Kalliit talvitakit
Täällä on puhuttu vauvojen ja taaperoiden kalliista talvihaalareista, mutta on noi aikuistenkin talvitakit kalliita. Kellä on varaa maksaa jostain talvitakista 399??? Eikä kyseessä ole mikään turkki tai untuvatakki edes.
http://www.iltalehti.fi/muoti/201710230141141_mu.shtml
Kommentit (62)
köyhä,, kirjoitti:
Kääntäkäähän noi takkien hinnat vanhoiksi markoiksi. Olisitteko ostaneet ne silloin? Ehkäpä on kallista lystiä.
Muistelin juuri tyttärelleni elämäni takkia, jonka ostin vuonna 1989. Se oli opintojaan aloittavalle ihan sairaan kallis, 1160€ ja melkein jätin sen ostamatta, mutta palasin alemmasta kerroksesta takaisin ja ostin sen. Se oli todella laadukas popliinitakki, joka oli kovassa käytössä seuraavat 7 vuotta. Ja aina tunsin itseni siinä takissa vähän paremmaksi ja fiksummaksi ihmiseksi. Tuon 7 vuoden jälkeen vain hihat olivat rispaantuneet hieman, muuten takki oli vielä hyvässä kunnossa. En muista miksi siitä luovuin, ehkä nuoret vain kyllästyvät vaatteisiin nopeammin? Rahanarvon laskurilla katsoin että se maksoi nykyrahassa oli 300€. Taitaa olla kallein vaate mitä elämässäni olen ostanut. Ja vielä yli 20 vuoden jälkeen muistelen sitä haikeudella, se oli aivan mahtava takki.
Tyttärelleni erehdyin ostamaan kalliin talvitakin, kun hän oli vielä kasvuiässä. Se oli Tom Hilfiger ja maksoi 160€. Tyttö oli vasta 10-vuotias. Siinä toivossa, että takki menisi edes kahtena talvena, otettiin vähän isompaa kokoa. Silti soimasin itseäni pitkään tuon ostoksen jälkeen. Onni oli kuitenkin myötä ja tyttö lakkasi kasvamasta juuri sopivasti ja takki on edelleen hänellä käytössä, 7 talvea jo takana ja edelleen se on moitteettomassa kunnossa.
42 korjaa: Hinta vuonna 1989 oli toki markoissa.
Ostin 500e talvitakin ja se on kyllä joka pennin arvonen. Päihittää 6 - 0 henkkamaukan satkun takit.
Ostin viime talvena n. 400 € maksaneen villakangastakin ja ajattelin, että on oikein laadukas. Kyllä siinä silti jo lopputalvesta näkyi kulumaa ja nyppyjä (niillä kohdin, joihin laukkuni yleensä osuu). Halpakaupoista H&M, VeroModa tms.) olen saanut ihan samanlaatuista tavaraa.
Laadukas talvitakki on niitä vaatekappaleita joihin suomalaisen todella kannattaisi panostaa. Mutta niinpä vaan liikenteessä näkyy tänäkin vuonna laumoittain trendikkäitä pikku untuvatakkeja jotka ovat vuoden-parin päästä kadonneet katukuvasta kokonaan seuraavan villityksen tieltä.
Aika nopeasti meidät on parissa vuosikymmenessä totutettu siihen että vaatteen tärkein ominaisuus on halpa hinta.
Ostin parikymmentä vuotta sitten minkkiturkin, joja silloin maksoi n. 20.000 markkaa. Se on edelleen kuin uusi, kesät säilytetty turkisliikkeen tiloissa, tarkastettu ja puhdistettu vuosittain.
Kyllä edullinenkin kestää. Itselläni on useita takkeja, ovat halpoja ja kestäviä, kun yhtä tai kahta takkia ei kuluteta puhki yhdessä talvessa. Eri säille eri takit ja saa vaihtelua tyyliin.
Ne Vilan ja Vero Modan talvitakit ja parkat eivät ole kovin lämpimiä, minkä huomaa jos liikkuu kylminä päivinä paljon ulkona, joutuu odottamaan tai seisoskelemaan. Kalliimmat takit pitävät usein tuulta ja vettä paremmin.
Itse en enää osta halpistakkeja, vaan valitsen takin materiaalien laadukkuuden ja teknisten ominaisuuksien perusteella. Taloudellisesti se onnistuu kun on valmis hankkimaan takin sesongin ulkopuolella alennusmyynneistä, tai hyödyntämään muita kampanjoita, tarjouksia jne. 15-30% alennus on jo ihan kiva jos puhutaan useamman sadan euron takista.
Opiskelijalle ovat takit kyllä oikeasti ihan älyttömän kalliita. Vanhemmatkaan eivät voi auttaa kun ovat köyhiä ja kahta muutakin lasta pitäisi auttaa. Mutta Suomen taktiikkahan tuntuu olevan tämä köyhät kyykkyyn että niin, saa nähdä riittääkö välikausitakki ja pitkähihaiset talvella. Toivotaan.
Hyviä talvitakkeja saa paljon halvemmallakin kuin 400 eurolla, ja aivan uutena. Tietenkin jos ei kelpaa muu kuin joku merkkitakki, mutta silloinhan on aivan oma vika...
Vierailija kirjoitti:
150 euroa villakangastakista on vähän. Ei sillä saa laatua. Hyvä villakangas on hinnoissaan, kankaiden hinta on noussut. Arvelisin että nykyään laadukkaiden villakankaisten talvitakkien hinnat alkavat päälle viidestäsadasta.
