Lasten elatuksesta
Olen maksanut tähän asti lastemme vahvistetut elatusmaksut ajallaan ja hoitanut osuuteni muutenkin sopimuksen mukaisesti. Kuitenkin viimeisten vuosien aikana lähivanhempi (äiti) on alkanut laiminlyömään omia velvollisuuksiaan hoitaa omaa osuuttaa elatuksesta. Erityisesti vielä silloin, kun pitäisi lapsille ostaa jotakin mitä he voivat käyttää tarpeisiinsa etävanhemman luona. Asia on edennyt ihan selkeästi kiusanteon asteelle.
Kertokaa toimivia vinkkejä kuinka pitkälle voin myös tehdä kieusaa itse? Esimerkiksi vetkutella elatusmaksun maksamisessa tai maksaa vain osan siitä yms. ilman, että minulle aiheutuu juridisia seuraamuksia. Kaikki toimivat vinkit kehiin. Niin ja en kaipaa moraalista saarnaa. Olen hoitanut osuuteni mallikkaasti, mutta lähivanhemman kiusan uhriksi en alennu. Jos lähi haluaa hankaluuksia, niin niitä myös saa
Kommentit (68)
Ei hyvä luoja sentään näitä kirjoituksia. Valitetaan, että 600€ elari ei riitä mihinkään. Sehän on vain etän osuus! Siihen päälle lähin oma osuus, lapsilisät, yh- korotukset ja muut mahdolliset tuet. Kyllä varmasti silloin riittää ihan tavallisiin asioihin ja elämään. Luksusta saa sitten jokainen tarjota omalla kustannuksellaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen etä ja maksan elareita. Talouteni on tiukka vaikka teen kahta työtä. Haluan pystyä tarjoamaan lapsilleni jotain extrakivaa välillä, joten tiukistelen omista jutuistani ja esim. lämmityksestä silloin kun lapset eivät ole luonani.
Epäreilua on mielestäni että etä "joutuu" maksamaan lasten tarvitsemat huonekalut, fillarit ja sun muut harrastusvälineet kun taas lähi käyttää niihin elareita ja lapsilisiä. Myöskin lasten asuminen lähivanhemmalla on elareiden osittain kattamaa, mutta huomiotta jää että myös etävanhemmalla pitää olla semmoiset tilat, jossa lasten on hyvä olla. Tätä kustannusta ei oteta missään huomioon. Itseasiassa minulle lastenvalvoja sanoi että asun liian väljästi eikä kaikkia asumiskulujani tulla huomioimaan. Reilua?
Onneksi elatusvelvollisuuttani ei ole enää montaakaan vuotta jäljellä. Mielelläni jatkossa autan lapsiani kyllä suoraan kun tiedän että rahani menevät sinne minne kuuluukin. Nyt näin ei valitettavasti ole.
Tsemppiä sulle kovasti!
Kaikkien etä- ja lähivanhempien kannattaa tutustua oikeusministeriön elatusmaksun ohjeeseen. Sitä noudaa aika pitkälti lastenvalvojat ja eri oikeusasteet.
Linkki alla:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on myös niin että lähi haluaisi käyttää "omat" rahansa itseensä, ei lapsiin, ja etän pitäisi maksaa elareiden lisäksi muukin lasten elatus. Aivan persiistä. Lapset on etällä joka toinen vkl, ja kesälomalla puolet etän lomasta, ja syys ja talvi ja kaikki muutkin lasten lyhemmät lomat puoliksi. Lähi ei tietenkään ole joka toinen vkl lasten kanssa, vaan silloin kun on hänen vkl, niin häne laittaa lapset muualle hoitoon, Viimeisen 2kk:n aikana lapset ovat viettäneet yhden viikonlopun lähin kanssa. Myös syysloma viikon lapset olivat puolet etällä, puolet mummolassa. Ei tietenkään voi riittää lähin rahat lapsille, ei, vaikka elarit ja lapsilisät kaadesta lapsesta on 600e/kk. Tämä koko summa menee mukamas lapsiin, ja sitten kun itse pitäisi laittaa se oma panos, niin sanotaan ettei ole rahaa. No ei kai kun joka viikonloppu ollaan juhlimassa ja reissaamassa. Lisäksi lastenhoito on kuulemma niiin rankkaa. Joo, oikei kova homma 4-5 päivää viikossa, ja viikon lomia LAPSISTA vähän väliä. Lähille ei myöskään käy se että lapset muuttaisivat etälle, jos se on noin rankkaa. Eip tietenkään, kun sitten jää saamatta 600 euroa kuussa omiin harrasteisiin, ja pitäisi ITSE vielä maksaa elarit. Jännä että etältä tuon rahan pitää löytyä. ;)
Olen kolmen lapsen äiti ja ihan naimisissa lasteni isän kanssa. Ihmettelen kuitenkin, kuinka joku voi kuvitella, että jos lapsen äiti saa elatusmaksuja ja lapsilisiä 600 euroa kuukaudessa, niin siitä jää äidille vielä jotain yli äidin omaan humputteluun. Eihän tuo riitä normaalissa elintyylissä kuin hädintuskin lasten ruokaan ja asumiseen. Sen päälle tulee vielä esim. lasten vaatteet, harrastukset, lelut, kännykät, mahdolliset päivähoitomaksut jne.
