Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua! Mies joutui sairaalaan ja isokokoinen koira jäi minun lenkitettäväkseni, en pysy tuolla pystyssä kun se riehuu

Vierailija
26.10.2017 |

Koira on vielä pahimmassa uhmaiässä. Näin pienikokoisena ja koirista kokemattomana ihmisenä en ole aiemmin edes yrittänyt ulkoiluttaa sitä. Se sekosi kun näki lunta ja vouhkasi hihnassa ympäriinsä niin että jouduin taluttamaan sen pannasta kotiin kanan askelilla ja silloinkin kaaduin matkalla kaksi kertaa.

Mies joutuu olemaan sairaalassa ainakin viikon ja senkin jälkeen on 6 viikkoa kykenemätön kävelemään. Mitä ihmettä teen? Komentaminen ei auta mitään, enemminkin villitsee koiraa enemmän. Sellaisia kavereita tai sukulaisia ei ole jotka voisivat auttaa.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuonopanta ja valjaat.

Vierailija
22/41 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali terve koira, varsinkin pentu, riehaantuu ensilumesta. Aivan kuten muutkin lapset. Paras olisi, kun pääsisit leikkimään sen kanssa jonnekin lumileikkejä. Kyllä se siitä nopeasti ohi menee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaali terve koira, varsinkin pentu, riehaantuu ensilumesta. Aivan kuten muutkin lapset. Paras olisi, kun pääsisit leikkimään sen kanssa jonnekin lumileikkejä. Kyllä se siitä nopeasti ohi menee.

*Aivan kuten muutkin lapset. Aha... mistä lähtien koiraeläinten heimoon kuuluva nisäkäs on ihmislajiin kuuluva olio. Eläimen pentu on aivan eri asia kuin ihmisen lapsi.

Vierailija
24/41 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

*Aivan kuten muutkin lapset. Aha... mistä lähtien koiraeläinten heimoon kuuluva nisäkäs on ihmislajiin kuuluva olio. Eläimen pentu on aivan eri asia kuin ihmisen lapsi.

Pentu on koiran lapsi.

Vierailija
25/41 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pentu hankitaan yleensä n. 2 kk ikäisenä ja uhmaikä on puolen vuoden ja vuoden välillä. Onhan siinä välissä monta kuukautta.

No kyllä minusta on nopeaa muuttaa yhteen puolen vuoden tai vuodenkin sisällä tapaamisesta.

Jos olet alle 25 niin kyllä.

Vierailija
26/41 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tämä "lasta ei voi verrata koiraan" -jankuttaja tunkee jokaiseen koira-aiheiseen ketjuun? Tässäkään ei ollut kyse siitä, että joku olisi verrannut ihmistä ja koiraa, mutta silti piti tarttua yhteen sanavalintaan.

Vierailija
27/41 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy siltä mieheltä kuka hoitaa koiran.

Jos se on hänen koiransa ja sä olet irtisanoutunut sen hoitamisesta täysin, ei se ole sinun vastuullasi.

Vierailija
28/41 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira oli miesystävän jo ennen kuin tapasimme joten minulla ei ollut mitään osuutta sen hankintaan saati rodun valintaan. Itse asun toisella paikkakunnalla mutta opiskelen miesystävän paikkakunnalla joten olen käytännössä täällä viikot. Koira kulkee miesystävän kanssa kyllä nätisti sivulla ja ne pari pätkää (ennen lunta) mitä talutin (esim. miesystävän puhelin soi) niin tuli nätisti minunkin vierelläni. Täällä tuli tänään ensimmäistä kertaa lunta aamuyöstä ja nyt on jo kunnon kinos.

Kuinkahan nopeasti se tottuu lumeen? Huomenna on mahdollista päästä aidatulle alueelle (vanhempieni omakotitalon piha) mylläämään lumessa. Minulla ei ole autoa eikä korttia, mutta isäni lupasi käyttää sitä autolla riehumassa lumihangessa nyt ainakin ensiapuna. Sisälle taloon koira ei voi mennä, koska äidin paha astma.

ap

Vierailija
29/41 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koira oli miesystävän jo ennen kuin tapasimme joten minulla ei ollut mitään osuutta sen hankintaan saati rodun valintaan. Itse asun toisella paikkakunnalla mutta opiskelen miesystävän paikkakunnalla joten olen käytännössä täällä viikot. Koira kulkee miesystävän kanssa kyllä nätisti sivulla ja ne pari pätkää (ennen lunta) mitä talutin (esim. miesystävän puhelin soi) niin tuli nätisti minunkin vierelläni. Täällä tuli tänään ensimmäistä kertaa lunta aamuyöstä ja nyt on jo kunnon kinos.

