Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

60-70luvulla syntyneet uhkailtiinko teitäkin ”haetko itte risun vai haenko minä”

Vierailija
24.10.2017 |

Yleensä hain itse jonkun pikku risun ja välillä äitiä rupesi risu pikku risu naurattamaan ja sääästyin selkäsaunalta sillä kertaa:D

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä ja muistan että kun eno teki pahaa lapsena niin piti hakea itse risu tai  keppi niin toikin koivun jota raahasi perässään, uki sitten leppyikin siitä ja ei saanut piiskaa

en itsekkään koskaan saanut mutta tuolla uhkailtiin ihan hyvä

olisi oikein ottä poiekesettäisiin lapsia varsikin koulussa kepillä olisi hyvä pieksää ipanoita

Vierailija
22/32 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä isä hakkasi vyöllä kun oltiin tehty jotain aivan mitätöntä. Esim kokeilin äidin kynsilakkaa. Äiti oli ko lainaamisesta aivan romahduspisteessä ja taisi jopa nauttia kun isä veteli nahkavyöllä. Olin 3,5 vuotias.

Ja kynsilakka ei mennyt mitenkään pilalle yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen aikaan siis joskus 70 ja 80 luvulla nustalaiset muuuten kiersivät kerjäämässä ruokaa OVELTA OVELLE, mutsi antoi joskus maitopurkin tai leivän

Vierailija
24/32 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä sai kuulla vielä 80-luvulla syntyneenäkin. Risusta en muista saaneeni, mutta vyöstä ja nyrkistä kylläkin.

Risusta tai nyrkistä ei ole kokemusta mutta tuppivyöstä sitäkin enemmän. Samoin tukistamisesta ja luunapeista.

vm-76

Vierailija
25/32 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkin kirpaisee muistot, kun risusta sai. Ne punaiset turvonneet juovat selässä, pakaroissa ja jaloissa. 😢 remmi oli myös käytössä, tukkapölly ja läimäisyt. Korvissa piipasi.

En ollut edes pirullinen. Mutta väitin usein vastaan. En halunnut esim. lähteä kauppaan ostamaan ruokatarpeita. Matkaa tuli noin 4-5 km yhteensä. Käsiin sattui, kun kahta kassia kantoi maitopurkkeineen. Mut sitten itkin ja lähdin. Enkä muuten oppinu..

Vierailija
26/32 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meitä uhkailtiin ”että karjaportin auto hakee teidät”. Onneks ri tajuttu mihin se auto vie...

Meillä taas että annetaan mustalaisille pois vietäväksi. Joskus uhkailtiin myös lastenkodilla. Säännöllisesti tuli myös remmistä, usein vielä täysin syyttä.

Vierailija
27/32 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

UusiIhminenMikke kirjoitti:

siihen aikaan siis joskus 70 ja 80 luvulla nustalaiset muuuten kiersivät kerjäämässä ruokaa OVELTA OVELLE, mutsi antoi joskus maitopurkin tai leivän

Muistan, kuinka ahdistavaa oli lapsena olla yksin kotona, koska pelkäsin mustalaisten tuloa. Kaksi mustalaismiestä olivat uhkailleet äitiäni ja sisaruksiani puukolla omassa kodissamme vuosia aiemmin.

Tuo pelko oli paljon pahempaa, kuin piiska pyllylle valehtelun takia, sen yhden kerran mitä isä antoi.

Vierailija
28/32 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä annettiin tukkapöllyä, risusta en saanut koskaan. Muistan oikein ihmetelleeni, että miksen. Luulin selkäsaunan olevan ihan normaalia, kun Aku Ankassakin sitä aina näytettiin (tai ainakin sillä uhkailtiin).

Meillä ei kyllä tukkapöllyäkään saatu, ei ikinä mitään fyysistä kurittamista, no ei kyllä muutenkaan ollut mikään kova kuri päällä. Muistan myös ihmetelleeni miten näin, kun Aku Ankassa ja muutenkin valloilla oli niin vahvasti "kurittamisen" ilmapiiri. Olin jotenkin jopa vähän kateellinen, kai kun en oikein oivaltanut mistä siinä oli kysymys. Toisaalta, olisin myös halunnut kalanmaksaöljyä, eikä sitäkään koskaan saatu...

Vierailija
29/32 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Kyllä risu oli jo haettu aiemmin.

Vierailija
30/32 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Risut ei ollut meillä käytössä. Äiti antoi "luunappeja" ja tukistuksia. jos rike oli paha tai äidin kuritus ei tehonnut, niin kun isä tuli töistä, äiti käski antamaan vyöstä. Jos sittenkin uhitteli, sai  solkipäästä. 

Minuun huonosti tehosi. Ensinnäkin, jokainen väkivaltainen kuritus lisäsi vihaani koko maailmaa kohtaan. Toiseksi, päätin että kuolen ennen kuin alistun. Olin varmaan jotain 4, kun tajusin tuon ajatuksen, että ei ne voi mitenkään pakottaa mua mihinkään, ne voi korkeintaan tappaa hakkaamalla. Ja minä mieluummin kuolen. Vähän myöhemmin tajusin senkin, että ei ne voi minua edes tappaa, vain vähän satuttaa, joten ihan sama. Karkailin joskus myös kotoa metsiin näiden kurinpalautusyritysten jälkeen. 

Rauhallisemman ja kiltimmän luontoisiin veljiini tuntui sen sijaan luunappi- ja remmikasvatus tehoavan.

Vierailija
31/32 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Ja sainkin selkääni,mitättömistä syistä. Oksaa en kuitenkaan koskaan itse hakenut. Saimme kaikki selkäämme lähinnä iloisesta lasten käytöksestä. Tukistusta,luunappeja. Ei lyönyt kuitenkaan. Pieksi siskon kerran vyöllä niin että veri lenti, sisko ei ollut pyytänyt anteeksi jotakin pikkuasiaa uhittelevalta isältä. Sisko oli nelivuotinen.

Vierailija
32/32 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kiltti ja herkkä lapsi. Piiskaa en saanut, mutta isä tukisti, kun ei pystynyt kontrolloimaan raivoaan mitättömistä asioista. Kipu ei ollut mitään sen nöyryytyksen rinnalla. Muistan, kuinka pissa valui reittä pitkin kastellen sukkahousut tuolla pakokauhun hetkellä. Lapsikin sen tajusi, että tämä ei ole oikein. Vieläkin phempaa oli kuitenkin isän käyttämät nimitykset ja työnteolla (!!!) "rankaiseminen" hieman vanhempana.

Äitini oli kiltti nössykkä, joka vain kärsi hiljaa vieressä, isän kurittaessa epäoikeudenmukaisesti.

Ikinä en unohda, enkä anna anteeksi, mutta en niitä muistoja myöskään aktiivisesti mukanani kanna, jotta voin elää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yhdeksän