Itse kyllästyin halpatakkeihin ja täräytin 400 euron parkan. On todellakin ihan eri planeetalta (merkistä en maksanut) kuin markettitakit. Kangas on paksua ja laadukasta, ei hiosta eikä ole muovisen oloista mutta on säänkestävä käsittely. Vuori on todella lämmin mutta irrotettava, joten takkia voi käyttää alkusyksystä loppukevääseen. Yksityiskohtia on paljon. Kaikki on hyvin ommeltu. Tätä takkia voin hyvinkin tulla käyttämään sen 15v- ja mielelläni. Kun vaate on laadukas ja mieluinen, siitä ei ole mikään kiire luopua.
Olen huomannut että halpavaatteiden myötä ihmisten kriteerit "laadukkaalle" ovat laskeneet. No, maapallo ei kestä halpoja kertakäyttövaatteita ja sille mikä ei kestä, tulee kyllä loppu.
Tiedä nyt tuosta laadukkuudesta. Minun lapsuudessani lämpimiä toppavaatteita ei tainnut edes olla olemassa. Kaikki sen jälkeiset halpistakit ovat huimaa kehitystä. Itse en ole koskaan ostanut yli 100 € takkia, ja kyllä ne halvemmatkin yleensä ovat kestäneet useampia vuosia. Viime aikoina olen ostanut useamman takin kirpputorilta. Miksi tarvitsisin satojen eurojen untuvatakin, kun Etelä-Suomessa harvoin edes on kunnon pakkasta?
No ei kunnollista ja kestävää saa paljon tuota halvemmalla, jos on oikeasti vaatimuksia takille.
Itse halusin todella lämpimän (pärjää 15-20 asteen pakkasilla ja kylmemmässäkin), ei missään nimessä untuvaa tai aitoa turkista sisältävän, tuulelta suojaavan, pitkän parkatakin jonka voisi olettaa kestävän minimissään 5-10 vuotta.
Ja se maksoi 350e ja on jokaisen sentin arvoinen. Talvella voin käydä kävelyllä niin että on vain t-paita takin alla yläosassa ja pärjää hyvin. Sitä juuri halusin koska paksu kerrospukeutuminen tekee liikkumisesta hankalampaa, ostamalla aidosti lämpimän takin ei tarvitse laittaa alle neljää puseroa. Se suojaa todella hyvin pahimmalta vihulaiselta eli tuulelta kun rannikkolla asuvat kyllä tietää miten tuuli tekee pienestäkin pakkasesta todella paljon inhottavampaa.
Te jotka ostatte halpoja takkeja, oletteko käyneet viime vuosina esim. kangaskaupoissa? Onko ymmärrystä paljonko jo pelkät kankaat, vuorikankaat, saati erityisen kestävät ja suojaavat kankaat maksavat? Tai yksityiskohdat, todella kestävät vetoketjut?
Tuollainen vierailu varmasti avaa hiukan silmiä että mikä niissä laadukkaissa vaatteissa maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka ostatte halpoja takkeja, oletteko käyneet viime vuosina esim. kangaskaupoissa? Onko ymmärrystä paljonko jo pelkät kankaat, vuorikankaat, saati erityisen kestävät ja suojaavat kankaat maksavat? Tai yksityiskohdat, todella kestävät vetoketjut?
Tuollainen vierailu varmasti avaa hiukan silmiä että mikä niissä laadukkaissa vaatteissa maksaa.
En ole käynyt enkä aio. Ostun viimeisimmä alesta, maksoi 60e. Tällä mennään tämä talvi. On niin paljon kaikkea muutakin ostettavaa, että ei pysty pistämään yhteen vaatteeseen enempää, tai no kenkiin menee ehkä tuota enemmän. Onneksi nuo edullisetkin takit ovat olleet monivuotisia.
köyhä,,, kirjoitti:
Kantsii kattella kirpputorilta siel on hyviä ja halpoja takkeja.
Todellakin! 7€ maksoi mun uusi talvinahkarotsi ja tosi hyväkuntoinen:) Vielä kun löytäisi mustat talvibootsit
Mulla on kolmatta vuotta talvitakkina villakangastakki UFFin 4€ päiviltä. Ja kyse ei ole siitä, etteikö olisi Canada Gooseihin varaa, mä nyt vaan tuppaan olemaan aika vähään tyytyväinen. Ymmärrän vallan mainiosti myös niitä, jotka hankkivat kalliimpia laatutakkeja, esim saaressa asuva ystäväni todellakin tarvitsee sellaisen pärjätäkseen tuuliset talvet lastensa kanssa ulkoleikeissä. Kaikista hölmöintä ja ekologisesti kestämättömintä on ostaa se uusi juosten ommeltu 49,90€-ketjutakki joka vuosi, pahimmassa tapauksessa ei mene ees kierrätykseen vaan roskiin.
Prototyyppi kirjoitti:
Kyllä mun mielestä 400 euroa toppatakista on paljon, vaikka olen suhteellisen hyvätuloinen.
Kiitos. Ymmärsit mitä tarkoitin.
Ap
Osta takit monesti kirppareilta, SPR kontista, suuremman ylikoon ja modistan sopivaksi. Tanakasta mallista saa aika helposti hoikan, jos on muuten sopiva.
Minä en huomaa takeissa enää mitään eroa kun suositushinta ylittää 150,-
Tuon hintainen takki alkaa olla jo laadukas. Minulla on myös 300 euron takki joka on ihan perushyvä siinä missä puolta halvempikin. Minulla on reumatyyppinen sairaus jonka vuoksi tunnen kylmän osittain kipuna joten talvivaatteiden pitää olla hyvät. Mutta ei mun silti ole tarvinnut ostaa kalliita vaatteita.
Kerralla älytön summa maksettavaksi. Opiskelijana maksan tietokonetta kuukausittain, lisäksi vuokra ja kotivakuutus sekä bussikortti. Ei jää säästöön takkia varten rahaa.