Miksi labraan pitää mennä aikaisin aamusta?
Miksi verikokeet pitää käydä otattamassa kymmeneen mennessä? Onko siinä kysymys jostakin siitä, että niille on järjestetty yhteiskuljetus tiettyyn kellonaikaan, eli laboratorion omista työjärjestelyistä? Vai onko siinä taustalla se, että ne pitäisi ottaa mahdollisimman pian herättyä, ja oletus että kaikkihan heräävät siinä kuuden maissa?
Kun oma vrk-rytmi on ihan muuta, nukun vaivatta kymmeneen tai pidempäänkin, niin joudun heräämään tavallaan keskellä yötä labrakokeiden takia. Saattaako se vaikuttaa joihinkin esim. hormoniarvoihin niin, ettei tulos ole realistinen? Voisiko tulos olla toisenlainen, jos saisin nukkua niin pitkään kuin nukuttaa ja koe otettaisiin vasta sitten?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Mut jos sulla on kilppariarvot kunnolla pielessä, ei se varmasti oo niin nuukaa miten sinne menet. Noi hifistelyohjeet on enemmän niille, joilla arvot on "siinä ja siinä", vaikka on kamalat oireet ja lääkärit sanoo "nää on ihan hyvät".
No mulla epämääräistä vatsakipua, johon ei ultrassa löytynyt selitystä, lääkäri siksi kai määräsi kokeen jos toisenkin, kun ei keksi mistä voisi olla kyse. Kilppariarvot aiemmin olleet tuollaista "siinä ja siinä" -tyyliä, eli sikäli hifistely ehkä olisi paikallaan.
Ehkä rupean Cityterveyden koekaniiniksi sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on vaikka paastoverikoe, niin on parempi mitä aikaisemmin aamusta se otetaan. Pääsee syömään ennen pyörtymistä.
No minä en pyörtyile syömättömyyden takia. Ja aikainen labra-aika tarkoittaa minulla sitä, että valvon sitten yöllä syömättä ja herään kesken unien, jolloin on huono olo ihan niiden lyhyeksi jääneiden unten takia vain.
Yhtä monta tuntiahan tuohon kokeeseen pitää paastota, otettiin se mihin aikaan vuorokaudesta tahansa. Eikö asiakas voisi itse päättää, mihin aikaan hänen on mukavinta ne tunnit järjestää?
Juu, tokihan ne labran työprosessit järjestetään nimenomaan sun elämäsi mukaan, vaikka 98 prosenttia ihmisistä herää arkiaamuisin aikaisin....
Juurihan sä sitä paitsi sanoit, ettei sua heikota syömättömyys. Ei sulle sitten voi mitenkään tehdä tiukkaa valvoa syömättä yöllä...
Ja pakko sanoa, että jos olet nuori ihminen, niin kovin olet kangistunut kaavoihisi, kun joskus joudut heräämään vähän aiemmin ja se pukkaa sulle tuollaisen kriisin päälle. Älä VAAN ikinä koskaan hanki lapsia tai mene epäsäännölliseen vuorotyöhön. Voin kahden lapsen viisikymppisenä äitinä ja neljännesvuosisadan ajan epäsäännöllistä vuorotyötä klo 04-24 välillä tehneenä kertoa, että et pärjäisi.
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin!
Oikeastiko joku vielä kuvittelee, että kaikki työssäkäyvät noudattavat jotain virastoaikatauluja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joissain verikokeissa ei saa syödä esim 12 h ennen koetta, sen takia koe otetaan aikaisin, ettei joudu nälissään olemaan. Eli perustuu useimpien ihmisten vuorokausirytmiin.
No juuri tuollaisia kokeita minulla on, mutta miksi en saa itse päättää, milloin paastoan sen 12 tuntia? Kunhan sijoitan sen siten, että pääsen labraan sen aukioloaikana. Siihen tässä haen järkevää perustetta.
Muuten 12 tuntia syömättä on minulle ihan helppoa, ei aiheuta mitään heikotusta tms. 12 tuntia juomatta on vaikeampaa, jano kyllä vaivaa ja meinaa melkein automaattisesti ottaa lasillisen vettä jos hanan vieressä piipahtaa.
Kerrotko mitä ovat ne verokokeet, joihin putää paastota? Ovat nimittäin aika harvassa
Mulla on tuossa lapussa lista kokeita jotka aiotaan tehdä, mutta en tiedä, mikä juuri on se paastoa vaativa.Tässä on P-TSH, P-Krea, P-ALAT, fP-Gluk, P-K, P-Na, P-Amyl, P-AFOS, P-GT, P-CRP, P-Bil, B-PVK.
