Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pienituloinen menee töihin autolla, vaikka voisi kulkea julkisilla!

Vierailija
24.10.2017 |

Täällä on hyvä julkinen liikenne, jota itsekin käytän. Tunnen kaksi pienituloista, joille auto on niin tärkeä, että se omistetaan, vaikka välillä joudutaankin laittamaan seisoma vakuutukseen, kun ei ole varaa uusiin renkaisiin, korjauksiin yms. Miksi eivät vain luovu autosta! Miksi sinä et luovu, vaikka pääsisit julkisilla?

Olen kuunnellut niin monet itkut auton kuluista ja aina sanonut, että kun minäkin pääsen bussilla, niin miksi et sinäkin! Olen kuunnellut miten he ovat tottuneet autoon. Olen myös sanonut, että minä olen tottunut säästämään turhasta kulutuksesta ja siksi en ole enää niin heikossa taloudellisessa tilanteessa, kuin nuorempana.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työt alkavat aamulla klo 6. Siihen aikaan ei kulje edes arkena saati viikonloppuisin, jolloin voi olla työvuoroja, minkäänlaista bussia työmaan suunnalle. Jos työaika olisi ma-pe 8-16, niin julkisilla kulkeminen onnistuisi. Asumme keskisuuressa kaupungissa, emme missään korvessa. Suomessa tuntuu muuten olevan ihan kauttaaltaan huonot julkiset paikallisyhteydet lukuunottamatta ehkä pk-seutua. 

Vierailija
22/40 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pienituloinen liikun autolla, koska se nyt vaan on kätevämpää, nopeampaa ja mukavampaa kuin julkiset. Töihin kulku julkisilla vaatisi 2km kävelyn, 30min junamatkan, 15 minuutin bussimatkan ja vielä reilun kilometrin kävelyn. Autolla 25min ovelta ovelle, lämpimänä ja kuivana vuoden ympäri (talli kotona, parkkihalli duunissa). Ei ole hajusteita, ei pakkasilman aiheuttamia hengitysongelmia. Tosin en kyllä valittele autoilun kustannuksista, ne on vaan hyväksyttävä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pkseudulla monella työttömälläkin on oma auto.

Sitä olen ihmetellyt, että onko tosiaan noin, että ihmisille maksetaan tukia valtion kassasta, että pystyvät ajamaan omalla autollaan.

On tuossa kuviossa jokunen asia pikkusen pielessä.

Vierailija
24/40 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kysymys oli suunnattu heille, joiden työpaikkojen lähelle kulkee julkiset sopivina vuorokaudenaikoina!

Vierailija
25/40 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pkseudulla monella työttömälläkin on oma auto.

Sitä olen ihmetellyt, että onko tosiaan noin, että ihmisille maksetaan tukia valtion kassasta, että pystyvät ajamaan omalla autollaan.

On tuossa kuviossa jokunen asia pikkusen pielessä.

Ei mun opintotuki ainakaan ollut mitenkään korvamerkittyä rahaa. Lisäksi kun ei mitään toimeentulotukia saanut muutenkaan, niin eivät ne varmaan matkoihinkaan olisi niitä erikseen myöntäneet. Julkiset olisivat kuitenkin tulleet paljon kalliimmaksi, samoiten lapsen hoitopaikka, kun omalla autolla kulkemalla pystyi pitämään lasta tarhassa lyhyttä päivää.

Vierailija
26/40 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö sä ap koskaan liiku muualla kuin kotikaupungissasi? Ehkä muilla on sukua vaikka satojen kilometrien päässä. Kyllä mä ainakin lähden mieluummin omalla autollani sukulaisiin jouluna kuin kulutan tuntikausia ruuhkaisissa junissa tai busseissa. Ihan itse saan aikatauluni valita, ettei siellä ruuhkissa tarvitse autollakaan seisoa. Tai muuta vastaavaa. Mutta kun ei ole muunlaista oikeaa elämää kuin se av-mamman oma...

Vierailija
27/40 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkisia on vain opittava käyttämään. Reittiopaskaan ei aina tarjoa sitä parasta reittiä! Täytyy itse löytää yhteys, jossa ei joudu odottamaan 20 minuuttia. 

Ei ole järkevää työskennellä paikassa, jonne ei pääse helposti julkisilla, sillä työpaikkoja löytyy varmasti paremmallakin sijainnilla. Voikin vaihtaa työpaikkansa sellaiseen, jonne on nopeampi kulkea, mutta monesti riittää, kun osaa tutkia reittejä itse, eikä vain tyydy reittioppaan valmiisiin ehdotuksiin.

Ai että työpaikkoja löytyy VARMASTI paremmallakin sijainnilla ja niitä noin vain vaihdetaan sopivampaan? Haloo, missä maailmassa olet oikein elänyt viime vuodet??

