Kalliit talvitakit
Täällä on puhuttu vauvojen ja taaperoiden kalliista talvihaalareista, mutta on noi aikuistenkin talvitakit kalliita. Kellä on varaa maksaa jostain talvitakista 399??? Eikä kyseessä ole mikään turkki tai untuvatakki edes.
http://www.iltalehti.fi/muoti/201710230141141_mu.shtml
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka haluaa käyttää 15 vuotta samaa takkia? Oletko 80v?
Arvasinkin, että kyse on tästä. Vaate ei saa maksaa paljon (olla laadukas) koska sen pitää vaihtua muodin mukaan.
Juuh, kyllä kai kaikki tuntuu kalliilta jos tavaraa ei ole "lupa" käyttää kuin yhden kauden :D
Voi teitä trendien orjia ja palleroisia.
Vierailija kirjoitti:
No, minä olen ollut vuosia kuntoutustuella (määräaikainen työkyvyttömyyseläke), aika persaukinen ja talvitakkini ovh oli yli 300. Katsos kun ostaa kerralla hyvän se kestää vuosia ja hankitameno per vuosi on kohtuullinen.
Hyvää takkia ei yksinkertaisesti saa halvalla. Hyvän pilkkihaalarin kyllä, maksoin pilkkihaalaristani alennuksessa vain 50 euroa (senkin ovh kyllä oli 130 e). Mutta jos haluaa että takki yltää polviin ja siinä on hyvä kasvoja suojaava huppu (Rosaceasta kärsivälle välttämätöntä) ja se kestää sekä räntää että pakkasta -no, enpä ole sellaista takkia halvalla nähnyt missään.
Suomessa on kuitenkin aika pitkä ja keliltään vaihteleva tuo talvi ja toiset meistä ihan ulkoilee. Silloin kannattaa satsata varusteisiin. Jättää kymmenen henkkamaukkarääsyä ostamatta ja siinä on jo valtaosa kunnollisen talvitakin hinnasta.
Höpöhöpö. Ulkoilen paljon kesät talvet kaikilla säillä, ja esimerkiksi poljen pyörällä ympäri vuoden töihin 15 km /suunta, enkä tarvitse siihen monen sadan euron varusteita.
Ostin viime syksynä 150 euron villakangastakin. Keväällä takki oli jo hihoista täysin nyppyyntynyt. Eli pitäisikö nyt ostaa 400 euron villakangastakki ja toivoa että se kestää, vai 70 euron villakangastakki H&M:stä odotusarvona vuoden kestävyys? Takin ostaminen on kyllä tuskastuttava projekti.
Vierailija kirjoitti:
Ostin viime syksynä 150 euron villakangastakin. Keväällä takki oli jo hihoista täysin nyppyyntynyt. Eli pitäisikö nyt ostaa 400 euron villakangastakki ja toivoa että se kestää, vai 70 euron villakangastakki H&M:stä odotusarvona vuoden kestävyys? Takin ostaminen on kyllä tuskastuttava projekti.
Ajattelin siis ostaessani tuota 150 euron takkia että se on sellainen keskihintainen takki, ei halpa eikä kallis, että ehkä se menee pari vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on puhuttu vauvojen ja taaperoiden kalliista talvihaalareista, mutta on noi aikuistenkin talvitakit kalliita. Kellä on varaa maksaa jostain talvitakista 399??? Eikä kyseessä ole mikään turkki tai untuvatakki edes.
http://www.iltalehti.fi/muoti/201710230141141_mu.shtml
Aika monella. Toki tuollainen hankitaan sitten useammaksi vuodeksi jolloin hinta/käyttövuosi putoaa. Mun vanhin talvitakkini on vuodelta 2000, maksoi silloin 1000 mk ja ihan käyttökelpoinen on edelleen
Vai kuvittelitko että joka vuosi pitää ostaa uusi talvitakki?
No kyllä kestävän saa halvemmallakin, älkää viitsikö. Eikä sen nyt 20 vuotta tartte kestää sentään.