Noista ainoastaan fB-Gluc eli paastoverensokeri nimensä mukaisesti vaatii paastoa 8 h. Muut eivät. Kokonaan toinen juttu on, miksi otetaan paastoverensokeri, kun ns. pitkä sokeri (HbA1c) antaa varmemman tuloksen verensokerin tasosta.
Minä olen diabeetikko ja jostain syystä lääkäri haluaa aina silloin tällöin tuon paastoverensokerin pitkäaikaisen verensokerin lisäksi. Tällä on merkitystä mm. lääkityksen säännöstelyssä (laskeeko yön aikana verensokeri liian alas).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on vaikka paastoverikoe, niin on parempi mitä aikaisemmin aamusta se otetaan. Pääsee syömään ennen pyörtymistä.
No minä en pyörtyile syömättömyyden takia. Ja aikainen labra-aika tarkoittaa minulla sitä, että valvon sitten yöllä syömättä ja herään kesken unien, jolloin on huono olo ihan niiden lyhyeksi jääneiden unten takia vain.
Yhtä monta tuntiahan tuohon kokeeseen pitää paastota, otettiin se mihin aikaan vuorokaudesta tahansa. Eikö asiakas voisi itse päättää, mihin aikaan hänen on mukavinta ne tunnit järjestää?
Juu, tokihan ne labran työprosessit järjestetään nimenomaan sun elämäsi mukaan, vaikka 98 prosenttia ihmisistä herää arkiaamuisin aikaisin....
Juurihan sä sitä paitsi sanoit, ettei sua heikota syömättömyys. Ei sulle sitten voi mitenkään tehdä tiukkaa valvoa syömättä yöllä...
Ja pakko sanoa, että jos olet nuori ihminen, niin kovin olet kangistunut kaavoihisi, kun joskus joudut heräämään vähän aiemmin ja se pukkaa sulle tuollaisen kriisin päälle. Älä VAAN ikinä koskaan hanki lapsia tai mene epäsäännölliseen vuorotyöhön. Voin kahden lapsen viisikymppisenä äitinä ja neljännesvuosisadan ajan epäsäännöllistä vuorotyötä klo 04-24 välillä tehneenä kertoa, että et pärjäisi.
Huoks. Miten voi olla niin vaikea ymmärtää, että haluan lähinnä tietää, MIKSI menetellään siten kuin menetellään?
Täällä yksi labrahoitaja kertoi, että oikeastaan toivovatkin, että asiakasvirta jakautuisi pitkin päivää. Jos siis haluan tulla vasta iltapäivällä, olenko hankala asiakas, kun toteutan heidän toiveensa?
Sitten olen kyllä juuri noiden kilpirauhasarvojen suhteen miettinyt, voiko koe antaa väärän tuloksen, jos joudun heräämään kesken sikeimpien unien sinne mennäkseni. Sinusta asia varmaan on ihan samantekevä?
Herääminen ei ole mahdotonta, ei suinkaan. Haluan vain tietää, miksi niin pitää tehdä, ja voiko siitä olla jotain muutakin haittaa (eli väärä tulos) kuin se että joudun vähän vaivaamaan itseäni.
(Ja ei, minulla ei ole lapsia enkä aio hankkia. Vuorotyö kävisi hyvin, siinä kuulemma me iltavirkut amuvirkkuja paremmin pärjäämmekin.)
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin!
Kerro vain, minne voin mennä.
Ja ei, älä pistä tähän linkkiä työkkärin sivuille. Ei se että ne paikat on siellä ilmoitettu vielä sitä tarkoita että niihin voi noin vain saapastella sisään.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään kilpparikokeen voi ottaa mihin aikaan vaan, ennen oli ennen klo 10.
Joissakin analyysilabroissa kilpirauhasarvo (siis analyysin tulos) kerrotaan kertoimella, jonka määrää näytteenottoaika, ja näin saadaan viitearvoihin (eli ennen aamukymmentä otettuihin näytteisiin) vertailukelpoinen tulos.
Totta kai näytteitä otetaan päivystystapauksissa vaikka keskellä yötä, mutta jos halutaan edustavat näytteet, joiden tulokset ovat vertailukelpoiset viitearvoihin ja esimerkiksi aiempiin samalta potilaalta otettuihin näytteisiin, kannattaa ne aina ottaa samaan aikaan.
Näytteen rasvapitoisuus voi häiritä tiettyjä analyysimenetelmiä, vaikka muuten syömisellä ei olisi vaikutusta tämän tutkittavan aineen lopputulokseen. Analyysimenetelmät ja herkkyydet häiritseville aineille vaihtelevat eri labroissa.
