Ensimmäinen neuvola, ultrataanko?
Hei,
Mulla on ensimmäinen neuvola (omien laskelmien mukaan) ollessani viikolla 8 raskaana. Nyt kumminkin mun huolena on todella vähäiset raskausoireet (tiedän että kaikki oireilee erilailla mutta silti!!) jotenkin tässä alkaa jo itseään epäilemään että oonko mä ollenkaan raskaana? Tahtoisin siis tietää että kai siellä ekassa neuvolassa selvitetään olenko edes raskaana?? Tietääkseni ei kai ultrata mutta miten se varmistetaan?
Kommentit (17)
Kyllä mulla on ultrattu ekalla neuvolla käynnillä, eli rv8. Jatkossa katsotaan sydänäänet vatsan läpi :) sitte on n. Rv12 np-ultra ja rakenneultra puolessa välissä.
Minulla oli eka neuvolakäynti n. Rv6 ja eka lääkärineuvola n. Rv8 jolloin ultrattiin. Seuraava on sit np-ultra rv12 tietämillä jos kyseiseen tutkimukseen haluat. Sitten oli seuraava neuvola rv 15 jolloin kuunneltiin ekan kerran sydänääniä.
Minulla ei ultrattu, eikä tehty raskaustestiä, eikä otettu verikokeita ekalla neuvolakäynnillä. Olin tyrmistynyt. Pidin itsestäänselvänä, että tietysti raskaus jotenkin varmistetaan! Mutta ei. Minulla myös oli vähän raskausoireita, joten epäilin sitä tuulimunaksi. Menin siis yksityiselle ultraan muistaakseni viikolla 7 tai 8. Kallistahan se oli, mutta sain ainakin mielenrauhan, kun kaikki osoittautui olevan hyvin.
Turussa asun. Jos joku tietää käytäntöjä täällä niin voisi kertoa :)
Ihmetyttää kyllä suuresti että jos raskautta ei mitenkään varmenneta??
Joka raskaudessa tehty vain kaksi ultraa, Nähdään np- ja rakenne. Itse ollaan maksettu rv.8 tienoilla yksityisellä varhaisultra, että ollaan nähty, että siellä on sikiö eikä tuulimuna ja että sikiö kasvaa oikeassa paikassa. Tämä Oulussa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli eka neuvolakäynti n. Rv6 ja eka lääkärineuvola n. Rv8 jolloin ultrattiin. Seuraava on sit np-ultra rv12 tietämillä jos kyseiseen tutkimukseen haluat. Sitten oli seuraava neuvola rv 15 jolloin kuunneltiin ekan kerran sydänääniä.
Missä paikkakunnalla on tuollainen käytäntö? Uteliaisuudesta kysyn, koska ainakin täällä pk-seudulla ensimmäinen neuvola on pelkkä konsultaatio, jossa terveydenhoitaja laskee alustavan arvion lasketusta ajasta sen mukaan, milloin edelliset kuukautiset olivat. Ultra vasta raskausviikon 12 jälkeen sairaalassa eikä neuvolassa, ja siitä eteenpäin taas nimenomaan neuvolakäynneillä kuunnellaan sydänääniä + muut normimittaukset. Toinen ultra vkolla 19-21. Itselläni toinen raskaus menossa, ja muistaakseni oli vielä niin, että ensimmäiseen rakausteen sisältyi enemmän noita perusneuvolatarkastuksia kuin nyt tokalla kiertoksella.
Oulussa saa vain kaksi ultraa eli nt ultran noin viikolla 13 ja rakenneultran noin viikolla 21. Raskautta ei varmenneta mitenkään ja miksi varmennettaisin. Tuskin sinne kukaan tulee huvikseen väittämään olevansa raskaana. Ekalla kerralla otettiin tiedot ylös, neuvottiin miten annetaan pissanäyte, missä punnitsee itsesi ja miten mitata verenpaineet. Sydänääniä alettiin kuunnella vasta ekan ultran jälkeen. Ennen sitä ne on todella hanakala saada kuulumaan.
Mitä tulee oireiden vähyyteen niin joillakin ei ole oireen oiretta koko raskauden aikana. Sen perusteella et saa ultraa. En saanut ultraa edes silloin kun vuosin verta. "Katsotaan ja odotetaan" oli vastaus.
Ainiin ja jos tarvit myöhemmin kontrolli ultria niin joudut maksamaan ne itse. Oulussa se on poliklinikka maksun verran eli n.42euroa.
Ja ekalla neuvola käynnillä tosiaan myös tehdään audit jne testit ja saat nipun papereita missä on tietoa raskaudesta ja esim kiellettyjen ruokien listan.