Itsellä oli 7 vuotta joku Vilan takki. Nyt ostin juuri uuden parkatakin Stadiumista, maksoi alennuksessa 99e. Saattaa olla vieläkin alessa. On lämmin ja laadukkaan oloinen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kuusi vuotta vanha H&M:n villakangastakki, joka on vieläkin siistissä kunnossa, vaikka käytän sitä talvella lähes päivittäin. Noin yleisesti ottaen tuollaiset 50-60 euroa maksavat takit kestävät kyllä kokemukseni mukaan useita vuosia.
Itse en halua käyttää samaa takkia vuosikausia. Vaikka olisi miten laadukas tahansa. Haluan vaihtelua. Kyllästyttää samat vaatteet. Siksi en osta kalliita vaatteita.
150 euroa villakangastakista on vähän. Ei sillä saa laatua. Hyvä villakangas on hinnoissaan, kankaiden hinta on noussut. Arvelisin että nykyään laadukkaiden villakankaisten talvitakkien hinnat alkavat päälle viidestäsadasta.
Itse kyllästyin halpatakkeihin ja täräytin 400 euron parkan. On todellakin ihan eri planeetalta (merkistä en maksanut) kuin markettitakit. Kangas on paksua ja laadukasta, ei hiosta eikä ole muovisen oloista mutta on säänkestävä käsittely. Vuori on todella lämmin mutta irrotettava, joten takkia voi käyttää alkusyksystä loppukevääseen. Yksityiskohtia on paljon. Kaikki on hyvin ommeltu. Tätä takkia voin hyvinkin tulla käyttämään sen 15v- ja mielelläni. Kun vaate on laadukas ja mieluinen, siitä ei ole mikään kiire luopua.
Olen huomannut että halpavaatteiden myötä ihmisten kriteerit "laadukkaalle" ovat laskeneet. No, maapallo ei kestä halpoja kertakäyttövaatteita ja sille mikä ei kestä, tulee kyllä loppu.
No kyllä mulla ainakin on varaa maksaa. Käyn töissä, palkka vähän keskivertoa perempi muttei loistava.
Ostan kunnollista kun ostan. Niin monta vuotta olin nuorena köyhä ja ostelin noita henkkamaukan rytkyjä, että nykyään en enää viitsi. Kun ostaa yhen kunnollisen, niin se tulee halvemmaksi kuin 5 huonoa. Koskee liki kaikkia vaatteita. Nykyinen talvitakki maksi 800e.
Mulla kaikki kalliimmat takit on olleet parhaita sekä lämmön että kestävyyden puolesta, mutta olen ostanut kaikki vähintään -50 % alesta. Pitkäikäisin takki on nilkkapituinen villakangastakki, joka on ostettu kun vielä oli markat ja on edelleen siisti ja lämmin! Ainoa halpa hyvä takki on ollut ruotsalaisen pikkufirman toppatakki, jonka ostin 50 eurolla (normaalihinta taisi olla jotain 80 e) urheiluliikkeestä, muut halvat on hajonneet (vetskarit, vuori jne) parissa vuodessa. Oman kokemuksen mukaan halvallakin voi siis saada hyvää, mutta riski epäonnistumiseen on iso.
Kevyissä kesätakeissa en ole huomannut yhtä isoa ja säännönmukaista eroa eri hintaluokkien välillä.
Itsekin ostin viidensadan euron takin. Halusin lämpimän ja kestävän, joka ei kastu räntäsateessakaan. Kahdensadan euron takit olivat suurimmaksi osaksi laadultaan aivan kuraa tuohon ostamaani verrattuna. Tuo nyt toivottavasti kestää seuraavat 5 vuotta ainakin. En ole mitenkään suurituloinen, vaan palkkani on reilut pari tonnia.