Vuorokausirytmissä mennään enemmistön mukaan. Enemmistö ihmisistä nukkuu yön ja valvoo päivän. Esimerkiksi hormonien, joiden pitoisuudet vaihtelevat uni-valverytmin mukaan, viitearvot on laadittu enemmistön mukaan ja labra-ajat annetaan enemmistön mukaan.
Koska suurin osa ihmisistä haluaa otattaa paastokokeet aamulla, näytteenottotoiminta painottuu aamupäiviin. Iltapäivät on varattu yleensä näytteiden analysointiin. Tämä riippuu tietysti siitä, onko kyseessä pelkästään näytteenottopiste vai näytteenotto- ja analyysilabra.
koska silloin lääkkeiden vaikutus on ohi ja passiivinen vaikutus on jäljellä ja halutaan mitata pitoisuudet ennenkuin otat seuraavat aamun lääkkeet
Laboratorioiden toiminta on painottunut ihan liikaa aamupäivään, on osastokierrot ja ruuhkautuneet näytteenotot. Työssäkäyvän on mahdotonta käydä kokeissa ennen töitä koska eläkeläiset ym. huumepissojen antajat täyttävät ajanvaraukset ja jonot. Siirtäkää siis verikokeissa käyntiä aina myöhemmäksi jos mitenkään mahdollista. Helsingissä voi verikokeessa käydä myös lauantaina ja iltaisin.
Näytteitä analysoidaan kyllä ihan aamusta alkaen. Ja tiedoksi, niitä ei tutki mitkään "tutkijat" vaan juuri ne samat labrahoitajat jotka näytteet ottavatkin. Laboratoriohoitajat eivät myöskään ole laborantteja vaikka kaikki tuntuvat näin luulevan. Laborantti on ammattikoulusta valmistunut teollisuuden työntekijä, eikä laborantteja sairaaloissa ole. Pienet labrat (näytteenottopisteet) eivät tee kuin poc-testejä ja lähettävät näytteet isompaan labraan.
Labrasta riippuen paasto tarkoittaa 8-12 tunnin syömättömyyttä, lasillinen vettä on sallittua. Älä paastoa yli 12 tuntia, se on lähes yhtä paha kuin paastoamattomuus. Yleisesti ottaen säännöllisesti verikokeissa käyvän tulisi otattaa kokeet samoihin aikoihin jotta olisivat vertailukelpoisia. Viitearvot on laadittu aamupäiväarvojen mukaan, sekin kannattaa ottaa huomioon.
Pitäkää se pissa rakossa minimissään 4 tuntia, älkää ottako lääkkeitä ennen näytteenottoa jos ei ole pakko, ja jos labrakokeen etuliitteenä on pikku f, paastotkaa! Jos siinä iso F, kyseessä on ulostenäyte.
Joudun käymään aika usein verikokeissa. Paastota ei ole tarvinnut pariin vuoteen. Jos lääkäri on nimenomaan käskenyt käymään aamulla, niin oman ymmärrykseni mukaan se on johtunut siitä, että tulokset ovat nähtävillä tiettyyn aikaan (soittoaika).
Luultavasti en ole ainoa ihminen, joka ei hereillä ollessaan pysty olemaan kusematta neljää tuntia. Herään öisinkin käymään veskissä. Aina on kelvannut pissamuki.
En osaa sanoa, mut veikkaisin, että tärkeintä on, että oot hyvin nukkunut ja meet mahd. pian, kun oot herännyt? Mut en siis tiedä oikeata vastausta.
Voithan sä tehdä ihmiskokeen ja käyt eri tyyleillä labrassa? :-) Myöhemmin hyvin nukkuneena ja aikaisin huonosti nukkuneena. Cityterveydessä saa aika halvalla noi verikokeet ilman lähetettä.
Mut jos sulla on kilppariarvot kunnolla pielessä, ei se varmasti oo niin nuukaa miten sinne menet. Noi hifistelyohjeet on enemmän niille, joilla arvot on "siinä ja siinä", vaikka on kamalat oireet ja lääkärit sanoo "nää on ihan hyvät".
Kannattaa kuitenkin muistaa, että kilpirauhassairaus ei aina näy kaikilla peruskilpirauhasverikokeissa (tsh ja t4v). Joskus joillain syy löytyy vasta erikoisemmissa kilpirauhasverikokeissa tai ultrassa/koepalassa.
Tai voi olla, että "kilpirauhasoireilu" ei alunperin johdukaan kilpirauhasesta, vaan muista syistä, jotka on heikentäneet kilpirauhasen toimintaa/vaikuttaa siihen. Niitä voi olla mm. Muiden hormonien puute mm. progesteronin puute (naisilla; sille taas on edelleen monta syytä, mm. puutoksia), puutokset mm. rauta, jodi, seleeni ym., maksan heikko toiminta, allergiat ym.