Jouluapua, te jotka olette lahjoittaneet
Miten on sujunut? Haluaisin lahjoittaa jotain, mutta epäilyttää hieman. Eli jo ilmoituksessa lukee vaikka että toivotaan 4v lapselle jotain heppajuttuja. Mitä jos ne toiveet onkin jotain kalliita mitä mulla ei ole varaa ostaa? Ja sitten en kehtaa enää kieltäytyä auttamasta... Miten tää menee?
Kommentit (12)
Vierailija kirjoitti:
Minä etsin tämän jouluapukohteeni aina tuttujeni kautta jotta menee oikeaan osoitteeseen. Esim. Työttömiä, sairaita ja yh-vanhempia on enemmän kuin tarpeeksi.
Minulla ei ole tuttuja jotka tarvitsisivat kipeästi apua. Tämä vaikuttaa kivalta tavalta auttaa.
t.ap
Ostaisin mielelläni jotain joululahjaksi esim. vähävaraisten perheiden lapsille tai voisin ostaa vaikka ruokaa perheen joulupöytään. En vain tiedä, mistä saisi tietoa luotettavista lahjoituskohteista (siis sellaisista, ettei lahjoituksia myydä eteenpäin ja rahoja käytetä ihan muuhun tarkoitukseen). Etsittekö omat kohteenne FB-ryhmistä vai mistä? Tähän asti olen antanut rahalahjoituksia joulupatoihin.
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin mielelläni jotain joululahjaksi esim. vähävaraisten perheiden lapsille tai voisin ostaa vaikka ruokaa perheen joulupöytään. En vain tiedä, mistä saisi tietoa luotettavista lahjoituskohteista (siis sellaisista, ettei lahjoituksia myydä eteenpäin ja rahoja käytetä ihan muuhun tarkoitukseen). Etsittekö omat kohteenne FB-ryhmistä vai mistä? Tähän asti olen antanut rahalahjoituksia joulupatoihin.
Mistä sitä koskaan voi varmaksi tietää kuka niitä väärinkäytöksiä tekee. Uskoisin että kuitenkin 95% näistä avun hakijoista ovat oikeasti avun tarpeessa.
Mä olen lahjoittanut Facebookin avustusryhmien kautta. Olen kuitenkin viime vuodet tehnyt niinpäin, että olen kertonut, mitä lahjoitan ja minkä ikäiselle. Tämän jälkeen perheet ovat ottaneet muhun yhteyttä ja olen valinnut heistä joululahjojen saajat. Yhtenä jouluna olin lupautunut toteuttamaan erään lapsen joululahjatoiveen enkä tajunnut, että kyse oli sen joulun hittilahjasta. Neljä iltaa meni kierrellessä pääkaupunkiseudun kauppakeskuksia ennenkuin löysin kaupan, jossa tuote ei ollut loppuunmyyty.
Vierailija kirjoitti:
Seurakunnan diakoniatyöntekijä voi tietää lähiseudun perheistä avun tarvitsijoita. Ei tietenkään kerro ketä ovat, mutta voi kertoa mitä tarvitaan ja viedä perille. Netissä törmää helpommin huijareihin.
Lueskelin noita ilmoituksia ja suurin osa vanhemmista tuntui olevan näitä työtä vieroksuvia saikkulaisia, mt - problematiikkaa, fibromyalgiaa, erilaisia herkkyyksiä ym näitä tämän ihmislajin perussairauksia. Yöpaita ja muut vaatetoiveet sitten kuitenkin kokoa Xl, eli ei ihan hirveen nälässä ole ainakaan äidit olleet...
Katsokaa tarkkaan kelle lahjoitatte, ja haluatteko tukea ko. elintapaa. Ehkä kannattaa antaa jonnekin puolitutulle, jonka tietää tarvitsevan, viedä vaikka nimettömänä oven taakse jotain. Jouluapua perheissä paljon "Perheessä kolme koiraa, homeallergiaa, ympäristöyliherkkyyksiä, tunnistamattomia epämääräisiä sähköyliherkkyyksiä jne....." ( joopa joo)
Itse vastasin ilmoitukseen jossa toivottiin pienille lapsille muumitavaraa. Kysyin kelpaako meidän pehmolelu- ja dvdkokoelma kun oma lapsi kasvoi muumeista yli. Ja hyvin kelpasi. Lisäksi laitoin uudet muumiyöpaidat ja karkkipussin ja pakettipaperia yms. Kirjoitinkin että säästää niitä dvd:ta synttäreille jne kun pienille tulee helposti tavaraähky. Eli ei tullut kalliiksi ja sai siivottua omaa kömppää :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sitä koskaan voi varmaksi tietää kuka niitä väärinkäytöksiä tekee. Uskoisin että kuitenkin 95% näistä avun hakijoista ovat oikeasti avun tarpeessa.
Tuo prosentti on aivan muuta.Niitä ilmoittajia ei tarkasteta yhtään mitenkään.
Niiden tarinoita ei tarkasteta mitenkään, ahneimmat satuilemassa.
Röyhkeimmät satuilee. On siellä varmaan joukossa pulassa oleviakin. Suurimmalla osalla kuitenkin itseaiheutettua. Mun tuntemista vähävaraisista yksikään ei ole tuolla jouluavussa.
Mä oon kerran lahjoittanut yh-äidin 11v pojalle, kun itsellä oli samanikäinen kotona, niin jotenkin kolahti. Toive oli huppari ja DVD-levy, kysyin koon ja väritoiveet ja leffasta sen minkä tyyppinen saisi olla, ei ollut väritoivetta, koon sain ja leffasta "joku seikkailu". Ja hain Stadiumista Warpin (oman pojan suosikkimerkki) hupparin, oisko ollu 30e ja Pirates Of the Caribbean leffan, maksoi 10e. Mies halusi sitten vielä konvehteja antaa yhteiseksi lahjaksi, niin oisko ollut Panda konvehtirasia, minkä laitoin vielä mukaan. Eli ainakin minä sain todella vapaat kädet siihen, mitä vien. Ihan varmaan voit sanoa, jos menee yli oman budjetin, että ei onnistu.