Ei sillä, olen mä halvallakin löytänyt joskus hyviä. Yhtä h&m:n villakangastakkia pidin ainakin 6 talvea ja alennuksesta 60 eurolla löytämääni untuvatakkia myös viitisen talvea. Vieläkin se on lämmin, mutta kangas kului puhki.
Ulkoilen paljon lasten ja koirien kanssa, joten haluan että ulkovaatteeni ovat kaikin puolin miellyttäviä sekä kulutusta kestäviä.
Olipa taas värien ilotulitusta takeissa. Voisin maksaa enemmänkin, jos löytäisin jonkun kivan värisen talvitakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, minä olen ollut vuosia kuntoutustuella (määräaikainen työkyvyttömyyseläke), aika persaukinen ja talvitakkini ovh oli yli 300. Katsos kun ostaa kerralla hyvän se kestää vuosia ja hankitameno per vuosi on kohtuullinen.
Hyvää takkia ei yksinkertaisesti saa halvalla. Hyvän pilkkihaalarin kyllä, maksoin pilkkihaalaristani alennuksessa vain 50 euroa (senkin ovh kyllä oli 130 e). Mutta jos haluaa että takki yltää polviin ja siinä on hyvä kasvoja suojaava huppu (Rosaceasta kärsivälle välttämätöntä) ja se kestää sekä räntää että pakkasta -no, enpä ole sellaista takkia halvalla nähnyt missään.
Suomessa on kuitenkin aika pitkä ja keliltään vaihteleva tuo talvi ja toiset meistä ihan ulkoilee. Silloin kannattaa satsata varusteisiin. Jättää kymmenen henkkamaukkarääsyä ostamatta ja siinä on jo valtaosa kunnollisen talvitakin hinnasta.
Höpöhöpö. Ulkoilen paljon kesät talvet kaikilla säillä, ja esimerkiksi poljen pyörällä ympäri vuoden töihin 15 km /suunta, enkä tarvitse siihen monen sadan euron varusteita.
Kiva että koet pärjääväsi. Kunnon varusteilla tuo ympärivuotinen pyöräilykin on huomattavasti mukavampaa kuitenkin. Mutta mikäs siinä kun ei paremmasta tiedä, silloin tyytyy vähempään.
Vierailija kirjoitti:
Perus parkat ovat jotain 30-40e luokkaa uutena? Niitä on aina alessakin ja kirpputorit täynnä.
Ei ketään pakota maksamaan hyvästä laadusta...
Voin vaatetusalaa opiskelleena sanoa, että 30-40e parkatakeissa ei kyllä ole Suomen talvea kestävää vuorta.
Jotain 70 euroa maksoi parkatakki tarjouksessa, vuosia aikaa, on todella lämmin jopa 25 asteen pakkasella.
Vierailija kirjoitti:
Vai pitäisikö ostaa nyppyleikkuri?
Mulla menee talvitakin hinnassa kipuraja 100 eurossa, olen köyhä ja työtön. Parkatakki se olla pitää. Ostan tosin ystävältä vähän käytetyn villakangastakin alle 20 eurolla. Niin mielelläni ostaisin vaatteita kirppikseltä, mutta olen nykyään suurta kokoa, ettei mulle löydy sieltä. Aiemmin löytyi.
Ostan aina talvitakin, jota käytän vähintään seuraavat 5 vuotta. Siksi valitsen mahdollisimman klassista mallia olevan ja lämpimän villakangastakin enkä edes yritä vain päästä mahdollisimman halvalla (vaikka rahaa ei ole kovin paljon).
Tänä vuonna oli aika ostaa uusi (vaikka entinenkin oli vielä kunnossa), vaihtelun vuoksi. Haaveilin yhdestä takista, joka maksaa yli 400 euroa. Minulla ei ollut siihen varaa. Ostin 150 euron takin, joka täyttää laatu- ja ulkonäkökriteerit riittävästi.
Joku voi pitää 150 euron takkiakin halpana, mutta väitän, että sillä hinnalla voi saada ihan hyvän ja monta talvea kestävän takin.