Vierailija
28/40 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä joskus kävi mielessä miksei kulje vaan julkisilla, kun töihin tultiin joka päivä myöhässä ja piti lähteä liian aikaisin, kun auto sakkopaikalla. Muutenkin ärsyttävä tyyppi.

Vierailija
29/40 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matka sukuni luo julkisilla vie 4,5 tuntia. Omalla autolla veisi enemmän. Vietän jouluni mieluummin kotonani miesystäväni kanssa. Käyn vanhempieni luona 2-3 kertaa vuodessa.

ap

Vierailija
30/40 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö sä ap koskaan liiku muualla kuin kotikaupungissasi? Ehkä muilla on sukua vaikka satojen kilometrien päässä. Kyllä mä ainakin lähden mieluummin omalla autollani sukulaisiin jouluna kuin kulutan tuntikausia ruuhkaisissa junissa tai busseissa. Ihan itse saan aikatauluni valita, ettei siellä ruuhkissa tarvitse autollakaan seisoa. Tai muuta vastaavaa. Mutta kun ei ole muunlaista oikeaa elämää kuin se av-mamman oma...

En ole ap mutta onhan tuo kirjoittamasi nyt aika selvä asia. Tuohan on luksusta, kuten nyt vaikka se, että kolmihenkisessä perheessä on kolme kylpyhuonetta, ettei vuoroa tarvitse ikinä odottaa. Kun on tottunut vähempään ei muuta odotakaan. Lapsesta saakka pakkautunut niihin juniin aikataulun mukaan niin ei se tunnu missään, autokyyti sit harvinainen plussa. Toki sit ei tarvitse ikinä huolehtia parkkipaikoista, autovarkaista, siitä onko promillet nollissa ym.

Vierailija
31/40 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n kysymys oli suunnattu heille, joiden työpaikkojen lähelle kulkee julkiset sopivina vuorokaudenaikoina!

Ap varmaan myös oletti, että ihmisillä ei ole mitään muuta elämää kuin kulkea kodin ja työpaikan välillä?

Vierailija
32/40 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhät luuserit kulkee julkisilla. Voittajat ajavat yksityisautoilla.

Vierailija
33/40 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap varmaan myös oletti, että ihmisillä ei ole mitään muuta elämää kuin kulkea kodin ja työpaikan välillä?

Miten tuo mihinkään liittyy?

Vierailija
34/40 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhät luuserit kulkee julkisilla. Voittajat ajavat yksityisautoilla.

Yksityisautoilijan ei kannata ajaa tällaista ajatusmallia, etteivät tiet ruuhkaannu.

Vierailija
35/40 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni asuu Riihimäellä ja vielä sivussa.

Hänellä on tosi kaunis koti ja siellä on mukava vierailla.

Nyt sitten koti on käynyt liian isoksi ja heillä on asunto myynnissä .

Minullekin hehkutti yleisiä yleisiä kulkuneuvoja, lähes kulman takaa, 1,5 km päästä lähtee bussi suoraan rautatieasemalle 30 min välein.

Itselläni on bussipysäkille matkaa ehkä 300 m, busseja menee jatkuvasti yöhön myöhään asti, metrolle matkaa n 1 km, josta keskustaan menee alle 10 min.

Ei kiitos Riihimäelle. Olen töissä ennen kuin toinen on ekalla bussipysäkillä. Ja jos myöhästyy tai jää tulematta, seuraavaan on aikaa.

Vierailija
36/40 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espoosta on halvempi kulkea stadiin autolla kuin dösällä.

Joo jos ilmanen parkki stadissa?

Vierailija
37/40 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo mihinkään liittyy?

Vaikka siten, että sille autolle voi pienituloisellakin olla muutakin tarvetta kuin työmatkan.

Vierailija
38/40 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autolla on liikkumisen vapaus ja monenlaista kulkua työmatkan lisäksi. Auto voi olla köyhälle vähän niin Kuin perheen jäsen tai viimeinen henkireikä. Jotkut tinkivät vaikka asumisesta koska auto. On olla autoton besseri - Johan niillä vakuutusmaksuilla ajaa ... kun se on oma valinta. Tai hifistellä pyöräilyä. Ymmärrän köyhän auton ja kissan pidon.

Vierailija
39/40 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipaisepa valistamassa tätä pienituloista!

Vierailija
40/40 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bussit eivät välttämättä kulje suoraan kotiovelta työpaikan edustalle. Kun joutuu ensin kävelemään bussipysäkille, matkustamaan bussilla keskustaan, odottamaan siellä vaihtoyhteyttä, ja vielä kävelemään bussipysäkiltä työpaikalle, siihen voi mennä paljon aikaa.

Jos edestakaisiin työmatkoihin menisi henkilöautolla puoli tuntia päivässä, mutta bussilla kaksi tuntia, tämä erotus vastaisi jo yhden ylimääräisen työpäivän tekemistä viikossa. Tällekin ajalle voi laskea jotain arvoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kolme