Oletko saanut vanhemmiltasi myöntävän vai kieltävän vastauksen lainojen takaukseen?
Itse olen osa-aikatyötä tekevä yh ja vanhempani asuvat leveästi. Eivät kuulemma aio taata mitään lainaani koskaan, vaikka olemme hyvissä väleissä ja luottotietoni ovat kunnossa.
Kommentit (27)
Kieltävän. Isälläni olisi ollut varaa vaikka maksaa käteisellä puolet asunnosta, mutta ei suostunut takaamaan 30pros lainasta, vaikka olemme maksaneet vuosia yli 1000 euron vuokraa, on työt ja kaikki kunnossa.. Ihan v-maisuuttaan kieltäytyi.
Minun vanhempani antoivat aikanaan myönteisen vastauksen, mutta mieheni isä kieltäyty, vaikka kyse oli takaus vain osalle lainasummaa. Ajatuksena meillä oli, että molempien vanhemmat olisivat taanneet saman verran, kun lainakin oli meillä puoliksi. No, vanhempani takasivat sitten tarvittavan takauksen kokonaan. Mutta tuo ap:n tilanne kuulostaa tosi ikävältä.
Kun olin nuorempi, takaajille kävi monille todella pahasti. Siksi moni kieltäytyy takaamasta. Enkä minäkään edes kysyisi, saati takaisi kenellekään mitään. Rahaa voin antaa, ja sitä olen saanut vanhemmiltanikin. Mutta takaaminen on pommi.
Kieltävän, mutta äiti lahjoitti mulle tarvittavan summan niin ettei takausta tarvittukaan.
Vanhempani takaavat. Sellaista tilannetta ei kyllä ole tulossa, että laina jätettäisiin maksamatta ja se kaatuisi vanhempieni niskaan. Huoletta saavat siis olla.
Ei taideta pankeissakaan enää suosia/suositella tai edes tarjota henkilötakausvaihtoehtoa. Nykyään takaukset hoidetaan muilla tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Ei taideta pankeissakaan enää suosia/suositella tai edes tarjota henkilötakausvaihtoehtoa. Nykyään takaukset hoidetaan muilla tavoin.
Ok, eli annetaan vakuutta. Mutta sama asia käytännössä, ja takauksesta usein puhutaan kuitenkin.
Kieltävän. Olivat taanneet joskus ennen 90-lukua kaverin lainaa. Kaveri oli kussu hommansa laman aikaan ja joutuivat maksamaan kymmeniä tuhansia markkoja sen lainoja, joita ei ole vieläkään edes yrittänyt maksaa takaisin.
En edes kysynyt. Asp säästön myötä valtion takaus ja osa asunnosta takuuna.
Eivät suostuneet takaamaan minun lainaani, vaikka olen säntillinen omat asiani hoitava nainen. Miehen vanhemmat takasivat lainamme.
Mutta vanhempani takasivat veljeni lainan. Tietenkin.
Ei tulisi mieleenkaan kysya. Kylla ne lainan takaajat pitaa loytya muualta!
Äitini voisi taata mutta en ikinä pyytäisi. En myöskään ikinä tule takaamaan kenenkään lainaa. Ellei sitten oma rahatilanne olisi tyyliin miljonääri, "rahaa kuin roskaa" eikä tskuusumman menetys tuntuisi missään
Sillä ei ole mitään merkitystä haluaisivatko he taata lainaa, sillä nykyään takaajallakin pitäisi olla realisoitavaa omaisuutta tai rahaa.
En lähtisi takaamaan lapseni lainaa, sillä koskaan ei voi tietää, milloin työpaikka lähtee alta tai sairastuu pitkäaikaisesti, jolloin omakin selviäminen on koetuksella ilman lisävastuita. Mieluummin lahjoitan tai lainaan tarvitavan osan, jos ei mistään kohtuuttomasta summasta ole kyse.
Sama periaate on ollut omillakin vanhemmilla.
Vierailija kirjoitti:
Myöntävän ja monta kertaa.
No huh huh. Kuinka monen lainasi takaajaksi siis oikein olet laittanut vanhempasi??
Eivät halunneet taata mutta antoivat hissukseen alkupääomaa
Vanhempasi ovat järkeviä. Kerää vaan se omarahoitusosuus ihan itse, vaikka hankkimalla kokoaikatyö.