Olen kyllä ihan samaa mieltä siitä, että myös lähivanhemman pitää osallistua lasten elatukseen ja on sinänsä ihan kohtuullista, että tuo 600 eur/kk ei riitä kaikkeen. Protestoin vain sitä, kun kirjoittaja tuntuu kuvittelevan, että lähivanhempi maksaa tuosta 600 eurosta kaikki lasten kulut ja hänelle jää niiden jälkeenkin summasta vielä yli omaan humputteluun.
Nämä lapset ovat kyllä koulussa, ei siis ole mitään päivähoitomaksuja. Jos etän panos lapsiin on 350 euroa kuussa, pitäisi lähinkin osallistua samalla summalla, eli tuolloin tuo lapsista saatava raha on 900e verottomana käteen. Kahden lapsen elämiseen, kun vielä otetaan pois kaikki viikonloput, ja lomat, ei mene kenelläkään 900 euroa kuussa. lähillä on siis rahaa itselleen, sisustukseen, reissuihin ja ulkomaanmatkoihin, mutta HÄNELLÄ EI OLE RAHAA hoitaa omia lapsiaan. Tästä voi kätevästi päätellä, että 900 euroa kuukaudessa ei käytetä lapsiin, vaan itseen. Muutenhan hänellä olisi tuo 900 euroa käytettäväksi lapsiin per kuu, ja sillä kyllä pärjää kaksi alakouluikäistä lasta ihan hyvin. Lähi ei siis voi sanoa että hänellä ei ole lapsille rahaa, sillä sitä on jokaiselle kuulle tuo 900 korvamerkittynä, eikö? Mutta kun lähi käyttää tuon 900 omiin juttuihinsa, niin ei ole ihme ettei lapsille riitä. Jos koko 900 käytetään lapsiin, niin silloin joutuisi ostamaan itselle ehkä vähän vähemmän uusia merkkivaatteita, tai käymään reissussa vain kerran kuussa. Tämähän ei käy, joten lasten rahat käytetään itseen.
Kyllähän kahden lapsen asuminenkin maksaa jo aika paljon. Kahden huoneen vuokra tai lainaosuus on jo monta sataa kuussa.
Höpsis. Asut liian kalliilla jos tuollaisia laskelmia teet. Eikä jokaisella lapsella tarvitse olla omaa huonetta. Ei sellaiseen ole pk-seudulla varaa edes kaikilla ydinperheillä. Muuta kauemmas keskustasta.
Vierailija kirjoitti:
Kauhea "isä".
Elatusmaksu on muka liikaa. Tiedoksi: elatusapu kuuluu käyttää lapsen elättämiseen, johon kuuluu: asuminen eli vuokra tai vastike, sähkö- ja vesilaskut, ruokakulut, vaatteet ja kengät sekä käsikauppalääkkeet.
Suurempaa panosta odotetaan - myös etäisältä - kun lapsi tarvitsee reseptilääkkeitä, silmälasit, polkupyörän, talvisaapikkaat, harrastusmaksun, pääsymaksun tai muuta vastaavaa.
Raha kuuluu lapsen kuluihin. Kauna ja kiusanteko lapsen äitiä kohtaan kostautuu aina omalle lapselle.
Yritä olla aikuinen ja vanhempi, älä ole enää katkera eksä.[/Minä maksan exän uutta autoa. Auton lyhennys on 1 euron alle elatusmaksun. Silti multa ruinataan lapsen elämiseen rahaa, kun noita menoja tuntuu olevan. Ilmotin kylmästi, että maksan elatusmaksuja. Olis miettinyt kandeeko sitä uutta autoo hakee. Olis kiva tietää kuinka moni isä maksaa exän uusia kamoja. Ne rahathan pitäs mennä sen lapsen ylläpitoon.
Ohis, mutta miten te jotkut saatte lasten perusmenoihin kulutettua 450 euroa/kk per lapsi? Saati yli 600 e/kk? Me olemme hyvätuloisia ihmisiä, emme pihistele menoissa, mutta lapsen menot ovat korkeintaan 300 e/kk. Lapsi on teinityttö, joka meikkaa ja jolle ostamme myös merkkivaatteita, ei pelkkää H&M-rojua. Hänellä on läppäri, kännykkä ja polkupyörä. Hän harrastaa, mutta harrastus ei ole kallis.
Tämän vuoden ainoa isompi hankinta on ollut uusi kännykkä, joka maksoi 169 euroa. Vaatteisiin on koko vuonna kulunut noin 350 euroa. Lääkkeitä ei käytä. Vakuutukset parisataa vuodessa. Viikkoraha 30 euroa. Ruokakulut koko perheellä ovat noin 200 euroa/kk, joten lapsen osuus on noin 70 euroa.
