Triptyl lääkkeestä kokemusta?
Vuosi sitten kirjoitettiin mulle, eron yhteydessä kun nukuin huonosti. 10mg vain, olisin saanut nostaa muttei ollut tarvetta. Pojalla sama lääke migreenin estolääkkeenä. Otin sitä silloin ehkä 3krt viikossa, nyt on ollut kaapissa 8kk. Univaikeuksia edelleen, vaikka voin hyvin. Liittyy ehkä ikään. Haha. Käytän melatonin, magnesium, syön 3taatelia illalla, juon kirsikkamehua. Löysin purkin ja otin yhden ja nukuin hyvin. Onkohan noissa vaaroja? Voiko käyttää n 2krt viikossa iltaisin? Kokemusta?
Kommentit (4)
Pitkäaikaisesta käytöstä pitää tietenkin aina keskustella lääkärin kanssa. Itse käytin muutaman kuukauden, kun kipulääkkeet ei auttaneet. Toki piti miettiä milloin voi ottaa, koska seuraava aamu meni puoliunessa. Lopetin käytön kun köyttöaihe eli kivut loppui, eikä siinä ollut mitään ongelmia.
Mulla oli Triptyliä masennukseen 300mg vuorokausiannoksella. Käytin n. 7 vuotta ja lihoin tuona aikana 60kg. Sukulaiset muistavat aina kuinka olin ihan zombi ja suurinpiirtein kuola vaan valui suupielistä. Toki antoi hyvät unet, mutta uneliaisuus vaikutti koko seuraavan päivän.
En todellakaan enää koskaan koskisi tuohon lääkkeeseen, ihan kamala.
Migreenin estoon joskus aikoinaan käytin Klotriptyliä pienellä annoksella, mutta lopetin, koska ei tällä ollut mitään vaikutusta. Ihan samanlailla tuli migreeneitä.
Triptyliä käytetään masennuksen hoitoon isoilla annoksilla, jolloin sivuvaikutuksetkin ovat luonnollisesti isommat kuin annoksilla, joiden tarkoitus on nostaa kipukynnystä tai helpottaa uniongelmissa. Nämä pienet annokset tuskin aiheuttavat mitään vakavia ongelmia. Itse olen käyttänyt ja toistakymmentä vuotta, alussa päivisin esiintynyt tokkuraisuus hävisi aika nopeasti. Lääke ei siis varsinaisesti poista kipua tai es. migreeniä, vaan tekee kivun siedettävämmäksi niin ettei särkylääkettä tarvitse lainkaan tai tarvitsee vähemmän ja miedompia.
Voi käyttää! Sain hermokipuun ja auttoi hyvin. Käytin 6kk jatkuvasti, sitten piti lopettaa, koska huomasin, että veti mielen alakuloiseksi ja muutenkin olin väsynyt jatkuvasti. Lopettaessa kipu palasi pikkuhiljaa, mutta mieliala parani. Parempi näin!