Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä sinulla itselläsi menee ns. rajat? #metoo

Vierailija
24.10.2017 |

Tämä tuli mieleen, kun olen seurannut sosiaalisesta mediasta ihmisten kommentteja. Toiset kokevat, ettei esimerkiksi olkapäälle koskettaminen ole sallittua. Toiset taas kokevat, ettei minkäänlaista fyysistä kosketusta voi käyttää vuorovaikutuksessa ilman, että leimautuu seksuaaliseksi ahdistelijaksi. Ihmisillä on erilaiset rajat, eikä niitä voi etukäteen tietää?

Missä sinulla menee ns. rajat? Voiko iljakas tai vääränlainen katse olla se, joka tekee olon ahdistuneeksi ja loukatuksi? Sallitko itse kosketuksia esim. olkapäille, selkään koputtamista ym? Millainen läheisyys on sallittua? Onko tietynlainen kontaktin ottaminen jopa toivottua?

Näkökulmia?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ystävän/kaverin kosketus on yleensä olkapäälle tai semmoinen leikki nyrkki... ja siihen oikeestaan jää ... On mua työkaveri niskaankin koskettanut... Ja siitä kyllä selviää että on ihastunut.... en salli reidelle koskettelua kyllä ystävältä tai kaverilta... Käteen koskettaminen on myös ehkä intiimimpi tapa paitsi kättely tietenkin. 

Vierailija
2/25 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa kevyt kosketus esimerkiksi selkään tai käsivarteen, asiallinen poskipusu ja kevyt halaus. Mitään seksuaalisia vihjailuja en halua kuulla. En erityisesti pidä myöskään ulkonäkökommenteista, vaikka ne olisivat asiallisiakin. Minusta on vaivaannuttavaa jos töissä puhutaan kenenkään ulkonäöstä. Ylipäänsä haluan että minua kohdellaan ihmisenä ja työtoverina/kaverina, ei sukupuolen perusteella huomioituna eikä seksuaalisena olentona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en koe olkapäistä tai kädestä kiinniottoa vielä ahdisteluksi.

Lähinnä peppu, rinnat ja haaravälistä sekä reidet ovat semmosia minne ei ole asiaa kenelläkään heti ensimmäisenä. Pitää myös saada suostumus ylipäätään koskeminen jatkamiseen ja muutenkin kanssakäymiseen. Flirtti on sallittu ja jutteleminen, kehuminen yms. mutta jos ilmaisen etten ole kiinnostunut ja sen jälkeen jatkaa silti se on ahdistelua.

Ahdisteluksi koen siis sen että ei jätä rauhaan vaikka niin on ilmaistu ja sen että kosketaan ilman lupaa yllämainittuihi alueisiin.

Vierailija
4/25 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haitannut bussissa kun iso mies istui viereen ja oikein tiukasti kiinni, reisi vasten reittä. Vaikkei edes ollut mitenkään puoleensavetävä, niin oli mukava istua niin. Se haittasi kun vanha spurgu hipaisi persiistä, kun kaupassa hyllytin tavaraa alahyllylle. Sanoi vaan irvaillen, ettei voinut vastustaa kiusausta kun olin "pylly pystyssä" (mielestäni kylläkin kyykyssä). Vetäisin rajan intiimialueiden lähelle. N36

Vierailija
5/25 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taitaa olla todella löysät rajat sillä ainostaan kerrain tunnen tulleeni ahdistelluksi. Silloin mies kävi kiinni tisseihini keskellä kirkasta päivää.

Mua on kyllä tuijotettu, koskettu, koitettu pokata. Olen kuullut likaisia juttuja, saanut viestejä tuntemattomilta miehiltä yms. mutta en koe että minua on ahdisteltu.

Toisessa ketjussa oli mielestäni todella kyseenalaisia kertomuksia seksuaalisesta ahdistelusta. Yksi kertoi että taksikuskit koittivat jutella, siinä oli jo seksuaalisesti loukattu. Toista oli mies katsonut pitkään ja kolmannella työkaveri oli kehunut asua, näissäkin oli siis kirjoittajien mielestä menty rajan yli. En voi kuin ihmetellä näitä kertomuksia vaikka tiedän että jokaisella on oikeus asettaa rajat niinkuin itse hyvältä tuntuu.

Vierailija
6/25 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
7/25 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kestän kaikkea vitsailua jos se on sellaista, että voin nauraa mukana, enkä ole pelkkä arvosteltava objekti siinä. Huoravihjailu ei ole koskaan hyvä vitsi. Kosketuksiin en ole tottunut, mutta se on aika tilanne- ja henkilökohtaista. Esim baarissa huolimattomat hipaisut ja ajattelemattomat nojailut ymmärtää paremmin kuin virastotalon hississä. Peppuun / rintoihin / haaroväliin / reisiin ei tarvitse koskea kenenkään muun kuin kumppanini, missään tilanteessa.

Vierailija
8/25 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen mies ja välillä tuntuu, että joku tilanne saattaa lähteä ihan viattomasti liikkeelle, mutta sitten huomaa, että tämän voi kokea myös jollain tasolla eroottisena.

Esim. pari päivää sitten nuori nainen tuli töissä luokseni ja istui viereiseen tuoliin ja ryhtyi selittämään siinä jotain läppäriinsä liittyvää asiaa, jota ei itse osannut tehdä. Kun asia ei sanallisesti ratkennut, hän pyysi, että näyttäisin hänen koneellaan, mitä tarkoitin. Läppäri siis edelleen siinä syvällä hänen sylissään. Siirsin sormeni enempää ajattelematta siihen naisen läppärin tasohiirelle ja tajusin vasta siinä samassa, että koneen sijainnista johtuen näppini ovat melkein kirjaimellisesti hänen haarovälissään.

