Pienimuotoinen säästäminen/sijoittaminen, neuvoja aloittelijalle?
Tilanne on se, että minulla ei ole käytännössä mitään omaisuutta, mutta tilille on kertynyt n. 25 000 euroa säästöjä. Minulla on mahdollisuus laittaa joka kuukausi n. 200-300 euroa säästöön. Osaako kukaan suositella mitä kannattaisi tehdä? Osakkeisiin sijoittaminen on varmaan tilanteessani (yh) turhan riskaabelia, entä pankkien rahastot ym.? Vinkkejä ☺
Kommentit (19)
Miten olisi asp-tili tai jonkinlainen säästötili?
Kiitos vastauksesta! Tätä olen tosiaan itsekin miettinyt, että järjetöntä pitää tuollaisia summia tilillä. Olen vaan talousasioissa täysin pihala ja tilanne on se, että noita rahoja ei ole varaa menettää. Helpointa toki olisi laittaa ne omanpankin kautta joihinkin rahastoihin tms., mutta niidenkin hyödylisyydestä olen kuulluut vähän kaikenlaista.
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi asp-tili tai jonkinlainen säästötili?
Olematon tuotto, ei kannata.
Osta ameriikan, euroopan ja aasian sekä kasvavien markkinoiden etf rahastoja.
Äh, löytyisikö suomenkielisiä sijoitusblogeja tms.? Meillä tavallisilla englantia taitamattomillakin olisi sukan varressa vähän ylimääräistä.
Laita vaikka puolet hajauttaen muutamaan eri indeksirahastoon.
Vierailija kirjoitti:
Äh, löytyisikö suomenkielisiä sijoitusblogeja tms.? Meillä tavallisilla englantia taitamattomillakin olisi sukan varressa vähän ylimääräistä.
https://www.google.fi/search?q=sijoitusblogi&oq=sijoitusblogi&aqs=chrom…
Kesti 10 sekuntia laittaa hakusana googleen.
Unohda kaikki muu paitsi indeksirahastot, pankkien rahastot on kalliita ja useimmiten eivät pärjää indeksirahastoille. Paras sijoitusstrategia on osta ja unohda, ostat joka ikinen kuukausi esim. sillä 300€, etkä stressaa vailla joskus suunta on alaspäin. Hajautus sekä ajallisesti että määrällisesti tulee kuin ilmaiseksi indekseillä. Voit myös hajauttaa maantieteellisesti ostamalla eri alueiden indeksejä.
Sijoituksen aikaväli on mieluiten 10v tai enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.google.fi/search?q=sijoitusblogi&oq=sijoitusblogi&aqs=chrom…
Kesti 10 sekuntia laittaa hakusana googleen.
Kiitos, keräänkin tuolta sitten pankkien linkit, ne on varmaan hyviä.
Nyt kannattaa ostaa Nordean osakkeita, on menneet alas, varma osinkotulo ja vakavarainen yhtiö. Nokiaa ostin myös vähän ja Orionia. Muisra ettei kannata liikaa ostaa kalliita osakkeita koska jossain vaiheessa menee alaspäin, nyt ovat huipulla.
Suosittelisin urheiluvedonlyöntiä jos vain mikään urheilulaji kiinnostaa. Luulen että monella on uskomus että vedonlyönnillä ei voisi tehdä voittoa. Itse en taas ymmärrä miksi aina suositellaan vain osakesijoittamista. Jos perehdyt johonkin urheilulajiin täydellisesti niin voit helposti jäädä voitolle jokaisen vuoden jälkeen.
Itse olen saanut aikaiseksi voittoa 3000-9000€ vuodessa.
Bank Norwegianilta saat vuosikoron 1.75%.
Ainakin riskitön tapa ja tienaa sillä vuodessa muutaman saturaisen.
