Mikä paras hoitomuoto alkoholismiin, kokemuksia?
Mitä hoitomuotoa suosittelet alkoholistille? Vaihtoehtojahan on a-klinikasta Minnesota-hoitoon, mutta mikä lienee tehokkain? Toki aina alkoholistista itsestään paljon kiinni.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti en tunne parantuneita vaan ainoastaan akuutisti sairaita alkoholisteja.
Tähän sairauteen ei ole kuitenkaan olemassa "parasta" lääkettä jos ei Jeesusta lasketa, siitä suurin prosentti ilmeisesti kokee saaneensa avun - ainakin jos äänekkäitä on uskominen?
No joo, kyllähän se monta alkoholistien huolta poistaisi jos osaisi muuttaa vettä viiniksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkään Minnesota,A-klinikka ym. huuhaa jutut eivät auta. Alkoholistin on Itse tehtävä itsensä kanssa päätös. Kaverin mies oli Minnesotassa=ei tulosta paitsi rahaa meni ja paljon. Samoin hän kävi A-klinikalla=ei auttanut. Kaveri otti eron miehestä ja mies ryyppää samaan tahtiin.
Saisikohan tuollaisella hoidon maksamisella itsensä ns. puhtaaksi oman tunnon osalta. Eli olisi tehnyt "kaikkensa" ja ei tarvitsisi syyllistää itseään, jos tuonkaan jälkeen raitistumista ei tapahdu. Rahalla vapaaksi.
Ap
Tarkoitatko, että koet olevasi jotenkin vastuussa jonkun toisen holtittomasta alkoholinkäytöstä?
Jos näin, niin aivan älytöntä. Alkoholisti on itse vastuussa juomisestaan.
Alkoholismiin auttaa itsekuri ja alkoholistin oma päätös olla juomatta. Alkoholistille viina on tärkeämpää kuin läheiset, työ tai jopa koti.
Näinhän se on. Toisaalta olen melko varma, että läheiseni olisi jo kuollut aikoja sitten alkoholismiin, ellei häntä olisi autettu. Ei siis edelleenkään ole toipunut, mutta on välillä selvänä pidempiäkin aikoja (kuukausia). Sen verran ressukka, ettei ole kykyä pärjätä omillaan. Tarttuu välillä avuntarjouksiin ja hakeutuu hoitoon. Pakostakin siis miettii, jos/kun sairaus hänet lopulta vie, että olisiko voinut tehdä jotain enemmän. Tuollainen kallis hoitojakso jos menisi puihin, voisi se sen verran vituttaa, ettei jäisi epäilystä oman yrityksen puutteesta.
Ap
C- vitamiini piristää ja poistaa alkoholismin hetkessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkään Minnesota,A-klinikka ym. huuhaa jutut eivät auta. Alkoholistin on Itse tehtävä itsensä kanssa päätös. Kaverin mies oli Minnesotassa=ei tulosta paitsi rahaa meni ja paljon. Samoin hän kävi A-klinikalla=ei auttanut. Kaveri otti eron miehestä ja mies ryyppää samaan tahtiin.
Saisikohan tuollaisella hoidon maksamisella itsensä ns. puhtaaksi oman tunnon osalta. Eli olisi tehnyt "kaikkensa" ja ei tarvitsisi syyllistää itseään, jos tuonkaan jälkeen raitistumista ei tapahdu. Rahalla vapaaksi.
Ap
Enemmän minuun tekee vaikutuksen, että etsit parasta hoitoa. Ei kalleus mikään takuu ole (enkä todella tunne noita hoitoja yhtään, joten en voi niitä kommentoida).
Ehdottaisin, että jos aiot jättää kyseisen henkilön, niin kertoisit siitä hänelle ennen mahdollista hoitoon menemistä, jotta hän voisi käsitellä sitäkin murhetta hoidon aikana.
Itselläni on hyvä ystävä alkoholisoitunut, eikä hän suostu mihinkään hoitoon. Ei edes lääkkeelliseen. En aio koskaan kokonaan hylätä häntä, mutta hoidan suhdettamme mieluummin puhelimitse kuin tapaamisin. Vaikka tavallaan raskasta sekin kai on, kun saa pelätä hänen puolestaan.
Riippuu mitä hoidolla tavoittelee - pysyvää raittiutta, kohtuullistamista tai hetkittäistä lepoa.
Jotkut saavat korkin kiinni korvaamalla holin toisella riippuvuudella, kuten uskonnolla tai urheilulla. Minnesota-hoito (esim. Minnesota Lapualla, Rehappi Naantalissa) on vasta alkusysäys, se itsessään ei pysyvästi raitista, jollei ihminen itse halua raittiutta.
Suomessa on tarjolla myös lääkkeellinen hoito, jossa pyritään kohtuukäyttöön, nimi on muistaakseni ContrAl.
