Oletko saanut vanhemmiltasi myöntävän vai kieltävän vastauksen lainojen takaukseen?
Itse olen osa-aikatyötä tekevä yh ja vanhempani asuvat leveästi. Eivät kuulemma aio taata mitään lainaani koskaan, vaikka olemme hyvissä väleissä ja luottotietoni ovat kunnossa.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Kun olin nuorempi, takaajille kävi monille todella pahasti. Siksi moni kieltäytyy takaamasta. Enkä minäkään edes kysyisi, saati takaisi kenellekään mitään. Rahaa voin antaa, ja sitä olen saanut vanhemmiltanikin. Mutta takaaminen on pommi.
Tässä on kyse vähän eri asioista. Lama-aikana maksettavaksi kaatuivat täysimääräisesti taatut suhteettoman suuret lainat poikkeuksellisessa taloustilanteessa.
Takausta haetaan usein vain vakuudettomalle asuntolainan osalle. Jos pariskunta ostaa 100000e asuntoa, vakuuksia tarvittaisiin 30000e osuudelle, joka jaettuna esimerkiksi neljälle vanhemmalle olisi vain 7500e/naama. Iso raha toki, mutta suurinta osaa keski-ikäisistä tuollaisen velan hoitaakseen otto ei syöksisi taloudelliseen katastrofiin.
Itse takaisin sellaisen lainan jonka pystyisin hoitamaan tarvittaessa pois. Omalleni takaisin esim. juuri yllämainitun tilanteen, en mitään parinsadan tonnin lainaa kokonaisuudessaan (eikä se olisi edes mahdollista).
Meiltä vaativat rahaa ja asuntoa molempien vanhemmat.
Mitään ei olla kotoa saatu.
Takaa vain jos olet valmis sen maksamaan. Eli silloin voisin lähisukulaisille taata lainan että minulla olisi sen verran ylimääräistä että voisin samantien sen antaa lähisukulaiselleni. Ja tämä raha menisi heti piiloon itseltänikin. Näin saisi lahjaveron vältettyä.
Kaverini päätti yhdistää lainojaan ja haki yhdistelylainaa pankista, jota menin takaamaan. Ajattelin että koska kyseessä on lainojen yhdistäminen, on talous jo paremmassa kunnossa.
Olin väärässä!
Mun maksettavaksi tuli suuri osa siitä lainasta. Suosittelen aina harkitsemaan kahdesti ennen kuin lähtee takaajaksi.
Myöntävän. Mutta ainoastaan sillä ehdolla, että asunto on 100% minun nimissäni ja teemme miehen kanssa vuokrasopimuksen, jonka mukaan hän maksaa minulle 1,5 kertaa vastikkeen määrän kuukaudessa.
En ole pyytänyt. Ajattelin etten halua sotkea muita tilanteeseen, jossa en pystyisi lainaa lyhentämään. Kun omakotitalon rakennusprojektin alusta oli mennyt noin 6 kk, alkoi yrityksessä yt:t josta onneksi selvittiin. Oli vain hyvä muistutus talouden heilahteluista. Lainamme oli ASP, johon oli valtion takaus. Maksoimme lainan pois noin 10 vuodessa.
Ei edes kysytty. Säästettiin 10% asunnon hinnasta. ASP-lainaa ja tavallista lainaa päälle, loppuosuuteen ostettiin valtiontakaus. Meillä miehen kanssa molemmilla niin monta sisarusta, ja vanhemmat tavallisia duunareita eli eivät kykenisi kaikille takausta antamaan, joten ei edes kysytty. Nyt taas tuli yllättäen 6000e remontti. Olisimme voineet maksaa sen säästöillä, Visalla ja pankistakin ehdin jo kysyä lisäasuntolainaa (olisimme sen saaneet, koska kokonaisrahoitusaste ei olisi ylittynyt). Kuitenkin vanhempani haluavat tuon remontin meille maksaa.