Kuinkahan nopeasti se tottuu lumeen? Huomenna on mahdollista päästä aidatulle alueelle (vanhempieni omakotitalon piha) mylläämään lumessa. Minulla ei ole autoa eikä korttia, mutta isäni lupasi käyttää sitä autolla riehumassa lumihangessa nyt ainakin ensiapuna. Sisälle taloon koira ei voi mennä, koska äidin paha astma.

ap

Kyllä tuossa tilanteessa olisi parasta laittaa koira hoitolaan, jos ei ketään muuta hoitajaa löydy etkä sinä pärjää sille yhtään. Eihän siitä tule yhtään mitään, jos sinä joudut olemaan vastuussa koirasta koko sen kuusi viikkoa, kun mies ei pysty kävelemään. Hoitolat ovat toki kalliita, mutta kai mies jotenkin on varautunut koiran hankkiessaan ja hänellä on säästöjä? Jos kerran hän ei ole odottanut sinun koiraansa hoitavan, kun ei ole tuon enempää opettanut sinua koiraa käsittelemään.

Vierailija
30/41 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun koira on 12 ja vieläkin se riehaantuu lumesta ja kiskoo joka suuntaan ensimmäisten lumien aikaan vaikka muuten kävelee nätisti.

Vierailija
31/41 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon vetovaljaat on hyvät.Ja onko koirapuistoa lähellä jossa voisi juosta?

Vierailija
32/41 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi jösses taas! Miksi ihmeessä te ootte ottanu semmosen koiran, jonka kanssa et pärjää?? Kyllä mä olisin jo harjoitellut tuota lenkittämistä heti alusta asti, koska koskaan ei voi tietää mitä elämässä tapahtuu. Nastat jalkaan ja jämpti ote lenkille.

No voihan koira olla vaikka miehen joka on hankkinut sen ennen naisen tapaamista?

Miten se muuttaa asian? Miksi mies ei ole kouluttanut koiraa? Suurin osa koiranomistajista tuntuu ajattelevan ettei mun mupsi mitään tee. - Se käyttäytyy aina hienosti ja ei pure yms.

No jos koira on nuori, se ei välttämättä kaikkea hallitse. Ja jotkut koirat on sellaisia, että ne perseilee kaikille niille, joista ne näkee, että voivat perseillä. Mun koira esimerkiksi tottelee täysin kaikkia ko. koiratyypin kanssa toimimaan tottuneita, mutta muut on sen kanssa pulassa. 

AP:ta kehoittaisin laittamaan koiran hoitolaan, jos on liian vaikeaa. Samoin nuo mitä aiemmin sanottu, jos päätät yrittää pärjätä... nastat jalkaan, hihna lyhyellä... kuonopantakin voi olla avuksi. Kun talutat älä koskaan päästä kättä täysin suoraksi... oikeilla liikeradoilla koira pysyy myös fyysisesti hallinnassa, vaikka olet pieni (itsekin olen ja iso koira). Ja tärkeintä jämäkkä ote ja asenne... koira huomaa, jos tunnet, ettet pärjää.

Vierailija
33/41 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnon vetovaljaat on hyvät.Ja onko koirapuistoa lähellä jossa voisi juosta?

Ei todellakaan koirapuistoon viedä koiraa, jota ei itse hallita, aiheuttamaan vaaratilanteita. Aivan älytön ajatus!

Vierailija
34/41 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuonopanta ja valjaat.

Pitää olla nimen omaan vedonestovaljaat. Muut valjaat on vetävästä koirasta vain mukavat, kun niitä vasten voi oikein kunnolla nojata.

Nastakengät alle, se on ihan välttämätön.

Minkärotuinen koira? Toivottavasti koira on perso herkuille? Niitä taskut täyteen ja kävelyreeniä, palkkaat aina kun koira kulkee kauniisti. Jos yrittää vetää, pysähdyt ja/tai käännät suunnan. 

Hihnaan saat enemmän pitovoimaa, kun kierrät sen selkäsi takaa.

Alueen FB-koiraryhmään avunpyyntö, ulkoiluttajia varmasti löytyy.

Vierailija
35/41 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tämä "lasta ei voi verrata koiraan" -jankuttaja tunkee jokaiseen koira-aiheiseen ketjuun? Tässäkään ei ollut kyse siitä, että joku olisi verrannut ihmistä ja koiraa, mutta silti piti tarttua yhteen sanavalintaan.

Kyllähän verrattiin. Jos sanot että -aivan kuten muutkin lapset niin vertaat todellakin eläintä ihmiseen. Eläimen pentu on eläimen jälkeläinen ei lapsi. Ymmärrätkö sen, että sanalla lapsi tarkoitetaan ihmistä hänen syntymästä murrosikään.

