Teinillä kiljua käymässä huoneessa!
Ihmettelin käymisen hajua ja menin katsomaan niin siellä sitten odotti 10 litran astia melkein täynnä!
Kommentit (30)
No tuohan on melkein hieno juttu! Olen luullut että tuo olisi jo katoavaa kansanperinnettä. Onhan tuossa nyt enemmän yritystä kuin siinä, että lahjoo jonkun pultsarin hakemaan viinat alkosta. Joutuu vähän googlettelemaan ja vielä odottelemaankin. Kyllä tuossa monenlaista taitoa oppii!
Vierailija kirjoitti:
Kaada pois!
Ajattelin kylläkin itse juoda sen muutaman ystävän kanssa, kun teini on poissa.
Mahtavaa että nuoretkin on oppinut tämän katoavan kansanperinteen. Kilju kyllä maistuu helvetin pahalta, en ymmärrä miksi sitä vapaaehtoisesti joku joisi.
Vierailija kirjoitti:
No tuohan on melkein hieno juttu! Olen luullut että tuo olisi jo katoavaa kansanperinnettä. Onhan tuossa nyt enemmän yritystä kuin siinä, että lahjoo jonkun pultsarin hakemaan viinat alkosta. Joutuu vähän googlettelemaan ja vielä odottelemaankin. Kyllä tuossa monenlaista taitoa oppii!
En kyllä halua, että 15v hirveästi ryyppäisi.
Oma vikasi. Mitäs et osta sille kaljaa.
No, kun sen ekan pöntön tyhjentää ja ravaa krapulassa puolen tunnin välein löysällä liimapaskalla, ei toista pöntöllistä enää tee :D
Kiljukaula kirjoitti:
Mahtavaa että nuoretkin on oppinut tämän katoavan kansanperinteen. Kilju kyllä maistuu helvetin pahalta, en ymmärrä miksi sitä vapaaehtoisesti joku joisi.
Raaka viinakin on pahaa ja yllättävän moni juo sitä. Kyllä jokaisen teinin pitäisi ainakin kerran tehdä ja juoda kiljua. On se sellainen kokemus sinänsä. Oma kilju oli järkyttävää ainetta, siitä ei mennyt pelkästään humalaan vaan ihan sekaisin. Sisälsi hiivaa, kuivahiivaa, mallasuutetta, ruisleipää, viinirypäleitä, hirvensarvisuolaa, sitruunoita, sokeria ja vettä. Keltaisen ruskea melkein elävä neste. Sen juominen vaati sanotaan hullun rohkeutta sekoitettuna nuoruuden uhmaan.
Jumalauta jätät teinin kiljut rauhaan!
Itse sain trauman samasta asiasta teininä kun mutsi kaatoi mun kiljut vessanpyttyyn.
Ne kiljut on teinin eikä sinun!
Auta teiniäsi ja lisää joukkoon sitruunaviipaleita tai marjoja, kun kilju on valmista voit yllättää hänet hauskasti kuvioiduilla pahvimukeilla.
Vierailija kirjoitti:
Auta teiniäsi ja lisää joukkoon sitruunaviipaleita tai marjoja, kun kilju on valmista voit yllättää hänet hauskasti kuvioiduilla pahvimukeilla.
Kieltämättä tuli mieleen tuosta teinin touhusta oma nuoruuteni :D. Pitäisikö vaan antaa asian olla, enkä kertoisi, että tiedän hänen kiljutehtaastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä tuli mieleen tuosta teinin touhusta oma nuoruuteni :D. Pitäisikö vaan antaa asian olla, enkä kertoisi, että tiedän hänen kiljutehtaastaan.
Näin itse tein nuoreni kohdalla. En tiedä, onko kukaan koskaan onnistunut tekemään hyvää kiljua..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin itse tein nuoreni kohdalla. En tiedä, onko kukaan koskaan onnistunut tekemään hyvää kiljua..
Todennäköisyyden lakien mukaan jonkun on täytynyt ainakin joskus tehdä hyvää kiljua. Ehkä niitä on myöhemmin alettu sanoa viineiksi ja kaljoiksi? Pelkästään viinimarjat saa kiljun muuttumaan kotiviiniksi. Ysärillä oli melkoinen buumi näiden itse tehtyjen juomien kanssa. Esim. persikkaviini oli mielestäni lähinnä kiljua.
Mitäs keksisit laittaa sinne tilalle?
Viininvalmistus ei ole juurikaan vaikeampaa kuin kiljun, mutta on varmasti laadukkaampaa eikä tuhoa munuaisia. Kilju tulee pikahiivalla seuraavaksi viikonlopuksi, mutta viinissä menee 3-4 viikkoa.
Kunnioita teinin rajoja, älä sekaannu hänen projektiinsa. Ripuloimalla oppii.
Kaadat kiljun sekaan reippaasti risiiniöljyä (apteekista saa) niin loppuu teiniltä kiljunjuonti himot tulevaisuudessa.
Oikeaa menoa. Jokaisen pitäisi tehdä kiljua kerran elämässään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaada pois!
Ajattelin kylläkin itse juoda sen muutaman ystävän kanssa, kun teini on poissa.
Tämä ei voi olla totta?
Sitä taas tahattomasti lapsettomana ihmettelee, että kaikenkarvaisille sitä lapsia suodaankin.
Poishan se pitää kaataa. Ihmettelen vaan miten löyhästi lapsensa perään voi katsoa, jos ei ole huomannut jo kiljuntekotouhujen aloittamista? Luulisi huomiota herättävän se jos teini roudaa huoneeseensa vettä ja sankon...
Kaada pois!