Vierailija kirjoitti:
Ei osakkeisiin sijoittaminen ole mitenkään ylivoimaisen riskaabelia kun käyttää maalaisjärkeä eikä ryntää ostamaan talvivaaroja.Kuukausiosinkoa maksavat REIT-yhtiöt ovat ihan kivoja kohtuullisilla summilla. Suosittelen että luet sijoitusblogeja joita löytyy pilvin pimein.Unohda pankin ja pankkiiriliikkeiden sijoitusneuvojat, eläkevakuutukset yms.jutut ja lainaat jonkin kirja sijoittamisesta. 25 000 euroa ei missään tapauksessa kannata säilyttää tilillä, koska menetät tonnin osingot + mahdollisen arvonousut verran jo yhdessä vuodessa. Rahapulan iskiessä rahat saa ulos kolmessa päivässä osakkeista ja rahastoista.
Säännöllisesti 200-300 euroa kuussa voi sijoittaa vaikka indeksirahastoon, niissä on yleensä pienet tulot.
Jos osinkosijoittaminen ja kuukausittainen kassavirta kiinnostaa, etsi Dividend Hawk-niminen blogi.Blogien sivupalkeista löytyy sitten linkkejä muihin sijoitusblogeihin.
paitsi että 2 päivässä nykyään osakkeista (euroopasta ja jenkeistä)
Sijoittaisin edullisiin indeksirahastoihin ja/tai suoraan osakkeisiin. Osakkeet valitsisin sillä tavalla, että yhtiöt ovat ns. varmoja ja tylsiä perusyhtiöitä ja painottaisin osinkotuottoa. Siis isoja firmoja, joiden osakekurssi on tasainen ja jotka maksavat prosentuaalisesti hyvää osinkoa. Esimerkiksi Nordea on yksi parhaista osingonmaksajista. Kuukausittainen säästö, kun summat ovat pieniä, kannattaa tehdä indeksirahastoon (eli rahasto, joka seuraa indeksiä ja jota ei tarvitse hoitaa eli kulut ovat pieniä ja sijoitus on täysin hajautettu). Osakkeita kannattaa hankkia vähän isommissa erissä niin, että säästää potin ja sijoittaa sen sitten kerralla. Esim nyt voisit sijoittaa tuon 25 000 euroa niin, että ostaisit vaikka viittä eri osaketta 5000 eurolla kutakin (hajautus) ja tekisit kuukausisäästösopimuksen johonkin indeksirahastoon samassa yhteydessä.
Salkkua ei sen kummemmin kannata hoitaa, mutta suuret markkinaliikkeet pitää huomioida eli kun tuntuu tulevan laskukausi, niin myy osakkeet pois ja kun tuntuu, että nousu olisi alussa, niin ostaa osakkeita taas takaisin. Syklit ovat pitkiä eli mukaan ehtii vähän jälkijunassakin. Vaikka myy 20 % tappiolla ei se haittaa kun osake jatkaa tippumistaan ja sen voi ostaa takaisin kun se on pudonnut 50 %. Ja vaikka ei pääse ihan siellä pohjalla kyytiin kun se on pudonnut 50 % niin ei se haittaa kun ostaa sitten kun se on noussut sieltä pohjalta 15 % ja se nousee tulevina vuosina edelleen 80 %.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei osakkeisiin sijoittaminen ole mitenkään ylivoimaisen riskaabelia kun käyttää maalaisjärkeä eikä ryntää ostamaan talvivaaroja.Kuukausiosinkoa maksavat REIT-yhtiöt ovat ihan kivoja kohtuullisilla summilla. Suosittelen että luet sijoitusblogeja joita löytyy pilvin pimein.Unohda pankin ja pankkiiriliikkeiden sijoitusneuvojat, eläkevakuutukset yms.jutut ja lainaat jonkin kirja sijoittamisesta. 25 000 euroa ei missään tapauksessa kannata säilyttää tilillä, koska menetät tonnin osingot + mahdollisen arvonousut verran jo yhdessä vuodessa. Rahapulan iskiessä rahat saa ulos kolmessa päivässä osakkeista ja rahastoista.
Säännöllisesti 200-300 euroa kuussa voi sijoittaa vaikka indeksirahastoon, niissä on yleensä pienet tulot.