Sanalla lapsi tarkoitetaan ainoastaan ihmisen jälkeläistä ei eläintä. Kun puhutaan eläimistä puhutaan pennuista eikä lapsista. Ajatteletko sinä ihmislapsen pentuna - että tuo pentu ja tämä minun pentu on tälläinen yms.

Vierailija
36/41 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän verrattiin. Jos sanot että -aivan kuten muutkin lapset niin vertaat todellakin eläintä ihmiseen. Eläimen pentu on eläimen jälkeläinen ei lapsi. Ymmärrätkö sen, että sanalla lapsi tarkoitetaan ihmistä hänen syntymästä murrosikään.

Sanalla lapsi tarkoitetaan ainoastaan ihmisen jälkeläistä ei eläintä. Kun puhutaan eläimistä puhutaan pennuista eikä lapsista. Ajatteletko sinä ihmislapsen pentuna - että tuo pentu ja tämä minun pentu on tälläinen yms.

Voi jeesus, hanki parempaa tekemistä kuin päivystää palstalla vahtimassa ettei kukaan vain vertaa koiria ja lapsia! Jos minä nyt sanon, että voi kun tuolla telkkarissa on lintuemolla söpöt lapset, niin sekin on varmaan lasten vertaamista eläimiin?

Vierailija
37/41 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi jösses taas! Miksi ihmeessä te ootte ottanu semmosen koiran, jonka kanssa et pärjää?? Kyllä mä olisin jo harjoitellut tuota lenkittämistä heti alusta asti, koska koskaan ei voi tietää mitä elämässä tapahtuu. Nastat jalkaan ja jämpti ote lenkille.

No voihan koira olla vaikka miehen joka on hankkinut sen ennen naisen tapaamista?

Kannattaisiko sillloinkin varmistaa se että koiran hoidosta voi tarvittaessa ottaa vastuun joku muukin jos sen hoitamiseen ei itse kykene?

Vierailija
38/41 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies hommatkoon koiralle hoitajan

Vierailija
39/41 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mahdollista, pyydä joku kokenut apuun lenkeille näyttämään, miten homma toimii. Isonkin koiran lenkittäminen on tekniikkalaji, joka kyllä onnistuu pieneltäkin ihmiseltä. Ei toki ole helpointa harjoitella hommaa liukkailla.

Ensimmäinen katsottava asia on välineet. Ne varmaankin ovat kunnossa kun koira kerran on sujuvasti lenkillä ennenkin käynyt, mutta siis kokemattoman ulkoiluttajan pitää erityisen hyvin varmistua siitä, että koira ei voi päästä irti esim. vetämällä päätään ulos pannasta. Flexi on myös täysin pois suljettu. Mukaan ainoastaan vahva kiinteä nahkalenkki, jossa kunnolliset lukot. Kuonopannalla koiraa on helpompi kontrolloida, parempi sekin kuin holtittomasti riehuva koira.

Sitten tärkein lenkillä. Koiraa pitää tarkkailla koko ajan. Pitää ennakoida, että jos se kääntyy tuijottamaan tien toiselle puolelle jotakin ihmistä tai toista koiraa, niin se luultavasti seuraavassa hetkessä hyppää sinnepäin. Joten siinä vaiheessa ei saa enää olla naru pitkänä ja löysällä, vaan hypyn voima pitää sammuttaa jo lähdössä. Jos koira hyppää koko painollaan narun pituuden verran, niin siinä on jo sen verran massaa liikkeellä että taluttaja ei voi muuta kuin tulla perässä.

Parasta olisi huomata asiat ennen koiraa ja kiinnittää sen huomio taluttajaan, ja kehua ja palkita koiraa kun se kulkee kauniisti. Tässä tilanteessa varmaankin varsinainen kouluttaminen kouluttaminen jää myöhempiin vaiheisiin, jos nyt on haasteena selvitä päivittäisistä pissatusreissuista.

Koeta myös vahvistaa kontaktia koiraan kotona. Jos yleensä ainoastaan mies opettaa sitä ja liikkuu sen kanssa, se ei luultavasti tajua kiinnittää sinuun paljon huomiota ulkonakaan. Opeta sitä istumaan ja leiki etsintäleikkejä, että pääset kehumaan ja palkitsemaan sitä. Makupalat kannattaa ottaa aina mukaan ulos ja palkita koira siitä, kun se toimii jossain tilanteessa oikein. Se parantaa mahdollisuuksia, että koira on tarpeen tullen kuulolla ja jotenkin hallittavissa.

Kyllä se siitä lähtee sujumaan, kun tekniikka tulee tutuksi. Talutetaan hevosiakin kesät ja talvet, eikä siinä voimalla ole paljonkaan tekemistä.

Vierailija
40/41 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt en oikein ymmärrä. Eivätkö tämän kirjoittajan lapset siis pidä lumesta, vai mikä tuossa vertauksessa on loukkaavaa?