Oulun Stockmannin tyhjät tilat - todella outoa
Mun mielestä tässä kuviossa on jotain mätää. Miksi alkuvuonna hehkutettiin että tilat ovat täyttyneet mielenkiintoisista vuokralaisista, mutta tämän päivän Kaleva paljasti että tulijoita ei oikeasti ollutkaan.
Stockmann kannatti Oulussa, mutta joutui lopettamaan törkyvuokran takia. Itse veikkaan että vuokraa on korotettu vieläkin lisää niin, ettei isoilla vetovoimaisilla firmoilla ole varaa tulla Pohjois-Suomen kovimmalle liikepaikalle.
Miksi? Mikä tässä on tarkoituksena, että Oulussa on Helsinkiä kovemmat liiketilavuokrat?
Kommentit (39)
Ihmettelen itsekin kovasti asiaa. Silloin kun Stokka vielä oli, hehkutettiin, että monta, monta, monta kiinnostuvaa tahoa ja liikettä olisi Oulun keskustan liiketiloista kiinnostunut, mutta kun ei ole vapaana yhtään toimitilaa. No nyt on vapaana tiloja vaikka kuinka, miten kukaan ei olekaan enää tulossa? Jos tulijoita olisi niin paljon kun menneiden vuosien hype antoi ymmärtää, ei Oulun keskustan kehittymisellä olisi mitään ongelmaa.
Mites olisi vaikka joku turistikeskus, jossa olisi poroja, sopuleita ja joulupukki tonttuineen?
Mun mielestä jonkin tutkivan journalistin pitäisi tutkia tämä keissi. -ap
Vierailija kirjoitti:
Mites olisi vaikka joku turistikeskus, jossa olisi poroja, sopuleita ja joulupukki tonttuineen?
Oulu on niin sisäänpäinlämpenevä, ettei se halua palvella turisteja. Oulussa ei ole mitään, miksi sinne ulkopaikkakuntalaisen kannattaisi matkustaa lomalle.
Mä veikkaan tuota vuokratasoa. Oulun keskustan liiketilojen vuokrat ovat ihan törkyhintaisia.
Kansalaisopisto siihen sopii kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Eikös Stocka itse omista Helsingin keskustan kiinteistön?
Omistaa. Nyt puhutaan Oulusta.
Mitäs siihen pukumiehen tilalle on tulossa? Sitä on rempattu jo pitkään.
Miksei Oulun kaupungin edustajat jyrähdä tästä asiasta?! Luulisi heillekin olevan noloa, että keskusta on kuollut. Tosin keskustan ja sdp:n valtuustoryhmille tämä tilanne on ok, mutta tilanteen luulisi ärsyttävän varsinkin kokoomusta ja vihreitä.
Vierailija kirjoitti:
Sinne on jo vissiin löytynyt muutama vuokralainen ja yläkerroksiin tulee asuntojakin.
En tiedä miksi stocka lähti mutta eikö nuo muut olleet ihan normaaleja mainospuheita, joita ei kukaan kai edes ottanut tosissaan?
Vierailija kirjoitti:
Miksei Oulun kaupungin edustajat jyrähdä tästä asiasta?! Luulisi heillekin olevan noloa, että keskusta on kuollut. Tosin keskustan ja sdp:n valtuustoryhmille tämä tilanne on ok, mutta tilanteen luulisi ärsyttävän varsinkin kokoomusta ja vihreitä.
Eikös tuo kaupallinen keskusta ala jo olla Limingantullissa? Sinne on helppo mennä autolla ja pääsee pyörälläkin nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelen. Silloin kun Valkea oli vielä uusi juttu ja Stockan lähtö vasta vain mahdollinen uhkakuva, paikallislehdet kirjoittelivat suu vaahdossa siitä mitä kaikkia uusia liikkeitä nyt onkaan tulossa näihin tyhjeneviin kiinteistöihin, jada jada. Ajattelin oululaisena silloin että jes, toivottavasti nyt keskustan alue vähän laajenisi ja saataisiin useampi hyödyllinen liikekeskus sille muutaman korttelin alueelle. No, kuinkas ollakaan, vuotta myöhemmin ei ole tapahtunut vielä oikeastaan mitään. Jotain marketintynkää siihen Stockan alakertaan aiotaan tarroista päätellen avata, mutta kaiken muun osalta keskustelu ja kirjoittelu näyttäisi hiljentyneen täysin.
Virtahepo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelen. Silloin kun Valkea oli vielä uusi juttu ja Stockan lähtö vasta vain mahdollinen uhkakuva, paikallislehdet kirjoittelivat suu vaahdossa siitä mitä kaikkia uusia liikkeitä nyt onkaan tulossa näihin tyhjeneviin kiinteistöihin, jada jada. Ajattelin oululaisena silloin että jes, toivottavasti nyt keskustan alue vähän laajenisi ja saataisiin useampi hyödyllinen liikekeskus sille muutaman korttelin alueelle. No, kuinkas ollakaan, vuotta myöhemmin ei ole tapahtunut vielä oikeastaan mitään. Jotain marketintynkää siihen Stockan alakertaan aiotaan tarroista päätellen avata, mutta kaiken muun osalta keskustelu ja kirjoittelu näyttäisi hiljentyneen täysin.
Noh Anttila katosi myös. Sinne tuli kyllä heti uutta. Olisi varmaan jo muuallekin tullut jos tulisi?
Vierailija kirjoitti:
Kaksi eri liiketoimintayksikköä. Se, joka omistaa kiinteistön: Stockmann Real Estate. Se, joka tekee tavaratalobisnestä: Stockmann Retail.
Vaikka tavaratalon pyörittäminen lopetetaan, kiinteistön vuokraamisella porskutetaan eteenpäin ja otetaan voittoja kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Virtahepo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh Anttila katosi myös. Sinne tuli kyllä heti uutta. Olisi varmaan jo muuallekin tullut jos tulisi?
Anttilan unohdinkin, siihen tosiaan tuli Tokmanni kiireen vilkkaa ja nyt joku työterveysasemakin.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tässä kuviossa on jotain mätää. Miksi alkuvuonna hehkutettiin että tilat ovat täyttyneet mielenkiintoisista vuokralaisista, mutta tämän päivän Kaleva paljasti että tulijoita ei oikeasti ollutkaan.
Stockmann kannatti Oulussa, mutta joutui lopettamaan törkyvuokran takia. Itse veikkaan että vuokraa on korotettu vieläkin lisää niin, ettei isoilla vetovoimaisilla firmoilla ole varaa tulla Pohjois-Suomen kovimmalle liikepaikalle.
Miksi? Mikä tässä on tarkoituksena, että Oulussa on Helsinkiä kovemmat liiketilavuokrat?
Ahneus iski ylikansallisella kiinteistösijittajafirmalle ja nosti vuokrat yli pilvistäkin... toivottavasti tekevät vuokratappiota vielä pitkään näillä vuokraamattomilla tiloilla.
Eikö siihen ollut vuokrasopimukset tehty ja liikkeet piti avautua jo nyt joulukaupoille? Outoa, että jos useampi uusi toimija oli tiedossa niin kaikki olisivat vetäytyneet pois. En oikein ymmärrä tuollaista liiketoimintamallia, että tilat on kannatavampi pitää tyhjillään kuukausikaupalla kuin vuokrata kohtuuhintaan ja kuitenkin voitollisena.