Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi labraan pitää mennä aikaisin aamusta?

Vierailija
29.10.2017 |

Miksi verikokeet pitää käydä otattamassa kymmeneen mennessä? Onko siinä kysymys jostakin siitä, että niille on järjestetty yhteiskuljetus tiettyyn kellonaikaan, eli laboratorion omista työjärjestelyistä? Vai onko siinä taustalla se, että ne pitäisi ottaa mahdollisimman pian herättyä, ja oletus että kaikkihan heräävät siinä kuuden maissa?
Kun oma vrk-rytmi on ihan muuta, nukun vaivatta kymmeneen tai pidempäänkin, niin joudun heräämään tavallaan keskellä yötä labrakokeiden takia. Saattaako se vaikuttaa joihinkin esim. hormoniarvoihin niin, ettei tulos ole realistinen? Voisiko tulos olla toisenlainen, jos saisin nukkua niin pitkään kuin nukuttaa ja koe otettaisiin vasta sitten?

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kilpirauhaskokeet pitää ottaa tiettyyn kellonaikaan mennessä, koska niihin vaikuttaa kehin vuorokausirytmi. Sit taas joitain sokeri- ja rasvakokeita varten pitää olla joku 12 tuntia syömättä niin yleisoletus on se että ihmiset herää aamulla ja haluaa aamupäivällä niihin kokeidiin. Mutta moniin moniin näytteisiin ei kellonajalla ole mitään merkitystä. Labroissa voi olla eri käytäntöjä ja aukioloaikoja näytteisiin liittymättömidtä syistä.

Mutta antashan se kahdeksalta otettu kilpirauhaskoe ihan eri tuloksen ihmiseltä, joka normaalisti heräisi kuudelta ja joka normaalisti heräisi kymmeneltä. Ei kai se vuorokausirytmi sen yhden labrakäynnin mukaan siirry.

Vierailija
22/71 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on vaikka paastoverikoe, niin on parempi mitä aikaisemmin aamusta se otetaan. Pääsee syömään ennen pyörtymistä.

No minä en pyörtyile syömättömyyden takia. Ja aikainen labra-aika tarkoittaa minulla sitä, että valvon sitten yöllä syömättä ja herään kesken unien, jolloin on huono olo ihan niiden lyhyeksi jääneiden unten takia vain.

Yhtä monta tuntiahan tuohon kokeeseen pitää paastota, otettiin se mihin aikaan vuorokaudesta tahansa. Eikö asiakas voisi itse päättää, mihin aikaan hänen on mukavinta ne tunnit järjestää?

Totta mooses tää maailma kaikkineen odottaa prinsessaa, joka nyt vaan ei voi mennä sinne labraan sen yhden ainoan kerran ja astua pois mukavuusalueeltaan. Snif.

Eikö se nyt olisi labralle itselleenkin kätevämpää, jos asiakasmäärä jakautuisi tasaisemmin pitkin päivää?

Siis haluan vain tietää todellisen syyn siihen, miksi sinne pitää mennä ennen aamukymmentä. Jos siihen on järkevä selitys niin en vaadi mitään etuoikeutta saapua myöhemmin. Toistaiseksi keskustelussa ei ole järkevää selitystä tullut esiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu kokeista. Ja siitä käykö töissä.

Vierailija
24/71 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paastoa vaativat kokeet voi ottaa vaikka iltapäivällä kello 14, jos potilas on 12 tai 10 edeltävää tuntia paastonnut. 

Aamuaikoja tarjotaan paastokokeita varten oletuksena se, että ihmiset ovat paastolla yön yli ja haluavat kokeet otetuiksi mahdollisimman pian aamulla, että pääsevät syömään. Voit kuitenkin sanoa, että sinulle sopii paastokoe iltapäivällä.

Hormonipitoisuudet vaihtelevat, kuten täällä on sanottu, vuorokaudenajan mukaan ja viitearvot, joihin tuloksia verrataan, on laadittu näinä kellonaikana otettuihin näytteisiin. (esim. kilpirauhashormonit aamupäivällä, kortisoli klo 7-9)

On myös näytteitä, jotka tulee tutkia samana päivänä. Jos se otetaan vasta iltapäivällä, siitä ei ehditä tehdä analyysia samana päivänä, koska päivystystoimintaa lukuunottamatta analyysilabrat sulkeutuvat viimeistään kello 16.

Jotkut näytteet tulee ehtiä esikäsitellä ja laittaa näytteenottopäivänä postikuljetuksiin esim. spr:ään tai thl:lle.

Vierailija
25/71 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin voit mennä vasta herättyäsi kymmenen jälkeen paastokokeisiin. Mutta fakta on, että suurin osa ihmisistä haluaa mennä mahdollisimman aikaisin eikä labrojen aukioloa aleta muuttelemaan joidenkin yksittäisten yökukkujien mukaan vaan ne on päätetty sen mukaan milloin suurin osa haluaa käydä. Missä muka sanotaan, että paastokokeet on otettava tiettyyn kellonaikaan mennessä? Laitapa linkki.

Se on sitten eri asia jos on tosiaan nuo kilpirauhaskokeet.

Vierailija
26/71 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse, ellei kyseessä ole kilpirauhaskokeet. Paastokokeet ja pissanäytteet voi ottaa mihin vuorokaudenaikaan hyvänsä, kunhan aikarajaehdot täyttyvät.

Miksi kilpirauhaskokeet pitää ottaa johonkin tiettyyn kellonaikaan?

Jos ihmisen vuorokausirytmi vaikuttaa kilpirauhashormoniin, niin eikö silloin juuri olisi järkevää ottaa se koe silloin, kun ihminen luonnostaan herää, eikä pakottaa kellolla heräämään kesken unien?

Niinhän sitä luulisi. Kuitenkin, täkäläisessä fimlabin labrassa ei oteta kymmenen jälkeen, viis vuorokausirytmistä. Se onkin se ainoa koe, jonka takia tarvitsee herätä (ja joka luultavasti näyttää mitä sattuu, koska oma rytmi on ihan toinen). Maksat, verenkuvat ja muut rutiinit odottavat iltapäivään. -ed.

Vierailija
27/71 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, että jos ennen verikokeita ei saa syödä, on parempi mennä aamusta, niin ei ehdi tulla niin kamala nälkä ja aamukahviakin tekee mieli . Jos menet vasta klo 12, ehtii jo kummasti nälättää, kun töissä olet raatanut tuntitolkulla, etkä saa syödä. Joskus kokeissa joutuu käymään aikaisin sen takia, että tulokset ehditään tehdä johonkin tiettyy kellonaikaan mennessä. Muuten saat kyllä mennä lapraan myöhemminkin. Vaikka vasta silloin kun se jo 10 minuutin päästä menee kiinni.

Vierailija
28/71 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hormonipitoisuudet vaihtelevat, kuten täällä on sanottu, vuorokaudenajan mukaan ja viitearvot, joihin tuloksia verrataan, on laadittu näinä kellonaikana otettuihin näytteisiin. (esim. kilpirauhashormonit aamupäivällä, kortisoli klo 7-9)

Vaihtelevatko ne siis auringon mukaan (vaikka en sitä näkisi), vai sen mukaan, milloin valvon ja milloin nukun? Kellonajan mukaan nyt turkin kuitenkaan.

Vierailija
29/71 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä ainakin otetaan kilpirauhaskokeita klo 12 asti, jos ihminen on tosiaan herännyt vasta esim. klo 10. Ja kyllä, mekin toivottaisiin, että asiakasmäärä jakautuisi tasaisemmin päivän mittaan, mutta niin se vain on, että suurin osa haluaa tulla heti aamulla. Nekin, joilla ei ole paasto- eikä kilpirauhaskokeita. Aamuajat ovat kaikkein varatuimpia ja odotushuone täynnä vuoronumerolla tulijoita. Iltapäivästä hiljaisempaa.

terv. labrahoitaja

Vierailija
30/71 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä ainakin otetaan kilpirauhaskokeita klo 12 asti, jos ihminen on tosiaan herännyt vasta esim. klo 10. Ja kyllä, mekin toivottaisiin, että asiakasmäärä jakautuisi tasaisemmin päivän mittaan, mutta niin se vain on, että suurin osa haluaa tulla heti aamulla. Nekin, joilla ei ole paasto- eikä kilpirauhaskokeita. Aamuajat ovat kaikkein varatuimpia ja odotushuone täynnä vuoronumerolla tulijoita. Iltapäivästä hiljaisempaa.

terv. labrahoitaja

Kiitos asiallisesta infosta. Ehkä minun pitää sitten soittaa sinne labraan ja kysyä, onko kokeissani jotain sellaista, joka logistisesta syystä tosiaan pitää hoitaa ennen aamukymmentä. Jollei niin voinen mennä myöhemminkin.

Vierailija
31/71 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pian pitää näytteet tutkia ottamisen jälkeen? Meinaan jos näytteet otettaisiin iltapäivällä niin onko tutkijat enää töissä ja näin ollen näytteen tutkiminen siirtyisi seuraavalle päivälle. Eli onko siinä yksi syy, näyte ennen puoltapäivää jotta ehtii tutkimaan saman työpäivän aikana?

Vierailija
32/71 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä erikoisia verikokeita ihmisiltä niin paljon otetaan Suomessa, että pitää paastota?

Muissa maissa on jo aikapäiviä sitten annettu uudet suositukset, että paastoa ei tarvita mihinkään verikokeisiin, joita yleisesti otetaan.

Paastoverensokeria ei juuri enää käytetä, koska pitkäaikainen verensokeri antaa luotettavamman tuloksen. Veren rasva-arvot (kolesteroli, triglyseridit) eivöt vaadi paastoa jne. Puhumattakaan jostain hemoglobiinista, valkosoluista, aineenvaihdunnasta jne.

Käynasuinmaassani puolivuosittain aika laajoissa verikokeissa perussairauteni vuoksi eikä enää vuosikausiin ole tarvinnut paastota.

Vierailija
33/71 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin kilpirauhaskoe pitää ottaa kymmeneen mennessä.

Riippuu labrasta. Huslabin ohje on että TSH pitää ottaa klo 14 mennessä. Sen labran ohjeita noudatetaan jossa käy näytteen antamassa. Jos käyttää tyroksiinia niin lääkettä ei saa ottaa ennen kuin otetaan T4-V -koe.

Yleisesti sen takia näytteenotossa käydään aamulla jos on paastokokeita tai virtsanäyte halutaan aamuvirtsasta. Jos ei tällaisia rajoituksia ole niin voi käydä iltapäivälläkin. Huslabilla on jotkut näytteenottopisteet 18 asti auki.

Vierailija
34/71 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo mikään yleinen ohje ole. Niitä voi ottaa mihin aikaan tahansa ja otetaan jopa yöllä päivystystapauksissa. 

Joissakin laboratorioissa on ilmeisesti keskitetty tutkimuksia siten, että verikokeet tutkitaan aamupäivällä siksi, että on olemassa sellaisiakin, jotka on otettava tiettyyn aikaan oletetun heräämisajan jälkeen eli aamulla, tai sitten 12 tunnin paaston jälkeen.

Totta kai asiakas voi itse päättää, mihin aikaan otetaan. Se on sitten toinen juttu, jos sadan kilometrin säteellä ei ole kuin yksi paikka, jossa koe voidaan ottaa ja siellä otetaan verikokeita vain aamuisin.

Vierailija
35/71 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä erikoisia verikokeita ihmisiltä niin paljon otetaan Suomessa, että pitää paastota?

Muissa maissa on jo aikapäiviä sitten annettu uudet suositukset, että paastoa ei tarvita mihinkään verikokeisiin, joita yleisesti otetaan.

Paastoverensokeria ei juuri enää käytetä, koska pitkäaikainen verensokeri antaa luotettavamman tuloksen. Veren rasva-arvot (kolesteroli, triglyseridit) eivöt vaadi paastoa jne. Puhumattakaan jostain hemoglobiinista, valkosoluista, aineenvaihdunnasta jne.

Käynasuinmaassani puolivuosittain aika laajoissa verikokeissa perussairauteni vuoksi eikä enää vuosikausiin ole tarvinnut paastota.

Minulle kerrottiin, että veri jotenkin "sakenee" kun on syönyt ja silloin on vaikeampi tutkia sitä lääkeainepitoisuutta, jonka vuoksi kävin verikokeissa. Ei se lääke mitenkään erikoinen ollut.

Vierailija
36/71 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen varannut labra-ajat itse ja mennyt aina 14 aikaan.

Vierailija
37/71 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kilpparikokeen voi ottaa mihin aikaan vaan, ennen oli ennen klo 10.

Vierailija
38/71 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut kokeet pitää ottaa aamulla, mutta muuten voi mennä jonottamaan milloin haluaa. Minä käyn iltapäivällä, juuri ennen labran sulkemisaikaa, aina kun se on muuten mahdollista. Joka kerta olen saanut kokeet hoidettua. Olenkin ihmetellyt, miksi niin monet menevät aamuruuhkassa jonottamaan jopa tunneiksi.

Vierailija
39/71 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on vaikka paastoverikoe, niin on parempi mitä aikaisemmin aamusta se otetaan. Pääsee syömään ennen pyörtymistä.

No minä en pyörtyile syömättömyyden takia. Ja aikainen labra-aika tarkoittaa minulla sitä, että valvon sitten yöllä syömättä ja herään kesken unien, jolloin on huono olo ihan niiden lyhyeksi jääneiden unten takia vain.

Yhtä monta tuntiahan tuohon kokeeseen pitää paastota, otettiin se mihin aikaan vuorokaudesta tahansa. Eikö asiakas voisi itse päättää, mihin aikaan hänen on mukavinta ne tunnit järjestää?

Meidän keskussairaalassa ei ole mitään kellonaikoja enää sinänsä, toki labra ei ole kaikkina päivinä kovin myöhään auki iltapäivällä. Minä olen mennyt kyllä oman rytmin mukaan, enemmän mulla tulee siitä huono olo että herään aikaisin, kuin syömättömyydestä. Jotkut tietyt kokeet varmaan pitää ottaa aikaisemmin, esim. sokerirasitus aloitetaan aikaisin sen takia että sen ehtii tehdä päivän aikana kun siinä on niitä kokeita useampia tunnin tai parin tunnin välein.

Aamulla siellä kuitenkin on pahin ruuhka kun ihmiset haluaa käydä ennen töihin menoa tai vanhukset on ylhäällä neljältä aina ja niille kahdeksan on jo päivä pitkällä. Parhaiten pääsee jopa jonottamatta yhtään kun menee vähän myöhemmin.

Vierailija
40/71 |
29.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissain näytteissä on joko kuljetusten vuoksi, koska näytteet tutkitaan muualla.