AA on vertaistukeen perustuva "hoitomuoto", joka on ilmainen. Ryhmiä on ympäri maata ja niihin voi osallistua ilmoittautumatta ja maksutta. Siellä voi esiintyä anonyymisti eli käyttää itsestään mitä nimeä haluaa.
Siinä nyt aluksi. Antabukset ja Naltreksonit taidettiin jo mainitakin.
ceepee kirjoitti:
C- vitamiini piristää ja poistaa alkoholismin hetkessä.
Hyvä kun korjasit. Luulin että se oli VitaePro!
Halleluja! Ylistä, minun sieluni, Herraa.
Minä ylistän Herraa kaiken ikäni, veisaan kiitosta Jumalalleni, niin kauan kuin elän. Älkää luottako ruhtinaihin älkääkä ihmislapseen, sillä ei hän voi auttaa.
Kun hänen henkensä lähtee hänestä, niin hän tulee maaksi jälleen; sinä päivänä hänen hankkeensa raukeavat tyhjiin.
Autuas se, jonka apuna on Jaakobin Jumala, se, joka panee toivonsa Herraan, Jumalaansa, häneen, joka on tehnyt taivaan ja maan, meren ja kaiken, mitä niissä on, joka pysyy uskollisena iankaikkisesti,
joka hankkii oikeuden sorretuille, joka antaa leivän nälkäisille.
Herra vapauttaa vangitut, Herra avaa sokeain silmät, Herra nostaa alaspainetut, Herra rakastaa vanhurskaita.
Herra varjelee muukalaiset, holhoo orvot ja lesket, mutta jumalattomain tien hän tekee mutkaiseksi.
Herra on kuningas iankaikkisesti, sinun Jumalasi, Siion, polvesta polveen. Halleluja!
Psalmit 146:1-10 FB38
Viimeinen palanen löytyy juopon omasta mielestä. Miten ja missä, siitä ei ole kuin oma kokemus. Älkää ainakaan sääliä tarjota. Juominen on kova laji ja niin on lopettaminenkin.
Vierailija kirjoitti:
Paras lääke alkoholismiin on usein tiukka puoliso, usein vaimo, joka pakottaa aamulla syömään kaurapuuroa. Kaurassa on aineita, jotka osaltaan suojaavat suolistoa alkoholin haitoilta.
Meidän perheessä se tiukka puoliso juurikin piti yllä sitä alkoholismia. Isän piti ottaa viinaa jotta kesti vaimonsa kurinpitotoimet.
No mulle auttoi psykiatrilta haettu naltreksoni-lääke.
Olin yrittänyt mm. AA:lla monta kertaa, ja aina kyllästyin käymään ryhmissä. A-klinikka taas suostui "kohtuukäyttöön", mihin kumminkaan en pystynyt. Naltreksoni oli juuri hyvä mulle: voin mennä baariin ja ottaakin, mutta ei vaan tule humalaa eikä siis kiinnosta juoda montaa. Vähitellen koko juomistapa jäi pois.
Vierailija kirjoitti:
Kannabis
En ole kannabisvastainen, mutta aika monet kyllä ottaa sekaisin molempia, joten tuskinpa on kovin hyvä lääke. Itsekin tiedän suurkuluttajan joka sanoo että kannabis on ihan paras ottaa jos on viinan takia liian kovassa kännissä, kuulemma pää vähän selkiää eikä aamulla ole niin paska olo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras lääke alkoholismiin on usein tiukka puoliso, usein vaimo, joka pakottaa aamulla syömään kaurapuuroa. Kaurassa on aineita, jotka osaltaan suojaavat suolistoa alkoholin haitoilta.
Meidän perheessä se tiukka puoliso juurikin piti yllä sitä alkoholismia. Isän piti ottaa viinaa jotta kesti vaimonsa kurinpitotoimet.
Kyllähän juoppo aina syyt juomiselleen löytää.
Uskoon tulo. (eikä ole mikään vitsi)
Omasta halusta/tahdosta se lähtee ja joskus kun pysyy erossa vanhoista ryyppyporukoista vaikka aluksi se yksinäiseltä tuntuuukin. Kehitettävä juomisen tilalle jotain muuta toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen että hän oli vain liian kiltti ja viina auttoi häntä jaksamaan ja kestämään omaa itseään ja muita.
Vierailija kirjoitti:
Uskoon tulo. (eikä ole mikään vitsi)
Joillekin harvoille toimii. Ja nämä toki "todistavat" seurakunnissa äänekkäästi miten Jumala otti viinan himon pois. Mutta niin paljon tunnen uskovaisia, vaikean alkoholiongelman kanssa jatkuvasti taistelevia ihmisiä, että enpä pidä kovin varmana apuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika hyvä syy kyllä.
Hirvikiväärillä lähtee alkoholismikin.