Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä paras hoitomuoto alkoholismiin, kokemuksia?

Vierailija
24.10.2017 |

Mitä hoitomuotoa suosittelet alkoholistille? Vaihtoehtojahan on a-klinikasta Minnesota-hoitoon, mutta mikä lienee tehokkain? Toki aina alkoholistista itsestään paljon kiinni.

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se täytyy itsestä lähteä. Jos alkoholisti itse ei halua lopettaa, kukaan ei häntä voi siihen pakottaa/motivoida. Kun itse 10 vuoden päivittäisen juomisen jälkeen päätin lopettää tämä kanava auttoi minua pysymään ruodussa: https://www.youtube.com/user/AlcoholMasteryTV/videos

Vierailija
42/46 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu mitä hoidolla tavoittelee - pysyvää raittiutta, kohtuullistamista tai hetkittäistä lepoa.

Jotkut saavat korkin kiinni korvaamalla holin toisella riippuvuudella, kuten uskonnolla tai urheilulla. Minnesota-hoito (esim. Minnesota Lapualla, Rehappi Naantalissa) on vasta alkusysäys, se itsessään ei pysyvästi raitista, jollei ihminen itse halua raittiutta.

Suomessa on tarjolla myös lääkkeellinen hoito, jossa pyritään kohtuukäyttöön, nimi on muistaakseni ContrAl.

AA on vertaistukeen perustuva "hoitomuoto", joka on ilmainen. Ryhmiä on ympäri maata ja niihin voi osallistua ilmoittautumatta ja maksutta. Siellä voi esiintyä anonyymisti eli käyttää itsestään mitä nimeä haluaa.

Siinä nyt aluksi. Antabukset ja Naltreksonit taidettiin jo mainitakin.

Lisäyksenä omaan kommenttiini, että oma faijani dokasi sen 40 vuotta ennen kuin raitistui. Matkan varrella hän yritti raitistua ainakin ilokaasun, rauhoittavien, unilääkkeiden, naltroksenin, antabusten ja psykiatrin avulla. Kävi myös jossain hoidossa silloisessa Järvenpään sosiaalisairaalassa. Raitistui sitten lopulta vertaistuen avulla ja on ollut raittiina jo yli 10 vuotta. Ei muuten aikanaan suostunut Minnesota-hoitoon, koska siellä joutui olemaan eristyksissä muusta maailmasta eikä se käynyt hänelle.

Tunnen myös urheilemalla raitistuneita, samoin kun useamman Rehapin/Minnesotan läpikäyneen ja jonkin uskovaisenkin. Kukin tyylillään👍🏻.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskoon tulo. (eikä ole mikään vitsi)

Joillekin harvoille toimii. Ja nämä toki "todistavat" seurakunnissa äänekkäästi miten Jumala otti viinan himon pois. Mutta niin paljon tunnen uskovaisia, vaikean alkoholiongelman kanssa jatkuvasti taistelevia ihmisiä, että enpä pidä kovin varmana apuna.

No ne uskoon "hurahtaneet" saavat uutta ajateltavaa ja toimintaa, sekä sosiaalista kontrollia. Rukoileminen ja uskon antama toivo myös ovat arvokkaita apuja, mutta ei usko silti mikään varma parannuskeino alkoholismiin tosiaan ole sen paremmin kuin influenssaankaan. Sen ohella tulisi olla muutakin tukea.

Vierailija
44/46 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hylkääminen. Antaa alkkiksen vajota niin pohjalle että menettää koko ihmisarvonsa. Sen jälkeen alkoholisti ehkä päättää tehdä muutoksen elämässään. Uskoontulo voi auttaa parantumista.

Tämä. Jos juomista koko ajan mahdollistetaan ja ihmistä hyysätään ja paapotaan, ei hän pääse näkemään pohjaa, ei ymmärrä, että asiat ovat päin helskuttia. Kun todellisuuden vain annetaan rysähtää niskaan, saattaa ihminen löytääkin sen tahdon korjata asiat ja nousta.

Vierailija
45/46 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoholismi on tunne-elämän sairaus. Alkoholistilla on puutteellinen kyky käsitellä ja sietää negatiivisia tunteita.

Tai sitten siitä on vaan kivaa olla kännissä.

Näin mun lähiholisti sanoo, mutta en voi sitä käsittää. Kai se on kivaa olla kännissä, jos ei kykene nauttimaan elämästä sellaisena kuin se on, tavallisesta arjesta, kun ei halua kohdata oikeita tunteita ja tulla sinuiksi itsensä kanssa. Ja tietysti, jos elämänpiirin ihmiset koostuvat vain toisista juomareista tai elämäntilanne on muuten korjauksen tarpeessa (esim. väkivaltainen tai muuten alistava puoliso tai muu läheinen ihminen, josta pitäisi vain hankkiutua eroon sietämisen sijaan), varmasti on helpompaa turruttaa tunteensa. Juomisen tarve kertoo mielestäni aina siitä, että elämässä on jotakin pielessä, mutta ei yleensä niin, ettei asialle voisi tehdä jotakin.

Vierailija
46/46 |
25.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannabis

En ole kannabisvastainen, mutta aika monet kyllä ottaa sekaisin molempia, joten tuskinpa on kovin hyvä lääke. Itsekin tiedän suurkuluttajan joka sanoo että kannabis on ihan paras ottaa jos on viinan takia liian kovassa kännissä, kuulemma pää vähän selkiää eikä aamulla ole niin paska olo.

Itse taas olen kuullut monen sanovan, että kun illan aluksi polttaa vähän kannabista, ei kalja tai viina maistu yhtä tiuhaan tahtiin kuin ilman polttoa. Kannabiksen vaikutus myös menee tavallaan hukkaan, jos alkoholi on sekoittamassa aivotoimintaa. Jos todella sekaisin haluaa olla, toimivat hyvin yhdessä, ellei ole taipuvainen näiden sekakäytön joillekin aiheuttamaan pahoinvointiin.

Amfetamiinia taas monikin käyttää selkeyttämään päätä, kun huomaa juoneensa liikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kaksi