Asuntomme ei olisi tämän pienempi ilman lastakaan (asumme kolmiossa Helsingin keskustassa), joten asunnon kuluja meidän olisi typerää laskea lapselle. Autoa meillä ei ole. Ruuat teemme itse. Ratikkalippua lapsi käyttää ehkä kympillä kuussa.
Vaikka laskisimme asunnon kulutkin mukaan lapsen menoiksi, emme silti pääsisi yli 450 euroon/kk.
Lomamatkat ym. sitten erikseen, mutta nehän eivät missään nimessä ole välttämättömiä menoja, eikä niitä kuulu elatusta maksavan kustantaa.
Ihmettelen kovasti teidän rahankäyttöä.
Kyllä minusta vaikuttaa siltä, että moni lähi oikeasti kuppaa rahaa etältä, jos etälle ei edes 600 euro/kk riitä elariksi!
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta miten te jotkut saatte lasten perusmenoihin kulutettua 450 euroa/kk per lapsi? Saati yli 600 e/kk? Me olemme hyvätuloisia ihmisiä, emme pihistele menoissa, mutta lapsen menot ovat korkeintaan 300 e/kk. Lapsi on teinityttö, joka meikkaa ja jolle ostamme myös merkkivaatteita, ei pelkkää H&M-rojua. Hänellä on läppäri, kännykkä ja polkupyörä. Hän harrastaa, mutta harrastus ei ole kallis.
Tämän vuoden ainoa isompi hankinta on ollut uusi kännykkä, joka maksoi 169 euroa. Vaatteisiin on koko vuonna kulunut noin 350 euroa. Lääkkeitä ei käytä. Vakuutukset parisataa vuodessa. Viikkoraha 30 euroa. Ruokakulut koko perheellä ovat noin 200 euroa/kk, joten lapsen osuus on noin 70 euroa.
Asuntomme ei olisi tämän pienempi ilman lastakaan (asumme kolmiossa Helsingin keskustassa), joten asunnon kuluja meidän olisi typerää laskea lapselle. Autoa meillä ei ole. Ruuat teemme itse. Ratikkalippua lapsi käyttää ehkä kympillä kuussa.
Vaikka laskisimme asunnon kulutkin mukaan lapsen menoiksi, emme silti pääsisi yli 450 euroon/kk.
Lomamatkat ym. sitten erikseen, mutta nehän eivät missään nimessä ole välttämättömiä menoja, eikä niitä kuulu elatusta maksavan kustantaa.
Ihmettelen kovasti teidän rahankäyttöä.
Kyllä minusta vaikuttaa siltä, että moni lähi oikeasti kuppaa rahaa etältä, jos etälle ei edes 600 euro/kk riitä elariksi!
No me asumme omakotitalossa, jossa kaikille on omat huoneet. Tottakai meillä olisi pienempi asunto ilman lapsia. Myös autojen pitää olla isompia, kun on monta lasta. Ja niitä pitää olla monta, kun lapset ryhtyvät ajamaan itse. Sijoitamme joka kuukausi lapsille tulevaisuutta varten, ja antamamme kuukausirahakin on kyllä isompi kuin teillä. Harrastuksina meillä on ollut musiikki ja liikunta, molemmat suht kalliita.
Tykkäämme myös matkustella, ja jo hotellilasku on suurempi, kun tarvitsemme kaksi huonetta. Lisävuode ei riitä. Sanoisin, että pelkkään matkusteluun meillä menee ainakin 2000€ per lapsi per vuosi. Mieti nyt jotain huvipuistojen maksuja, ulkomailla ne voivat olla yli satasen päivä. Päälle matkat, hotellit jne.
Vaatteet eivät ole kalliit, mutta kaikkea pientä tulee ostettua. Kenkiä kuluu, pitää olla kunnon varusteet leireille jne. Lukiolaiselle oppikirjat, laskimet jne
Olemme siis ydinperhe, ja näitä ei tarvitse laskea. Eroperheissä ilmeisesti lapsella ei niin ole enää väliä.
Olen etä ja maksan elareita. Talouteni on tiukka vaikka teen kahta työtä. Haluan pystyä tarjoamaan lapsilleni jotain extrakivaa välillä, joten tiukistelen omista jutuistani ja esim. lämmityksestä silloin kun lapset eivät ole luonani.
Epäreilua on mielestäni että etä "joutuu" maksamaan lasten tarvitsemat huonekalut, fillarit ja sun muut harrastusvälineet kun taas lähi käyttää niihin elareita ja lapsilisiä. Myöskin lasten asuminen lähivanhemmalla on elareiden osittain kattamaa, mutta huomiotta jää että myös etävanhemmalla pitää olla semmoiset tilat, jossa lasten on hyvä olla. Tätä kustannusta ei oteta missään huomioon. Itseasiassa minulle lastenvalvoja sanoi että asun liian väljästi eikä kaikkia asumiskulujani tulla huomioimaan. Reilua?
Onneksi elatusvelvollisuuttani ei ole enää montaakaan vuotta jäljellä. Mielelläni jatkossa autan lapsiani kyllä suoraan kun tiedän että rahani menevät sinne minne kuuluukin. Nyt näin ei valitettavasti ole.