Tilanne muuttui ajatuksesta johtuen vähän kuumottavaksi, mutta asia tuli selväksi ja nainen poistui hymyillen.

Vierailija
9/25 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki flirttailu on raiskaukseen verrattava viharikos!!

T: Feministi

Vierailija
10/25 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen mies ja välillä tuntuu, että joku tilanne saattaa lähteä ihan viattomasti liikkeelle, mutta sitten huomaa, että tämän voi kokea myös jollain tasolla eroottisena.

Esim. pari päivää sitten nuori nainen tuli töissä luokseni ja istui viereiseen tuoliin ja ryhtyi selittämään siinä jotain läppäriinsä liittyvää asiaa, jota ei itse osannut tehdä. Kun asia ei sanallisesti ratkennut, hän pyysi, että näyttäisin hänen koneellaan, mitä tarkoitin. Läppäri siis edelleen siinä syvällä hänen sylissään. Siirsin sormeni enempää ajattelematta siihen naisen läppärin tasohiirelle ja tajusin vasta siinä samassa, että koneen sijainnista johtuen näppini ovat melkein kirjaimellisesti hänen haarovälissään.

Tilanne muuttui ajatuksesta johtuen vähän kuumottavaksi, mutta asia tuli selväksi ja nainen poistui hymyillen.

Nainen siis ahdisteli sinua seksuaalisesti, koska tunsit olosi epämiellyttäväksi. Nyt voit hankkia hänelle potkut. #metoo

Vierailija
11/25 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kestän kaikkea vitsailua jos se on sellaista, että voin nauraa mukana, enkä ole pelkkä arvosteltava objekti siinä. Huoravihjailu ei ole koskaan hyvä vitsi. Kosketuksiin en ole tottunut, mutta se on aika tilanne- ja henkilökohtaista. Esim baarissa huolimattomat hipaisut ja ajattelemattomat nojailut ymmärtää paremmin kuin virastotalon hississä. Peppuun / rintoihin / haaroväliin / reisiin ei tarvitse koskea kenenkään muun kuin kumppanini, missään tilanteessa.

Entä naiset joilla ei ole kumppania? Heitä ei saa ilmeisesti kukaan koskaan koskea ja tällä tavalla jää kumppanikin saamatta.

Vierailija
12/25 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu aivan yksilöstä ja mikä on tilanne. Yksi kammoaa katsetta, toinen nauttii pepulle koskemisesta.

Vierailija
13/25 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki flirttailu on raiskaukseen verrattava viharikos!!

T: Feministi

xD Onko feminiztillä kaikki nazit bunkkerissa?

Vierailija
14/25 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntemattomat ihmiset voivat koskettaa kätellen, muutoin ei. Tutut voivat halata, antaa poskisuudelmia ja esim taputtaa harteille. Intiimialueille ei koske kukaan ilman lupaani.

Huorittelu ei ole hyväksyttävää, eikä myös seksin ostoyritykset.

Minusta korrektia ei ole myöskään tuijottaa rintojani kasvot 5 sentin päästä rinnoista.

Vierailija
15/25 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä naiset joilla ei ole kumppania? Heitä ei saa ilmeisesti kukaan koskaan koskea ja tällä tavalla jää kumppanikin saamatta.

No ensinnäkin lääkäri / hoitaja saa tietysti koskea.

Lisäksi puhuni omista rajoistani ja minulla on kumppani. Mutta jos minulla ei olisi, en siltikään haluaisi vieraiden miesten koskettelevan näitä tiettyjä erikseen mainitsemiani alueita, ellen ole näyttänyt asialle vihreää valoa. Flirttailuvaiheessa ei ole mitään tarvetta koskea näihin mainittuihin paikkoihin. Intiiminkin läheisyyden voi aloittaa vaikka lantiosta tai niskasta.

Vierailija
16/25 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olalle taputukset ja halailut on ok tutuilta ja puolitutuiltakin. Itseäni ahdistaa, jos joku istuu liian lähellä niin, että jalat koskettavat toisia. Yhden ainoan kerran muistan, että olisi tarkoituksella kosketettu asiattomasti, mutta se menikin sitten ihan heilahtamalla punaiselle.

Vierailija
17/25 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nainen siis ahdisteli sinua seksuaalisesti, koska tunsit olosi epämiellyttäväksi. Nyt voit hankkia hänelle potkut. #metoo

Itse asiassa en kokenut sitä epäiellyttäväksi muutoin kuin että sävähdin, että ottaako nainen pultit siitä, että käteni oli missä oli, enkä esim. nostanut esni töikseni  läppäriä omaan syliini. Mutta kun ei ottanut, niin mikäpäs siinä.

Vierailija
18/25 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halaaminen on ok, jos ollaan sukua tai työ- tai harrastekavereita ja tilanne on siihen luonteva (esim. onnittelut). Poskipusut eivät enää itsestäni tunnu luontevilta jos on kyse ns. kaverillisista väleistä.

Vierailija
19/25 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan siitä pidänkö miestä puoleensavetävänä vai en.

Vierailija
20/25 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sormettaminen bussissa, jos ei oo ekaksi kertonut nimeään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä