Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi labraan pitää mennä aikaisin aamusta?

Vierailija
29.10.2017 |

Miksi verikokeet pitää käydä otattamassa kymmeneen mennessä? Onko siinä kysymys jostakin siitä, että niille on järjestetty yhteiskuljetus tiettyyn kellonaikaan, eli laboratorion omista työjärjestelyistä? Vai onko siinä taustalla se, että ne pitäisi ottaa mahdollisimman pian herättyä, ja oletus että kaikkihan heräävät siinä kuuden maissa?
Kun oma vrk-rytmi on ihan muuta, nukun vaivatta kymmeneen tai pidempäänkin, niin joudun heräämään tavallaan keskellä yötä labrakokeiden takia. Saattaako se vaikuttaa joihinkin esim. hormoniarvoihin niin, ettei tulos ole realistinen? Voisiko tulos olla toisenlainen, jos saisin nukkua niin pitkään kuin nukuttaa ja koe otettaisiin vasta sitten?

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse, ellei kyseessä ole kilpirauhaskokeet. Paastokokeet ja pissanäytteet voi ottaa mihin vuorokaudenaikaan hyvänsä, kunhan aikarajaehdot täyttyvät.

Taitaa olla lähihoitaja neuvomassa. Ei se todellakaan ihan noin mene.

Vierailija
42/71 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin kilpirauhaskoe pitää ottaa kymmeneen mennessä.

Yleisesti sen takia näytteenotossa käydään aamulla jos on paastokokeita tai virtsanäyte halutaan aamuvirtsasta. Jos ei tällaisia rajoituksia ole niin voi käydä iltapäivälläkin. Huslabilla on jotkut näytteenottopisteet 18 asti auki.

Mutta jos oma aamu on esim. kello kymmenen, tai vielä myöhemmin? Sehän tässä juuri  ihmetyttää. Eikö esim. kilpirauhasarvot voi olla väärät, jos ne mitataan kesken uniensa heräämään joutuneesta ihmisestä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

enemmän mulla tulee siitä huono olo että herään aikaisin, kuin syömättömyydestä. .

Näin juuri se on minullakin.

Soitin labran ajanvaraukseen (ts. koko ketjun yhteinen), eipä ollut puhelimeen vastaajalla oikein halua kuunnella asiaa, oli sitä mieltä että jos lääkäri on käskenyt tulla ennen kymmentä niin ennen kymmentä on tultava. Kuulosti kyllä siltä että on puhtaasti toimistohenkilö, ei mikään esim. labrahoitaja.

Vierailija
44/71 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joissain verikokeissa ei saa syödä esim 12 h ennen koetta, sen takia koe otetaan aikaisin, ettei joudu nälissään olemaan. Eli perustuu useimpien ihmisten vuorokausirytmiin.

No juuri tuollaisia kokeita minulla on, mutta miksi en saa itse päättää, milloin paastoan sen 12 tuntia? Kunhan sijoitan sen siten, että pääsen labraan sen aukioloaikana. Siihen tässä haen järkevää perustetta.

Muuten 12 tuntia syömättä on minulle ihan helppoa, ei aiheuta mitään heikotusta tms. 12 tuntia juomatta on vaikeampaa, jano kyllä vaivaa ja meinaa melkein automaattisesti ottaa lasillisen vettä jos hanan vieressä piipahtaa.

Vierailija
45/71 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joissain verikokeissa ei saa syödä esim 12 h ennen koetta, sen takia koe otetaan aikaisin, ettei joudu nälissään olemaan. Eli perustuu useimpien ihmisten vuorokausirytmiin.

No juuri tuollaisia kokeita minulla on, mutta miksi en saa itse päättää, milloin paastoan sen 12 tuntia? Kunhan sijoitan sen siten, että pääsen labraan sen aukioloaikana. Siihen tässä haen järkevää perustetta.

Muuten 12 tuntia syömättä on minulle ihan helppoa, ei aiheuta mitään heikotusta tms. 12 tuntia juomatta on vaikeampaa, jano kyllä vaivaa ja meinaa melkein automaattisesti ottaa lasillisen vettä jos hanan vieressä piipahtaa.

Kerrotko mitä ovat ne verokokeet, joihin putää paastota? Ovat nimittäin aika harvassa.

Vierailija
46/71 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko mitä ovat ne verokokeet, joihin putää paastota? Ovat nimittäin aika harvassa.

En ole tuo, jolle vastasit, mutta minulta otettiin kilpirauhaskokeet, maksa- ja munuaiskokeet, verenkuva, hemoglobiini ja d-vitamiinikokeet. En tiedä mikä näistä oli se paastoa vaatinut testi ja voi olla, että joku tästä vielä unohtui.