Jos osinkosijoittaminen ja kuukausittainen kassavirta kiinnostaa, etsi Dividend Hawk-niminen blogi.Blogien sivupalkeista löytyy sitten linkkejä muihin sijoitusblogeihin.
paitsi että 2 päivässä nykyään osakkeista (euroopasta ja jenkeistä)
Totta, näin ainakin Nordeassa.
Vierailija kirjoitti:
Sijoittaisin edullisiin indeksirahastoihin ja/tai suoraan osakkeisiin. Osakkeet valitsisin sillä tavalla, että yhtiöt ovat ns. varmoja ja tylsiä perusyhtiöitä ja painottaisin osinkotuottoa. Siis isoja firmoja, joiden osakekurssi on tasainen ja jotka maksavat prosentuaalisesti hyvää osinkoa. Esimerkiksi Nordea on yksi parhaista osingonmaksajista. Kuukausittainen säästö, kun summat ovat pieniä, kannattaa tehdä indeksirahastoon (eli rahasto, joka seuraa indeksiä ja jota ei tarvitse hoitaa eli kulut ovat pieniä ja sijoitus on täysin hajautettu). Osakkeita kannattaa hankkia vähän isommissa erissä niin, että säästää potin ja sijoittaa sen sitten kerralla. Esim nyt voisit sijoittaa tuon 25 000 euroa niin, että ostaisit vaikka viittä eri osaketta 5000 eurolla kutakin (hajautus) ja tekisit kuukausisäästösopimuksen johonkin indeksirahastoon samassa yhteydessä.
Salkkua ei sen kummemmin kannata hoitaa, mutta suuret markkinaliikkeet pitää huomioida eli kun tuntuu tulevan laskukausi, niin myy osakkeet pois ja kun tuntuu, että nousu olisi alussa, niin ostaa osakkeita taas takaisin. Syklit ovat pitkiä eli mukaan ehtii vähän jälkijunassakin. Vaikka myy 20 % tappiolla ei se haittaa kun osake jatkaa tippumistaan ja sen voi ostaa takaisin kun se on pudonnut 50 %. Ja vaikka ei pääse ihan siellä pohjalla kyytiin kun se on pudonnut 50 % niin ei se haittaa kun ostaa sitten kun se on noussut sieltä pohjalta 15 % ja se nousee tulevina vuosina edelleen 80 %.
Tämä! Kone, nordea, fortum, perusturvallisia yhtiöitä. Tosin Fortum on kallis nyt, mutta Nordea on laskenut.
Minä olen ostanut mm. seligsonin indeksirahastoja. Nordnetin kautta olen tehnyt lisäksi vähän suoria osakesijoituksia. Nordnetilläkin on nykyään edullisia indeksirahastoja. Molemmilla, Seligsonilla ja Nordnetilla on kiva käyttöliittymä.
Suorissa osakesijoituksissa kannattaa pitää mielessä, että kun markkinat toimivat tehokkaasti, niin ei ole olemassa sellaista asiaa kuin väärän hintainen osake. Jos joku osake näyttää kovin halvalta, niin siihen on joku syy. Toki markkinat eivät aina toimi täydellisen tehokkaasti, ja isot pelurit pystyvät hyödyntämään tätä tehottomuutta, mutta pienen säästäjän ei kannata edes yrittää lähteä spekuloimaan.
Pankkien sijoitusmeuvot on pienisjoittajalle ihan silkkaa rosvousta. Olen useamman kerran istunut Nordea sijoitusneuvojan kanssa ja käynyt läpi niitä vaihtoehtoja joita hän minulle suositteli. Ne on aina paketoitu monimutkaisesti siten että on vaikea päästä selville kulurakenteesta. Ja sitten kun siitä pääsee selville niin saa huomata että siellä on sisällä mm indeksirahastoja moninkertaisella hinnalla.
Olen myös laittanut rahaa TF bankin korkeakorkoiselle tilille, mutta huonolla omallatunnolla, kun tiedän että lainaavat niitä pikavippien muodossa hädässä oleville kiskurikorolla.