun minä ja mun vauvakuume.

Ps. Lapsia haluamattoman ei tarvitse istua yksin sohvalla, parisuhteen kun voi perustaa muullekin kuin lastenhankinnalle.

Vierailija
37/71 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli ihmisiä saa luoda ihan vain omaksi iloksi? Mikäköhän on todennäköisyys saada syöpä nykyään? Tai sairastaa masennus? Miksi adoptio ei käy? 

Juu näin on, ei ole lisääntymistä vielä lailla kielletty. Toisten ihmisten vahingoittaminen tosin on.

Vierailija
38/71 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kouluissa ei puhuta lisääntymisestä muuta kuin kaavakuvin. Pitäisi puhua siitä, millaista se oikeasti on. Synnytys ja lasten hoito. Kaikki se, mitä lasten syntyminen tuo tullessaan. Lähtien siitä, että ruokaa pitää tehdä kaksi kertaa päivässä ja koskaan ei enää ole vapaa tekemään yhtään mitään silloin kun haluaa tai lainkaan. Koko oma elämä on menetetty.

Jos se on noin *itun vaikeaa, tee palvelus lapsillesi ja anna heidät jollekin, joka ajattelee vähän eri tavalla. Et kuulosta ihan terveeltä, sulla voi olla masennus tai jotain. Jankkaaminen av:lla ei paranna tilannettasi yhtään.

Vierailija
39/71 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin. Musta ihmiset saa olla ihan rauhassa tekemättä lapsia.

Oisko nää iän ikuiset asiasta naukujat jotain uniikkeja lumihiutaleita jotka liian urbaanissa ympäristössä ovat jotenkin seonneet ja kuvittelevat oikeasti hallitsevansa maailmaa olemalla nyt vaikka lisääntymättä. He ja kaikki ympärillä tekevät koko maailman.

Hiukka eri elämää me ainakin eletään täällä pirkanmaan metsässä, viiden lapsen ja koiran ja kissan kanssa.. Täällä ollaan ja elämä soljuu ympärillä. Lapset on suvun ylpeys ja riemun aihe. Tehdään asioita kuten sukupolvet ennen meitä.. Mietitään miten helvetissä maailma selviää mirjardeista ja miljardeista afrikkalaisista ja itse kierrätetään ja mennään " taaksepäin" ekokäymälöimme kanssa.

Se voi olla jonkun kaupunkilaishipin helvetin vaikeaa käsittää.

Tuosta ei saanut mitään selvää. Passiivis-aggressiivista. Tuollaiseksiko viisilapsisuus tekee?

Vierailija
40/71 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä hankin lapsen koska voin. Tekemättähän ne jää useimmilta sen takia ettei voinut syystä tai toisesta.

Hankit miksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kaksi