Vierailija
47/71 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse, ellei kyseessä ole kilpirauhaskokeet. Paastokokeet ja pissanäytteet voi ottaa mihin vuorokaudenaikaan hyvänsä, kunhan aikarajaehdot täyttyvät.

On niitä muitakin kokeita kuin kilpirauhaskokeet, jotka pitää ottaa aamulla tiettyyn aikaan. Esimerkiksi deksametasonikoe otetaan niin, että napataan pilleri klo 23 edellisiltana ja labrassa pitää olla klo 8 seuraavana aamuna. Eivät suostu ottamaan / tekemään koetta jos olet esim puoli 9 vasta paikalla. Eli käytännössä tuota varten pitää varata aika labraan kasiksi.

Vierailija
48/71 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo, jolle vastasit, mutta minulta otettiin kilpirauhaskokeet, maksa- ja munuaiskokeet, verenkuva, hemoglobiini ja d-vitamiinikokeet. En tiedä mikä näistä oli se paastoa vaatinut testi ja voi olla, että joku tästä vielä unohtui.

Yksikään noista mainitsemistasi ei vaadi paastoa nykytutkimusten mukaan.

Vierailija
49/71 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On niitä muitakin kokeita kuin kilpirauhaskokeet, jotka pitää ottaa aamulla tiettyyn aikaan. Esimerkiksi deksametasonikoe otetaan niin, että napataan pilleri klo 23 edellisiltana ja labrassa pitää olla klo 8 seuraavana aamuna. Eivät suostu ottamaan / tekemään koetta jos olet esim puoli 9 vasta paikalla. Eli käytännössä tuota varten pitää varata aika labraan kasiksi.

Jaa, no ohjeet kyllä sanoo, että aamunäyte otetaan klo 7-9 välillä, iltanäyte klo 20 (aikaisintaan klo 16).

Vierailija
50/71 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tuossa lapussa lista kokeita jotka aiotaan tehdä, mutta en tiedä, mikä juuri on se paastoa vaativa.

Tässä on P-TSH, P-Krea, P-ALAT, fP-Gluk, P-K, P-Na, P-Amyl, P-AFOS, P-GT, P-CRP, P-Bil, B-PVK.

Vierailija
51/71 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tuossa lapussa lista kokeita jotka aiotaan tehdä, mutta en tiedä, mikä juuri on se paastoa vaativa.

Tässä on P-TSH, P-Krea, P-ALAT, fP-Gluk, P-K, P-Na, P-Amyl, P-AFOS, P-GT, P-CRP, P-Bil, B-PVK.

F- tutkimuksen edessä meinaa paastonäytettä.

Vierailija
52/71 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin kilpirauhaskokeissa on ohjeistettu aikanaan, että pitäisi ottaa ne hyvin nukkuneena, mahdollisimman pian heräämisestä ja mahdollisimman aikaisin aamulla. Tämä liittyi tsh:n pitoisuuden muuttumiseen vuorokauden aikana. Se on korkeimmillaan (eli huonoimmillaan) aamuyöstä ja matalammillaan (eli parhaimmillaan) iltapäivästä. Jos on kilpirauhasen vajaatoimintaan viittaavia oireita ja joillain tuo arvo ei kauheasti nouse, voi olla merkittävää se, mihin aikaan koe on otettu. Jos vaikka heräät klo 5:30 ja menet labraan vasta klo 10, saattaa tulos näyttää siis parempaa lukemaa "valheellisesti" kuin mitä olisi tullut, jos olisit mennyt heti klo 7/8, kun labra aukeaa ja koittanut nukkua mahdollisimman pitkään sitä ennen.

Sitä en osaa sanoa, miten "nurinkurinen" rytmi vaikuttaa. Siis tuo jos valvot öisin ja nukut aamuisin/aamupäivisin yleensä. Ehkä ennen kokeita olisi hyvä koittaa viikko-pari nukkua ns. normaaliin aikaan?

Myös kahvi, tupakka, alkoholi, jotkut ruoat, fyysinen rasitus saattaa "parantaa" tuloksia.

Vierailija
53/71 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhaskokeita varten ei periaatteessa tarvi ohjeiden mukaan paastota, mutta silti moni niin haluaa tehdä, jotta saisi mahdollisimman oikeat ja vertailukelpoiset tulokset. Jos on vaikka jollain kerralla juonut sen kahvin tms. ruoka-aineita, jotka voi vaikuttaa kilpirauhasta kiihdyttävästi ja jollain toisella kertaa ei, niin sit ei ole niin varmuutta, mistä esim. arvojen muutos johtuu.

52

Vierailija
54/71 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulle sanottiin labrasta, että kilpirauhaskokeen voi nykyään ottaa mihin aikaan vaan. Olen käynyt vuosittain kilpparikokeessa yli 20v ajan ja ennen ohjeistettiin ottamaan aamulla. Enää tätä rajaa siis ei ole.

Vierailija
55/71 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin kilpirauhaskoe pitää ottaa kymmeneen mennessä.

Yleisesti sen takia näytteenotossa käydään aamulla jos on paastokokeita tai virtsanäyte halutaan aamuvirtsasta. Jos ei tällaisia rajoituksia ole niin voi käydä iltapäivälläkin. Huslabilla on jotkut näytteenottopisteet 18 asti auki.

Mutta jos oma aamu on esim. kello kymmenen, tai vielä myöhemmin? Sehän tässä juuri  ihmetyttää. Eikö esim. kilpirauhasarvot voi olla väärät, jos ne mitataan kesken uniensa heräämään joutuneesta ihmisestä?

Tämä olisi hyvä kysymys Matti Välimäelle tai kilpirauhasyhdistyksen lehteen.

En osaa sanoa, mikä siinä vaikuttaa, auringonvalo, uni vai vuorokaudenaika unen ajankohdasta riippumatta.

Vierailija
56/71 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään monessa paikassa joo ei oo enää ajalla väliä. Oon miettinyt, onko se siksi, kun kilpirauhasen vajaatoiminta on yleistynyt, kun potilaista on tullut tietoisempia? Eivät halua, että niin moni saa diagnoosin?

Vierailija
57/71 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin kilpirauhaskokeissa on ohjeistettu aikanaan, että pitäisi ottaa ne hyvin nukkuneena, mahdollisimman pian heräämisestä ja mahdollisimman aikaisin aamulla.

Mikähän näistä on se tärkein? Nimittäin jos aikaisin aamulla pitää ottaa, niin en todellakaan ole hyvin nukkunut. Olen ehtinyt saada unta ehkä kolme tai neljä tuntia.

Vierailija kirjoitti:

Tämä liittyi tsh:n pitoisuuden muuttumiseen vuorokauden aikana. Se on korkeimmillaan (eli huonoimmillaan) aamuyöstä ja matalammillaan (eli parhaimmillaan) iltapäivästä.

Eli käytännössä minulta mitataan noita huonoimpia mahdollisia aamuyöarvoja, jos kömmin labraan heti aamusta.

Vierailija
58/71 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko mitä ovat ne verokokeet, joihin putää paastota? Ovat nimittäin aika harvassa

Noista ainoastaan fB-Gluc eli paastoverensokeri nimensä mukaisesti vaatii paastoa 8 h. Muut eivät. Kokonaan toinen juttu on, miksi otetaan paastoverensokeri, kun ns. pitkä sokeri (HbA1c) antaa varmemman tuloksen verensokerin tasosta.

Vierailija
59/71 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta otetaan säännöllisesti verikoe, joka ei vaadi paastoa. Käyn usein kokeissa vasta mahdollisimman myöhään, eli töistä lähtiessäni. Minulle tuloksien saapumisella ei ole sinänsä merkitystä (kyse on rutiinikontrolleista), mutta jos joku koe olisi erityisen kiireellinen, niin usein iltapäivällä otetut näytteet eivät enää lähde laboratoriosta eteenpäin saman päivän aikana (kyse yksityisestä lääkäriasemasta).

Vierailija
60/71 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kilpirauhaskokeet pitää ottaa johonkin tiettyyn kellonaikaan?

Jos ihmisen vuorokausirytmi vaikuttaa kilpirauhashormoniin, niin eikö silloin juuri olisi järkevää ottaa se koe silloin, kun ihminen luonnostaan herää, eikä pakottaa kellolla heräämään kesken unien?

Niinhän sitä luulisi. Kuitenkin, täkäläisessä fimlabin labrassa ei oteta kymmenen jälkeen, viis vuorokausirytmistä. Se onkin se ainoa koe, jonka takia tarvitsee herätä (ja joka luultavasti näyttää mitä sattuu, koska oma rytmi on ihan toinen). Maksat, verenkuvat ja muut rutiinit odottavat iltapäivään. -ed.

Yksityisellä kyllä otetaan koska vain. Jos on varaa vaatia niin on varaa maksaa omasta pussista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan