Kirjoita pieni pätkä alueesi murreta!
Mää ny alotan tän. Mää oon kotosi ylivieskasta pohojois-pohojanmaalta ja täälä oon asuni koko pitkän elämäni.
Mää ruukaan käyvä täälä aaveella viihemielessä välillä.
Täälä ylivieskasa on pimiää ja kylymää talvella. Maitua juuvvaan ja pepua syyvvään. Tännään kävi nii ku olin ammaamasa naapurisa nii ajo naapurin pekka puuhu pahki. Ei siinä mittään käyny mutta kauhia ääni kuulu.
Kommentit (61)
Lähen meneen snagarille. Jotain safkaa pitäis saada. Jaskan grilli olis tietty paras, funtsin et viittiiks sinne lähtee?
Myö ollaan niin tylsiä ettei oikein oo murretta.
Vierailija kirjoitti:
No kui sää nyt tollasii kyselet. En sunkaan määnymmittää oikiaa murret ossaa. Tää on jottain tämmöstvaa tää mitä mää puhelen, ne on ne vanhat täkäläiset ko ossaa oikiast tätä murret puhhuu. Mut kyl nää naapurit täsä on kumminkin ymmärtäny mitä mää meinaan ko mää jottain niil sanon, tosin aika harvoin sanon, ko niin se on ko meist sanotaan et ollaan vähä enempi niinko omis oloissamme eikä niinpal tykätä viaraitten kans höpist.
En tiedä olenko oikeassa mut mun appivanhemmat kuulostaa aivan tältä :'D
murre, hau hau kirjoitti:
Lähen meneen snagarille. Jotain safkaa pitäis saada. Jaskan grilli olis tietty paras, funtsin et viittiiks sinne lähtee?
Pikku-Jaska on parempi.
Vierailija kirjoitti:
Mennää tuuril Lehmää syömää possoi ja sit jonnee.
Ei myä taijeta päästä lehmää tähä aikaa vuodest. ;) tuuril ainakaa. Eikä possoikaa taija saaha enää mistää tällee illal. Myä käytii lehmäs sillon viimesen päivän ku tuuri kulki sinne ja minuu oli purru punkki kylkee! Onneks ei tullu mitää tautei kumminkaa ku miä luin et kuutsalos on paljo puutiaisaivokuumetta ja sehän on siin ihan vieres.
Kuissää ny tommossi mult pyyrä. Ei mul ol oikke mittä sanottava. Miäs kattoo tos viäres vormula ja mä funtsasi, et piräiskös mennä maate.
Vierailija kirjoitti:
En mie kyllä oikkeen ossoo. Miulla on vähän kuumetta niin pöppöröinen olo, äänikin on paineessa.
Jaksoin mie silti messuilla käydä ostamassa heijjastimmii.
Vaan miepä lopettelen ja toivotan mukavaa ilttaa
Missä tiälä muka ol messut?
En mie oo kuullukaan.
Mää ruukaan aina unhottaa kaiken ja tänäpä ku mää kävin kaupasa ni kuissi jäi avvaimet kottiin.
Kyl tääl Poris kaik nii perseest o. Työttömyyt ja raumalaisii ja turkulaisii turistei.
Vierailija kirjoitti:
Myö ollaan niin tylsiä ettei oikein oo murretta.
Missee?
Luntioomia porottaa lanttalauree.
Minä huastan potaskoo ja sekkii on kuulijan vastuulla.
M'oomma oikias, t'ootta vääräs, n'on aiva mettäs. Mä taharon uuren puukoon lahajaksi.
Oli pakko ottaa valmiit lauseet, kun en kuulu alueen alkuperäisasukkaisiin, joten murretta en itse osaa. Itse puhun jotain Porin ja Turun alueen murteen sekoitusta. Suurin piirtein näin Mitä sää teet, Tul sit äkkiä tän, Emmää tiä eli tosi lyhyttä. Varmaan enemmänkin yleiskieltä tai en ainakaan tavoittele mitään tietyn murteen osaamista.
Hyvää yritetähän mutta priimaa pakkaa tulemahan.
Swiddunääs!
Asuinkunnan saatte arvata.
No mää olen siis kotosi Oulusta ihan avojalakanen olen. Mutta ei me Oulusa puhuta mittään murretta mun mielestä niin en ossaa semmosta kirjottaa. Ihan normaalia suomen kieltä puhutaan. Mitä ny joku sannoo käveleväsä pahki johonki kun törmää johonki. Sitä ei muka kaikki tajua. ja se on kuulemma hauskaa kun meillä on käjet taskusa. Joku on joskus kysyny onko sielä muitaki lintuja?
Vierailija kirjoitti:
Kuissää ny tommossi mult pyyrä. Ei mul ol oikke mittä sanottava. Miäs kattoo tos viäres vormula ja mä funtsasi, et piräiskös mennä maate.
Juu juu oleks sää Sommerolt ?? 🤣
Älälää.