Minua ei ultrattu ekalla neuvolakäynnillä (~rv9), eikä se käsittääkseni ole käytäntökään. Olin kuitenkin käynyt rv7 alussa yksityisellä varhaisultrassa varmistamassa, ettei kyseessä ole tuulimunaraskaus. Julkisella puolella minut siis ultrattiin ensimmäisen kerran nt-ultrassa n. rv 13. Toinen ultraus tehtiin neuvolassa lääkärikäynnin yhteydessä n. rv 17 ja kolmas rakenneultrassa n. rv 21.
simbba kirjoitti:
Miksi se pitäisi varmentaa? Selviäähän se viimeistään np-ultrassa, että huijattu on. Nykyaikaiset testit on varmoja.
Mulla ei ole ikinä ultrattu eikä varmistettu mitenkään sitä.
t: tästä Turun ulkopuolelta, kuusi raskautta.
simbba kirjoitti:
Itse asun Turussa ja kuukausi sitten (n.rv 7) kävin ensimmäisellä neuvola käynnillä. Ei ultrattu. Mulla oli kuitenkin niin epäsäännöllinen kierto niin laskettua aikaa ei pystytty laskemaan, joten varattiin aika ultraan ja siellä kävin viikon päästä siinä rv 8 paikkeilla. Nyt ensi viikolla ois Np ultra. Jos oikein ymmärsin niin normaalisti ensimmäinen ultra on siinä rv 12 paikkeilla vasta.
Vierailija kirjoitti:
simbba kirjoitti:
Ihmetyttää kyllä suuresti että jos raskautta ei mitenkään varmenneta??Miksi se pitäisi varmentaa? Selviäähän se viimeistään np-ultrassa, että huijattu on. Nykyaikaiset testit on varmoja.
Mulla ei ole ikinä ultrattu eikä varmistettu mitenkään sitä.
t: tästä Turun ulkopuolelta, kuusi raskautta.
Ja jos jossain varmennetaan ne yleensä tehdään ihan samoilla testeillä kun kotona paitsi jos on tarve esim leikkauksen takia tietää jolloin se otetaan verestä
Juu siis olen tietty varma raskaudesta kun testi niin on näyttänyt mutta mielestäni voisi ekassa neuvolassa sulkea pois keskeytyneen keskenmenon tuulimunat jne. siinähän vaan 'tuhlataan' aikaa ja yhteiskunnan varoja jos täytyy taas alkaa varailemaan seuraavaa ultrausaikaa jos siis olisikin vaikka tuulimuna. Eikö esim. sykkeitä katota tai mitään??
simbba kirjoitti:
Juu siis olen tietty varma raskaudesta kun testi niin on näyttänyt mutta mielestäni voisi ekassa neuvolassa sulkea pois keskeytyneen keskenmenon tuulimunat jne. siinähän vaan 'tuhlataan' aikaa ja yhteiskunnan varoja jos täytyy taas alkaa varailemaan seuraavaa ultrausaikaa jos siis olisikin vaikka tuulimuna. Eikö esim. sykkeitä katota tai mitään??
Ei ne sykkeet kuulu sillä dopperilla vasta kun silloin viikolla 13-> ja silloinkin saattaa olla hankala saada kuulumaan vielä osalla. Ainoa keino nähdä että kaikki on likipitäen ok on se ultra mutta se on liian kallis keino varmistaa raskauksia. Siinäkin mäkee sydämen sykkeen vasta 6+3. Lisäksi kun sitä niskaturvotusta ei voi ottaa kuin vasta sielä lähellä 13 viikkoa niin hukkaan menee varhaisultra. Siihen on syynsä miksi yksiryiset repii sitä hintaa ultrista kun repivät. Halvemmaksi tulee se että annetaan aika sille terveydenhoitajalle juttelemaan ja se eka ultra sinne np ultraan.
Vierailija kirjoitti:
simbba kirjoitti:
Ei ne sykkeet kuulu sillä dopperilla vasta kun silloin viikolla 13-> ja silloinkin saattaa olla hankala saada kuulumaan vielä osalla. Ainoa keino nähdä että kaikki on likipitäen ok on se ultra mutta se on liian kallis keino varmistaa raskauksia. Siinäkin mäkee sydämen sykkeen vasta 6+3. Lisäksi kun sitä niskaturvotusta ei voi ottaa kuin vasta sielä lähellä 13 viikkoa niin hukkaan menee varhaisultra. Siihen on syynsä miksi yksiryiset repii sitä hintaa ultrista kun repivät. Halvemmaksi tulee se että annetaan aika sille terveydenhoitajalle juttelemaan ja se eka ultra sinne np ultraan.
Minulla kuului sydänäänet jo selkeästi rv9+6. Mies jopa äänitti ne puhelimella.
Yleensä ei, neuvolassa ei välttämättä edes ole ultraa. Eka neuvola on yleensä vain semmosta infolappujen jakamista. Raskaus varmistetaan yleensä vasta np-ultrassa vk12, koska sikiötä ei näin aikaisessa vaiheessa voida pelastaa, niin terveydenhuollon näkökulmasta "ei ole väliä", vaikka keskenmeno käynnistyisi.