Mistä hatusta vedetään liikunnan ja taideaineiden numerot?
Olen seurannut yläkoululaiseni wilma-merkintöjä ja kaikista tavallisista lukuaineista tulee tasaiseen tahtiin palautetta edistymisestä. Koenumeroita, tehtävien arvosanoja, sanallista palautetta projekteista ja tuntiosallistumisesta.
Mutta näistä taito- ja taideaineista ei ole mitään merkintöjä. Kun kysyin koululaiselta noista tunneista niin kyllä siellä on töitä tehty esim. Käsitöissä ja kuvataiteessa mutta töistä ei ole arvosanoja wilmaan merkitty. Liikunnassakin on ollut suunnistusjakso ja kohta alkaa uintijakso muttei mitään palautetta huoltajille näkyväksi.
Miten noita taitoaineita arvioidaan numeroilla todistukseen jos ei mitään arvioitavia suorituksia ole? Jos haluaisin vaikka valittaa todistusnumerosta niin mihin opettajan arviointi perustuu?
Onko teidän muiden taitoaineiden opettajat antaneet koteihin tietoa opiskelujen etenemisestä? Neuvoja?
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä yksi vanhempi teki asiasta kyselyn sivistystoimen minkä seurauksena jokaisesta aineesta pitää laittaa palautetta koteihin vähintään kaksi kertaa lukukaudessa. On tuntunut hyvältä saada tietoa esim. Musiikin ja liikunnan tapahtumista. Mutta vaati siis sen että joku valitti ja kunnassa tehtiin yhteinen päätös asiasta.
Tämä kaksi kertaa lukukaudessa tulee jo uuden opsin mukaisesta formatiivisesta arvioinnista sekä joulu/kevät todistuksesta.
Joo mutta monessa paikassa ymmärretään formatiivinen palaute tunnilla annettavaksi palautteeksi jota ei kerrota kotiin mitenkään. Olisi hyvä että todistusten lisäksi joka aineesta tulisi kotiin jotain väliaikatietoja.
syntynyt 1978 kirjoitti:
ei minun aikana koskaan mitään opetettu, senkun påiirrettiin samanlaisia tikku-ukkoja kuin leikkikoulussa myös lukiossa. Musiikissa laulettiin ties mitä, jos ilmoittautui instrumentin soittajaksi sai ysejä j kymppejä muuten seiskoja. Ei sielläkään opetettu yhtään mitään.
Eli mihin näitä aineita tarvitaan alakoulun jälkeen puhumattakaan siitä että opettajapätevyyksiset henkilöt saa palkkaa oppilaiden leikityttämisestä?
No onhan se hullua tehdä ylitunnollisesti töitä. Minä käyn päivätyössä seisomassa kentän laidalla ja illaksi menen vetämään ryhmäliikuntaa jossa on itse liikuttava. Palkka juoksee! Päivätyöstä teen rahan takia enkä todellakaan notku koululla välituntivalvonnassa ja selvittämässä kodin ja koulun välisiä asioita. Pidän vain tuntini ja aina mielellään muualla kuin koululla. Numerot annan taitojen mukaan eikä kukaan ole ikinä kysellyt mitään suoritusmerkintöjä!
Turhaan laitetaan mitään numeroita kotiin tiedoksi. Todistusnunerot riittää.
:D